Zitten de bandages zo goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SaraJoyce

Re: Zitten de bandages zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 15:29

Nee, ze moeten ook niet TE strak, maar strakker... Ze zitten dus iets TE los en dus teveel... Zo bedoelt Linde het (neem ik aan )

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:46

de bandages zitten volgens mij wel goed zo hoor,maar inderdaad onderaan bij de kogel misschien ietsje strakker.ik rijd ook altijd met fleece bandages en dit bevalt mij prima.mijn da zei dat peesbeschermers alleen voor bescherming was en bandages voor wat extra steun.maar ik geloof dat hier de meningen nogal over verdeeld zijn.

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:31

toch lijken ze me iets te laag zitten.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:32

whahaha, geweldig dit topic!!
er word weer van alles bij gehaald....
en er worden dingen over mensen gezegd (nog in kleine letters ook) die men nog geen eens kent....
Saar we gaan lekker een dagke bandageren! Gezellie!!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:54

Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar het lijkt alsof de klittebandsluiting naar voren zit. Ik zorg er altijd voor dat de sluiting bij beenbeschermers naar achteren zit. Ik bandageer zelf nooit, maar nu we het er toch over hebben: werkt dat, enkele klittebandsluiting in een zandbak? Bij peesjes zit er een dubbele sluiting op waardoor het niet snel loslaat. Vroeger bandageerde ik wel, met name bij het springen omdat ze altijd dikke benen kreeg als ze een balkje aantikte. Hierbij nam ik nooit de koot/kootholte mee, maar stopte boven de sporen van het paard. Had toen nog een sluiting met koordjes, weet niet of bandages met klittebandsluiting toen al bestonden . Ik kan me voorstellen dat je bij het bandageren van de koot moet oppassen met schuurplekken door de bewegingen van het gewricht, zeker in een zandbak. Maar heb hier geen ervaring mee...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:58

fresco schreef:
whahaha, geweldig dit topic!!
er word weer van alles bij gehaald....
en er worden dingen over mensen gezegd (nog in kleine letters ook) die men nog geen eens kent....

Hmm..rare post.. Ja IK heb maar weer eens kleine letters gebruikt, je mag wel zeggen dat ik het was. En waar dat op sloeg, ja is het niet zo dan? Ze zeggen 'ik vraag wel aan een stalgenootje van me' maar ik denk dat een stalgenoot niet altijd veel beter weet! En dat als je echt bandageren wil leren je beter bij een (oudere) iemand kan zijn die het dus dagelijks doet.

Maar goed.

En nee als je ze te strak doe, ja dan is het waarschijnlijk niet fijn voor je pony, je pony zal er daardoor niet afhankelijk van worden, het is gewoon niet goed.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:04

ik bedoel het zo als het er staat, skitter.
Op bokt worden mensen gauw afgezeken zonder dat men elkaar kent.
Ws. heb jij het wel goed bedoelt, maar dat kon ik niet uit jou woorden opmaken.
Een stalgenootje kan toch best een jury zijn met jaren lange ervaring in het bandageren? (dat hoeft niet altijd maar een meisje van 13 te zijn)
zo bedoel ik het!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:25

Inderdaad... Want volgens mij heb jij begrepen dat ik het aan iemand van 13 vraag??? Nee... Hoe oud was je ook alweer Lé? Ok, kan misverstand zijn maar dan weet je dat ook weer...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:10

Al bij het woord stalgenootje denk ik aan een klein meisje die een d-pony heeft en ook 'wel eens' bandages omheen wikkelt voor haar wekelijks dressuurles

Sorry hoor, ja dan is het verkeerd overgekomen. Ik bedoelde er alleen mee dat als je echt wil leren dat je bij iemand moet zijn die het dus dagelijks doet en daarvoor zijn redenen heeft, en dus serious over is, en niet gewoon een keertje doet om een setje af temaken, want
DIEGENE zou het dus waarschijnlijk niet beter weten.
Maar goed als jou stalgenootje een bandage les geefster is, ja dan is het anders. Maar ging ik niet vanuit.

Zo wat duidelijker?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:39

Skitter schreef:
Al bij het woord stalgenootje denk ik aan een klein meisje die een d-pony heeft en ook 'wel eens' bandages omheen wikkelt voor haar wekelijks dressuurles

Sorry hoor, ja dan is het verkeerd overgekomen. Ik bedoelde er alleen mee dat als je echt wil leren dat je bij iemand moet zijn die het dus dagelijks doet en daarvoor zijn redenen heeft, en dus serious over is, en niet gewoon een keertje doet om een setje af temaken,
want

DIEGENE zou het dus waarschijnlijk niet beter weten.
Maar goed als jou stalgenootje een bandage les geefster is, ja dan is het anders. Maar ging ik niet vanuit.

Zo wat duidelijker?

Misschien had ze beter kunnen zeggen: haar instructrice; want daaraan vraagt ze het en die heeft zelf járen lang ervaring met bandageren en die weet precies waar ze het over heeft (ze rijdt inmiddels al weer bijna voor de 2 keer in de Z !). Maar voordat je aanneemt dat het iemand is zonder ervaring, kun je het natuurlijk beter eerst vrágen.

