Brok, echt nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlena

Re: Brok, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:32

Mij is geleerd, dat paarden geen brok nodig hebben, tot topsportniveau. Daarbij heeft een groot deel van de paardenbrokken tarwe als hoofdbestanddeel, wat niks voor een paard doet. Gaat rechtstreeks het verteringsstelsel door en komt er ongebruikt weer uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:45

Mijn pony's krijgen er wel brok bij, zonder werk een halve kg, na werk een halve er bij(dus dan 1kg op een dag).
Mijn jaarling krijgt ruim 1kg dravers brok en die doet (uiteraard) niets en mag nog wat voller.

Ze staan op een schrale wei met bijna onbeperkt goed hooi(het is meestal een uurtje voor de volgende voerbeurt op).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:59

Marlena schreef:
Mij is geleerd, dat paarden geen brok nodig hebben, tot topsportniveau. Daarbij heeft een groot deel van de paardenbrokken tarwe als hoofdbestanddeel, wat niks voor een paard doet. Gaat rechtstreeks het verteringsstelsel door en komt er ongebruikt weer uit.

Wie heeft jouw dat geleerd dan?

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:26

Dierenarts en docent paardenhouderij

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:29

Mijn docent paardenhouderij heeft ons iets heel anders geleerd.

Namelijk door middel van de VEP en VREP te bepalen wat een paard nodig heeft. Daar komt dan bijna bij alle paarden en bijna in elke situatie krachtvoer bij.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:34

Brokken fabrikanten adviseren je altijd veeel te voeren. Ook omdat zij niet kunnen beoordelen welke kwaliteit hooi/gras je voert.

Een paard dat 24/7 op gras staat eet 7% tot 12,5% van zijn lichaamsgewicht aan gras.
Dat betekend dat een paard van 600 kg, 42 tot 75 kg gras PER DAG naar binnen werkt.

De normen die zijn vastgesteld voor een paard van 550kg dat lichte arbeid verricht, en onder lichte arbeid wordt verstaan 1 tot 3 uur arbeid per dag (onderzoek van Lowe en Meyer)Bovengenoemd "normenpaard" heeft een VEM (voeder eenheid
melk) nodig van: 6700 VEM

Bij een opname van 42 kg gras, krijgt je paard dus 6.72 kg droge stof binnen en dat betekend dat jou paard 6344 VEM binnen krijgt. Aan jou te bepalen of hij niet meer eet dan dat minimum en of dat genoeg is voor het werk dat je met hem doet.

Daarnaast kan je het ook voor de andere gehaltes uitrekenen, maar in praktijk is de Ca/P verhouding in gras gewoon goed. Het enige dat gras te weinig levert is NaCl en dat is met een eenvoudig zoutblok op te lossen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:26

karoliena schreef:

Namelijk door middel van de VEP en VREP te bepalen wat een paard nodig heeft. Daar komt dan bijna bij alle paarden en bijna in elke situatie krachtvoer bij.

Ja dat hebben wij ook geleerd

@ Kebie, ik heb geleerd dat dat niet meer uitgerekend word met voedereenheid melkvee, aangezien melkvee nog weer heel wat anders is als paarden.
Daar is een andere norm voor, namelijk de VEP (voedereenheid paard)

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:29

Dennis schreef:
Mijn pony's krijgen er wel brok bij, zonder werk een halve kg, na werk een halve er bij(dus dan 1kg op een dag).
Mijn jaarling krijgt ruim 1kg dravers brok en die doet (uiteraard) niets en mag nog wat voller.

Ze staan op een schrale wei met bijna onbeperkt goed hooi(het is meestal een uurtje voor de volgende voerbeurt op).

Gaat dit om shetlanders?
Dan is het best veel of heb ik dat nou verkeerd..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:30

Dat is helemaal niet veel. Mijn jaarling krijgt ook een halve kilo en mijn 3-jarige krijgt ook een kilo. Zijn ook shetjes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:35

Ik vind het wel veel, maar ze krijgen voer naar werk. En mijn jaarling werkt dan niet, maar groeit wel als een idioot en dat is ook hard werken!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:38

karoliena schreef:
Dat is helemaal niet veel. Mijn jaarling krijgt ook een halve kilo en mijn 3-jarige krijgt ook een kilo. Zijn ook shetjes

De Shets van mijn moeder zijn beide 2 jaar, en die krijgen niks

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:45

karoliena schreef:

Ik vindt het wel veelste veel!
Lijkt me niet echt gezond, zoveel krachtvoer voor zo'n beestje.. als die zo mager blijft zonder zou ik toch is naar andere dingen gaan kijken...
Hij krijgt zo veeeelste veel eiwitten en vitaminnen binnen, en een overdosis is (bij paarden) over het algemeen erger dan een tekort....
Maarja , iedereen zijn eigen manier, dat is ook wel zo.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:51

De dierenarts is er al bij geweest toen hij zo mager was.

Op advies van de dierenarts toen uiteindelijk bijna 2 kilo epr dag moeten gaan voeren omt e zorgen dat hij weer een gewicht kreeg wat neit schadelijk was voor zijn gezondheid.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:00

karoliena schreef:
De dierenarts is er al bij geweest toen hij zo mager was.

