Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:44

Maar Kawa, hoe doe je dat dan in de herfst, voorjaar en wintermaanden bij regen, ijs of sneeuw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:47

regen
daar smelt je niet van
vorst af en toe een bak huren.

maar in de tijd dat ik nog fanatiek wedstrijd reed, had ik ook alleen maar een gewone rijbak tot mijn beschikking.
Dus geen binnenbak. Geen kantine, geen wasplaats.
En het lukte toen ook voor de Z te trainen. (springen ook altijd maar buitenbak gehad)

Nu is het alleen nog maar gemakkelijker omdat het thuis is.
Met dekens wisselen, een wasplaats.
Nu alleen het paard voor het trainen nog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:48

Ik ken ook mensen die hun paard makkelijk aan huis zouden kunnen hebben, maar daar om diverse redenen geen zin in hebben. Die staan dus idd ook op een pensionstal. Iedereen zijn eigen keus tenslotte.

Citaat:
dat er een oogje in het zeil wordt gehouden overdag als ik aan het werk ben.
Zit wat in, maar verkijk je er niet op dat het bij een pensionstal wel gebeurd. Daar heb je ook niet 24 u/pd dat er iemand jouw paard in de gaten houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:49

Gelukkig wel
Anders waren er helemaal geen betaalbare huisjes meer te vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:52

Jippie, dat is ook veel meer gerelateerd aan wat je met je paard wilt doen qua training en rijden Vorst en sneeuw, daar kon ik ook niet mee op pension gaan rijden... Dus dat verschilt niet met van thuis.

In regen rijd ik zelf ook niet, vind ik niks aan, maar er zijn genoeg andere momenten om wel te rijden te vinden

Sja, bij mij wordt er wel bijna 24/u per dag in de gaten gehouden. Mijn ouders zijn nl agrariërs, dus bijna altijd thuis, of op het land rondom het erf aan het werk. Ons hek is zo eehm... ongesmeerd, dat het gigantisch piept en kraakt, waar de hele buurt wakker van wordt En buiten heb je veel meer burencontrole, klopt dat wel dat die en die op het erf komt, en gaan dan bellen?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:56

Idd, ik reed met vorst en sneeuw gewoon in het bos of in een lege wei, het gras was doorgaans toch goed te rijden. Ik reed wel wedstrijden, maar niet heel erg frequent. Ik trainde vnl iedere week met de les... Verder de oefeningen oefenen in het bos.

RK, mooie stallen heb je joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:59

Dank je

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:12

Ziet er toch mooi uit? Al die eigen stallen, weiland enz.

Voor mij geen eigen paard meer zolang ik geen plek aan huis heb. Eigenlijk heb ik er nu geen energie voor, geen tijd (dan zou ik minstens een kwartier in de auto moeten zitten om op stal te komen en weer 15 minuten minimaal terug), ik zou pas na 20.00 uur kunnen. Ook niet fijn.
Jammer maar helaas, wij sparen nog heel wat jaartjes door voor een stukje land (met huis )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:29

runningkawa schreef:
regen
daar smelt je niet van
vorst af en toe een bak huren.

maar in de tijd dat ik nog fanatiek wedstrijd reed, had ik ook alleen maar een gewone rijbak tot mijn beschikking.
Dus geen binnenbak. Geen kantine, geen wasplaats.
En het lukte toen ook voor de Z te trainen. (springen ook altijd maar buitenbak gehad)

Tuurlijk lukt dat best ik heb zelf ook 2 jaar op een stal gestaan zonder binnenbak. Maar ik weet wel dat ik behoorlijk baalde als ik weer in de regen moest rijden en dat was echt vaak Ik weet nog wel dat ik toen een heel ander programma had en dat was aangepast aan de stal en de mogelijkheden die ik toen had. Maar ik heb nu echt meer lol van mijn hobby en paard en dat is ook de reden dat ik gewoon een goede accomodatie wil hebben met wat extra faciliteiten. Ik weet zeker dat zo als ik een paard graag wil houden ik veel en veel goedkoper uit ben door dat gewoon uit te besteden.
Als Lois met pensioen zou mogen dan zou ik die eisen zeker bijstellen. Maar ik wil geen concessie doen aan het toezicht overdag. Als ik mijn baan op zou geven om overdag een paard te kunnen verzorgen, dan wordt een paard aan huis wel heel erg duur

