"hangen"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Re: "hangen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:07

tijdens het opzadelen staat mn paard gewoon stil, tijdens het poetsen ook, en gewoon los. DIT kan je ook als deel van de opleiding zien. Dus gehoorzaamheid, op jou stem/hulpen. Ik vind het een idioot voorstel om bij een paard in paniek te slaan. Sommiga paarden koppelen vast staan dan aan klappen en dat lijkt me nog iets minder prettig. Ik heb een heet paardje, wat van de stomste dingen heel heftig schrikt, ik omzeil deze dingen omdat ik weet dat het geen zin heeft om de confrontatie aan te gaan. Daardoor word het alleen maar erger. Ik laat haar los staan, en ong iedereen die met haar omgaat weet dat vast staan niet gaat. Ik kan je vertellen, als je een paard goed in paniek hebt zien hangen, weet je je zweep toch niet zo snel te vinden. Ik dacht ook even het zweepje erbij te pakken, en gaf lizzy een heel klein tikje. Ze stond vast aan een hek, en sprong er met haar voorbenen overheen. Achter haar voorbenen lag het helemaal open, en al haar vertrouwen in mij was naar de maan. Het hek was verrot, dat had ze uit de scharnieren getrokken. Asjeblieft onderschat de kracht van een paard in paniek niet.
Ik wilde maar dat ik dat zweepje nooit binnen handbereik had gehad..
(zelfs mijn pa met zijn grote bek, dacht dit wel even af teleren, nou niet echt dus. Hij kreeg de sluiting van het halster naar zijn hoofd, en dit was niet bepaald een divoza halster, maar een leren, degelijk halster met een goed halstertouw er aan)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 06:45

vraag ik me af hoe een emiel voest of meer van dat soort mensen dit zouden aanpakken?

verhaal van lizzy bewijst dus ook maar weer wat er allemaal kan gebeuren..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:06

Nou goed die mensen werken toch meestal vanuit het principe dat paarden "de weg van de minste weerstand" kiezen en wijken voor druk.

Wat Lizzy schrijft is geen fraai vehaal dus darom vin ik wel dat ne met beleid te werk moet gaan je je moet bedenken waar je je paard aan vast zet.

Ik geef vaak de voorkeur aan bijvoorbeeld de poetsplaats tussen twee kettingen. En kan dan relatief weinig gebeuren. Of bij ons hebben we een ketting met een keibout in de muur die krijgen ze er niet uit, En over een muur spingen kunnen ze ook niet. Dus je meot natuurlijk wel zorgen dat het paard zich geen pijn kan doen.

Ik heb veel gewerkt met de longeerlijn door de ring in de muur, Dus als het paard wil gaan hangen laat ik de lijn meekomen, het paard loopt achteruit tot ie met mijn komt tegen de muur staat maar krijgt niet de kans om te hangen. En dan haal ik het weer langzaam aan naar voren tot het weer op normale legte staat.
Gaat ie natuurlijkk weer hangen geeft ik wat tegendruk en laat ik de lijn weer rustig meegaan. En dat doe je een keer of tig.

Na een keer of wat krijgt dat paard door dat het niet meer los komt en dus het doel niet kan bereiken. Dan zal het hangen langzaam aan minder worden.

Zal het nog wel proberen maar door te zorgen dat het gewoon echt niet meer "los" komt geven sommige paarde het echt op.

En ik heb toch echt ook een aan een touwhalster aan de keilbout in de muur laten hangen. Wel met mes in de aanslag om het touw door te halen en in een omgeving dat het paard zich niet verwond zou ik het touw door moeten halen.

Ook dan werk ik met twee touwen een aan de muur en 1 die ik zelf vast heb dus als ik het touw aan de muur los moet halen heb ik wel nog controle over het paard.
Die heefteen paar keer een minuut of 10 aan het haslter gehangen en het daarna nooit meer gedaan. Wel belangrijk is dat je het paard goed beloont als het zelf ophoud met hangen en weer normaal gaat staan.

Je paard netjes stil leren staan is uiteraard een goed onderdeel van opvoedinge maar ik vind het wel fijn ls ik op pad ga ofzo dat ik mijn paard even aan een touwtje kan zetten.

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:14

Ophelia schreef:
Blessie, ik was er al bang voor dat dit voor jou geen goede tip is, omdat het je eigen pony niet is en je dus niet alle middelen voor handen hebt. Maar ik denk dat wel meer mensen met hangers dit topic doorlezen, mss hebben zij er iets aan. Veel sterkte met jou lievelingspony...

