Wat vinden jullie van cross-country?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Wat vinden jullie van cross-country?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:49

Ik als westernruiter vind crossen geweldig!!!!! En ik weet zeker dat als zowel je paard als jijzelf in goede conditie zijn het crossen echt niet gevaarlijker is.
Het wordt wat anders als je met een ongetrained paard met een slechte conditie ineens dit soort dingen wil gaan doen. Natuurlijk geld dat voor elke tak van paardensport maar in de cross geld dat extra.
Een jaar of 14 geleden reed ik bij de Blesruiters in Stompwijk en daar organiseerden ze ieder jaar een mini cross. Dat vond ik echt super. Alleen had ik een paard wat niet zo heel graag sprong helaas. Maar de waterhindernis sprong hij wel!!!! En hoog!! Gelukkig had een vriendin een heel goed springpaard waarop ik ook even mocht rondrijden. Was gelijk van mijn "waltrauma" verlost (17 jaar geleden heb ik een blauw oog opgelopen bij het springen van een wal op ponykamp ).
Ik denk zelfs dat mijn Quarters heel leuk kunnen crossen, ze hebben uithoudingsvermogen en ze vinden springen geweldig.....Alleen kan het vrouwtje niet meer zo goed met een engels zadel rijden

klap_Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:01

ik vind de crosscountry en de millitary altijd wel spannend om te naar te kijken ik heb eigenlijk nog maar 1 keer een ongeluk gezien al hoor ik wel dat er vaker ongelukken gebeuren. Ik zelf heb het een keer gedaan op een zoveeljarig bestaan van de manege/fokkerij van me opa. Dat was erg leuk om te doen en ook spannend. (aangezien de hindernissen vast stonden ) ik moet zeggen dat de pony`s het ook allemaal stuk voor stuk erg leuk vonden
zelf zou ik er geen wedstrijden in gaan doen omdat ik dat tog minder leuk vind

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:16

daar hoef je je niet voor te schamen hoor Klaproosje! Ik ben blij dat niet iedereen SGW wil rijden, de wedstrijden zitten nu al zo stampvol!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:47

tja ik vind wat ik vind, en ik wil dat soort risico's niet lopen, en ik ben toch niet zo iemand die op hoog niveau rijd of wel? ik ben een recreatie ruiter wie VIND dat 't onnatuurlijk hoog is, en wat juilie vinden, zal mij(grof gezegd) een worst zijn, want 't is en blijft mijn mening, tuurlijk met iedere tak van paardensport zit wel een nadeel, maar dat loop ik liever uit de weg, dan dat ik het ga forceren, en 't gaat nu niet over kleine hindernisjes, maar om hoge van 't hoogste niveau, nou daar wil ik niet overheen springen :S En mijn paard ook niet! (AUB Mensen, voel je niet aangevallen, want iedereen komt nu op mij en ik probeer mijn standpunt alleen maar te verdedigen, want ik ben blijkbaar bijna de enige die er zo over denkt

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:01

Ik zou er ook niet aan beginnen hoor,niet omdat ik het dier onvriendelijk vind ofzo..Het is harstikke mooi om te zien...Ik schijt al zeven kleuren als ik een "hindernisje" van 30cm tegen kom... Ik sta liever aan de kant te kijken!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:22

In een woord: GAAF!!!! (alleen mijn huidige paard is er niet geschikt voor vind ik)

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:36

sluit me volledig bij de voorstanders van het crossen aan!
en over die ongelukken bij die CIC's met meerdere sterren.. de meeste mensen zien die waarschijnlijk op tv, en op tv laten ze meestal alleen de spectaculairste momenten zien, en niet al die andere die wel goed over dezelfde hindernis gaan

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:04

BrittJl0ver schreef:
en over die ongelukken bij die CIC's met meerdere sterren.. de meeste mensen zien die waarschijnlijk op tv, en op tv laten ze meestal alleen de spectaculairste momenten zien, en niet al die andere die wel goed over dezelfde hindernis gaan

Precies, je ziet alleen 't slechte, daarom zou ik persoonlijk er niet aan mee doen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:28

Nikki, heb je zin om een keer mee te gaan? Ik vind het jammer dat je alleen de slechte kanten ervan ziet, en niet de lol ervan. Wij zien juist het goede ervan en vandaar ons enthousiasme.

