Lange manen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Re: Lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:22

Is het niet onverstandig om de manen in een vlecht te doen terwijl ze op stal/wei staan?
Stel er gaat een paard aan knabbelen/ het paard gaat schuren.. dan heb je meteen een hele pluk eruit lijkt mij?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:17

Mijn shet heeft ook lange manen en ik laat ze gewoon los hangen, en haal ze uit de knoop met me handen en borstel met zachte borstel modder eruit. 1x in het jaar was ik de hele bos, maar er komt geen schaar in de buurt!

En soms een vlecht van haar voorpluk op haar hoofd, omdat ze anders niets ziet > heeft ook z'n voordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:32

In de zomer altijd los en in de winter maak ik losse vlechten, tegen het eeuwige modder-gevecht.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:40

Mijn draver heeft ook erg lange manen, zo'n 4 a 5 handbreedtes.
Die heeft ze vrijwel altijd los, heel af en toe vlecht ik ze in met het rijden.
Verder af en toe om de 1 a 2 dagen een borsteltje er over, of als ik een knoopje zie zitten hem eruit pluizen.
Ben nooit erg lang met dr manen bezig, ze klitten maar heel weinig.
Toen ik ze een maand niet had gedaan was ik ook in 10 minuutjes weer klaar met uitpluizen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:35

Ik maak bij de friezen altijd een soort "knotten". Dus de hele manenkam verdelen in allemaal vlechten (zo'n 10 -15 vlechten) en die oprollen naar boven elastiekje erom, KLAAR. Blijft zo drie weken zitten, dus je hebt er zelf geen onderhoud aan, en het paard heeft er geen last van. Manen dunnen niet uit, en kunnen lekker groeien.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:16

Mijn Fries heeft ook best lange manen, ze zijn bij de schoft at weg geschuurd, en halverwege wat dunnere plukken en dan wat gebroken haren boven op, kortom rommelig, denk dat ik morgen er een heel groot stuk afhaal.... misschien wel helemaal...

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:20

Met rijden (losse) vlechten, en anders gewoon los. Idd wat Dreamy zegt, als 'ie gaat schuren ben je gelijk een hele pluk kwijt!
Verder regelmatig ontklitten enzo

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:24

mijn haflinger heeft ook manen tot op de schouder, bij het rijden doe ik het meestal in vlechten.
in de wei gewoon los, maar we hebben een hek waar teer op zit tegen het bijten, maar daar gaat ze vaak met haar hoofd doorheen om aan de andere kant gras te eten dus dan zit er allemaal teer in, en ze heeft al zulke dunne manen!
wat doe je aan dunne manen dan? gewone antiklit helpt er niet voor