welk denken NU opleggen dag en nacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: welk denken NU opleggen dag en nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:00

Ik verwen m al met 12 graden.
Betekent niet dat ik meer of minder van mijn paard hou als jou!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:30

Die van mij staat nu nog 24/7 in het land en die staat sinds dinsdag avond met een ongevoerde regendeken op.

Ze was niet warm toen ik gisteravond de deken eraf haalde dus hij blijft overdag ook om.

Over een maand gaat ze overdag naar buiten en s'nachts op stal dus dan zal ik even kijken wat ik er dan op ga leggen.
Ik kan namelijk ook niet wisselen s'morgens als ze naar buiten gaat.
(doet de boer en die wil niet wisselen)

Die van mij is nu al heeeeel dik in zijn vacht. (haflinger)

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:20

simongek schreef:
Simon heeft nu een zomerdeken op. s avonds gaat daar een regendeken over heen. Die gaat 's ochtends om een uur of 11.00 er weer af.

Ik denk hij vanaf morgen gewoon opblijft als het niet te warm is in zijn box.

hij heeft een regendeken op in zijn box??

ik vind het wat raar dat mensen hun paard/ pony nu nog fulltime buiten hebben maar tog wel graag dun in de vacht willen houden en nu maar beginnen aan een deken...
dan ben je echt telaat hoor je kan hem dan beter scheren als hij op stal komt en onder de dekens stoppen
succes

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:34

daantju je hoort mij ook niet praten over de liefde voor een paard.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:44

wat ben ik blij dat ik dat gedoe niet heb zeg als ik dat zo allemaal lees, die van mij heeft vorg jaar tot nov buiten gestaan en in nov heeft hij een dekentje van 200 grams op gekregen toen het echt koud werd 1 van 440 en toen het heel heel koud werd beide. Mijn paard krijgt bijna geen wintervacht, heel appart maar wel fijn

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:15

Je past toch je deken aan aan de temperatuur, of niet

Ook al betekent dat dat je even moet wisselen. Als het overdag 20 graden is en 's nachts 15, met veel zon en weinig wind, staan de mijne lekker zonder. Is het daarna een week zoals nu, dan krijgen ze ze om. Wordt het daarna weer 2 dagen warm, dan gaan ze af. Je gaat je paard toch niet laten staan zweten omdat je nu eenmaal aan een deken bent begonnen en daarom doe je hem maar niet meer af? Beetje vaag

Tuurlijk is het niet verstandig om veel te wisselen, maar zelf doe je dan toch ook ineens dunnere kleding aan, die dagen dat het dan weer warmer is? En zelf trok je toch ook een jas aan, toen het deze zomer weer eens regende en de temperatuur rond de 17C zat? En dat terwijl het pas geleden ook weer boven de 25C zat. Gewoon een kwestie van aanpassen

Verder vind ik het echt absurd hoeveel dekens mensen hier op hun paarden leggen, echt niet normaal! Ik heb gewoon nu een ongevoerde bucas smartex rain op, als het rond de 10 graden wordt overdag gaat zijn rhino 200 grams op en als het echt rond het vriespunt komt gaat zijn 400grams op. Mocht het dan ineens 's nachts -15 worden dan kan je altijd nog een wollen dekentje eronder doen.

Met de bucas smartex rain gaan ze alleen overdag staan zweten als de zon er continue op staat, het warmer is dan 20 graden, en er weinig wind staat. Ik heb het hier over paarden die 24/7 buiten op de wei staan zonder ook maar enige vorm van beschutting.

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:20

scheelt weer dat de temperaturen 's winters niet van - 20 naar + 20 gaan maar altijd wel rond de zelfde temperatuur schommelt. hij staat 's winters altijd op stal en gaat ie overdag wel een met een maatje naar de buitenbak en omdat het daar wel hard waait(groninger platteland) en zijn maatje losse tanden heeft krijgt ie een oude deken extra(maar die is ook heel dun 100 gram ofzo)

