Verkopen? Of houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mams

Re: Verkopen? Of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:42

Nadiake schreef:
Buikproeven worden gedaan door de dierenarts bij de aankoop.. Been tegen de buik en dan ineens lopen?? Ooit van gehoord misschien? en de dierenarts noemt dat toch uitdrukkelijk BUIKproeven

dit noemt men in belgie en in Nederland buigproeven lieve schat en eh ik heb de neiging om van het hele verhaal weinig te geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:51

Idd .. als die dierenarts dat zo noemt hoop ik dat die nooit voor een paard van mij moet komen .. sorry hoor, maar denk toch dat jij hier mis zit ... (aangezien die o zo slimme uitleg die je dan opsomt de typsiche uitleg voor een buiGproef is ..)

Maarja, nogmaals: jouw leven .. Vind het alleen zielig voor de pony, die loopt nu wel niet meer in de manège maar heeft blijkbaar wel een baasje die niet 100% van hem houdt (en zeg aub nu niet dat het niet waar is want als het wel waar zou zijn zou je moeite doen voor je pony en die niet na een paar keer struikelen al willen verkopen omdat je geen zin hebt om vaak te rijden .. Of om welke reden dan ook ..)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:59

[***] schreef:
Idd .. als die dierenarts dat zo noemt hoop ik dat die nooit voor een paard van mij moet komen .. sorry hoor, maar denk toch dat jij hier mis zit ... (aangezien die o zo slimme uitleg die je dan opsomt de typsiche uitleg voor een buiGproef is ..)

Maarja, nogmaals: jouw leven .. Vind het alleen zielig voor de pony, die loopt nu wel niet meer in de manège maar heeft blijkbaar wel een baasje die niet 100% van hem houdt (en zeg aub nu niet dat het niet waar is want als het wel waar zou zijn zou je moeite doen voor je pony en die niet na een paar keer struikelen al willen verkopen omdat je geen zin hebt om vaak te rijden .. Of om welke reden dan ook ..)

juist!
Volgens mij denkt ze dat ze alles al weet omdat ze nu ook een "eigen paard" heeft....
Nou: word eens wakker!!!!! want na het lezen van al deze reacties, kan ik tot de conclusie komen, dat je nog een hoop dingen moet leren....

8 jaar rij-ervaring...is niet veel!!!!

Ik wil je alleen maar even wakker maken....hopelijk kom je dan weer met bijde benen op de grond - dat is echt beter voor je - niet rottig bedoeld

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:29

Ok even duidelijk maken .. IK WOU HAAR VERKOPEN NIET OMDAT IK HAAR NIET GRAAG ZIE IN TEGENDEEL, MAAR OMDAT IK NIET VERDER KAN MET HAAR ZE KAN NIET GENOEG NAAR WAT IK KAN DAAROM WIL IK EEN PAARDJE WAAR IK VERDER MEE KAN GAAN.. IK HEB HELEMAAL NIET GEZEGT DAT IK LANG RIJ MAAR IK RIJ LANG GENOEG OM TE KUNNEN STAPPEN DRAVEN EN GALLOPEREN HOOR GOED EEN SLOTJE EROP PLZ IK DACHT DAT KAASKOPPEN VRIENDELIJKE MENSEN WAREN AMAI AMAI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:34

En jij bent wel vriendelijk he .. amai ..

En de pony kan niet genoeg naar wat jij kan? Leuk .. Sorry hoor, maar zo'n mensen verdienen gewoon geen paard/pony (zelfs geen shetlander), dat vind ik ervan! (en ik ben geen kaaskop dus ga nu ook maar zeggen dat je dacht dat belgen (zoek daar maar even een niet zo vriendelijk woord voor) vriendelijk waren..)

Elk paard/pony kan nog wel iets leren, ookal heeft die bv. 20 jaar op een manège gelopen .. als die pony dan niks meer leert dan ligt dat niet altijd aan de pony, maar aan de inzet en het kunnen van de ruiter .. (en met kunnen stappen, draven & galopperen leer je je pony niks bij want dat kan die ook zelf wel ..)

