Ik moet verplicht met bandages rijden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Ik moet verplicht met bandages rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:59

Ik rijd ook met bandages
Onder de peesjes wordt het idd in praktijk warmer, daar staan altijd hele natte afdrukken in de benen. Maar ook nog nooit iets mee voor gehad en als het schadelijk zou zijn zouden ze niet op zo'n grote schaal gebruikt worden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:48

Urielle schreef:
Maar ook nog nooit iets mee voor gehad en als het schadelijk zou zijn zouden ze niet op zo'n grote schaal gebruikt worden
Of men is er niet van op te hoogte en gebruikt die dingen omdat het zo leuk staat en omdat het intressant staat. L'invasion werd ook veelvuldig gebruikt, maar is wel degelijk schadelijk voor de nafok.
Zo'n opmerking snijdt natuurlijk geen hout hé Urielle. Roken is ook slecht, wordt nog steeds op grote schaal gedaan. Bandages veelvuldig gebruken zijn slecht, zeker als ze ook nog eens verkeerd gebruikt worden. Ze nemen de steun weg, maken het been overmatig warm (warmer dan onder peesjes, kan dus >45 graden worden) (al wil ik best geloven dat het onder peesjes ook warm kan worden) en als ze te strak worden gedaan knellen ze ook de bloedtoevoer enz..

En er zal een hoop commentaar komen op het steun weg nemen, maar loop vergelijk het maar eens met die vrouwen die constant met die ringen rond hun nek lopen. Je haalt het weg en het nekje zegt knak.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:15

ligt er natuurlijk ook aan hoe je bandageert

mii_soof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:19

Hallo..

Bandageren is niet zo moeilijk hoor.. Erstond in het begin ergens een bericht dat het niet uit maakt welke kant je op draait maar ik heb geleerd dat het wel zeker uitmaakt. je moet van buiten naar binnen draaien .. en van achter naar voren.. Je rolt de bandage dan zegmaar van de achterkant van het been naar de voorkant en dan via de buitenkant van het been. het klinkt heel ingewikkeld maar als je het eenmaal een keer gezien hebt is het egt heel erg makkelijk..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:19

Rijst wel de vraag over de integriteit van de inhoud van een cursus waarbij zoiets onzinnigs om een oneigenlijke reden verplícht gesteld wordt....

Mbt badages: in boeken van voor WO2 en uit de vijftiger jaren staat meestal netjes uitgelegd waarom je in specifieke gevallen kan banderen en waarom met héél duidelijk de beperkingen en riscos ervan.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:33

Sammie schreef:
Of men is er niet van op te hoogte en gebruikt die dingen omdat het zo leuk staat en omdat het intressant staat. .

Toch is het niet zo dat iedereen alleen maar bandageert om intressant te zijn.
Sammie schreef:
Bandages
veelvuldig

gebruken zijn slecht, zeker als ze ook nog eens verkeerd gebruikt worden.

En toch ken ik paarden die toch echt vanaf hun 3e met elke rit vierkant in de bandages komen, nu al 10 jaar + zijn, super harde benen hebben (!!) en ZZ-L + lopen....Slecht? Nee hoor, ze doen het net zo goed in de ring zonder enige bescherming.
Sammie schreef:
Ze nemen de steun weg, maken het been overmatig warm (warmer dan onder peesjes, kan dus >45 graden worden) (al wil ik best geloven dat het onder peesjes ook warm kan worden) en als ze te strak worden gedaan knellen ze ook de bloedtoevoer enz..

Ik geloof niet dat ze de steun wegnemen, ze doen helemaal niks. Ze bieden geen steun, nemen ook echt niks weg. Het is puur voor de minimale bescherming, en zeker fijner dan peesbeschermers bij bvb zijgangen.
Sinds wanneer is fleece, katoen ed minder ademend dan neopreen? Ik denk dat ik toch echt liever ga joggen in een fleece jasje dan een neopreen jasje Je zult je echt helemaal kapot zweten. Ik maak veel vaker mee dat het schuim onder de peesbeschermer uitloopt dan van onder een bandage. Het warmte kan (langzaam maar ZEKER) weg..
Als je een beetje verstand hebben doe je ze niet te strak, dus dit is echt een argument voor mensen die er geen verstand van hebben. Maar als je onderlappen gebruikt, kun je nog wel eens goed aantrekken. Daarom gebruik ik altijd onderlappen, zo kan je bijna niet 'te' strak bandgeren, en blijft het ook mooi vlak over de pezen.
En ze moeten wel HEEL strak zitten wil je bloedtoevoer afknellen.

