Kunststof hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:51

Hey, ik vind net op het internet een onderzoekje dat is gedaan naar het verschil tussen een onbeslagen hoef, ijzers en Hippoflex:
http://www.vhiver.nl/Symposium_02/SHA_samvat.htm#11

Het is een samenvatting geloof ik, maar kan zo snel niet de uitgebreidde versie vinden...
Het is wel Engels

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:15

anders moeten we er samen maar eentje zoeken loesjuh

en djilan bedankt vor de links!
ik ga ze bekijken

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:19

Inderdaad. Als ik tenminste weet of ik het wil.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:24

Uit bovenstaand onderzoek komt iig naar voren dat je je paard zijn gewrichten ed er een groot plezier mee doet

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:27

Heej, even een vraagje...

Zouden dit kunststof hoefbeslag een goed initiatief zijn voor een paard die constant loopt te klauwen met zijn voorbenen? De ijzers slijten namelijk zo snel dat hij echt vaak nieuwe ijzers onder moet en ik weet niet hoe snel dit kunststof slijt...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:29

Vergelijkbaar met ijzers. Hangt wel een beetje af van welk merk je neemt. Maar het zal elkaar niet veel schelen.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 27-09-05 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:30

Jammer... het zou anders een geweldige oplossing zijn geweest...
Maargoed...

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:16

Wat is klauwen? Scheppen ofzo?

Opzich vind ik het kunstof bij die van ons minder snel slijten dan ijzers, maar het moet toch verlegd/vervangen worden ivm groei van de hoeven.

Als het om scheppen gaat kan het zijn dat doordat kunstof lichter is dan ijzers het minder wordt en misschien zo ook minder slijtage. (zie ik tenminste wel bij een andere pony van ons; die schepte zoveel meer met ijzers dan met blote voeten. staat nu weer op blote voeten ivm blessure. heeft helaas nog niet op kunstof gestaan dus weet het niet uit ervaring, maar gok dat het scheppen minder is dan met ijzers) Ik weet het niet precies hoor. Misschien kweste van uitproberen of een smit die kunstof legt zijn naar mening/ervaring vragen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:19

Merens schreef:
Wat is klauwen? Scheppen ofzo?

Opzich vind ik het kunstof bij die van ons minder snel slijten dan ijzers, maar het moet toch verlegd/vervangen worden ivm groei van de hoeven.

Als het om scheppen gaat kan het zijn dat doordat kunstof lichter is dan ijzers het minder wordt en misschien zo ook minder slijtage. (zie ik tenminste wel bij een andere pony van ons; die schepte zoveel meer met ijzers dan met blote voeten. staat nu weer op blote voeten ivm blessure. heeft helaas nog niet op kunstof gestaan dus weet het niet uit ervaring, maar gok dat het scheppen minder is dan met ijzers) Ik weet het niet precies hoor. Misschien kweste van uitproberen of een smit die kunstof legt zijn naar mening/ervaring vragen.

Hmmm... scheppen gebruiken we hier niet...

Ehh... kan het beter zeggen als schrapen met de voorste benen over de grond, dus met de ijzers over beton heen vegen, waardoor ze super snel slijten...

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:34

oooh dat! schrapen dus
scheppen is maaien. Miscshien ken je dat. doen sommigen tijdens het lopen.

Ik denk niet dat voor klauwen/schrapen kunstof minder zal slijten.

meija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:42

viewtopic.php?f=13&t=383593&hilit=

viewtopic.php?f=13&t=446364&hilit=
(op pag 8)

Ik weet niet of ik de linkjes goed heb geplaatst maar hier staan verslagjes van een ervaring van een vriendin. Met easy walker: op onbekapte hoeven (!!) geslagen dus verkeerde hoefstand en nu dus een gescheurde pees. (overigens heeft ze gevraagd waarom haar paard niet bekapt werd ondanks nieuw beslag- ze moest het over zich heen laten komen!!) Ook omdat de straal afgedekt wordt kan je daar niet goed schoonmaken- daar was erg veel vuil dus blijven zitten.
Let in elk geval goed op WIE je je paard laat beslaan!!

Over dat glijden- ik heb het goed kunnen vergelijken mijn paardje heeft geen hoefbeslag die van haar had easywalker beslag. De mijn gleed op sommige stukjes wel ietsjes - lijkt me niet meer dan natuurlijk- en die van haar helemaal niet. Met ijzers glijden ze weer veel meer ten opzichte van geen beslag.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:45

maar het niet glijden, is dat ook niet in sommige opzichten een nadeel?
dat moet het been dan toch ook opvangen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:05

Het hangt een beetje van het gebruikte plastic/kunststof af, maar in principe zou de hoef met kunststof beslag ongeveer hetzelfde moeten 'glijden' als een blote hoef.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:31

Mij lijkt kunststof hoefbeslag wel beter dan ijzers, want ijzers zijn spiegelglad, zwaar, geven geen millimeter mee in de hoefmechanisme, en zorgen dat het paard zijn schokdempers kwijt is.

Kunststof beslag is waarschijnlijk een stuk soepeler, waardoor t hoefmechanisme beter werkt en je minder kans hebt op beenproblemen. Omdat je betere doorbloeding hebt, heb je gezondere benen die beter tegen een stootje kunnen..
Ze zijn ook niet zo glad, waardoor het paard aardig 'normaal' loopt (normaal is zoals hij dat zou moeten zonder enig beslag o.i.d.)
Het paard hoort niet door te glijden nadat ie zijn been neer heeft gezet, dit doen paarden met ijzers wel omdat ze niet anders kunnen, maar dat is juist slecht voor de pezen.
Ze zijn niet zo zwaar, waardoor de witte lijn minder wordt belast, de hoefwand is niet voor niets zo licht mogelijk gemaakt..