Op advies van de dierenarts toen uiteindelijk bijna 2 kilo epr dag moeten gaan voeren omt e zorgen dat hij weer een gewicht kreeg wat neit schadelijk was voor zijn gezondheid.

Ik vind het heel erg raar dat een dierenarts dat adviseert.
Welke reden gaf hij hierbij?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:12

Omdat de pony verder kerngezond was alleen dus broodmager. Maar hi was niet zomaar maar mager hoor was wel een reden voor hoe dat gekomen is.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:13

karoliena schreef:
Omdat de pony verder kerngezond was alleen dus broodmager. Maar hi was niet zomaar maar mager hoor was wel een reden voor hoe dat gekomen is.

Ja maar dan snap ik nog niet waarom hij zomaar adviseert om in een keer gruwelijk veel brok erin te stoppen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:20

Omdat dat de enigste manier was omt e zorgen dat hij weer op een redelijk normaal gewicht kwam. Hij kreeg toen. 2 x een kilo schep alfa A en een halve schep onderhoudsmuesli. Toen hij weer voller begon te worden zijn we dat langzaam gaan afbouwen tot een halve kilo onderhoudsmuesli wat hij nu krijgt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 07:23

misschien wat langer op de wei karoliena?
mijn shetten krijgen niets, die lopen als het moet zonder brok een marathon, meestal krijgen ze voor de marathon wel een handje.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:31

Ik vind (maar dat is mijn mening) dat een wedstrijdpaard wel krachtvoer verdiend.
Die gebruikt toch aardig wat energie en niet alle wedstrijdpaarden kunnen de wei op.
En shetlanders? kijk als ze hard werken (ik denk dat die van dennis dat wel doen) vin dik ook wel dat ze iets krachtvoer mogen krijgen.
Voor de energie, maar ook voor het 'idee'.
Dan weten ze waar ze voor gewerkt hebben.

Wobbe krijgt, omdat hij een jaarling is en nog moet groeien, af en toe een handje biks.
Maar die staat overdags op een wei met voldoende gras (niet veel maar ook niet schraal, precies goed)
Soms staat hij een dag of ene halve dag binnen door omstandigheden en dan krijgt hij dus biks, maar dat is hoogstens 100 tot 200 gram.
Daarnaast krijgt hij (omdat hij met een werkend paard in de stal staat) elke dag een plak hooi (deelt hij dus met het andere paard)

Als ivy gewerkt heeft (longeren, bandje slepen, LL) dan krijgt ze van mij ook een beetje biks.
Al is het alleen maar om te laten weten dat ze goed haar best heeft gedaan. (en ze krijgt het ook niet altijd, vergeet het wel eens *oops*)
Zij krijgt dan ook hoogstens 200gram. en ze krijgt net als wobbe nog hooi of kuilgras.
Soms wissel ik de brok van beide pony's af door muesli, maar het schijnt ook weer dat daar heel veel suiker in zit.
Maar ik geef het wel af en toe, of een pavo summerfit koek.

Van de winter mogen de 'grote' paarden bij ons niet op de wei, maar de shetjes wel.
Aangezien het gras dan erg kaal is en niet veel voedingsstoffen bevat ga ik wel biks voeren denk ik.
Ik wil eerst kijken hoe ze er van de winter uitzien qua conditie, maar ivy gaat zeker elke keer als ze gewerkt heeft wat biks krijgen gok ik, want anders word ze mager denk ik.
Maar dat weet ik nu nog niet dat zie ik van de winter wel.

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:00

karoliena schreef:

Natuurlijk hebben wij die berekeningen ook geleerd, maar vraag maar eens na of paarden op licht niveau écht brok nodig hebben. Daar had ik het over. Zie ook de berekening een stukje hierboven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:46

@ IvysToeter: als je brok geeft voor het 'ídee' , dan doe je dit dus echt voor je eigen idee, want paarden (en pony's natuurlijk) kunnen maar binnen drie seconden verband leggen tussen iets doen en daarvoor beloond of gestraft worden.
Natuurlijk vinden ze het wel lekker, en ook niet erg dat jij hen bix geeft , maar het verband leggen ze niet hoor.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:59

Nou dan is het voor mijn eigen idee.
Maar ik vind dat als ze gewerkt hebben (ivy dus alleen) dat ze wel wat verdiend hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:42

Mijn 2-jarige krijgt in totaal maximaal een halve kilo brok op een dag en hooi en gras uit de wei.

De brok ben ik mee begonnen omdat ie veel te mager was toen ik hem kocht, en hij nog steeds ontzettend hard groeit.
Ik wil gewoon niet dat hij wat te kort komt tijdens die groei.

Op zich denk ik dat hij wel zonder zou kunnen, maar nu even niet

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:07

Mijn paard krijgt nu elke dag minder dan een halve kilo Subli Basisbrok.
Ze heeft van zichzelf al genoeg (veel te veel) energie, dus ze heeft echt geen extra energie nodig.Ik rij wel bijna dagelijks stevige buitenritten (met weinig stap) of een uur dressuur, maar dat kan ze ook prima aan zonder krachtvoer. Als ik alleen hooi, gras en kuil, zou geven denk ik dat ze te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt. Dus ik ga binnenkort Pavo Stimix proberen, waar wel vitamines enzo inzitten, maar de paarden geen extra energie van krijgen