Typisch voorbeeld: bij ons was er pas een nieuwe manègepony, iedereen vond dat een lief beest maar ojee die kon niet galopperen (kreeg ik te horen), terwijl ik die de dag ervoor ofzo in de lessen gewoon had zien galopperen .. dus zo'n dingen liggen NIET aan de pony ..

En tot slot: als je rijervarig overeenkomt met je kennis van het paard daarbuiten dan vrees ik dat je nog een heel lange weg te gaan hebt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-05 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:38

ik heb niet het hele topic doorgenomen maar de grootste vraag die bij mij hangt is: Waarom is doe fries dan zo goedkoop?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:19

Marja1988 schreef:
ik heb niet het hele topic doorgenomen maar de grootste vraag die bij mij hangt is: Waarom is doe fries dan zo goedkoop?

waarschijnlijk komt ie niet door de buikproeven?

En over die pony die niet genoeg kan. Wat wil je er mee bereiken dan? En kijk je niet altijd bij de AANKOOP al of het dier evt geschikt is voor de "hogere" (ahum) dressuur/springen etc.
Als die pony nu nog niet genoeg kan, is het aan jouw om te zorgen dat ie het straks allemaal wél kan (mits het in zn vermogen ligt.. maar daar zal het probleem hier niet zitten vrees ik..) dát is paardrijden

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:19

Ok stel nu jij springt parcours van 1m20 ofzo.. En je pony kan niet springen wat ga je dan doen? Je gaat toch niet op die leeftijd je pony nog leren springen zeker ofwel? Voor het zelfde geld gaat hij door zijn benen ofzo en dan heb je er mss geen meer dat is nu wat ik bedoel..

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:23

En nog iets .. Ik heb hem niet gekocht ik kreeg hem cadeau

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:23

En ik ben er wel degelijk tevreden mee en wegdoen zal ik haar niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:26

Is het nu hem of haar?
En krijgen van je ouders is toch wel hetzelfde als kopen vind ik hoor.. Je ouders hebben hem/ haar toch gekocht?

Enuhm .. stel dat jij parcours van 1.20m springt, dan ga je toch geen manègepony kopen? Je weet goed genoeg dat je met dat paardje dat nooit zal bereiken (tenzij het een superbeestje is dat er nog niet lang staat) dus om dan daarna te zeggen van: die kan niks .. sorry hoor .. maar denk dan op voorhand na ...

En begin nu niet: ik heb die gekregen.. had je toen tegen je ouders gezegd van sorry, maar ik wil liever een paard waar ik verder mee kan ofzo dan hadden je ouders dat ook wel begrepen en voor een ander paard uitgegeken (veronderstel ik).

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:28

Neenee ik kreeg hem toen hij al betaald was, ik wist daar niets van .. en ik ga dan niet zo ondankbaar zijn om te zeggen nee dank je ik moet hem niet .. Trouwens bij ons op de manege kunnen er een hele hoop paarden en pony's springen en het is een haar

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:30

Nadiake schreef:
Ok stel nu jij springt parcours van 1m20 ofzo.. En je pony kan niet springen wat ga je dan doen? Je gaat toch niet op die leeftijd je pony nog leren springen zeker ofwel? Voor het zelfde geld gaat hij door zijn benen ofzo en dan heb je er mss geen meer dat is nu wat ik bedoel..

Als ik regelmatig een parcours van 1.20 zou springen, dan kocht ik een paard wat op zn minst al over de hindernis kán komen, of een jong ding die alles nog moet leren.

Zelfs als ik een paard zou krijgen van mn ouders (oid) dan nog zoek IK het paard uit.. en niet zij.

