http://www.vhiver.nl/Symposium_02/SHA_samvat.htm#11
Het is een samenvatting geloof ik, maar kan zo snel niet de uitgebreidde versie vinden...
Het is wel Engels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Merens schreef:Wat is klauwen? Scheppen ofzo?
Opzich vind ik het kunstof bij die van ons minder snel slijten dan ijzers, maar het moet toch verlegd/vervangen worden ivm groei van de hoeven.
Als het om scheppen gaat kan het zijn dat doordat kunstof lichter is dan ijzers het minder wordt en misschien zo ook minder slijtage. (zie ik tenminste wel bij een andere pony van ons; die schepte zoveel meer met ijzers dan met blote voeten. staat nu weer op blote voeten ivm blessure. heeft helaas nog niet op kunstof gestaan dus weet het niet uit ervaring, maar gok dat het scheppen minder is dan met ijzers) Ik weet het niet precies hoor. Misschien kweste van uitproberen of een smit die kunstof legt zijn naar mening/ervaring vragen.
Toydoll schreef:Maar ook bij kunststof beslag werkt de straal niet zoals hij zou moeten (en mist ie alsnog een schokdemper) en heeft het paard nogsteeds geen goede 'feeling' met de grond.
Waterkippie schreef:wil het eigenlijk wel eens "live" zien kunststof beslag!
tamaletty schreef:Hallo tamaraatjuh,
Mijn merrie heeft op dit moment van dezelfde hoefsmid (meijer) kunstof beslag, en het bevalt me prima, ze staat er nu bijna 2 maanden op, en ze zitten nog steeds goed, ze heeft er de hele tijd mee in het land en soms in de modder (nederland he) mee gestaan, en ze blijven echt super zitten. Ook op de weg is het ideaal, paardje glijd niet uit, en in draf worden de schokken geabsobeerd doordat het middenstuk buigzaam is.
Ik weet niet wat ik er verder nog over moet vertellen, want ik heb er al eerder een topic over gehad, en daar staan foto's bij.
Groetjes Tamara