Paard gaat "hangen"en trekt touw kapot!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Paard gaat "hangen"en trekt touw kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:25

Ik gebruikte een koeienband om de nek van mn pony en dat werkte altijd perfect. Ze hing ook alleen maar thuis puur omdat ze wist dat ze los kon komen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:28

Misschien een idee om een touwhalster onder je gewone halster te doen en als ie dan gaat hangen in het gewone halster je zelf dat touwhalster kan aantrekken. (ik heb echt hele nare brandwonden gezien door hangen met een touwhalster).

Met een touwhalster zou ik nooit een paard vastzetten. stel er gebeurt iets en je kan hem niet meteen los halen dan heb je echt een groot probleem.

ratinje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:33

mijn paard doet dat ook maar die trekt naar achteren als hij dat doet kan je hem beter los laten want als ze te fel trekt kan ze achterovervallen (en da kan fataal woren) mijn vriendin haar paard is zo op haar nek gevallen en is overleden.

dus als hij schrik heeft probeer is of hij blijft staan zonder hem vast te knopen. dan voelt hij zich mss rustiger

succes

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:06

jenn66 schreef:
satine, er zat dus leer over neus en achter oren langs, maar aan de zijkanten zit daar wel leer? Want ik kan me voorstellen het paard gaat nog meer trekken als blijkt dat deze niet kapot gaat en gaat eraan sjorren met zijn hoofd dus hij slaat zijn hoofd van de ene naar de andere kant, dat hij dan behoorlijk verwond kan worden dooor de kettingen.

Nee hoor, daar verwonden ze zich echt niet aan. Het zijn dan ook dikke, sterke kettingen, geen dunne scherpe kettinkjes. De enige manier waarop ze zichzelf dan nog kunnen verwonden is door tegen de muur of de paal aan te slaan. Maar aan het halster echt niet. Ze worden trouwens dagelijks gebruikt door mensen met trekpaarden (hier in België dan toch). Het is natuurlijk geen zicht en niet bepaald modieus zo'n halster, maar liever dat dan een paard dat zichzelf lostrekt en achterover kan vallen. Of voor een fortuin aan halsters stuk trekt.

luckytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:51

Hoi

Wij hebben een trekpaard en als we die gingen wassen of iets anders bijzonders mee gingen doen ging ze ook vaak hangen (en dan hangt er wat).
Maar wij hebben haar nu standaard aan een gevlochten halster van pakjestouw staan.
En als ze nu gaat hangen kan ze net zo lang hangen als ze wil maar ze komt toch niet los.

succes

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:42

vlasta schreef:
Ik heb daar een paniekhaak voor (of heeft iemand dit al genoemd )
Als ze dan gaat hangen dan schiet de haak los en is de paniek over..
Die van mij doet het nu niet meer.

Dat kan ik juist niet aanraden. Mijn bijrijdpony had een aantal weken terug de héle hakken kapot, juist omdat die paniekhaak losschoot, en zij achterover omviel op de wasplaats.

Ik denk dat je gewoonmoet zorgen dat er niks te hangen valt, dus druk geven, net doen alsof je vastzet, en als ze gaan hangen weer meegeven. Of zo'n rubber lijn, maar als die kanpt, springt ie een heel eind weg...

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:40

Deed mijne ook vaak ja...ik weet niet..volgens mij niet echt paniek bij hem maar omdat ie weet dat ie dna los kwam haha

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:44

@ vlastra: de paniekhaak is idd al vaker genoemd met een hoop nare ervaringen (stukken in wang enzo).

eldorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:22

een van onze paarden heeft ooit ook eens een periode gehangen en meerdere halstertouwen gesloopt... Bij hem was het zeker niet uit paniek, waarschijnlijk de eerste keer wel, maar later was het eerder uit gewoonte, hij maakte er een spelletje van, zich lostrekken en dan hopen dat we achter hem kwamen...

je zag het gewoon aankomen, maar toch was ons reactievermogen te traag om halstertouw nog tijdig los te krijgen...we zijn dan begonnen met het touw niet vast te knopen, maar gewoon enkele keren rond de ring te draaien... als hij dan ging hangen, gaf het touw gewoon mee, het kon niet afknappen... Op deze manier moesten wij ook niet proberen de paardenknoop tijdig los te trekken in de hoop een halstertouw te redden. Enkel het halstertouw vastnemen volstond. Dan liep ik desnoods een meter mee naar achter, maar ik had hem nog steeds vast. Als hij weer "gekalmeerd" was, legde ik hem weer vast (dus touw enkele keren rond ring draaien)...
Na verloop van tijd had hij wel door dat hij niet meer "los"geraakte en dat hangen geen nut had en deed hij het niet meer.

Op deze manier doe je er misschien langer over, maar het is zeer diervriendelijk...Enige nadeel is dat je steeds dicht bij je paard moet blijven tot hij het hangen afgeleerd heeft.