Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

simongek schreef:Simon heeft nu een zomerdeken op. s avonds gaat daar een regendeken over heen. Die gaat 's ochtends om een uur of 11.00 er weer af.
Ik denk hij vanaf morgen gewoon opblijft als het niet te warm is in zijn box.

) dikker werden. Ik wou hem eigenlijk morgen onder de zomerdeken zetten maar aangezien deze niet waterdicht is en dan nat blijft, wacht ik er tot zaterdag/zondag mee. Die van mij wordt over een maandje of 2 geschoren en gaat in de winter ook 5 dagen in de week op de wei, dan krijgt hij; zweetdeken met hals, onderdeken ong. 200 gr. en daarover waterdichte deken van ong. 300-350 gram op. dus bijelkaar rond de 550 gram. Nou was mijn vraag ook een beetje of dit dan wel genoeg is? ;
MeiaLuna schreef:MeiaLuna schreef:ik heb ook niet de mogelijkheid om overdag van deken te wisselen...

maar het is bijv. snachts maar 6 graden en overdag met een lekker zonnetje 20 graden...daarmee bedoelde ik dat ze snachts wel dat regendeken zal kunnen verdragen,maar overdag het dan te warm zou hebben.
Pipo schreef:De temperaturen zijn helemaal niet zo belangrijk om als graadmeter te nemen. Vanaf 1 september worden de dagen een stuk korter en dan gaan de paarden haar aanmaken voor de winter. Dus standaard vanaf 1 september een deken op. Dit werkt al jaren prima, ik hoef nooit te scheren.
Ik doe hem vanavond op.
). Vorige winter heeft hij een hele winter onder hetzelfde deken gestaan, overdag onder een ongevoerde regendeken (bucas smartex rain) en 's nachts onder een ongevoerde staldeken van HH. Ook op de momenten dat het -10 °c was. Dus ik denk dat ik het weer zo ga doen en geen gevoerde winterdekens ga aanschaffen. Als hij in goede conditie is en zoals vorige winter 4 à 5 keer in de week dressuurmatig getraind wordt, zweet hij praktisch niet, ook niet na een intensieve training van een uur. Wel handig zo
ze word geschoren, maar wat is de beste tijd om een paard te scheren eigelijk..? Sjuimpje schreef:Dat is wel erg kortzichtig Shannay,
als de temperaturen overdag weer zouden oplopen, dan vervang ik deze deken gewoon weer voor een 200 grams.