Sportpaarden worden niet oud?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjeuh

Re: Sportpaarden worden niet oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:45

eey,
Ik vind het wel erg wat ik lees, want mijn paard is zelf een KWPNer,
en ga ook binnekort met haar in de spring of dresuur sport, voor ik haar had ging ze elke week op wedstrijd en zover ik weet heeft ze er nog geen last van gehad.
Ik denk niet dat mijn paard vroeger gaat sterven als een recreatiepaard zolang ik ze maar goed verzorg en niet meer laat doen dan ze kan.

XX Elsjeuh

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:48

xyzutu2 schreef:

Naar mijn ervaring kijken fokkers op het moment voor 99% naar spectaculaire gangen, waarbij karakter en gezondheid samen de overgebleven 1% mogen delen.

Je vergeet dat fokkers fokken wat de markt vraagt. Fok je iets anders, dan zit je als fokker met een onverkoopbaar produkt en dat heeft niemand graag natuurlijk.
De afnemers moeten wellicht beter leren te beoordelen hoe een paard hoort te bewegen en dat je met een goed karakter toch echt heel wat meer opschiet in de sport dan een met een anti-werker.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:49

Als ik zo eens rondkijk in de westernsport mogen wij toch niet echt klagen geloof ik...... Er zijn heel veel goede sportpaarden die heel erg oud geworden zijn. Toevallig zijn er dit jaar 2 overleden, Peppy San Badger op 31 jarige leeftijd en Hollywood Dunit die was geloof ik 26... Dit zijn paarden die echt heel veel gepresteerd hebben.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:54

zal ongetwijfeld kort door de bocht zijn.. maar geloof wel dat het er op neer komt dat al dat getut ook veel schade aan kan brengen.
hoe ik het dan vervolgens verwoord is dan mijn zaak.. zo zie ik het.. ik werd nl raar aangekeken omdat ik dat soort dingen nooit met mijn paard doe. hij wordt er echtniet slechter van.

maar goed.. ik ben ook van mening dat je zolang je paard het aan kan gewoon verder kan gaan in de sport.. al danniet op het niveau wat hij gewend is.

veel mensen weten niet hoe ze een jong paard op moeten leiden.. ze willen allemaal snel en knallen. er wordt vaak gezegd waarom een 'oudje' kopen(10+) als je een 3 of 4 jarige kan kopen.. uhm.. om heel veel redenen.
ik zou nooit aan een jong paard beginnen.. ik weet dat ik er niet mee om kan gaan. maar helaas denken teveel mensen dat ze het wel kunnen. en ja als je danook nog een fokproduct hebt die meer risico tot blessures heeft, dan kom je niet ver.

dat is ook altijd een eeuwige discussie, net als sport of recreatieruiter. wanneer ben je dat nou eigenlijk.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:29

gekke_koei schreef:

veel mensen weten niet hoe ze een jong paard op moeten leiden.. ze willen allemaal snel en knallen. er wordt vaak gezegd waarom een 'oudje' kopen(10+) als je een 3 of 4 jarige kan kopen.. uhm.. om heel veel redenen.
ik zou nooit aan een jong paard beginnen.. ik weet dat ik er niet mee om kan gaan. maar helaas denken teveel mensen dat ze het wel kunnen. en ja als je danook nog een fokproduct hebt die meer risico tot blessures heeft, dan kom je niet ver.

Helemaal mee eens, er zijn zoveel redenen te verzinnen om toch voor een wat ouder paard te gaan en wat je zegt, ik heb zelf ook niet de ervaring om een van een jong paard een goed paard te maken, maar vaak is het toch zo dat er veel personen te weinig zelfkennis hebben... en toch voor een jong paard gaan met alle gevolgen van dien

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:38

Naar mijn idee zijn recreatie ruiters degene die het niet als beroep doen,dus hun geld er niet mee verdienen. Recreatie ruiters zijn voor mij niet specefiek mensen die alleen maar met hun paard in het bos rijden. Ik zie mensen die 3 paarden in het z springen hebben,maar niet hun brood met paarden verdienen ook als recreatie ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:07