En de schokdempers werken waarschijnlijk beter, want kunststof veert meer dan ijzer, en het geeft geen schadelijke vibraties af...
Maar ook bij kunststof beslag werkt de straal niet zoals hij zou moeten (en mist ie alsnog een schokdemper) en heeft het paard nogsteeds geen goede 'feeling' met de grond.
Het slijt ook wel minder, want als ze niet meer doorglijden bij elke pas, zoals met ijzers wel, is de slijtage minimaal.

Toch moet je wel oppassen. Je moet de hoef van het paard eigenlijk elke week bekappen, en dat is dan gerekend voor beslagloze paarden, die dus wel enige tot behoorlijke slijtage hebben..
Als je ze op beslag zet slijten ze niet (en worden ze dus ook niet harder of beter) en zal je het eigenlijk nog veel vaker moeten bekappen.
Dus de laat de smid dan toch wel zo vaak mogelijk komen en zet dan maar het oude beslag er weer onder, maar laat ze niet lang zitten, dan krijg je alsnog problemen...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:19

Toydoll schreef:
Maar ook bij kunststof beslag werkt de straal niet zoals hij zou moeten (en mist ie alsnog een schokdemper) en heeft het paard nogsteeds geen goede 'feeling' met de grond.

Hoeft niet persé. De meeste merken kunststof beslag hebben een brug die over de straal loopt. Dus als de hoef op de grond staat drukt die brug gewoon tegen de straal die daardoor meedraagt. De pompwerking behoud je zo dus ook.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:25

poe poe het blijft een lastig dilemma!
mijn smid legt de ijzers er namelijk wel heel netjes onder
wil het eigenlijk wel eens "live" zien kunststof beslag!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:30

Ik ben ook nog steeds in dubio hoor! En mijn paard is 7 jaar oud en hefet nog nooit ijzers van dichtbij gezien!
Maar hij loopt me té gevoelig op steentjes ed.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:36

Waterkippie schreef:
wil het eigenlijk wel eens "live" zien kunststof beslag!

Ja inderdaad, ik blijf ook maar twijfelen..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:38

tja misschien moet je het gewoon ook maar doen,
maar tis nog zo nieuw, en ik zie de voordelen ook wel, maar om echt die stap te zetten...
moeilijk

tamaletty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:09

Hallo tamaraatjuh,

Mijn merrie heeft op dit moment van dezelfde hoefsmid (meijer) kunstof beslag, en het bevalt me prima, ze staat er nu bijna 2 maanden op, en ze zitten nog steeds goed, ze heeft er de hele tijd mee in het land en soms in de modder (nederland he) mee gestaan, en ze blijven echt super zitten. Ook op de weg is het ideaal, paardje glijd niet uit, en in draf worden de schokken geabsobeerd doordat het middenstuk buigzaam is.
Ik weet niet wat ik er verder nog over moet vertellen, want ik heb er al eerder een topic over gehad, en daar staan foto's bij.

Groetjes Tamara

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:10

Nou het is bij mij ook omdat ik de smid dan de eerste keer uit Alphen a/d Rijn naar Arnhem moet laten komen. En het liefst dat hij mijn smid laat zien hoe je kunststof er het beste onderlegd. Klein probleem daarbij is dat mijn hoefsmid nog niet bepaald vóór kunststof beslag is

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:12

ik denk er hard over om het eens uit te proberen en mijn smid heeft daar geen problemen mee

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 06:57

tamaletty schreef:
Hallo tamaraatjuh,

Mijn merrie heeft op dit moment van dezelfde hoefsmid (meijer) kunstof beslag, en het bevalt me prima, ze staat er nu bijna 2 maanden op, en ze zitten nog steeds goed, ze heeft er de hele tijd mee in het land en soms in de modder (nederland he) mee gestaan, en ze blijven echt super zitten. Ook op de weg is het ideaal, paardje glijd niet uit, en in draf worden de schokken geabsobeerd doordat het middenstuk buigzaam is.
Ik weet niet wat ik er verder nog over moet vertellen, want ik heb er al eerder een topic over gehad, en daar staan foto's bij.

Groetjes Tamara

Ik heb ook dezelfde smid en kunsttof ijzers.
Bij Tjo zitten ze er nu 4-5 weken onder, blijven idd super zitten.
Enige nadeel vind ik dat het uitkrabben erg lastig is door het middenstuk, en tjo is al zo gevoelig voor rotstraal, en er blijft van alles tussen zitten (stenen, brokjes hout, takjes enz). Niet echt handig.
Dus bij Tjo gaan ze er vanmiddag onder vandaan na 4 weken, we gaan het weer eens op blote voeten proberen, endurance seizoen is toch voorbij.
Mocht het niet gaan en ze moet weer op ijzers dan neem ik weer mn vertrouwde liploze, die bevielen me beter als ik eerlijk ben.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 07:37

Nou, de smid is geweest, en Amo staat niet op kunststof
Ik was er helaas niet bij omdat ik moest werken, maar de eigenaren wel. De smid heeft dus aangegeven dat hij de hoeven er goed uit vond zien, en dat hij het zonde vond. Ook dat ze niet verder zouden slijten als we zo door zouden rijden. En dat beïnvloedde de eigenaren zo dat hij nog blootvoets staat.
Zelf vind ik het nogal jammer, ja, als we zo doorgaan slijten ze niet harder, nee duh, we rijden nu maar 1 keer per 3/4 weken buiten dóór de hoeven En dat zal nu dus niet veranderen, terwijl het plan was om met kunststof lekker vaak naar buiten te gaan, iig 1 à 2 keer per week.

Maar goed, niet mijn paard helaas.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:13

viv heb jij foto's van Tjo op kunstof ijzers?