Komende nachten deken op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Komende nachten deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:53

Ik heb er maar 1 en dat is een 150-200 grams deken en daar doet hij het half-geschoren prima op/ onder in de winter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:55

je moet naar de temperatuur kijken.
de ideale temperatuur voor een paard is 15 graden.

ik zou eerst gewoon die deken doen die je nu hebt, en pas als je gaat scheren die 300 grams deken erop.

waarom doe je trouwens 2 dekens over elkaar?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:21

Weet iemand hoe koud het vanacht wordt?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:27

tussen de 2 en de 6 graden en plaatselijk vorst aan de grond. www.weer.nl

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:28

Ja het word best fris.
Paarden gaan hier vanacht ook naar binnen.
Maar ze houden gewoon de ongevoerde regendeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:43

opala schreef:
Het is idd maar net hoe de eigenaar van het paard het bekijkt

Precies. Dus als je je paard mooi dun in het haar wilt, dan moet je vroeg met dekens beginnen die warm genoeg zijn. Wil je een teddybeer, dan doe je dat niet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:48

De mijne staat al een paar nachten met een regendekentje om en sinbds vandaag heeft ze hem de komende dagen ook overdag aan. Als het weer wat warmer word gaat hij er weer af overdag.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:48

Ik heb mijn paardje vandaag onder een ongevoerde regendeken gezet.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:41

CCCCorine schreef:
opala schreef:
Het is idd maar net hoe de eigenaar van het paard het bekijkt

Precies. Dus als je je paard mooi dun in het haar wilt, dan moet je vroeg met dekens beginnen die warm genoeg zijn. Wil je een teddybeer, dan doe je dat niet.

Niet dus, dat hangt dus ook weer per paard af. Ik vertelde al dat Iris geen wintervacht kweker is en komt ze ietsie dikker in het haar te zitten dan doe ik een warmere deken op en.... weg zijn de haren!

Dus ik heb luxe, maar ik ken genoeg paarden, die al een aardige vacht aan het kweken zijn en dan kan ik me de dekens goed voorstellen.
Dus ik vind ook dat je naar je paard moet kijken, wil je een teddy dan geen deken, wil je geen teddy dan slepen met dekens...

Maar het blijft wel een feit dat wij de temperatuur anders ervaren dan een paard. Een paard functioneert het beste tussen de 10 en 15 graden.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:26

Ik heb een winterdeken voor mijn pony gekocht.
wanneer moet die erop??
Ik heb geen tussendeken voor hem.
Moet ik dan pas die dikke winterdeken opdoen als het echt koud wordt? of moet je dat perse opbouwen met eerst een dunnere deken opdoen?? gr0etjes

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:55

CCCCorine schreef:
Enkele paarden op de stal waar ik sta, staan nog zonder dek en die zie je gewoon vol in het haar schieten.

Nescio niet hoor

Die heeft vannacht voor het eerst een dek op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:58

Sjaak is bij ons samen met het oudje de enigen die de winterjas aan het aantrekken zijn. Koud heeft hij het niet het is gewoon minder lang licht. Toen in 1 van de vorige stallen het licht tot 22:00 aan bleef hield hij een hele korte vacht in de winter. Vanaf het moment dat het licht eerder uitging is hij ook een jas gaan aanmaken.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:01

Toevallig heb ik een paar dagen geleden een deken op gedaan.

Normaal gesproken was ik altijd één van de laatste, paard heeft zich zelf maar warm te houden
Overigens heeft mijn merrie ook altijd nog een vrij dunne vacht dat we niet hoeven te scheren.

Echter is het bij haar op het moment heel belangrijk dat de spieren goed warm blijven. Dus ze heeft een bucas 'regen/overgangs'deken op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:05

sjakie schreef:
Sjaak is bij ons samen met het oudje de enigen die de winterjas aan het aantrekken zijn. Koud heeft hij het niet het is gewoon minder lang licht. Toen in 1 van de vorige stallen het licht tot 22:00 aan bleef hield hij een hele korte vacht in de winter. Vanaf het moment dat het licht eerder uitging is hij ook een jas gaan aanmaken.

Het heeft idd meer te maken met licht, lengte van de dagen, dan met temperatuur.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:18

Bij ons op stal brand dag & nacht licht
En het scheelt idd.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:40

Mijne heeft hem alweer een week ong op.
Een winterdeken alweer (een dunne winterdeken)
En als het echt koud wordt gooien we of een hele dikke op of 2 overlekaar. Moeten we nog even zien.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:57

Anouar15 schreef:
sjakie schreef:

Het heeft idd meer te maken met licht, lengte van de dagen, dan met temperatuur.

Precies heeft de DA ook wel eens gemeld. Al was het nu nog 25+ geweest hij had gewoon de jas aangetrokken . Ik trek hem stiekem wel weer een keer uit

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:02

Ik zit te twijfelen of ik mijn paard (Fries) dit jaar een deken op doe. Ze stond voorheen altijd buiten, maar door zomerexceem heb ik haar helaas op stal moeten zetten. Kan ze nu eigenlijk ook zonder deken of niet? Buiten kon ze bewegen om zich warm te houden, in een stal van 3 bij 3 gaat dat haast niet...

Wat denken jullie, wel of geen deken?
Dat ze wat dikker in d'r haar komt maakt me niet uit, als ze zich maar lekker voelt

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:04

Die van mij heeft in een paar dagen der teddyberen vacht al voor de helft aangemaakt
En vannacht heb ik dus een zomerdeken op gedaan. Als het nog kouder wordt dan een 200 grams.
En dan daarna wordt ze geschoren, en krijgt ze over die 200 grams een anky deken erover.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:14

Nicolai is 2 weken geleden al voor de eerste keer geschoren. Die hadden we lekker de hele zomer in het land laten staan. Ook in de nacht en die schoot zo mega in zijn vacht. Dat was geen lol met rijden meer.

Dus geschoren en nu zijn middelste dikke deken op. (vraag me niet naar grammen en zo )
Joem heeft een dunne gevoerde deken op. Die blijft altijd lekker kort in de vacht. Heerlijk!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:24

Mijne stond vanacht onder 200 grams

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:48

ellepel schreef:
je moet naar de temperatuur kijken.
de ideale temperatuur voor een paard is 15 graden.

ik zou eerst gewoon die deken doen die je nu hebt, en pas als je gaat scheren die 300 grams deken erop.

waarom doe je trouwens 2 dekens over elkaar?

omdat die 300 grams een onderdeken is, heel erg onstevig dus, moet wel een regendeken overheen

heel erg bedankt.. .hij gaat morgen avond dus onder dek, de regendeken die ik had gekocht is een maatje te klein... moet weer terug naar de winkel!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:13

Komende week weer veel zon, weer iets hogere temperatuur. Ik ga vanaf minder dan 10 graden een dek op leggen hoor. Ik hoop dat dat nog lang duurt, want mijn paarden staan onderhand meer dan een half jaar onder een deken en dat bevalt me niet.