Sammie schreef:
En er zal een hoop commentaar komen op het steun weg nemen, maar loop vergelijk het maar eens met die vrouwen die constant met die ringen rond hun nek lopen. Je haalt het weg en het nekje zegt knak.

Dit is dus echt belachlijk he..Hier kun je het niet meevergelijken.
Ten eerste zitten die ringen van de vrouwen al ongeveer vanaf hun geboorte om hun nek. Dan wordt de steun inderdaad overgenomen. Een bandage doet dat helemaal niet! Die is dus echt een belachlijke vergelijking...
Bandage is een stuk stof, die kan nooit de steun (de pees) overnemen, of weg halen. Als dat zo was, dan zouden de paarden die al zo lang gebandageert worden echt niet zonder kunnen lopen, en tja als je bijan elk weekend wedstijd hebt, kom je daar gauw genoeg achter of dat zo is.

En dat is niet zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:02

Of men is er niet van op te hoogte en gebruikt die dingen omdat het zo leuk staat en omdat het intressant staat. L'invasion werd ook veelvuldig gebruikt, maar is wel degelijk schadelijk voor de nafok.
Zo'n opmerking snijdt natuurlijk geen hout hé Urielle. Roken is ook slecht, wordt nog steeds op grote schaal gedaan.
De meeste mensen gaan nu eenmaal net iets bewuster om met hun paarden dan met zichzelf. Kijk maar naar de grote ophef over sporen, rolletjesbitten, rijmethodieken....
Bandages veelvuldig gebruken zijn slecht, zeker als ze ook nog eens verkeerd gebruikt worden. Ze nemen de steun weg,
dit is absoluut niet waar volgens de veearts. Een bandage doet in dat opzicht niks, is alleen een lichte bescherming tegen het aantikken tijdens het rijden
maken het been overmatig warm (warmer dan onder peesjes, kan dus >45 graden worden) (al wil ik best geloven dat het onder peesjes ook warm kan worden)benen zijn inderdaad iets warmer dan normaal onder bandages. Een rug is ook warmer onder een schabrak+zadel maar je hoort niemand beweren dat DAT spieren/pezen/anderszins beschadigt? Volgens mij zijn bandages daar mee te vergelijken. Het is nl. gewoon stof. en als ze te strak worden gedaan knellen ze ook de bloedtoevoer enz..aan fleecebandages moet je wel enorm hard sleuren om daarmee iets af te knellen imo

En er zal een hoop commentaar komen op het steun weg nemen, maar loop vergelijk het maar eens met die vrouwen die constant met die ringen rond hun nek lopen. Je haalt het weg en het nekje zegt knak.komt omdat er aan een nek een zwaar gewicht zit (hoofd) waar mensen al moeite voor moeten doen om het te dragen. De ringen zorgen dat mensen geen moeite meer hoeven doen dus het lichaam is niet getraind in het ophouden van het hoofd. Een paard met bandages moet nog steeds zelf zijn lichaamsgewicht dragen en voortbewegen[/quote]

ik geloof dus echt niet in de verzwakkende werking van bandages, dat moge duidelijk zijn

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:34

Ik bandageer vrijwel altijd als ik ga rijden (tja die setjes hè) en dat doe ik vrijwel altijd met fleece bandages.
Nu heb ik laatst van die HH bandages gekregen met het eerste gedeelte fleece en het tweede gedeelte elastisch. Die vind ik dus wel ideaal. Onderlappen en elastische bandages in 1. Ik vind ze fijn bandageren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:23

Ik gebruik eigenlijk nooit bandages, maar vind het inderdaad wel mooi staan. Qua bescherming zie ik het nut er niet van in, maar goed. Ik begrijp niet dat ze je op zo'n opleiding verplichten bandages te gebruiken; belachelijk. Als eventuele bezoekers daar niet eens doorheen kunnen prikken..?! Ik vindt het betere reclame dat er goede cursussen worden gegeven zonder belachelijke regeltjes dan zoiets. Ik had een paard met hanetred; die had dus al niet meegekund haha; die viel gewoon om als ie iets om zijn achterbenen kreeg! Verder zag je er niks aan. Rare regel.