waarom zie je (bijna) nooit arabieren op wedstrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: waarom zie je (bijna) nooit arabieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:48

Ik ga met karin en ibbel mee.

Mijn zusje heeft met een arab M1 gestart. Ik ben er van overtuigd dat arabjes het erg goed kunnen doen in de sport. Zolang je ze maar goed opvoed en consequent bent, want dan zijn ze prima te hanteren hoor.
Lichamelijk is er erg veel verschil tussen verschillende arabieren. De iele showtypes zijn misschien iets minder geschikt, maar tegenwoordig worden de meeste arabieren wat breder en sporttypischer gefokt. Wanneer je mijn arab zou zien, lijkt hij ook meer op een Welsh K of zo, hij is erg sporttypisch.
Ook zijn er maar een paar duizend échte arabieren in NL (en tig 'neppe'), dus het is logisch dat je niet veel arabieren terug vind in de uitslagenlijsten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:51

Nou het wemelt hier van de arabieren

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:09

Venetia schreef:
Omdat Arabieren (en nu zal heel bokt wel over me heen vallen, maar wij hebben ruime ervaring met arabieren, gefokt en ook een goedgekeurde dekhengst gehad. De Anglo arabieren waren beter en rustiger) erg nerveus zijn, paniekerig en van streek om iets heel kleins. Daar kun je in de dressuurring niets mee, nog afgezien van de bouw en gangen.
De gangen lijken in de wei leuk, maar voor een dressuurpaard zijn ze onbruikbaar. Ze houden het kruis hoog, weinig buiging in het achterbeen, strakke weggedrukte rug, staart erop, en hoofd zo hoog mogelijk. Dit beeld, is precies datgene dat je NIET wilt zien in de dressuurring. Tel daar de sensibiliteit en zenuwachtigheid bij op en je snapt dat er maar heel weinig te vinden zijn in de hogere dressuurklassen.

.....Maar een volbloed arabier in de sport is erg onhandig

In de westernsport is alles nog net een tandje erger....daar wordt een super relaxed paard verwacht, ook tussen de "enge" en moeilijke trailhindernissen. Het hoofd nog lager dan in de dressuur. Een weggedrukte rug etc etc. Dat is in geen enkele sport bruikbaar. Laat staan in de reining van de westernsport, denk aan de sliding stops, hierbij komt de achterhand diep onder!! Met een hoog hoofd en kruis lukt dat voor geen meter!! Tel hierbij op dat het paard verzameld met een zeer losse teugel moet lopen.....

Kortom dit onhandige ras is absolute niet geschikt voor de westernsport. De Arabier is veeeeels te heet!!?

sh*t .....3 x zilver en 2 x brons behalen tijdens de pas gehouden Nederlandse Kampioenschappen western sport....GEEFT MIJ GELUKKIG TOCH EEN HEEL ANDER BEELD!!! *o/*

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:14

CounTree, gefelicteerd
En dan met een paard dat niet voor de sport geschikt is!!

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:18

Met deze 99% arabier heb ik Z2 dressuur gereden.
Afbeelding

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:37

Djilan schreef:
CounTree, gefelicteerd
En dan met een paard dat niet voor de sport geschikt is!!

Ja goed he hey. En dan zal ik maar zwijgen hoe hoog het percentage Volbloed Arabieren is in de westernsport aan de overkant van die enorme plas.

Nog ff voor de duidelijk....ik heb deze medailles niet behaald hoor, maar andere trotse leden van onze gezellige DAWRA club!!

Arabian Powerrrrrrr

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:53

Ik wordt altijd zo moe van die discussie dat arabieren heethoofden zijn en ongeschikt voor dressuur. Wij hebben 2 arabische merries en die zijn braver en rustiger dan menig KWPN'er. Wel hebben we bij het fokken van onze nu 3-jarige goed gekeken naar het type van de hengst. Wij hebben echt gekeken naar een rijtype met een heel braaf karakter en niet naar een showtype. Het is me al vaker opgevallen dat met name het karakter van de hengst heel erg doorfokt. Onze oudere merrie is van Abakan en eigenlijk alle nakomelingen die ik ken van Abakan (en dat zijn er best veel) zijn echt superbraaf en rustig.
Het is alleen zo jammer dat dressuur een echte jurysport is en je dus afhankelijk bent van iemands persoonlijke mening. Ik heb al vaak genoeg gezien dat iemand die op een grote KWPN'er met een slechte proef veel meer punten kreeg dan iemand op een fjord, haflinger of arabier die een veel nettere proef liet zien. Ook bij bijv. een fjord heb je het probleem dat die een andere uitgestrekte draf laat zien dan bijv. een KWPN'er. Maar als die fjord goed strekt, dan hoort die gewoon de punten te krijgen daarvoor. En dat gebeurt lang niet altijd. Ik heb trouwens het idee dat tegenwoordig de paarden op wedstrijden zo groot mogelijk moeten zijn. Of zie ik dat verkeerd??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:30