PS; het ziet er mooi uit hoor Kawa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:33

Jippie, ik zal trouwens niet ontkennen dat als mijn pa morgen me een stuk land aanbiedt om een binnenbak of buitenbak aan te leggen. (heel erg theoretisch dan he ) Dat ik dan nee ga zeggen, maar ik kan me gewoon zo, goed behelpen zonder, dat is eigenlijk meer mijn mening. Ik heb de luxe van een buitenbak op pension gekend, en die mis ik op bepaalde momenten wel. Maar gelukkig heb ik zo af en toe wel de beschikking over een stuk goed grasland waar ik op mag rijden, en dan leef ik me daar ook op uit.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:51

In mijn geval is mijn pensionstal goedkoper Ik betaal 'maar' 100 euro per maand all in

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:23

Ik ben aan hooi, vlas + muesli (dure) voor 2 E-pony's Euro 161 per maand kwijt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:24

ik betaal 120 btw Dat is met zaagsel, hooi, brokken, buitenbak, dagelijkse weidegang en mesten als ik niet kan

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:54

Tja, ik heb met Fitz nog nooit op een stal met binnenbak gestaan en toch ook tot in het Z2 gereden met hem. Altijd bij stallen met buitenbakken gestaan. Eerlijk gezegd vind ik dat juist 1 van de fijne dingen van onze hobby: dat je veel buiten bent.
En natuurlijk baalde ik wel eens als het regende maar daar kun je je op kleden. Zo vaak regent het nu ook weer niet in Nl.
Met vorst doe je het gewoon wat rustiger aan, vaak is het maar een paar dagen. Zo niet, dan is het een mooie rustperiode voor je paard tussen de wedstrijden door

Maar goed, idd ieder het zijne. Ik vind het heerlijk zo aan huis, zou nu al niet anders meer willen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 15:59

Ik kan me erg goed vinden in het verhaal van Jippie. Dat is ook de reden dat wij nu (nog) kiezen om ze niet aan huis te hebben.
We werken allebei en een baan opgeven om de paarden in de gaten te houden (wat ik wel een vereiste vindt) doen we dus niet. (anders kunnen we dit huis ook niet meer betalen )

En we hebben nog zoveeeeeeeeel andere dingen die we leuk vinden. Lange reizen naar verre oorden

Maar ik moet zeggen RK, als ik jouw plekkie zie, petje af! Ziet er super uit. Ikkan wel door dat likkie verf heen kijken.
Kan me voorstellen dat je je enorm rijk voelt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:02

Hmmm ... ik vind dat iedereen altijd redelijk panisch is over dat toezicht op paarden.
In een pensionstal is er 's nachts ook geen toezicht (en overdag moet je dat ook nog maar afwachten) , maar dat schijnt iedereen te vergeten ?????

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:07

ik vind dat ook n beetje onzinnig! Bij mij op stal staat ze overdag gewoon buiten, maar de eigenaren van de boerderij werken ook hoor! Er is echt niet dag&nacht iemand bij die beesten. En of dat nou nodig is??

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:29

Niet dag en nacht, maar wel veel.
Ik ga niet lopen panieken als ze een dagje weggaan, maar ik vind het niet meer dan normaal dat ze er wel voor zorgen dat de paarden in de gaten worden gehouden.

