Wie rijden er hier met cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak rijden jullie met een cap op?

nooit(tenzij het moet, vb wedstrijden ect.)
19 (100%)

Totaal aantal stemmen: 19

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:02

Rij alleen mety cap als het MOET tja want danheb je geen keuze. Zelf met de springlessen niet tja mijn keuze.

Ik zet wel een cap op wanneer de kans op gevaar groter is als anders dus met bv buitenritten.

Valt wel op dat een hoop mensen MET cap rijden of nee zeggen dat ze met cap rijden maar ondertussen Verward Verward .

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:10

Noou ik draag mijn cap alleen als ik van te voren weet dat ik eraf kan vallen dus op wilde paarden.
En als ik ga springen of in de bossen ga maar in gewoon thuis helemaal niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:17

sunshine schreef:
Noou ik draag mijn cap alleen als ik van te voren weet dat ik eraf kan vallen dus op wilde paarden.

Verward Verward
Dat weet je toch nooit van te voren?
Waarom moet iedereen excuses gaan verzinnen? Je rijdt niet met cap, jou keuze, klaar.
Pff, doe niet zo moeilijk met al die smoesjes

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 00:52

Ik heb op het paard ALTIJD mijn cap op, want er kan ALTIJD wat gebeuren. Hoe goed ik ook kan rijden (geen beginner meer), hoe lang ik al rijd (bijna 20 jaar), hoe goed ik het paard ook ken (want een paard blijft een paard).

Bij buitenritten is een cap voor mij net zo vanzelfsprekend als een hoofdstel. Ik heb 'm nog niet eens op omdat ik er wel eens af zou kunnen vallen, maar net als Margreet zegt: tegen laaghangende takken. Heb wel eens met een petje op in het bos gereden (eigenwijs, met warm weer) en het een en ander tegen m'n hoofd gekregen. Niet fijn.

Vorig jaar tijdens een buitenrit in volle galop van het paard gestuiterd, hij sprong ineens opzij voor een hondje en ik lag ernaast. Was de enige van de groep met een cap op, was daar erg blij om want ik zag toen ik net op de grond lag een hoef vlak langs mijn hoofd suizen. Die zal me geraakt hebben tegen m'n blote hoofd...

Voor mij dus altijd een cap. Wat een ander doet, moet hij of zij zelf weten, alleen vind ik het wel onverantwoord om zonder cap te rijden, maar dat is mijn mening. Bij m'n zusje op stal en op de club is het verplicht, voor alle leeftijden. Op mijn eigen stal is het alleen verplicht voor manegeruiters. Nou ja, dan zie ik er maar uit als een manegeruiter, ik doe het voor m'n eigen veiligheid.

Moet trouwens hoognodig een nieuwe hebben, laat ik nu net met Naz op icq een gesprek hebben over de caps bij Divoza... Haha! Binnenkort maar eens langs, ik vind ze dan wel allemaal even lelijk, maar mijn veiligheid gaat voor!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:03

Toen ik vroeger alleen op de manege paardrijles had was in die les een cap verplicht.
Daardoor wende ik er al gauw aan.
Ik ben er altijd mee blijven rijden omdat ik op mijn elfde jaar epilepsie kreeg, en ik dus zélf altijd risico loop, op wat voor paard ik ook zit.

Verder heb ik nu een net ingereden paard, dat in de galop aardig hoge bokken kan weggeven grijnz.
Niet gemene bokken, maar puur omdat ze harder wil en anders niet in balans blijft.
Deed ze dus gisteren ook tijdens de buitenrit, ze KON niet harder omdat er een paard voor zat, ze ergerde zich en hup... BOK!
Maar ze zijn wel goed uit te zitten... Haha!
Op zulke momenten ben ik blij dat ik gewend ben aan 'altijd cap'! Lachen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:38