Arabieren staan erom bekend dat ze cool in de kop zijn. Dus rustig en niet schrikachtig. Maar omdat ze ook superfijngevoelig zijn moet je er geen stressige ruiter opzetten, want dan krijg je dus dat "hete" paard. En dat ligt dan dus niet aan het ras, maar aan de ruiter.
Daarbij is het indd zo dat je voor "hogere" dressuur min. 1m60 moet meten, en dat halen de meeste arabieren niet.
En uitgestrekt draven... ik zie liever een arabier goed strekken dan een kwpn'er, juist omdat ze dat zo goed kunnen...

Overigens Karin, die lijst vind ik best grappig. Onze Laliesk Star heeft niet zoveel gekoerst maar wel goed! Hij heeft van verschillende paarden die in die lijst staan gewonnen... o.a. Sheikan Star (zijn broer), Agar's Habi, Plagom etc etc...

Ik denk dat ze meeste mensen uiteindelijk te groot worden voor een arabier om door te gaan in de topsport, en dus over moeten gaan op een groter paard. Ik denk dat dat vooral de reden is.

Ps. Gomel heeft prix st. George gelopen, is ook topsport toch... Maar zat niet zo'n grote ruiter op...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 04:13

Mist schreef:
De huidige arabieren worden als show-modelletjes gefokt en niet meer op hardheid etc. Ik heb met mijn russische arab tot haar 18e bij een prof. springruiter gelesd, die haar ondanks haar leeftijd, maar al te graag wilde kopen springen kunnen ze wel hoor ! ik reed tussen de grote paarden.

Maar ik denk dat de maat van de arab ook tegenzit. Bij de shagya's is dit wel anders, denk aan Bayar (de opa van mijn naarling ) dat was een legendarisch springpaard- ook Jos Lansink heeft met Bachus v. Bajar op de olympische spelen gereden. Dus ze zijn er wel....

nou dat is niet helemaal waar hoor! er zn ook b.v fransgefokte arabs, en die hebben totaal niks met de show te maken, en die hebben dus ook hardheid! ze worden vooral gebruikt op de baan waar ze het zeer goed doen..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:49

Frans gefokte Arabieren doen het ook zeer goed in de endurance. Frankrijk heeft inmiddels een relatief lange en goede traditie wat de endurancefokkerij betreft.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:21

griebels schreef:
Arabieren staan erom bekend dat ze cool in de kop zijn. Dus rustig en niet schrikachtig. Maar omdat ze ook superfijngevoelig zijn moet je er geen stressige ruiter opzetten, want dan krijg je dus dat "hete" paard. En dat ligt dan dus niet aan het ras, maar aan de ruiter.

En niets anders

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:09

griebels schreef:
Daarbij is het indd zo dat je voor "hogere" dressuur min. 1m60 moet meten, en dat halen de meeste arabieren niet.
En uitgestrekt draven... ik zie liever een arabier goed strekken dan een kwpn'er, juist omdat ze dat zo goed kunnen...

Ik denk dat ze meeste mensen uiteindelijk te groot worden voor een arabier om door te gaan in de topsport, en dus over moeten gaan op een groter paard. Ik denk dat dat vooral de reden is.

Wij zitten grotendeels op 1 lijn _/-o_ ....Maar de mensen worden niet te groot voor het paard, maar voor het ideaal beeld in de dressuur! Om dressuur wedstrijden te rijden ben ik inderdaad ook te groot voor mijn Arabiertjes. Dus ben ik western gaan rijden!!! In die sport is het juist beter om niet boven de 1.60 uit te komen, dus kleine paardjes oftewel ponies zijn er gewenst. Juist in de topsport!

