Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met een rollenbit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:42

Foei *wijzende vinger smiley*

Deze kwam ik ok nog tegen

Citaat:
Alessandro Guiseppe Antonio Anastasio Volta

Deze wetenschapper werd geboren in Como, in het koninkrijk Lombardije, nu behorend tot Italie. Zijn bekendste uitvinding deed hij in 1794. Die betrof een apparaat waardoor, nadat het was opgeladen, een ononderbroken elektrische stroom kon worden afgegeven, nu bekend als een batterij of een accu. Volta had al enkele jaren veel belangstelling de proefnemingen van zijn vriend, de anatoom Luigi Galvani. Die had gevonden, dat wanneer twee verschillende metalen met elkaar in contact werden gebracht in de spier van een dier (Galvani gebruikte er kikkers voor) er een elektrische stroompje ontstond. Galvani dacht, ten onrechte, dat hij een soort 'dierlijke elektriciteit' had ontdekt. Die zou zich bevinden in het dierlijk weefsel en door aanraking van de metalen vrij komt.
In 1800 was het Volta gelukt. Hij ontdekte, dat wanneer twee verschillende metalen met elkaar in aanraking werden gebracht in een oplossing van zout in water, er ook een elektrische stroom ontstond.
Volta's kolom van metalen en karton werd bekend als de 'zuil van Volta'. Het werd de eerste bruikbare stroombron ter wereld. Volta stierf in Como, op 5 maart 1827. De langdurigste eer, die hem toekwam, is dat de eenheid van elektrische spanningsverschil - de Volt - naar hem werd genoemd
.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:44

De haf van mijn vriendin loopt er dwars door heen dus ik ben nog niet geheel overtuigd.... maar we wachten af...

Ik bedenk me ineens nog iets.... bijna alle western bitten hebben koperen inlages... gaan die ook stroomstoten geven dan?????

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:51

runningkawa schreef:
Neem is een zilverpapiertje op een grijze vulling in je kies en bijt eens.
idem effect
En zoals in de link aangeven, ik ben zo'n eigenwijze en heb dergelijk bit eens in mijn mond gestopt en voelde ook een tinteling.
geen 220 gevoel, maar wel een waarneembare tinteling.

Heeft jouw paard vullingen dan????

@Runningkawa; met die citaten van jou kan ik echt helemaal niets, hieruit valt totaal het verband met een bit in een paardenmond niet af te leiden.

Nog even om aan te geven dat ik er niet op uit ben een potentieel schadelijk bit goed te praten; persoonlijk ben ik er van overtuigd dat IEDER STUK METAAL dat je een een paardenmond stopt een bepaalde verbinding met het speeksel van het paard zal aangaan en dat sommige paarden hier heftig op kunnen reageren. Het paard dat ik rijdt is er zoééntje en die rij ik dus bewust bitloos.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:53

crazycactus schreef:
Ik bedenk me ineens nog iets.... bijna alle western bitten hebben koperen inlages... gaan die ook stroomstoten geven dan?????
Het is toch algemeen bekend dat westernruiters dierenbeulen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:53

Er zijn paarden die door alles dwars heen lopen
Maar waarom dan toch het rollenbit gebruiken?
Omdat hij daar dan nog het minste heen loopt

En ik weet dat bijna alle western bitten dat hebben en ik denk eigenlijk dan van wel...
Ik als engels trutje zou het iig niet inhangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:55

ja jou paard niet dan?

nee het ging om het vergelijk om het zelf te ervaren

En ik vind die citaten wel degelijk genoeg zeggen, wat zeggen ze niet?

En idd de smaak is van alles anders, maar voor prikkelingen ben ik geen fan
En je merkt idd dat ze van bepaalde dingen ook geen fan zijn, een bit wat ik persoonlijk dan ook aan de kant leg.

Verder vind ik de western sport en de ruiters, totaal geen dierenbeulen.
Maar zoals eerder gezegd, het zekere voor het onzekere en zou ik een gelijk soort bit liever aan de kant leggen.
Genoeg andere zou ik dan denken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:14

[quote="runningkawa"]Er zijn paarden die door alles dwars heen lopen
Maar waarom dan toch het rollenbit gebruiken?
Omdat hij daar dan nog het minste heen loopt

[quote]

Ach zij vind het best...... en het is iemand die moeilijk te overtuigen is dat ze er misschien beter een ander bit in kan doen.... Maar ik blijf het proberen.

Ik zie dat ook dressuur"mutsen" overstappen op Mylers.... die hebben ook koper inlages.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:15

Alle mylers?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:17

Volgens mij wel.

