Spijt van verkoop, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Spijt van verkoop, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:48

Voor iedereen die vind dat een verkoopafspraak niet iets is waar je je aan moet houden. Stel je voor dat je niemand meer op zijn woord kan vertrouwen.
Halve dag vrij gevraagd omdat de hoefsmid komt. Sorry vandaag te mooi weer ik kom maar niet.
Baan opgezegd vanwege nieuwe baan. Oh nee de vorige werknemer gaat toch niet weg. Kan jij niet terug naar je oude baan? Nee? jammer dan. Huis gekocht. Verkoper verhuist toch maar niet. Kom je daardoor op straat jammer voor je. Geld over gemaakt via marktplaats. Ja ik doe toch maar geen afstand van mijn spullen. Geld terug welnee te veel moeite. Boeken gekocht voor school. Leraren besluiten om andere te gebruiken. Koop maar even nieuwe.

Oke dit is wel erg extreem en het gaat niet om levende wezens.
Maar TS heeft het veulen zelf te koop aangeboden en handgeld geaccepteerd. Niemand heeft haar tot verkoop gedwongen.

Het enige wat ze kan hopen is dat mevrouw een beetje te impusief heeft gehandeld met aankopen en dat ze inmiddels ook spijt heeft.
A

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:51

amen!! _/-o_

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 11:01

Tja, er was in de vluchtigheid gezegd dat ze graag wilde dat ie op 5 maanden afgespeend werd en hij was nog maar 4 maanden. Sowieso zal hij dus nog een maand blijven, ik had gezegd dat dat goed was. Vandaar dat ze dus niet meteen bellen.

Over meelezen op Bokt, ze heeft geen internet. Heb het mailadres van de schoondochter gekregen, manegehoudster is die, en daar heb ik naar gemaild en niks meer vernomen daarvan.

En waarom ik het wilde verkopen? Ik had in eerste instantie geen mogelijkheid om hem aan te houden. Stalgebrek onder andere, en er was nog een veulen die stalruimte nodig had en waar we al een stal voor tekort kwamen. Die was van de staleigenaar, die gaat voor. Nu is die fokmerrie van hem verkocht, dus die stal is leeg. En deze 2 kunnen gewoon tot hun 3de bij elkaar blijven, ook in 1 stal. Tja, en dit was nadat ik me voor de keuring opgegeven had en hem dus als te koop in de catalogus had laten zetten. Eigenlijk was dit iets van de laatste dagen voor de keuring. En op de keuring werd ik zo overrompeld door mensen (niet alleen hun, maar er stond een hele zwerm mensen om ons heen) dat ik hem dus in een vlaag van verstandverbijstering verkocht heb. Ik was er gewoon ook niet bij met mijn hoofd, het gebeurde allemaal in een roes.

En voor de zoveelste keer, ik weet dat ik zelf fout zit! Bepaalde mensen blijven hier op hameren, ik weet het gewoon,heb ik direct aangegeven. Heb ook al een paar keer gezegd dat als ze er niet van willen afzien dat ik hem netjes weg zal brengen. Mijn enige vraag is of mensen hier ervaring mee hebben, zowel als kopende en verkopende partij, en hoe ik het het beste kan aanpakken met vragen of het alstublieft niet door kan gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:17

Neonlight heeft inmiddels herhaalde malen aangegeven dat ze weet fout te zitten. Ze vraagt nu verder om advies, op de 'foute keuze' hoeft dan ook niet verder ingegaan te worden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:18

Zoals je in mijn voorgaande 2 posts hebt gelezen vind ik dat je het niet kan maken om het paard niet te leveren.

Maar als je toch wil proberen om je paard te houden. Moet je in elk geval zo snel mogelijk met die mensen bellen.

Hoe langer je wacht hoe meer die mensen in gedachten met het veulen bezig zijn geweest. Ze zullen bedenken waar ze hem zullen stallen. Wat ze er mee zullen gaan doen. Ze zullen er met vrienden over praten dat ze een nieuw veulen krijgen. Hoe langer ze daar mee bezig zijn hoe moeilijker het voor hun wordt om van het veulen af te zien.