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:57

die van mij (weliswaar een haflinger) staat 24/7 buiten en staat dat voorlopig nog tot eind oktober. Hij heeft nog niks op, ik zag wel dat zijn haartjes (vooral op zijn kont ) dikker werden. Ik wou hem eigenlijk morgen onder de zomerdeken zetten maar aangezien deze niet waterdicht is en dan nat blijft, wacht ik er tot zaterdag/zondag mee. Die van mij wordt over een maandje of 2 geschoren en gaat in de winter ook 5 dagen in de week op de wei, dan krijgt hij; zweetdeken met hals, onderdeken ong. 200 gr. en daarover waterdichte deken van ong. 300-350 gram op. dus bijelkaar rond de 550 gram. Nou was mijn vraag ook een beetje of dit dan wel genoeg is? ;
*geschoren (helemaal)
*zweetdeken met hals
*onderdeken 200-250 gr.
*waterdichte deken 300-350 gr.
*24/5 op de wei.

groetjes marcella

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:30

De temperaturen zijn helemaal niet zo belangrijk om als graadmeter te nemen. Vanaf 1 september worden de dagen een stuk korter en dan gaan de paarden haar aanmaken voor de winter. Dus standaard vanaf 1 september een deken op. Dit werkt al jaren prima, ik hoef nooit te scheren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:15

Dat proces begint zelfs eind juli al. Komende week ook weer kans op nachtvorst hoorde ik net op het nieuws, en ik vond het vanmorgen al zo koud

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:27

MeiaLuna schreef:
MeiaLuna schreef:
ik heb ook niet de mogelijkheid om overdag van deken te wisselen...

Dan kijk je toch naar de weersvoorspellingen? En aan de hand daarvan doe je hem op en als het eventueel een dagje warm wordt laat je hem die dag af, ik neem aan dat je 1x per dag naar je paard gaat

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:38

wat bedoelen julie met 24/7 in de wei of 24/5?? ik lees het wel vaker naar snap niet wat jullie bedoelen

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 07:56

Quandor,je wilt het gewoon niet snappen...als je je paard een wintervacht laat aanmaken,hoeft hij helemaal geen deken op te hebben!OOk niet als het vriest.het is pas als je voorkomt dat je paard een wintervacht krijgt, je met dekens moet werken.Dus niet "enkel als het vriest" want daar heeft je paardje echt niets aan...
Ladyluna:tuurlijk ga ik dagelijks naar men paard maar het is bijv. snachts maar 6 graden en overdag met een lekker zonnetje 20 graden...daarmee bedoelde ik dat ze snachts wel dat regendeken zal kunnen verdragen,maar overdag het dan te warm zou hebben.
Maar ze heeft ondertussen al haar regendekentje op,dus het probleem waarvoor ik het topic opende is opgelost

Mandy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:06

Hallo,

Wat kan ik doen dan voor deken??
Mijn SPORtPaard kwpn 1.60 merrie staat zowat dag en nacht op stal paar uurtjes der wei op en rijden of longeren en weer der stal op...
Wat kanik het beste doen??
Moet zij oowk al een deken op??
Of nog niet??
Mijn dekens zijn 1regendeken, 3Wintersdeken, 2 sweetdekens, 1 zomerdeken, en stuk of 3 fleecedekens

Groetjes Mandy

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:10

Ligt aan de omstandigheden. Hier in de polder staan de paarden in de wei in een open vlakte. Dan is het altijd flink wat frisser dan dat ze in een dicht bebost gebied oid in de luwte staan.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:12

Mijn paard staat overdag buiten met een regendeken (ongevoerd).
's Avonds en 's nachts een zomerdeken. Ik heb idee dat die regendeken (was een koopje!) minder goed ademnd namelijk.
Hij heeft dit deze hele week al op.

Als je kijkt naar de voorspellingen:
Za: min. temp. 8 graden en overdag 15 graden
Zo: min. temp. 5-9 graden en overdag 15-18 graden
Ma: 7-10 en overdag 16-19
Enz.

Ik vind het 's nachts nog best koud worden... Is het een idee om dan een fleece deken op te doen met hieroverheen een regendeken? Ik heb nog een 150 grams liggen, maar dat vind ik veels te warm nu... Misschien kan het 's nachts nog, maar voorlopig nog ff niet.
Mijn stal is goed doorlucht en er staan genoeg deuren enz open overdag. 's Nachts gaat dit allemaal dicht. Het is er maar ietsjes warmer dan buiten.

Tips voor mij?