Even gekeken op hun site en alle mylers zijn uitgerust met koperen inlages om speekselvorming te bevorderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:22

Dat wist ik niet

En het zal vast speekselvorming bevorderen
Logische reactie in mijn ogen dan weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:30

Afbeelding
Loose Ring Comfort Snaffle Wide Barrel
This Bit is Dressage Approved

Ze betsaan dus ook zonder
want bij andere staat bij
Copper Inlay

En dan zou ik zo'n voorzichtig trutje zijn om dan op zoek te gaan naar dergelijke myler

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:49

Bedankt voor het opzoeken, ik heb er geen puf meer voor merk dat ik nog steeds hier en daar wat moet herstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:03

Graag gedaan

Alleen jammer dat sommige het dan nog steeds in twijfel trekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:09

Tja, helaas.. Ik ben door schade en schande wijs geworden als een ander dat ook wil....... be my guest, het is alleen wat zonde dat dit het groeiende rijkunstige gevoel niet ten goedde komt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:17

Ach heb het bit nooit gebruikt om een rijkundig probleem op te lossen....... Ik wist niet eens dat er een andere werking door verkregen was.. Maar ik zal de proef eens op de som nemen bij mijn ruin. Een harde mond door alle beginners die er op rijden en dan eens kijken of hij nu ineens wel wil luisteren.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:22

Ik ben benieuwd, wil je de ervaringen delen???

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:56

Zal ik doen!!!! Hij loopt nu redelijk door een trensje heen, dus ik moet zeker verschil voelen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:00

Beste rollenbittenhaters;
ik heb vanavond gedurende meer dan een uur getracht ~ middels alle mogelijke zoekvragen op Google ~ om het oorspronkelijke [of 'n op zijn minst wetenschappelijk onderbouwd] verhaal over de trens met koperen rollen & stroomstootjes te traceren. Het resultaat was nogal teleurstellend.
Het enige dat ik keer op keer tegenkwam; hetzelfde verhaal als hierboven, herhaald op [nederlandse] fora als Caveletti, Bokt en Zadelkamer. Op geen enkele serieuze paardesite ['paardvriendelijke' als Pat Parelli, Paard Natuurlijk, zelfs niet die van de KNHS!!!] heb ik ook maar de geringste verwijzing gevonden naar het stroomstootjes-verhaal. Ook op amerikaanse, engelse en duitse fora is men kennelijk niet bekend met dit fenomeen.

Het enige dat ik op alle sites ben tegen gekomen over bitten met koper [rollen, 'inlays', tussenstukken etc.] is dat paarden door de smaak van koper meer speeksel vormen. Hierdoor zouden ze het bit beter 'aannemen'.
Dat geen enkel bit een puur koperen mondstuk heeft is overigens louter omdat koper van nature een zachte metaalsoort is en dus te snel zou slijten! Aurigan en andere legeringen bestaan eveneens uit gemiddeld 75% koper.

Omdat ik op internet geen steekhoudende argumenten heb gevonden die bewijzen dat het gebruik van een trens met koperen rollen stroomstootjes in de mond van het paard zouden veroorzaken, blijf ik bij mijn standpunt dat het een broodje aap-verhaal betreft en iedereen hier op Bokt elkaar heeft zitten napraten.

Tot slot wil ik iedereen die geïnteresseerd is in bitten aanraden het volgende artikel te lezen: http://home.hetnet.nl/~ricdn/bit.pdf

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:01

Ik ga even kijken, Weet je Wranglerbut, het maakt mij niet uit hoor Je hoeft je echt helemaal niks aan te trekken van mijn mening en ervaring omtrent dit bit.

Voor mij is de reden dat je er al niet mee mag startten genoeg om er in iedergeval over na te denken.

Neem zelf de proef op de som en rij een week met een gewoon trensje, en als je dat niet wil ook goed hoor

Ik vind alleen dat je een bit als dit niet kan verdedigen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:04

Mooi artikel, er staat alleen niks in over twee metalige bitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:25

Dat artikel kende ik al, idd mooi artikel, maar dat van de 2 metalen mis ik ook.

Verder moet je zelf weten wat je ermee doet, mijn paard niet
Maar ik neem het zekere voor het onzekere.

Verder vind ik de stukjes die ik aanhaal wel duidelijk genoeg.
het gaat allemaal over 2 soorten metaal die samen met een vloeistof (speeksel) spanningsverschil opwekken.
Er staat duidelijk dat alle metaal dit doet.

Dus snap het broodje aap idee eigenlijk niet?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:42

Ik denk dat ze bedoelt dat er nergens iets wetenschappelijks beschreven staat over het bit zelf.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:44

ze kan zelf de proef op de som nemen en er een gewoon bitje inhangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:47

ow zo
Nee dat kan ik helaas ook niet vinden.

Wel was het zo dat voorheen om die reden 2 soorten metaal niet toegstaan was bij de KNHS
Echter is dat eens uit de regels gehaad, vraag me niet waarom. Maar het rollenbit mag nog steeds niet.
Voorheen, dus tot een jaar of 5 terug, was volgensmij het rollenbit ook 1 van de weinige bitten die uit meerdere metalen bestond, dus vonden ze het zo misschien wel genoeg?
Echter de productie van bitten heeft niet stil gestaan en zijn er nu weer meer varianten met 2 metalen.
Dus het zou mij niet verbazen als de regel weer eens terug kwam.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:48

Waar een gewoon bitje inhangen? Ik rijd mijn paardje dus bitloos.