Overigens zie ik in je profiel foto's waar je aanzienlijk hoger springt dan 30 cm en dat ziet er goed uit!

Er zijn binnenkort wedstrijden in N Holland, Gelderland en Brabant.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 08:32

Heey,

Ik zeg niet dat dressuur niet gevaarlijk is, of gewoon springen...
Maar er zit toch wel duidelijk een verschil in...
Meestal zijn de mensen die hun paard naar beneden zagen/trekken zich daar zelf niet van bewust dat ze dit doen, laat staan de gevolgen voor het paard...
Je kunt best het uiterste eisen van je paard, maar doe dit dan op een veilige manier...
En als jullie zeggen dat de hindernissen wel doorbreken als het paard er hard tegenaankomt...
Tsjaa dat is misschien wel zo, maar als het paard er hard tegenaan komt, is hij waarschijnlijk dan al gevallen voordat de hindernis breekt...
Nogmaals: Ik heb het niet over mensen die omdat ze het gewoon leuk vinden af en toe een aan een crosswedstrijd mee doen waarbij het bij amateurs natuurlijk veilig(er) is...
Maar als je, zoals je op tv ziet, het uiterste vergt van je paard,....en dat met hindernissen die vast staan...(oftewel: Hij mòet het maar kunnen!) vind ik dat erg ver gaan...!!!
En jullie zeggen wel dat het niet zo vaak fout gaat,...en dat is misschien ook niet zo, maar is dat nou een excuus om zo je paard in gevaar te brengen? Ik heb ze ook wel over auto`s zien springen vorige keer! Dat is toch niet normaal!
En ga me dan niet vertellen dat dat heel natuurlijk is, want ik denk toch niet dat paarden in het wild over boomstammen zo hoog als een auto springen hoor! Ik wil jullie niet aanvallen, ik wilde alleen weten wat jullie ervan vonden,....en dit vind ik ervan...

Groetjes, [***]

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:42

Ik denk dat de essentie zit in het feit dat het voor ons niet valt onder je paard zo in gevaar brengen. Het uiterste vergen van je paard wordt in alle topsport gedaan, een goed getraind paard kan dit ook aan.

Overigens denk ik niet dat je ze over auto's hebt zien springen, de hindernis wordt vaak geflankeerd door Land Rovers, de sprong zelf staat ertussen.

Ik vind persoonlijk het zonder het je te realiseren je paard in de krul trekken en kapot rijden nog veel erger. Die onwetendheid kun je iets aan doen en die verantwoordelijkheid heb je tegenover je paard. Een crosspaard heeft iig plezier in zijn leven en dan dat kan ik van dergelijk murw gebeukte paarden helaas niet zeggen.

En je hebt volkomen recht op je eigen mening, ik vind het alleen wel belangrijk dat je die op de juiste feiten baseert en niet op allerlei aannames.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:07

Ik ben zelf ook crossruiter en alles wat ik zou willen aandragen om het imago van de SGW-sport een beetje op te willen vijzelen is al gezegd door mijn collega-crossers.

Ik vind het wel een interessante "discussie" (voor zover je van een discussie kunt spreken).

Aan alles in het leven zitten risico's verbonden, dus zo ook aan het rijden van crossen. Zelfs aan een relaxed stapritje in het bos zijn risico's verbonden. Zo werd mijn paard een keer in haar achterbeen gebeten door een loslopende hond, schrok, gooide mij er af en galoppeerde weg. Ik lag daar dus bewusteloos in het bos. Gelukkig is alles goed gekomen en had ik alleen een lichte hersenschudding (ik had wel een cap op!!)

Maar ik kan ook van mijn fiets vallen, of struikelen over een loszittende stoeptegel. Moet ik dan maar thuisblijven?
En moet ik mijn paard nu maar de bosritten onthouden omdat er misschien wel weer een hond in haar been bijt? Nee, dat zou ik mijn paard geestelijk niet aan doen. Zij vind het juist geweldig om lekker door het bos te lopen en zo ook om te crossen.
Natuurlijk zijn mijn voorbeelden niet te vergelijken met het rijden van een 4* wedstrijd, maar dit is puur om aan te geven dat alles wat je doet (nare) gevolgen kán hebben.