Je kunt niet alles in de gaten houden, dat snap ik heus wel, maar we hebben bijna een paard verloren aan een mega slokdarmvestopping en dan wil ik nooit meer meemaken. Daarbij is de ander gevoelig voor koliek.
Noem het aanstellen, noem het overbezorgd, maakt me niet uit. Ik wil dat er op mijn paarden wordt gelet.
Het zijn mijn bloedjes van kinderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:20

Ik heb een pensionstal gehad waar er minder toezicht was, dan dat ik nu 24 uur per dag zou werken

Ik heb dan idd het geluk partime te werken.
Maar goed, zowel 'snachts na het laatste plukje hooi kan er wat gebeuren, als dan in de ochtend dat ik aan het werk ben.

Dat was wel een reden voor het hekwerk met het stroomdraadje ervoor.
Kawa denkt wel eens Houdini te zijn en kan goed ontsnappen

En als ze smorgens buiten staan, hebben we ook nog de mazzel dat de naaste buren agrariers zijn en dus veel thuis.
En ze houden ook allemaal een oogje in het zeil.

En dan hebben we er nog koeien op lopen van iemand uit de buurt.
Die zelf ook pony's heeft gehad.
en die komt elke morgen even naar de koetjes kijken.
En zou direct zien als er met de paarden wat mis zou zijn.

En die houd ook het land bij en toen hij een hele poos terug niet wist hoe ze zich zouden gedragen op de tractor.
Had hij ze ff in de schuilstal gezet.
En ze daarna weer buiten gedaan.

Ook toen er een poos terug nieuwe 2 nieuwe koeien kwamen, werd er flink gerend door de koeien, maar ook door de paarden.
En hij wist niet dat ik toen thuis was, dus had alles mooi ff afgekeken.
Hij ging pas weer, toen alles weer rustig stond te grazen.
En dat was mooi om te weten

En na een paar jaar binnenbak, is het idd wel ff wennen weer terug naar zonder.
Maar idd, de frisse neus, heerlijk.
Maar gelukkig vind iedereen het anders.

En bedankt voor de complimenten
het is idd heerlijk
de rust en de ruimte
dat wil ik nooit meer missen.
En dat is zelfs iets wat ff buiten de paarden om is

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:29

Nog weer even een andere vraag wat wel met dit onderwerp te maken heeft:

Waar vind je een huis met een stuk land met eventueel een paar stallen of grote schuur aan huis. Op funda staat hier zo weinig van in de provincies noord-brabant, noord holland, zuid holland en utrecht!

*help?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:22

Zeeland, Duitsland, België...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:23

hoe zoek je dan op funda?
Als je bijv kijk via bladeren --> provincie kiezen --> perceel oppervlakte +5000 (of +1000) --> en dan nog een prijsklasse.
Ik vind er zo vrij veel

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:42

Over het dekenswisselen: Mijn stalgenootje (we staan met 2 paarden, de ene is van haar, en zij woont daar ook, pensionpaard puur om kosten eigen paard eruit te halen ) wisselt de dekens zonder problemen, moet ik het alleen even zeggen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:39

Ik sta nu op een pensionstal waar ik het super naar mijn zin heb, maar ondaks dat ik ze van het voorjaar naar huis haal,

Ik betaal nu 250 euro per maand voor mijn volwassen paard en in de wintermaanden 20 euro per week voor mijn veulen, daar komt hoefsmit wormspuiten muslie en minstens 5 keer in de week een half uur reistijd en benzinekosten bij, Alles wordt er voor je gedaan en ik ben echt super tevreden maar die kosten he, voor 2 volwassen paarden ga je straks dan toh 450 euro betalen en ik denk dat het tegen die tijd nog duurder is geworden dat wordt me gewoon te veel,

Straks thuis heb ik uitgerekend ben ik hooguit 150 euro met zijn 2en kwijt dat is dan inclusief hoefsmid wormspuiten weide huur 450 euro per jaar,
Dat scheelt me dan nog al en kan dan doen en laten wat ik zelf wil,
We gaan dit winter stallen bouwen dit doen we zelf omheinig van de paddock is al geregeld alles bij elkaar gaat het ons zo`n 2000 euro kosten buiten maar dat tel ik niet mee, je krijgt daar zoveel moois voor terug,