Het verschil amateur - professional in de paardenwereld is niet hetzelfde als recreatieruiter-sportruiter en recreatiepaard-sportpaard. Ik denk dat een sportpaard het beste te definieren is als een paard waarvan de ruiter als doel heeft om zoveel mogelijk punten te scoren in een bepaalde sporttak en zo ver mogelijk te komen. Alles eruit te halen wat er in zit, om het zo te zeggen. Dan zou je voor sportpaard als definitie kunnen nemen dat het specifiek voor prestaties in de sport is gefokt (dus geen shetlander of huis-tuin-en-keukenhaflinger maar een Gribaldi, Ligh, Jazz enz.) en erg korte tijd erg veel wedstrijden heeft gelopen, of al jong op erg hoog niveau loopt dus ook echt vanaf het begin doelbewust in de sport is ingezet. Dus 4-jarig M, 6-jarige Z paarden of iets in die richting. Dan heb je specifiek die groep te pakken die jong is ingereden en echt in de sport gereden is met het doel om snel hogerop te komen. Dat zou voor mij een definitie voor sportpaard kunnen zijn. Als ze vervolgens na hun 10e uit de sport worden gehaald en aan een recreant verkocht worden, dan is het in mijn ogen nog steeds een sportpaard, aangezien hij in de jongste, kwetsbaarste en belangrijkste jaren van zijn leven deze functie heeft gehad.

Het is maar een suggestie, maar anders wordt het denk ik moeilijk om sportpaard te definieren?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:46

xyzutu2 schreef:
...en erg korte tijd erg veel wedstrijden heeft gelopen, of al jong op erg hoog niveau loopt dus ook echt vanaf het begin doelbewust in de sport is ingezet. Dus 4-jarig M, 6-jarige Z paarden of iets in die richting. Dan heb je specifiek die groep te pakken die jong is ingereden en echt in de sport gereden is met het doel om snel hogerop te komen.

Ik ben er zelf niet zo voor om op jonge leeftijd al veel van een paard te vragen. Komt nog bij dat een 4-jarige nog niet eens in het M uitgebracht mag worden.

En als dat de definitie van 'sportpaard' is, dan vind ik het iig niet gek dat die gemiddeld niet zo oud worden.

Zeker als je het even verderop hebt over:

Citaat:
...aangezien hij in de jongste,
kwetsbaarste

en belangrijkste jaren van zijn leven deze functie heeft gehad.

Juist omdat een paard in die jonge jaren zo kwetsbaar is, is voorzichtigheid IMO aan te raden. Ik krijg altijd een beetje raar gevoel als iemand met een jong paard wekelijks in de wedstrijdring verschijnt of trots vertelt: 'Goed hè, hij is net zes en loopt al Z met winst!' Dan denk ik: waar loopt hij als hij tien is? Bij de slager?'

Zo zwart/wit is het natuurlijk niet in alle gevallen, maar persoonlijk zou ik niet 'het op jonge leeftijd al op hoog niveau presteren' als graadmeter nemen om de term 'sportpaard' te definiëren. De kans dat een paard dan vroegtijdig 'versleten' is, is IMO groter dan wanneer de opbouw wat gelijkmatiger plaatsvindt.

Ik vind het een grotere prestatie wanneer een paard over meerdere jaren (zelfs als hij de 20 al nadert) nog op hoog niveau weet te presteren. Zo'n paard is wat mij betreft meer 'sportpaard' dan een paard dat van zijn 4e tot zijn 8e weet te pieken en daarna 'op' is, alleen nog geschikt is voor de slager of voor hooguit een rustig ritje door het bos.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:56

Wat voor definitie hanteert de verzekering eigenlijk voor 'sportpaard' ? Of is dat afhankelijk van de hoeveelheid premie die je wil betalen?

Daarnaast kan ik me op zich wel vinden in de definitie van xyutu alhoewel dat meer richting sneupaard dan sportpaard gaat wat mij betreft.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 16:48

Bij ons liep onze metall ookal Z2 met winst toen die 6 was.
Maar dat kwam meer omdat Snoopy zo slim paard was, hij snapte alles en we vroeg echt niks van hem wat hij niet zou kunnen.
Dat paard heeft de sport ook gewoon tussen de oren zitten. We gaven hem best vaak een maandje vrij, gewoon lekker wat buitenritjes maken. Maar dt paard is kerngezond 2 weken terug naar Amerika vertrokken...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:53

Het kán wel, een snel lerende zesjarige die Z met winst loopt.

Maar IMO zou het niet de standaard moeten zijn, niet de graadmeter voor het begrip 'sportpaard'.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:47

niet mee eens, rambo is altjjd goed op conditie geweest en hij is nog springlevend op zijn 28ste! ik rij nog serieus met hem, terwijl een ander meisje van stal met haar 21 jarige paard niet ver weg kan, want dan is haar paard helemaal doodop.
de paarden van anky zijn ook oud geworden.

als je je paard goed op condtie houdt, en hij vind het nog fijn, dan kan hij heel oud worden!