Bovendien maak je je zelf nu ook helemaal gek met zal ik wel of niet.
gewoon bellen dan weet je waar je aan toe bent en die mensen ook.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:21

ik denk dat het moeilijk wordt.

het is een schitterend veulen ,ik denk dat ze hem heel graag willen hebben en wie weet heeft ze ook toekomst dromen met hem!

als ze er een ruzie met haar man voor over had wil ze hem wel erg graag hebben!

maar proberen kan geen kwaad.

ik zou als ik jou was wel netjes blijven, en niet zoals hier door sommige voorgestelt wordt je aso op te stellen.

de paardenwereld is erg klein en zoiets wordt niet snel vergeten.

als je ooit nog naar een keuring wilt en je wilt niet met de nek aangekeken worden zou ik dat advies gauw naast je neerleggen.

verder veel succes,wie weet ziet ze er vanaf als je alles uitlegt
ze zal zelf ook wel eens een impulsieve daad gedaan hebben waar ze spijt van had achteraf.

heel veel succes ermee.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:27

Lielle schreef:
Neonlight heeft inmiddels herhaalde malen aangegeven dat ze weet fout te zitten. Ze vraagt nu verder om advies, op de 'foute keuze' hoeft dan ook niet verder ingegaan te worden.

ik denk ook niet dat de reactie's nu nog op de tser gericht waren,maar meer op die gene die nu opperen dat ze er niks van de mondelinge overeenkomst aan moet trekken,en het beestje gewoon niet moet wegdoen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:28

Waarom zou de verkopende partij geen spijt mogen hebben en de koop ongedaan maken?
In de wet is toch een afkoelingsperiode van 7 dagen geregeld voor de koper waarom zou de verkoper dat niet hebben? In dit geval praat je niet over een wasmachine maar over een levend dier, ik kan me voorstellen dat daar andere regeltjes voor gelden?
Anders zou het toch betekenen dat een verkoper geen enkele rechten meer heeft op het moment dat ie ja zegt en dat de koper wel mag afzeggen bij een impuls aankoop? dit was een impuls verkoop.... Ze had dan wel handgeld aangepakt en in het boekje het veulen te koop gezet dus dat is dan geen impuls geweest maar de verkoop aan juist deze mensen wel? Je mag toch als verkoper ook wel bepalen aan wie je verkoopt? (ik heb ook wel eens achteraf een verkoop afgezegd van mn kittens omdat ik de mensen niet vertrouwde, ze kunnen hoog en laag springen maar ik ga dan het kitten echt niet brengen!)

tis maar een gedachtenkronkel maar misschien weet iemand de regeltjes uit de wet?

TS, Ik ga mee met het advies om de mensen te bellen en het hele geval uit te leggen. Succes met deze moeilijke taak en beslissing, ik zal voor je duimen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:30

Neon, ik denk dat dat hameren minder in jou richting is , maar meer in de richting van diegene die reageert met, dan doe je hem toch niet weg enz. (die doen nl wel even heel makkelijk over een wettelijk geregeld iets) en voor diegenen dus (niet jij Neon ) als een koper op zijn strepen blijft staan (en jij hebt handgeld aangenomen) heb je geen poot om op te staan. en zal je gewoon het paardje moeten leveren.

je weet al dat je moet hopen dat die mensen van de koop willen afzien. want hoe je het ook wend of keert daar draait het om.
ik heb het hele verhaal gelezen, en kan alleen maar zeggen wees in zoverre eerlijk dat je het veulen liever niet wilt verkopen. en dat je graag zou willen dat zij van de koop afzien (teruggave van handgeld moet zo wie zo). schadevergoeding bovenop dat handgeld zou ik niet doen.
evt andere aanbiedingen (las iets van een aantal dekkingen als hij gekeurd zou zijn oid) LAAT DAT AUB achterwege. je weet nl niet of hij over een jaartje of 2 nog wel steeds hengst is. voor hetzelfde heb je hem dan allang gecastreerd (om wat voor reden dan ook)

en ook over een evt verkoop in de toekomst. niet over praten.
het enigste wat ik ze zou aanbieden is dat, mocht je hem toch moeten verkopen (binnen nu en 1 jaar) zij de eerste keuze zouden hebben.

en als laatste: wacht er niet te lang meer mee. vraag desnoods op je werk of je 5 minuten op een leeg kantoortje even mag bellen. maak die afspraak en zorg dat ook zij weten wat er aan de hand is. des te langer jij wacht, des te moeilijker word het en zij rekenen erop dat ze jou paardje krijgen. en snappen er niets van dat je pas zo laat de koop wilt terugdraaien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 12:17

Ik probeer vanavond nog te bellen. Zeker die reactie van die 7 dagen is erg interessant. Hoewel ik het nooit op rechtelijke dingen zou willen gooien, mocht ik zoiets verliezen zou ik hem nooit meer zien. Hopelijk zijn de mensen redelijk om mee te praten (klonken ze toen wel, maar als dat dan ook nog zo is???) dat maakt zo'n gesprek wel makkelijker. Ik zie echt op tegen dat telefoontje.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 12:36

Ik zou het zeker op een slijmerige, emotionele manier proberen terug te draaien.
Als je meteen bijdehand gaat doen, zoals sommige hier voorstellen, dan heb je grote kans dat je onbegrip krijgt en dat je de "toekomstige eigenaren" kwaad stemt.
Dan zal het eerder op het recht systeem aan komen en dan worden hun in het gelijk gesteld.
Dan heb je dus geen poot om op te staan.