Ook toen ze de rode bandages voor de foto omdeed (zie 1e pagina) heeft ze het aan de staleigenaresse gevraagd (die rijdt ook al vanaf dat ze klein is) en die had gezegd dat het niet helemáál goed zat, maar dat ze er best mee kon gaan rijden. Vandaar de vraag op Bokt, omdat ze graag wilde weten wat er dan niet helemaal goed zat.

Overigens valt het me wel op dat er veel mensen ieder op hun eigen manier bandageren om verschillende redenen: mét onderlappen, zonder onderlappen, voor steun, voor bescherming, 2 vingers ónder de knie, gewoon tot de knie, tot het spoortje, over de kogel, etc.

Als je zegt dat je het dus moet vragen aan iemand 'die het dagelijks doet en die er zijn redenen voor heeft en er dus serious over is' dat dat heel moeilijk blijkt te zijn. Ik denk dat in principe iedereen die bandageert, dit heel serieus wil doen en dat er kennelijk heel veel manieren worden gebruikt, waarvan iedereen denkt of weet dat dát de enige juiste manier is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:53

Netje schreef:
Als je zegt dat je het dus moet vragen aan iemand 'die het dagelijks doet en die er zijn redenen voor heeft en er dus serious over is' dat dat heel moeilijk blijkt te zijn. Ik denk dat in principe iedereen die bandageert, dit heel serieus wil doen en dat er kennelijk heel veel manieren worden gebruikt, waarvan iedereen denkt of weet dat dát de enige juiste manier is.

Dus niet iedereen neemt het serious, en (te) veel doen het alleen om een setje aftemaken.
Kijk als de 'stalgenootje' alleen af en toe met setje rijdt, bandageert ze dus waarschijnlijk niet goed, omdat ze ze niet gebruikt voor betere bescherming bij zijgangen, of juist omdat ze geen steun geven etc.
En er is maar een goede manier om te bandageren, en dat is de manier wat ze op Deurne leren etc, de bekende 'V' manier. Daarvan iets afwijken snap ik, maar andere manieren zou ik niet weten. En tja met of zonder onderlappen maakt verder niet uit. Bij fleece en acryl zijn ze inderdaad niet nodig, maar wel beter. Elastiek zijn niet te gebruiken zonder.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:34

eerder dacht ik ook altijd dat bandages geen steun en bescherming geven, maar ik denk het wel... vooral fleece bandages, die dik genoeg zijn. het is alleen wel warm! maar je hebt toch een dikke schokdempende laag!

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:36

Mij is geleerd dat je altijd met onderlappen moet bandageren. En dat je snel veel te strak bandageert. Als dan je paard zichzelf aan tikt je al snel er een blessure aan over kan houden. Omdat de bescherming de klap niet meer kan absorberen maar hem direct doorgeeft aan het been.

Bandageer je eigen been/enkel maar eens in, hoe je normaal je paard bandageert. Dan merk je het snel genoeg.
En tijdens de training word het been ook nog warmer en dikker. Als je dan zonder onderlap hebt gebandageert is wat voor de training goed zat nu te strak.

En als het met onderlappen een heel dik pakket wordt, zijn dan mischien je bandages te lang?
Een slag gaat over 2/3 van de vorige slag. en dan van boven naar beneden en weer terug. Met een extra keer om de kogel (met vissegraat/staartje). Tot op de spoor. En zo hoog mogelijk onder de knie (en als je dan het voorbeen even buigt en je geen plooien/rimpels in de bandage krijgt, is het goed en knelt het ook niet tijdent het werk).

Correct me if I'm wrong...!

En als je niet weet wat je aan het doen bent, kan je het beter later. Je kan er meer kapot mee maken dan je denkt.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:43

en wat ik heb geleerd is als je bandageert dan je niet als je achter bent aan mag trekken om hem strakker te trekken maar aan de voorkant. Want aan de achterkant lopen de pezen! Misschien wisten jullie het al maar kan het maar beter gezegd hebben he!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:18

_steef_ schreef:
Mij is geleerd dat je altijd met onderlappen moet bandageren. En dat je snel veel te strak bandageert. Als dan je paard zichzelf aan tikt je al snel er een blessure aan over kan houden. Omdat de bescherming de klap niet meer kan absorberen maar hem direct doorgeeft aan het been.

Bandageer je eigen been/enkel maar eens in, hoe je normaal je paard bandageert. Dan merk je het snel genoeg.
En tijdens de training word het been ook nog warmer en dikker. Als je dan zonder onderlap hebt gebandageert is wat voor de training goed zat nu te strak.

En als het met onderlappen een heel dik pakket wordt, zijn dan mischien je bandages te lang?
Een slag gaat over 2/3 van de vorige slag. en dan van boven naar beneden en weer terug. Met een extra keer om de kogel (met vissegraat/staartje). Tot op de spoor. En zo hoog mogelijk onder de knie (en als je dan het voorbeen even buigt en je geen plooien/rimpels in de bandage krijgt, is het goed en knelt het ook niet tijdent het werk).

Correct me if I'm wrong...!

En als je niet weet wat je aan het doen bent, kan je het beter later. Je kan er meer kapot mee maken dan je denkt.

Kijk, hier heb ik wat aan! Dankjewel! En ik heb alles gecontroleerd voor het rijden hoor, been gebogen gekeken of het niet strak zat enz... En gevraagd aan iemand Dus dat zat wel goed hoor... Dankjewel!

Oja, onze onderlappen zijn errug dik, daar zal het wel aan liggen...