Dus wil je een eerlijke kans hebben in de topsport met je arabier......GA WESTERN RIJDEN

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:34

Nee sorry, niets voor mij
Ik rijd lekker dressuur thuis, ben zelf niets te groot voor onze uk van 1m48 vind ik, en ik ben zelf ook maar 1m68 , en rijd endurance in wedstrijdverband. Ben nog maar net begonnen hoor, dus echt een groentje

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:21

Citaat:
Dus wil je een eerlijke kans hebben in de topsport met je arabier......GA WESTERN RIJDEN

Hihi, ik zit heel dit topic te lezen en ik dacht al: goh, bij ons zie je toch ondertussen bijna net zoveel arabiertjes in de ring als quarters, maar het ging de hele tijd over dressuur
Dus tja als je ver wilt komen met een arabier is de westernsport idd een goede!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:33

Maar als je met iemand praat die helemaal Quarter fan is, kan een arabier ook niets goed doen bij hem...

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:14

Goh ik zie nu pas dit topic waarvan er al zovelen zijn geweest
En ook telkens hetzelfde gezeur

En nee hoor Arabieren horen echt niet in de sport vandaar dat ze in de dressuur(Gomel),springen(Krimh),western(Ibn armani) endurance(Mirage),mensport(Sha Lazio),rensport(Garwolin),samengesteld(Omar)lopen.

Als er van ieder ras/stamboek evenveel paarden zouden rondlopen in de sport hoe zag het er dan uit??? Tegen de hoeveelheid KWPN wat er rondloopt kunnen weinig stamboeken op maar daarom hoeven zij heus niks minder te zijn.

Ik ben sinds kort ook gestart met mijn arabje in de dressuur en velen dachten een zenuwpees te zien rondlopen en nu verbazen ze zich over de coolheid die ze heeft en is

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:15

Het is ook een van de belangrijkste doelen van de AVS om dit vooroordeel de wereld uit te helpen. Wij hebben zelf 2 NRPS ers gehad en die waren heel wat heter dan de arab die we nu hebben. Mijn dochter heeft ook een arab hengst ingereden, en die was ongewoon braaf voor een hengst, met andere rassen ben ik heel anders gewend.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:18

griebels schreef:
Maar als je met iemand praat die helemaal Quarter fan is, kan een arabier ook niets goed doen bij hem...

sh*t. Niet e.e.a. aannemen! Getuigen de resultaten op het NK wran.....daar liepen toch ook behoorlijk wat quarters mee!!

Buiten de koeien onderdelen, deden er 6 volbl. arabieren combinaties mee tijdens het NK wran, welke totaal 13 x aan start kwamen in de verschillende disciplines. 4 combinaties gingen uiteindelijk door naar de finales en kwamen 9 x aan start. Iedereen prestereerde met zijn Volbloed Arabier goed. Bijna allemaal eindigde ze in de top 5 van Nederland!

Slechts 9 x kwam er een volbloed arabier aan start in de finales, maar ze pakten wel mooi 5 medailles!! 3 x zilver 2 x brons.

Ik denk als je e.e.a. in percentages gaat uitdrukken qua rassen en starts, dat de arabier heel hoog zal eindigen!!

Ook als men kijkt op de dawra site (www.dawra.nl) is er een opsomming wat diverse Volbloed Arabieren hebben behaald in de western sport in de afgelopen jaren. Ook in de reining, zijn er Arabieren geweest die regelmatig alle quarters wisten te verslaan.

Onze Arabieren club is nu eenmaal niet zo groots als de Quarter club.
De aanwezigheid van een Volbloed Arabier valt dus vaak veel minder op. Maar dat men ze zeker niet moet onderschatten, blijkt weer eens uit het NK 2005.

Western rijden met een Arabier....DAT ZOUDEN MEER MENSEN MOETEN DOEN!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:40

Zou het misschien komen dat ze niet opvallen omdat ze zo rustig zijn ???

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:42

Volgens dr. Eric van Breda in een artikel over endurance in de nieuwste Bit kunnen KWPN'ers buiten erg kijkerig zijn en snel schrikken. Over Arabieren wordt in dat verband met geen woord gerept.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:52

Kokomo schreef:
Zou het misschien komen dat ze niet opvallen omdat ze zo rustig zijn ???

Nou inderdaad je zou het bijna denken.......

De ruiter speelt hierbij wel een belangrijke rol.
Rustige ruiter = rustige volbl. Arabier.
Beetje gespannen ruiter = gespannen Volbl. Arabier.

Tja ze voelen dat nu eenmaal heel snel aan. Het zijn nu eenmaal geen trekpaarden.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 00:02

griebels schreef:

Nu ik dit zo nog eens lees....

Logisch als ik met iemand praat die helemaal Ajax fan is, kan feyenoord ook niets goed bij hem doen.

Desondanks blijft het jammer dat sommige mensen zo kortzichtig zijn.

Je hebt goede Quarters en minder goede. Je hebt goede Volbl. Arabieren en minder goede.