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:23

Nog één vraag: ik heb 2 winterdekens: 150 grams waterdicht HH en een 300 grams waterdicht HH. Mocht het nou echt koud worden dit jaar - kun je twee waterdichte dekens wel over elkaar doen? I.v.m. ademend vermogen van de dekens enz?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:36

De mijne heeft gister een waterdichte Anky van 360 opgekregen, hij had het er vanmorgen gewoon behaaglijk onder, niets te warm.
Zal ook schelen dat die deken gevoerd is met een super ademend stofje.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:42

Pipo schreef:
De temperaturen zijn helemaal niet zo belangrijk om als graadmeter te nemen. Vanaf 1 september worden de dagen een stuk korter en dan gaan de paarden haar aanmaken voor de winter. Dus standaard vanaf 1 september een deken op. Dit werkt al jaren prima, ik hoef nooit te scheren.

Dan ben ik dus bij deze 2 weken te laat..... Ik doe hem vanavond op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:44

Precies en dat is wat veel mensen schijnen te vergeten, de dekens van tegenwoordig passen zich aan de temperatuur van het paard aan. Wat een nonsens om elke keer een andere deken op te gooien wanneer het even warm word. Belachelijk!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:46

Dat is wel erg kortzichtig Shannay,
als de temperaturen overdag weer zouden oplopen, dan vervang ik deze deken gewoon weer voor een 200 grams.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:11

Ik vind het ook altijd moeilijk om te beginnen met de dekens, welke grenzen kies je om een deken op te leggen? Ik neem nu het volgende in acht, vanaf het moment dat de temperatuur 's nachts onder de tien °C gaat, leg ik zijn ongevoerde regendeken op (paard staat nog tot oktober 24/7 (= dag en nacht, 7 dagen op 7) buiten). Maar deze nacht heb ik hem toch opgelegd ondaks dat het niet onder de 10 ° ging. Hier was het nogal aan het regenen en waaien, vandaar. En vanmorgen had hij het goed onder het deken, hij stond ook niet te zweten ofzo, dus ik heb hem opgelaten, omdat het toch wel fris is en er een strakke wind staat. Morgen en zondag gaat de regendeken overdag weer af, omdat het dan weer warmer wordt.

Ik heb ook overwogen om mijn paard zonder deken te laten deze winter, hij krijgt echt nauwelijks een wintervacht, maar ga het toch niet doen, om verschillende redenen. Ten eerste omdat het een moddervarken is en ik dan 9 van de 10 keer niet zou kunnen rijden omdat hij van onder tot boven onder de natte modder plakt (enkele keren voorgehad deze zomer *zucht*). En ten tweede omdat hij bij urenlange regenbuien staat te beven van de kou (hij heeft een schuilstal maar verkiest vaak om die niet te gebruiken ). Vorige winter heeft hij een hele winter onder hetzelfde deken gestaan, overdag onder een ongevoerde regendeken (bucas smartex rain) en 's nachts onder een ongevoerde staldeken van HH. Ook op de momenten dat het -10 °c was. Dus ik denk dat ik het weer zo ga doen en geen gevoerde winterdekens ga aanschaffen. Als hij in goede conditie is en zoals vorige winter 4 à 5 keer in de week dressuurmatig getraind wordt, zweet hij praktisch niet, ook niet na een intensieve training van een uur. Wel handig zo

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:37

Die van ons blijfen net zo langs op het land, tot dat het land het niet meer wil ze word geschoren, maar wat is de beste tijd om een paard te scheren eigelijk..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:43

Sjuimpje schreef:
Dat is wel erg kortzichtig Shannay,
als de temperaturen overdag weer zouden oplopen, dan vervang ik deze deken gewoon weer voor een 200 grams.

Ik niet, hij ademd, en daar blijft het bij. Ik heb nog nooit last gehad van een zwetend paard onder mijn dekens, en zulke fantastische wonder dekens heb ik toch echt niet. Die 3 dagen dat de zon een keertje schijnt gaat hij echt niet dood van, bovendien staat hij binnen, dus de zon voelt hij al helemaal niet. Ik blijf niet bezig, een deken is een deken, en nee ik wissel niet van jas. Ook al schijnt de zon even, het blijft wel koud!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:45

We krijgen van het weekend nacht vorst