voerautomaat, waar te krijgen of wie kan het maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Re: voerautomaat, waar te krijgen of wie kan het maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:26

Gaan jullie dan wel meerdere keren per dag je paard checken of hij wel enthousiast op zijn voer reageert? Ik vind voeren juist een goed controlemoment, wat ik niet zou willen missen. Juist dan zie je snel of er wat mis is of niet.
De vrouw waarover hierboven werd geschreven, die maar een keer per dag bij haar paarden komt en de rest geautomatiseerd heeft, dan vind ik eigenlijk schandalig. Wat als een paard toch koliek heeft, zich vastgerold heeft of wat dan ook? Dan is 24 uur erg lang...
Ik kan ook niet meerdere keren per dag voeren, daarom sta ik op een pensionstal waar dat gedaan wordt. Behalve de ogen van de paardeneigenaren, worden de paarden nog 4 keer per dag gecontroleerd. Ook in de zomer in de wei wordt er meerdere keren gekeken of alles goed is.

Ik heb misschien makkelijk praten, mijn paard krijg 2 keer een kwart brok en voor de rest veel ruwvoer, maar ik heb liever een mens die voert dan een automaat, hoe goed het idee ook is. Maar ik ben zelf ook helemaal niet weg van teveel kilo's brok op een dag, ik voer liever veel goed ruwvoer en een vitaminensupplement. Brok blijft junkfood.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:33

Ik zie eerlijk gezegd het voordeel van die paar kilo brok verdeeld voeren ook niet zo. Ik zie echt veel meer in ruwvoer verdeeld voeren.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 12:49

@ Memory, mijn paarden hebben buitenboxen van 3x4 waarbij de buitendeur uitkomt op een paddock. Er staat overdag meestal 1 paard buiten die dan dus in fysiek contact komt met de andere paarden. Gedurende de dag worden de paarden afgewisseld in wie er buiten staat. Bij goed weer gaan ze een kleine weide in alleen of met 2en. Daarnaast krijgen ze 3x per dag een flinke hoeveelheid goed hooi en ligt er dagelijks een plak stro in de (vlas)boxen. Ik weet, het is geen HIT actief stal maar volgens mij ben ik zo binnen de mogelijkheden die ik bij ons op het erf heb maximaal bezig met het welzijn van mijn paarden.

@ Miran, ik heb de paarden aan huis en kom minimaal 2x per dag op stal (meestal vaker), verder komt mijn vriendin/bijrijdster s middags en s avonds laat mijn man nog een keer. Minimaal 4x per dag is er dus direct toezicht op en controle van de paarden, als ik thuis ben is er overigens continu omdat we vanuit huis zicht hebben op de boxen, de paddock en de weide’s. Echter op werkdagen tussen 8.00 uur s morgens en 15.00 uur s middags is niemand aanwezig. Als er in die periode iets gebeurd dan is dat natuurlijk vervelend maar dat is een risico dat je loopt als je de paarden aan huis hebt. Ook bij pensionstallen kan het funest zijn als er s avonds een paard vastligt en de stalhouder pas de volgende ochtend om 7.00 uur komt voeren.

@ Fitz, mijn ruin krijgt nu ruim 4 kg krachtvoer per dag, nu verdeeld over 3 porties. Dus meer dan 1 kg per keer. Dat wordt naar binnen geschrokt, binnen 5 min is zo’n portie op. Het hooi daar zijn ze minder fel op en doen ze veel langer mee. Ze krijgen bij ons erg veel hooi (we hebben goed hooi van eigen land, niet bemest), soms wordt dat zelfs niet eens helemaal opgegeten. Ik zie het risico op koliek niet zozeer in de opname van ruwvoer maar wel bij krachtvoer, zeker als je het hebt over 4 kg per dag.

@Bluebalance, weet je of er al apparaten in Nederland geleverd zijn?. Ik heb nog wat info opgevraagd van 1 van de eerder genoemde links. Ik ben in ieder geval zeer sterk geïnteresseerd. Wil je nog steeds geen dealer worden?

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:34

Citaat:
@Bluebalance, weet je of er al apparaten in Nederland geleverd zijn?. Ik heb nog wat info opgevraagd van 1 van de eerder genoemde links. Ik ben in ieder geval zeer sterk geïnteresseerd. Wil je nog steeds geen dealer worden?

