wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt of..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:13

#Ymke# schreef:
Quellian schreef:
Ik zou best een Z-paardje willen hebben, denk dat dat het wel een stuk makkelijker maakt.

Denk het niet, ik dacht zelf ook dat dat het makkelijk zou maken. Ik heb er eentje staan waarbij ik de eerste paar keer het knopje achteruit alleen gevonden had en vervolgens allerlei rare knopjes vond die ik niet wilde hebben, zoals appuymenten en travers etc, ook changementjes wanneer ik iets scheef zat in de galop. We zijn nu een jaar verder en ik begin de juiste knopjes een beetje te vinden, maar makkelijk is het nog niet. Ik krijg ook regelmatig te horen als ik met gemak een winstpunten rij dat het wel makkelijk is met zo'n paard, maar als ik er niet aan rij doet hij het ook niet hoor. Ik kan er iemand anders opzetten maar die rijd de eerste keer ook alleen maar achteruit of gekke figuren

Lijkt me meer dat dit paard fijner aan de hulpen was dan jij ze geven kon.
Dus eigenlijk is het dan wel veel makkelijker, alleen had kon jij die fijne hulpen niet geven. Het enige wat je nog hoefde te doen is jezelf bijschaven, en klaar is kees.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:16

het kan natuurlijk ook andersom.
Ik lees overal een paard/pony die al z gelopen heeft, en de ruiter het nog zou moeten leren, dat die combi makkelijker zou zijn.

Mijn toenmalige pony had M gelopen bij de vorige eigenaar. Ik had nog nooit een officiele wedstrijd gestart.
Die pony had een onderhals van hier t/m tokio. Veel handwerk dus en toch M geworden. Ik ben toen van B naar Z2 gegaan.
Die pony was dus ook 'hoger' geklasseerd, maar dat wil niet zeggen dat ie goed gereden is. Dat geld ook voor veel Z pony's

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:23

gekke_koei schreef:
ik trekme er helemaal nix van aan wat anderen van mij denken

willem heeft jarenlang in de manege gekacheld voor ik hem kocht en nu op zijn 17e heb ik hem heel veel bijgeleerd. niemand die ziet dat hij van een manege is geweest.

ik moet er heel veel tijd en moeite in stoppen om 160 puntjes bij mekaar te kunnen scoren, maar zo trots ben ik als ik zie dat we vooruitgang boeken. niemand had het verwacht van willem datie er ooit zo uit zou gaan zien en zo zou lopen.. dat is mij veel meer waard dan dat z paard wat ik had kunnen kopen..

Nou dan is dat toch prima.

Bij mij is het wel grappig iedereen heeft het over paard wat de ruiter red.
Moelijk paard kunnen ze niet rijden enz..
Ik had hiervoor een pony waarbij je alleen maar heel stil moest zitten en dan liep hij als een tit!
Nu heb ik een paard met mindere gangen en waar ik zelf heel veel aan moet werken en ga ik veel sneller de B door.
Haast voor mijn gevoel te snel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:37

Dit blijft een lastige discussie.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:44

chesty schreef:
hallo bokkers,

ik rijdt z2 dressuur en ik krijg altijd commetaar : geen wonder dat je z2 bent want je hebt ook een goede pony

ik vind dat zelf zo dom... dan zeg ik .. je kunt wel een goede pony hebben maar je moet zelf ook goed kunnen rijden .. tjah daar weten ze zelf geen antwoord op

ik vind dat als je een z2 pony hebt en je kunt niet rijden dan kom je ook niet in de z2

geef je mening!
wat vinden jullie daarvan?

groetjes..