Ik rij sinds kort met cap. Ik reed inderdaad nooit met cap, en had ook vaak geen gordel om in de auto. Maar nu besef ik ook wel dat er altijd iets kan gebeuren en dat ik mezelf liever heel hou, hoewel een cap ook niet alles kan voorkomen. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet heel consequent ben met die cap, en als ik het idee heb dat de paarden rustig zijn, dan zet ik hem niet altijd op. Meestal kan ik wel inschatten of ze druk zullen zijn of juist niet. Ik weet dat het slecht is hoor, maar misschien leer ik het nog weleens. Tong uitsteken

Toch vind ik het een beetje raar, als je altijd met cap rijdt zou je ook niet met een hoedje op de wedstrijden kunnen rijden. Ik rij zelf pas vanaf de Z met hoedje (misschien dat ik dat met de jonge paarden wel eerder ga doen), maar ook een Z paard kan gekke sprongen maken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:51

Ik zal me maar stilhouden.....

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 10:21

Hihi Desiree, geefniehoor.
Jouw keuze.

Ik denk dat iedereen gewoon voor zichzelf uit moet maken hoe of wat.
Ik doe het dus wel.
Maar als ik sommige mensen zie rijden, dan denk ik: wat een zit!
Zo diep, zo evenwichtig, en ze voelen exact elke komende stap aan van hun paard, ze zijn al 'in het voren' aan het denken en passen zich op tijd aan met evenwicht/zit wanneer er een bokje komt/is geweest...
Daar kan ik wel eens jaloers op zijn! Haha!

Mijn zit is de afgelopen tijd wel verbeterd, ik moet nu wel met een nog onervaren Cerise haha, maar af en toe val ik gewoon nog terug in mijn oude fouten en zit ik niet 'diep' genoeg of niet in evenwicht (teveel op 1 zitknobbel).
Dus ik ben blij met een cap.
Tot ik hem naderhand af doe en toevallig een spiegel voorbij loop... *LOL*

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:35

sunshine schreef:
En als ik ga springen of in de bossen ga maar in gewoon thuis helemaal niet.

je paard kan ook struikelen hoor! Slapen Dromen Schijnheilig

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:14

Oeps, ik rij dus eigenlijk nooit met cap. Bij ons op stal is het wel verplicht met springen. Helaas bedenk ik meestal tijdens het rijden dat ik eigenlijk wel wat sprongetjes wil maken dus dan ligt die cap nog in de kast en ben dan ook te lui om het paard ervoor terug te zetten en ´m op te halen..

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:28

MOET van mijn moeder..
maar ik vindt ut niet zo erg hoor, en de zomer beetje zweet hoofd maarja..

soms zie ik mensen op gekke paarden stappen zonder cap..vindt ik peroonlijk een beetje link, maarja moet iedereen zelf weten vindt ik!! Cool

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:31

Ik weet dat het stom van me is, ik zou er een moeten dragen op sommige paarden. Maar als het puntje bij het paaltje komt, doe ik het toch weer niet. Gewoon omdat ik dan ineens geen gevaar meer zie en dan doe ik het liever niet. ik heb een hekel aan de cap.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:47

Ik rij altijd met cap. Als ik mn cap niet op heb dan voelt het 'kaal', zo'n zelfde gevoel als je je autogordel niet om hebt.
Zelf ben ik herhaaldelijk van paarden afgevallen, inclusief 1 maal hersenschudding, dus ik hou mn cap wel op.
Mn vriend is begonnen met rijden met cap toen een andere vriend van ons zo beroerd van zn paard viel dat zijn gezicht aan een kant verlamd is geraakt.
Het blijven dieren en het braafste paard kan schrikken of vallen,
dus voor mij: 'better safe than sorry'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:03

je moet er zelf achter staan of je met of zonder cap rijdt.
Mensen die zeggen ik rij zonder cap en basta, prima. Die komen er eerlijk voor uit, ondanks dat ze kennelijk weten dat veel mensen het er niet mee eens zijn.
Heb ik opzich bewondering voor dat die personen er gewoon voor uitkomen en niet moeilijk doen (bijv prisca)

Heb minder bewondering voor mensen die er allerlei smoesjes omheen gaan verzinnen van, van mijn paard val ik toch niet af, want dat is gewoon bull! Koe