Dus vertel wat je voor het dier voelt, dat je je geen raad zou weten zonder hem. En mischien nog een beetje aandikken met bijv. dat vrienden gezegd hebben dat je hem het beste zou kunnen verkopen.
Dat ie dan meer kansen had en je er goed geld voor zou krijgen.
Mischien een gespeeld traantje erbij om ze te overtuigen???
En een beetje pushen met: Jullie hebben ook paarden jullie begrijpen het wel???
En daarna de genadeslag met je krijgt het handgeld direct terug plus extra voor het geleden leed en gratis dekking.

Suc-6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 12:57

Och joh misschien was het een impulsaankoop van die vrouw en is ze reuzeblij als je belt. Kan ze ook meteen het conflict met haar man oplossen als ze het handgeld weer in de huishoudportemonee kan doen

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:03

jeetje maaike dit is inderdaad behoorlijk gecompliceerd.

Heb het altijd jammer gevonden dat Devdan weg zou gaan, maar het kon toen idd niet anders. Dat weet ik nog wel heb je toen zelf tegen me gezegd.
Dat je nu de mogelijkheid hebt om hem wel te houden maakt het niet meer dan logisch dat je hem nu het liefste bij je houdt.
Het feit dat je mondelinge afspraken met die mevrouw hebt gemaakt en handgeld hebt ontvangen maakt het er niet makkelijker op.

Ik zou vanavond en ik elk geval dus zo snel mogelijk bellen en de situatie uitleggen zoals je hier ook hebt gedaan. Zeg er gerust bij dat je het er gewoon echt heel moeilijk mee hebt en wat je voelt op dit moment.
Eerlijk zijn en weergeven wat je denkt is denk ik de beste oplossing en dan maar afwachten wat ze zeggen.

Mocht je het echt willen wil ik je best helpen uitzoeken wat het nederlandse recht nu hierover zegt overigens.

In elk geval succes vanavond!!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:48

Er is alleen 1 probleem...
Als een koop accoord is kan je er als verkopende partij niet onderuit.
Als die mensen hem alsnog willen hebben al staat deze nog bij jou dan ben ik bang dat je er niet onderuit kan.
Ik hoop het natuurlijk voor jou dat ze er vanaf zien...
Ik heb namelijk ook zo'n situatie gehad en een advocaat heeft mij gezegd er niet onderuit te kunnen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:02

Vlasta,ff lezen,Tser zegt zelf ook dat ze dat weet,ze vraagt nu alleen nog om adviezen hoe ze de mensen het best ka nbenaderen met de vraag of ze er acoord mee gaan de koop ongedaan te maken!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:05

Mexx2 schreef:
Vlasta,ff lezen,Tser zegt zelf ook dat ze dat weet,ze vraagt nu alleen nog om adviezen hoe ze de mensen het best ka nbenaderen met de vraag of ze er acoord mee gaan de koop ongedaan te maken!

heb ik te snel gelezen??
sorry..

zat net te lezen en ja sorry ik had echt te snel gelezen...
ik duim wel voor je hoor..
Laatst bijgewerkt door _Dunja_ op 08-09-05 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:11

Je weet dat de koper recht heeft op jou veulen, maar ik zou toch gewoon bellen en het uitleggen. Nee heb je, ja kan je krijgen!

Ik heb mijn eerste zelf gefokte veulen gister verkocht, hij staat hier nog wel, maar zal met een paar weekjes weg gaan. Ik vind het moeilijk, weet zeker dat ik er spijt van krijg, maar weet ook zeker dat ik niet alles kan houden en dat ik de juiste keus gemaakt heb.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:13

gewoon gaan bellen,
wie weet valt het reuze mee!
je komt het alleen te weten,door het gewoon te vragen!!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:18

niet geschoten is altijd mis toch
Ik duim voor je!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:24

BailyKarlos schreef:
Ik zou het zeker op een slijmerige, emotionele manier proberen terug te draaien.
Als je meteen bijdehand gaat doen, zoals sommige hier voorstellen, dan heb je grote kans dat je onbegrip krijgt en dat je de "toekomstige eigenaren" kwaad stemt.
Dan zal het eerder op het recht systeem aan komen en dan worden hun in het gelijk gesteld.

Dus vertel wat je voor het dier voelt, dat je je geen raad zou weten zonder hem. En mischien nog een beetje aandikken met bijv. dat vrienden gezegd hebben dat je hem het beste zou kunnen verkopen.
En daarna de genadeslag met je krijgt het handgeld direct terug plus extra voor het geleden leed en gratis dekking.