helemaal mee eens

(hoor ik ook altijd ! maar het gaat natuurlijk wel makkelijker dan met een "gewone'' pony zeg maar.
Mijn zus heeft een draver en die komt echt nooit in de Z dat zegt ze zelf, al zet je er een Z2 ruiter op
maar ik heb zelf ook zo een pony en als mn zusje erop gaat ofzo denk maar niet dat ze dan uit zichzelf nageefelijk gaat lopen ofzo hoor.
en ik ben nu bezig met wijken, schouderbinnenwaarts, achterwaarts enzo en als ik zeg: wijken gaat ze egt niet uit zichzelf wijken ofzo hoor
Ik moet dr echt gewoon heel veel moeite voordoen.
soms geef ik de goede hulpen en dan vertikt ze het als nog
maar dat ligt natuurlijk ook aan je pony, de mijne is een héééél klein beetje eigenwijs )

Paard en ruiter samen, dat maakt de combinatie!

dat vindt ik teminste!!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:46

Mijn paardje heeft 3 jaar in de weide gestaan en kon niks meer.
Heb alles vanaf het begin moeten opbouwen en ben zeer trots op het resultaat. Ze loopt tegenwoordig M.

Bij mij is er dus iig geen sprake van een alleen een goede pony.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:48

OrissE_GipsY schreef:
dat zeker ja.... zoals ik al zei.. ik heb menig ruiter een goede ( z geklasserd of hogere ) pony zien verzieken.... en da's gewoon zonde...

ja zo van die kindjes van een jaar of 9 a 10 met hun petrie laarsjes en bodyprotector

(de vorige eigenaars van mijn pony wilde ze dus absoluut niet aan zulke mensen verkopen )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:00

Het is imo altijd de combinatie die het haalt. Niet alleen t paard, of alleen de ruiter. Want zoals hierboven al eerder is gezegd, je kan wel een Z paard kopen, maar je moet t er nog wel uitrijden, en als je zelf Z hebt gereden, wil dat niet zeggen dat je elke paard naar t Z kan rijden. De mensen die dat wel kunnen hebben enorm veel talent. Maar........ook vaak de beste paarden onder hun kont!

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:07

Needje schreef:
Het is imo altijd de combinatie die het haalt. Niet alleen t paard, of alleen de ruiter. Want zoals hierboven al eerder is gezegd, je kan wel een Z paard kopen, maar je moet t er nog wel uitrijden, en als je zelf Z hebt gereden, wil dat niet zeggen dat je elke paard naar t Z kan rijden. De mensen die dat wel kunnen hebben enorm veel talent. Maar........ook vaak de beste paarden onder hun kont!

mee eens!

maar je moet natuurlijk wel een goed paard onder je kont hebben om
Z te kunnen rijden

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:08

Ik denk dat niet elk paard Z dressuur kan worden. (anders was er ook iets mis, vind ik).
Dus het ligt sowieso wel aan het paard. Je moet een paard hebben dat aanleg/talent (hoe je het maar noemen wil) heeft.
Maaarrr... ik denk ook niet dat elke ruiter Z dressuur kan worden. (anders was er wederom iets mis, vind ik)
Dus het ligt vind ik aan allebei.

Maar, dat wil trouwens nog niet zeggen dat als jij als ruiter op je goede paard wel Z kan worden jij beter bent dan iemand die dat niet kan. (sowieso zijn mensen gelijk, natuurlijk) Maar iemand anders kan misschien weer heel goed omgaan met paarden die er steeds vandoor gaan ofzo, en dat kan jij als Z-dressuur ruitertje misschien weer minder. (dit is overigens niet aan iemand gericht, maar gewoon algemeen)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:28

Ik heb eens een paard gekend dat bij mij bijna 2 jaar aan en af in de springles reed (lesgever was Simon den Ekster) De eigenaar van het paard had meerdere bedrijven en kon zich een goed paard(en) veroorloven. Maar voor deze schimmel had ik uitzonderlijk respect, de eigenaar had/heeft werkelijk helemaal geen talent. De meeste mensen kun je, talent of niet, toch zeker na een aantal jaren wel leren om op het goede been licht te rijden bijvoorbeeld. Maar zoniet met deze man- niet dat hij eigenwijs was of zo, hij nam alles aan, maar dergelijke "beginners fouten" bleven zich herhalen.