Oh vergeten. Ik heb nog even een mailtje gestuurd met de vraag of ze al in Nederland gebruikt worden en waar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:00

Wij hebben hebben vroeger zo'n ding gehad waar het hooi met een veer omhoog gedrukt werd. Werkte wel aardig soms kwam de boel vast te zitten en dan sloopten de paarden de halve stal.
Tegenwoordig voer ik zoveel ruwvoer dat ze eigenlijk de hele dag wel zoet zijn.
Krachtvoer lijkt me mooi maar omdat ik mijn paarden overdag in de paddock heb lopen moet je dan iets hebben waar ze inlopen en dat is natuurlijk verschrikkelijk duur. Met twee paarden is dat geen optie.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:01

Ik heb de site eens bekeken en het systeem komt degelijk over,maar zo'n "hooiopdrukkist" lijkt voor mijn merrie een betere optie

Enerzijds omdat de krachtvoergehalte bij haar laag is ( 1 kg Kruidenmelange) en anderzijds wil het eigen land hooi er heel best,en ook wel snel in

En daar mag ze best wat langer over doen

HocusTivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:34

Ik heb twee stuks van die Ifeed apparaten besteld. Ben erg benieuwd!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:32

ziet er interessant uit!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:53

hee leuk onderwerp. Wij zijn hier al een tijd mee bezig. Met name met het systeem van H.I.T. Het actieve gedeelte heeft hij ons al mee geadviseerd.
Probleem blijft natuurlijk de kosten voor 4 paarden is het eigenlijk niet te doen. Wij hebben ook toen van andere firmas offertes voor voermachines aangevraagd. Kwamen op ongeveer 400,00 per stuk uit. Ik heb op de equitana nog met een duitser gesproken die zo'n voermachine ontwikkelt had. Kan effe niet op de naam komen.

Een leuke oplossing las ik in de FS. Wanneer je de ruimte heb gooi je smorgens hooi of voer in een andere paddock met een hek met veer die dan via een tijdklok open springt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:14

Dit is al een heel oud topic, maar wie weet. Ik ben ook op zoek naar een automaat, maar dan voor een groep. Ik heb een oudje die te weinig krijgt en daar zoek ik een oplossing voor. Dus de anderen moeten er niet of weinig van krijgen. Mijn oudje heeft meer tijd nodig om te kunnen eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:15

Nadeel van voerautomaten is dat de paarden die niets mogen vaak de ingang blokkeren voor degene die er wel in mag en als die niet genoeg wordt afgeschermd áls die staat te eten dat die gebeten e.d. wordt omdat de rest er ook bij wil.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:17

DubbelFun schreef:
Nadeel van voerautomaten is dat de paarden die niets mogen vaak de ingang blokkeren voor degene die er wel in mag en als die niet genoeg wordt afgeschermd áls die staat te eten dat die gebeten e.d. wordt omdat de rest er ook bij wil.

Ik heb 2 paarden, dus de groep is niet groot. Ik moet wel een manier vinden om mijn oudje wat extra te geven. Ik geef natuurlijk al ik er ben en ik kan haar af en toe ook apart zetten, maar dan moet ik wel weten dat ik nog weer terug kan om ze samen te zetten. Ik dacht dat iets van een voer app. Net als bij de koeien dan kan werken. Alleen is dat heel duur. En de andere zou dan ook wel iets mogen, maar dan echt iets voor de show. Ze is al blij me 2 brokjes. Ik denk ook of ik hoop dat ze mijn oudje op de wei minder aan de kant zet omdat er genoeg gras is. Het is eigenlijk ook meer omdat ze veel sneller eet en pas stopt als er niks meer is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:56

Je hebt het over een groep en de anderen en vervolgens over 2 paarden, dat is geen groep. Hoe zit het nou dan? Hoe vaak per dag en hoe lang kom je bij je paarden, waar en hoe heb je ze staan. Thuis, in pension, op de weide, hebben ze een stal.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:12

Het zijn er op dit moment 2. Ik bedoelde eigenlijk dat ze dus niet op stal staan waardoor je ze apart kunt voeren. Ze staan nu bij huis, dus is het geen probleem, maar ze gaan naar een wei en dat is niet direct bij huis. Als ik er langer ben dan voer ik op dat moment extra, maar dat kan niet elke dag. Geef ik haar bv slobber dan doet ze er echt lang over omdat op te eten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:16

Je kunt een andere oplossing kiezen mbv een Batt latch of Chicken guard. Die kun je op een timer zetten. Je zet het paard wat je moet bijvoeren apart, sluit een draad met daarbij de Batt Latch en zet die op een tijdschakelaar, bijv 2 uur. Na 2 uur laat de Batt Latch los en opent de draad.
Op YouTube staan filmpjes met voorbeelden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:30

Hilary schreef:
Je kunt een andere oplossing kiezen mbv een Batt latch of Chicken guard. Die kun je op een timer zetten. Je zet het paard wat je moet bijvoeren apart, sluit een draad met daarbij de Batt Latch en zet die op een tijdschakelaar, bijv 2 uur. Na 2 uur laat de Batt Latch los en opent de draad.
Op YouTube staan filmpjes met voorbeelden.

Ik ben bekend met dat systeem. Ik had alleen nog niet bedacht om het te gebruiken om haar achter die sluiting te zetten en dan weer los. Dus misschien kan daar inderdaad ook een oplossing liggen.