Suc-6

Eerlijk zijn lijkt me een veel beter idee...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:42

Neonlight schreef:
Mijn enige vraag is of mensen hier ervaring mee hebben, zowel als kopende en verkopende partij,

Ik heb er ervaring mee, zoals ik eerder ook al schreef. En dan als kopende partij. Ik zocht een leuk paardje erbij en heb veel op marktplaats gekeken. Daar zag ik een leuke advertentie staan en de foto's spraken mij ook aan. Wezen kijken en op slag verliefd. Ontzettend leuke merrie, echt iets voor mij. De verkoper vond het ook leuk dat ze in de buurt kwam staan. Mocht altijd langskomen etc etc. Afspraak gemaakt voor een keuringsdatum en als dat goed was zou ik haar meteen meenemen. Helemaal dolverliefd weer naar huis, nu zou het dan toch echt gebeuren. Totdat ik ineens een telefoontje kreeg.... De verkoper zag af van de verkoop. Ik baalde even gruwelijk, ben er een paar dagen kapot van geweest. Maar toen... ben ik gewoon op zoek gegaan naar een ander paard, geen hand vol maar een land vol zou mijn moeder zeggen. Inmiddels heb ik een andere merrie gekocht en ook daar ben ik weer heel wijs mee.
Dus ook voor jou koper zijn er nog genoeg andere stippel veulens te koop.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 18:13

wendytjeG schreef:
BailyKarlos schreef:

Suc-6

Eerlijk zijn lijkt me een veel beter idee...

Ik denk dat we het punt eerlijkheid al voorbij zijn.
Eerlijk is als je het veulen over een maand gewoon brengt.
Als ik hiermee mijn veulen terug zou kunnen krijgen zou ik het niet laten.
En trouwens het is aandikken en niet een grote leugen.
Het is eigelijk allemaal waar, behalve dat haar vrienden haar overtuigd hebben.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 19:39

En heb je inmiddels al gebeld?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:00

Meetje22 schreef:
En heb je inmiddels al gebeld?

dat vroeg ik mij ook al af.
ik heb het topic ff beetje aangelezen,en in de gaten gehouden.
en was wel benieuwd naar de reactie van de telefoongesprek

verder vind ik zelf,dat je het ijzer moet smeden als het heet is. en dat is dus nu,want nu heb je er kopers voor. stel dat je hengstje over een jaar een ongeluk krijgt,weet ik wat er gebeurd...,maar iig dadelijkis je beestje nergens meer toe in staat en heb je dus niks geen geld(niet zo zeer dat het waarschijnlijk om het geld gaat)maar je beestje kunje afschrijven. en dat zou jammer zijn...
(niet aanvallend bedoelt hoor )

en verder ga niet op commentaar over de eigenaresse van derden,zo kan iedereen je wel van de koop afhouden. misshcien is ze wel goed!
wie weet. en ik geloof vast dat je er zeker een keer mag langskomen.
heel veel succes

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 20:09

Hey Maaike,
Wat een vervelend verhaal zeg. Ik heb dit allemaal wel gehad bij mn studie Rechten, en zoals je zelf ook al weet is de pony verkocht, maar nog niet geregeld. De eigendom gaat pas over na levering, tot zolang is t jouw veulen, maar je hebt (idd ook al vaker gezegd) leveringsplicht.
Beide partijen kunnen hier onderuit, indien het product (sorry, t blijft ons CHE veulen, maar doe t toch ff zo) niet voldoet aan wat is afgesproken. Dit kan ook indien jij de koper niet aan jouw verwachtingen vindt voldoen. MAAR: zowel koper als verkoper hebben een onderzoeksplicht, zoals die gebruikelijk is in het verkeer. In de paardenwereld is een keuring, en een klein onderzoekje naar de achtergrond van de koper en zn bedoelingen met t paard in de toekomst, wel gebruikelijk.
Afkoelingsperiode is helaas niet mogelijk. Tenzij jij in een opwelling hebt geroepen: Ja, ik verkoop m!
Helaas heb je hier duidelijk over gepraat, er is een prijs afgesproken, afspraken over levering ed zijn gemaakt, over wat ze er mee gingen doen etc.
Genoeg juridisch geneuzel, t blijft voor jou heel vervelend. Praat met haar, als ze vaker paarden in- en verkopen heb je best kans dat ze je je veulen teruggunnen.
Zo niet, en je wil er eigenlijk nog steeds onderuit, pb me dan ff, dan ga ik wel eens in de boeken voor je neuzelen hoe je eronderuit kan, of ik vraag t voor je na.
Groetjes
Veerle