Mag ik zo brutaal zijn en vragen wat datgene is wat jouw paard nét niet kan, en jij absoluut wilt?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:31

Nadiake schreef:
Neenee ik kreeg hem toen hij al betaald was, ik wist daar niets van .. en ik ga dan niet zo ondankbaar zijn om te zeggen nee dank je ik moet hem niet .. Trouwens bij ons op de manege kunnen er een hele hoop paarden en pony's springen en het is een haar

Nu zeg je in princiepe toch ook: "ik moet haar niet" alleen even een tijdje later, en dát is nou net zo zonde.. Zoek dan het halve land af naar een paardje wat wel perfect bij jou past. Scheelt een hoop ellende.. zowel voor paard als ruiter.

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:37

Ik stop erover zo blijven we eeuwig in discussie ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:37

Deze reactie is allemaal nog op Nadiake he Er is ondertussen vanalles gezet en heb geen zin om dat weer uit te zoeken en te quoten enzo :p

Bij ons kunnen ook alle manègepaarden & pony's springen .. maar verwacht niet van alle paarden een parcours van 1.20m ... Ligt er gewoon aan hoe hoog je verwachtingen liggen, maar als je echt super wil vooruitgeraken in de sport koop je best geen manègepony, zo simpel is dat (natuurlijk heb je er waar je wel nog wat mee kan bereiken maar jullie snappen de bedoeling wel).

En niet ondankbaar zijn om dan nee te zeggen, maar na een paar maanden (half jaartje) toch willen verkopen .... (ik weet het: nu niet meer maar dat wou je wel). Dan had je dat beter toch onmiddellijk gezegd, dan had je waarschijnlijk heel veel ruiters blijgemaakt als de pony toch op de manège bleef en jij kon uitkijken naar een echt sportpaardje..

Als mijn ouders morgen (zullen ze toch niet doen) afkomen dat ze het oudste, lelijkste en zieligste manègepaard voor mij gekocht hebben dan zou ik nog supergelukkig zijn, het beestje nog een superleuk leven willen geven en genieten van de momenten die we hebben .. Als het paardje dan echt niet meer kan door ouderdom of iets anders en z'n tijd heeft gehad dan kan ik nog altijd uitkijken naar een echt sportpaard, maar dat is iets wat ik dan daarna wel zie ..

Ik snap gewoon zo mensen niet: krijgen ze al een paard, zijn ze nog niet gelukkig.. terwijl er zoveel mensen rondlopen die echt een paard verdienen en er super voor zouden zorgen maar de middelen niet hebben om er eentje te kopen of waarvan de ouders de middelen niet hebben om er eentje te geven ...

En je wou niet ondankbaar zijn door te zeggen dat je die pony niet wou, maar ik vind dat je nu wel ondankbaar bent tegenover die pony door er zo over te praten .. Maarja, het beestje kan niks terugzeggen he, is altijd makkelijk..

En dit is allemaal niet slecht bedoeld, maar zoals hierboven al gezegd .. wordt gewoon soms zo kwaad dat altijd de verkeerde mensen paarden kunnen kopen/krijgen. (zeg niet dat jij een verkeerde persoon bent, ik hoop toch dat je een beetje begrijpt wat ik wil zeggen).

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:38

waarom zou je trouwens op 15 jarig leeftijd niet meer leren springen?
Een hup kan best. Een jonge pony kan ook op zn muil gaan.

Dit is niet aanvallend bedoeld hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:39

Nadiake schreef:
Ik stop erover zo blijven we eeuwig in discussie ..

Dat is waar .. maar daar dient een forum voor .. en jij hebt die vraag gesteld waar wij onze mening over geven .. mag toch? Dat is de bedoeling van het hele topic ...