Ik heb respect voor het feit dat mensen een eigen mening vwb eventing hebben, maar die zie ik (en vele met mij) graag onderbouwd.

Ik wil dan ook van harte uitnodigen om op het aanbod van Lielle in te gaan en eens een dagje mee te gaan naar een SGW. Kun je met eigen ogen zien hoe blij de paarden zijn en wat een goede verzorging zij krijgen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 10:00

Ik wil niet kattig doen hoor, maar ik weet heus wel wat ik zie,...en ik heb toch echt paarden over auto`s zien springen in een cross-countrywedstrijd...
Ik persoonlijk vind dat niet normaal...
Ik snap heus wel dat je wel risico`s mòet nemen met sommige dingen,...anders kun je niets doen...
Maar om nou je paard te dwingen (want zo is het nou eenmaal) om zulke gevaarlijke dingen te doen zoals over auto`s te springen? Ik snap niet dat jullie dat goedkeuren...
Het risico daar is gewoon veel te hoog....
En ik snap wel van jullie dat jullie dat geweldig vinden, en jullie paarden misschien ook wel....maar jullie springen met je paard niet over auto`s heen of wel dan?
Btw: Dat paarden hun oren naar voren hebben wil niet meteen zeggen dat ze het leuk vinden...

Groetjes, [***]

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:05

Grappig dat jullie crossers altijd onder vuur liggen terwijl wij als marathonrijders eigenlijk nooit zulk commentaar krijgen Maar ja, wij springen dan ook niet maar wij laveren er tussendoor

Er kan altijd iets fout gaan maar dat kan ook gebeuren als paarden in een groep in de wei staan.

Nikky-Jimmy zie ik zonder beenbescherming springen op de foto's in haar profiel, dat is ook een risico nemen. Volgens mij zou dat paard het met zijn galop en springtechniek er trouwens helemaal niet slecht afbrengen in een cross Leuk dier

Crossen vinden de meeste paarden geweldig en het is ook geweldig maar ik zou het niet eens kunnen met mijn paarden. Wij rijden namelijk nogal eens in de marathon in cross-hindernissen, moet er toch niet aan denken dat een van de paarden zich opeens vergist in het soort wedstrijd waar we mee bezig zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:08

Ten eerste heb ik dus nog nooit gezien of meegemaakt dat er in een cross over auto's gesprongen wordt, dus die vraag is tamelijk theoretisch. Maar ik ben wel benieuwd naar waar dat dan was.

En ik kan heel aardig zien aan een paard of die ergens lol in heeft, en dat is soms met de oortjes naar voren en soms niet.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om een paard te dwingen iets te doen wat hij niet kan of wil?

Maar goed, als je niet open wil staan voor argumenten houdt het op. Het enige wat ik tot nu toe hoor is
1) het is zo gevaarlijk

en dan houdt het op.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:08

FreiaLover schreef:
Maar om nou je paard te dwingen (want zo is het nou eenmaal)
Groetjes, Martine

Het is absoluut geen dwang! De paarden vinden het zelf veel te leuk. En geloof me, de paarden die het niet leuk vinden (want ja, die zijn er ook) die lopen echt niet mee in de sport. Als dat wel zo zou zijn, zouden daar juist de grootste ongelukken van komen. En tuurlijk geef je je paard wel eens een tik mee op een sprong, puur om te zeggen "let op". Dat is geen dwang, dat is helpen. Een paard kun je niet dwingen, dat houdt heel snel op. En zeker voor wat betreft de masale hindernissen in * wedstrijden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:10

FreiaLover schreef:
En ik snap wel van jullie dat jullie dat geweldig vinden, en jullie paarden misschien ook wel....maar jullie springen met je paard niet over auto`s heen of wel dan?
Btw: Dat paarden hun oren naar voren hebben wil niet meteen zeggen dat ze het leuk vinden...