Bedankt Ophelia

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:30

lizzy2 schreef:
tijdens het opzadelen staat mn paard gewoon stil, tijdens het poetsen ook, en gewoon los. DIT kan je ook als deel van de opleiding zien. Dus gehoorzaamheid, op jou stem/hulpen. Ik vind het een idioot voorstel om bij een paard in paniek te slaan. Sommiga paarden koppelen vast staan dan aan klappen en dat lijkt me nog iets minder prettig. Ik heb een heet paardje, wat van de stomste dingen heel heftig schrikt, ik omzeil deze dingen omdat ik weet dat het geen zin heeft om de confrontatie aan te gaan. Daardoor word het alleen maar erger. Ik laat haar los staan, en ong iedereen die met haar omgaat weet dat vast staan niet gaat. Ik kan je vertellen, als je een paard goed in paniek hebt zien hangen, weet je je zweep toch niet zo snel te vinden. Ik dacht ook even het zweepje erbij te pakken, en gaf lizzy een heel klein tikje. Ze stond vast aan een hek, en sprong er met haar voorbenen overheen. Achter haar voorbenen lag het helemaal open, en al haar vertrouwen in mij was naar de maan. Het hek was verrot, dat had ze uit de scharnieren getrokken. Asjeblieft onderschat de kracht van een paard in paniek niet.
Ik wilde maar dat ik dat zweepje nooit binnen handbereik had gehad..
(zelfs mijn pa met zijn grote bek, dacht dit wel even af teleren, nou niet echt dus. Hij kreeg de sluiting van het halster naar zijn hoofd, en dit was niet bepaald een divoza halster, maar een leren, degelijk halster met een goed halstertouw er aan)

Oeehw bah wat een verschrikkelijk verhaal (ik zou dat ook niet durven met een zweep op z'n kont of waar dan ook een tikje te geven want straks gebeurt er net zoiets ja )

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:08

maar iemand zei dat als ze gaan hangen ze hun hoofd er ook uit kunnen trekken :S

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 16:42

bando schreef:
maar iemand zei dat als ze gaan hangen ze hun hoofd er ook uit kunnen trekken :S

Ja, hoop niet dat het met deze pony gebeurt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:04

ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen paarden die echt in blinde paniek gaan hangen zoals lizzy schreef, en paarden die het truucje door hebben en er een spelletje van maken (echt waar ik ken ze, ze kijken je nog even aan, zo van haha kijk eens, en dan gaan ze hangen, en knap zegt het touwtje en jij mag erachteraan gaan vangen)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:15

Het hoofd van een paard zit beste stevig vast hoor die blijft wel zitten die trekt ie er echt niet vanaf

In het aller aller ergste geval breekt een paard zijn nek dat is weleens gebeurd, maar dan moet het wel zo vreselijk in paniek zijn ook dat komt niet zo veel voor gelukkig. De meeste halsters breken veel eerder dan de nek van een paard. En als je hebt echt aan een touwhalster vast zet blijf je er uiteraard bij staan dat er niks ergs gebeurd.

Veel paarden hangen inderdaad ook als vervelende eigenschap omdat ze vrij makkelijk de boel kapot trekken en dan los zijn.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:22

ik had ook een verzorgpony die ging hangen als je aan kwam lopen met het hoofdstel. Dat was duidelijk geen paniek, maar het was een beestje van 35, en ik was bang dat ze toch wat op zou lopen. Heb haar 1 keer een goede tik gegeven, en daarna gewoon los gemaakt als ik het hoofdstel om wilde doen.
Lizzy is vrij snel in paniek en slaat de boel dan kort en klein. Ben blij dat jullie begrijpen dat ik er dan niet graag met een zweepje achter ga zwaaien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:06

marquez1 schreef:
ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen paarden die echt in blinde paniek gaan hangen zoals lizzy schreef, en paarden die het truucje door hebben en er een spelletje van maken (echt waar ik ken ze, ze kijken je nog even aan, zo van haha kijk eens, en dan gaan ze hangen, en knap zegt het touwtje en jij mag erachteraan gaan vangen)

hier ben ik het volkomen mee eens

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 13:11

Urielle schreef:
marquez1 schreef:

hier ben ik het volkomen mee eens

Oké.... ik denk ook niet dat het zo gauw zal gebeuren.. maarja zeg nooit nooit