Valt mij trouwens op dat als bepaalde personen (ben nu algemeen bezig) hun gelijk niet kunnen halen dat er maar snel moet gestopt worden met het onderwerp ... zo jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:45

Ik heb bij een dieren arts gewerkt ,help af en toe nog en het zijn dus buig-proeven dit geld dus voor heel belgië

En verder vind ik dat Nadiake gelijk heeft.
Als ik morgen mijn fiets niet meer mooi vind koop ik overmorgen ook een ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:48

silvana schreef:
Als ik morgen mijn fiets niet meer mooi vind koop ik overmorgen ook een ander

Jaja, fiets en paard zijn natuurlijk helemaal vergelijkbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:01

Voor sommige mensen toch wel

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:09

Weet je wat jij moet doen?
Je pony een schop de deur uitgeven en meteen een paard met Z niveau kopen.
Dan loopt het paard netjes en dan vallen jouw tekortkomingen in het begin niet zo heel erg op.
Als je het met 4 uur privéles per week niet red wordt het nooit wat met je.
Jij bent echt een super ondankbaar meisje bahhhhhhhhh.

Als je mijn dochter was had ik je pony allang verkocht en had je een hobbelpaard gekregen.
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 24-08-05 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:10

Ik wil me na al die reacties er toch mee bemoeien Ik ben 17 jaar heb geen geld voor een eigen paard en mijn ouders ook niet. Ik zou er bij wijze van spreken een moord voor doen om een eigen paardje te hebben. Laat staan al zou ik er 1 van mijn ouders krijgen. Ik heb zelf namelijk een verzorgpaard. Het is natuurlijk lang niet hetzelfde als een eigen paard maar ook ik heb met dat paard dingen mee gemaakt die niet over rozen zijn gegaan. Ik heb vaak last gehad van zweet en tranen. Uiteindelijk na 3 jaar gaat alles steeds beter. Ok ben nog steeds geen Anky maar we gaan vooruit. Ik zou als ik jou was er nog goed over nadenken en beseffen wat je ouders allemaal wel niet voor je doen. Sorry al reageer ik te heftig, maar een eigen paard is voor heel veel mensen alleen maar een droom. Ik zou er in ieder geval er alles aan doen om het op te lossen. Maar ja wie ben ik

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:22

Junior_ schreef:
Ik wil me na al die reacties er toch mee bemoeien Ik ben 17 jaar heb geen geld voor een eigen paard en mijn ouders ook niet. Ik zou er bij wijze van spreken een moord voor doen om een eigen paardje te hebben.

Ik ben bijna 20 maar dit geldt voor mij precies zo. En als jij van je ouders een pony krijgt en je neemt nieteens de tijd om je pony te laten leren en je wil maar meteen een andere (wat helemaal niets oplost want met een jonge fries kan JIJ echt niets op jou leeftijd, geloof mij maar) dan vind ik jou je pony niet eens waardig en hoop ik dat je pony snel een beter tehuis krijgt!

(Sorry dat ik zo fel reageer maar hier kan ik zo kwaad om worden, heb toch eens geduld!! Resultaat komt niet in 2 minuten!! Dit hoor je zo vaak!)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:31

Niemand kan voor jou beslissen wat je gaat doen maar... ik ging jaren terug ook een pony kopen, hij was al 14 jaar. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik hem ging kopen omdat hij al 'zo oud' was. Maar ik was gewoon gelijk 'verliefd' op hem. Het heeft bijna een jaar geduurd voordat ik met hem gewoon een bosrit kon maken zonder dat we het bos in 5 minuten voorbij hadden zien flitsen (hij dribbelde en draafde alleen maar). Wij zijn 14 jaar samen geweest en nu achteraf ben ik zo blij dat ik hem toen toch gekocht had ...

wilde dit alleen maar even kwijt om aan te geven dat je je pony misschien gewoon wat meer tijd moet gunnen om aan de nieuwe situatie te wennen. Alleen op een manege rijden en door allemaal verschillende mensen bereden worden is natuurlijk wel wat anders dan ineens een lief baasje hebben.

van dat struikelen kan het niet gewoon zijn dat ze niet genoeg voorwaarts was en dus aan het 'sloffen' was of misschien niet oplettend genoeg op dat moment? Je verteld niet precies wat er gebeurde/hoe ze liep/waar jullie waren toen ze struikelde? Als er medisch verder niets aan de hand is zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken. Dat je geschrokken bent is logisch.