Kom je eens kijken op een cross? Ik start 2 oktober Ysselsteyn (N Limburg), 16 oktober Princenhage, 23 oktober Barchem en 7 november Bathmen. Kun je zelf komen beoordelen hoe mijn paarden het vinden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:11

Lielle schreef:
Ten eerste heb ik dus nog nooit gezien of meegemaakt dat er in een cross over auto's gesprongen wordt, dus die vraag is tamelijk theoretisch. Maar ik ben wel benieuwd naar waar dat dan was.

In Boekelo (ik dacht 2 jaar geleden) was er wel een sprong over twee pickups heen. Die stonden met de achterkant tegen elkaar aan en je moest dan over de laadbakken springen. Dit was echter een van de makkelijkere sprongen. Een prachtige grondlijn die precies goed lag en de auto's waren gevuld met zand oid en daarin stonden plantjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:12

Ik vind crossen een van de mooiste takken van de ruitersport.

Ik wou dat ik er het lef voor had

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:15

sim, weer wat geleerd. Klinkt mij als een eerlijke sprong in de oren eerlijk gezegd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:17

Lielle schreef:
sim, weer wat geleerd. Klinkt mij als een eerlijke sprong in de oren eerlijk gezegd.

Was het ook! En zoals gezeg 1 van de makkelijkste.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:06

Wat veel mensen vergeten is dat je een lange weg aflegt voordat je uberhaubt met je paard op dat niveau aan het rijden bent. Eerst een winstpunt B dressuur voordat je mag gaan springen, dan een winstpunt B springen voordat je officieel mag gaan crossen (en tot die tijd mag je wel oefencross rijden).

Bij de Vlietlanden heb ik ook met enig ontzag de enorme hindernissen van de M/Z bekeken (vond de L eigenlijk al hoog ). Terwijl de oefencross en de B er toch uitzagen als iets waar knollie en ik zonder onze benen te breken overheen zouden komen.

Maar dan nog, bij een oefencross kan iedereen zich inschrijven dus je zou daar nog kunnen verwachten dat er ook ongetrainde en niet goed geoefende combinaties aan de start verschijnen, bij een officiele cross lijkt me dat echt niet aan de orde. Eventuele ongelukken zouden dus bij de oefencross moeten gebeuren: maar nee hoor, niets gebeurd .

Hoewel mijn paard ook niet zo'n held is vind hij springen leuk en galopperen over het terrein ook . Ik wil dus zeker een keer proberen om een keer een oefencross met hem te rijden (als ik voldoende springlessen heb gehad en mn instructeur van mening is dat het kan).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:00

Ik vind de cross een van de mooiste takken van de sport,de spanning en de sensatie die je beleeft.
en toch beoefen je 3 takken in 1:
*dresuur
*springen
*cross
dat vind ik echt geweldig
maar ook het vertrouwen en ervaring wat je samen met je paard opbouwt.
maar het is iets waar je zelf achter moet staan,en zelf ook moet durven.
maar begin niet over het geen dat ze in de cross benen kunnen breken,want dat kan in het springen evenzo gebeuren.
in de cross wordt echt wel aan de veiligheid gedacht,en zo maken de crossbouwers gebruik van breekpennen en breekbomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:14

ik vind Crossen echt heel gaaf, ik wou dat ik durfde!!! Het lijkt me veel leuker dan 'gewoon' springen.

Kan iemand me misschien vertellen hoe je daar uberhaupt aan begint? (als dressuurmuts zelfs zonder enige springervaring hahaha) Ik neem aan eerst gewoon het springen, maar hoe train je je paard dan op het crossen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:17

Er zijn rijverenigingen die ook crosslessen geven. Bij mij in de omgeving is het bijvoorbeeld mogelijk om ergens 'crosslid' te worden waarbij je gedurende het zomerseizoen crosslessen krijgt en zo wordt klaargestoomd voor een oefencross.

Je kunt eerst ook gewoon springlessen nemen en dan beginnen wat te varieren met je sprongen en ze natuurlijker te maken.

Er zijn in het land ook gebieden waar gewoon een crossparcours in het bos staat zodat je daar een keer met paard langs kunt gaan.