Maar ja, dit paard had werkelijk engelen geduld...onvoorstelbaar, ging overal overheen (dacht zelf na, een eigenschap die veel ponies hebben maar bij paarden moet je meestal de passen uitmeten) met als gevolg een ruiter die er gemiddeld 3x per spingles naast lag. Hetzelfde gebeurde op wedstrijden uiteraard. Toch heeft deze man het met dit paard (laatst dat ik hem gekend heb voor mijn verhuizing) het tot M gebracht (paard was Z) Ondanks de rukken in de mond, een hobbelende ruiter die zichzelf niet licht (kon) maken tijdens de sprong.

Ik vraag me nog regelmatig af of dit paard ooit in opstand is gekomen, die mooie schimmel.

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 18:04

tjah ik denk nog steeds .. je paard moet goed zijn MAAR OOK DE RUITER!!!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:18

Is het niet zo, dat als de mensen zeggen: "maar je hebt dan ook wel een heel goed/mooi paard",
dat de mensen het gewoon goed bedoelen, aardig zeg maar, als compliment zo van: "wat heb je een mooi beestje".
Of wil ik de (paarden)wereld nu door een TE roze bril zien?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:55

AMMieJLoveR schreef:
Needje schreef:

mee eens!

maar je moet natuurlijk wel een goed paard onder je kont hebben om
Z te kunnen rijden

hier ben ik het ook zeker mee eens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:01

elk paard kan z worden, elk paard

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:07

Nee, elk gezond, normaal gebouwd paard kan Z worden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:13

Needje heeft gelijk

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:19

heb ik iets aan toe te voegen:

Mits het paard ook een beetje de tijd krijgt en niet een steekje los heeft in het hoofd!
Of al eerder verpest is door vorige amazone!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:23

ook verpeste paarden kunnen het z in, mits door een goede ruiter gereden. Een paard met een steekje los hoort niet tot de categorie gezonde paarden

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:26

Het heeft wel voordeel als je paard er speciaal voor is gefokt. maar zonder ruiter komt een paard nergens, en andersom al helemaal niet!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:27

runningkawa schreef:
Zonder enige aanleg kom je niet Z2

Maar met een paard wat van nature al veel mee heeft kom je met dat beetje aanleg wel sneller, of hoger geplaatst in de Z2 dan met een paard wat van nature minder heeft.

Maar ben je gewoon een rijdende snijboon, blijf je met elk paard in de L hangen

Hahaha, indd

Ik heb zelf ook eens een blauwe maandag op een Z-paard mogen rijden. Om in het kort te zeggen: je zag niet dat het een Z-paard was Nu wil ik niet zeggen dat ik een rijdende snijboon ben, maar ik ben ook zeker geen ster-ruiter... Dus de ruiter heeft er zeker mee te maken! Bovendien moet de combinatie wel klikken, anders wordt het nog niks...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:38

Ik zeg altijd maar: Elk paard kan Z rijden, mits hij een beetje gewillig is.. Die punten sprokkel je toch wel bij elkaar. Als ik zie welke combinaties een winstpunt krijgen in het Z... En omdat ik een soort van handicap heb, door mijn reuma, kan ik zeker niet op elk paard rijden.. maar maakt mij dat een slechte ruiter? dat vind ik niet, ik heb alleen aardig wat beperkingen..

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:45

je haalt echt niet zomaar een winspunt in de z hoor !! je moet er echt heel goed voor rijden.. ik heb er varing pff. . echt voordat je een winspunt hebt in de z2 moet je wel een heel goed proefje neerzetten!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:47

absoluut.
Maar wat hier gezegd word.
Is dat elk gezond, normaal paard een Z proef kan.
Mits goede amazone, goede omstandigheden.
We zeggen niet dat het niks is.
Elk paard kan het waarschijnlijk ,maar elk mens niet!

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:07

Ieder paard met een GOEDE ruiters kan Z-dressuur worden, mits het een meewerkend karakter heeft en genoeg looplust.
Een "slechte" ruiter kan een heel eind komen met een goed paard, maar dan houd het toch echt op bij het Z en dan lukt het echt niet meer. Dan komt het echt op lossigheid en buiging aan.