hengsten met 2 kruinen op het hoofd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Re: hengsten met 2 kruinen op het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:50

Mijn ruin heeft ook twee kruinen. Hij is erg mensgericht, maar wil wel 1 leider hebben. Ik kan alles met hem, maar sommigen kunnen niets met hem, dan reageert hij sterk: letterlijk vluchten.
Spanning in het algemeen (dus zeker bij straffen) is voor hem heel vervelend; daar reageert hij heftig op. Ik weet dit en mijd die situaties. Nu vertrouwen we elkaar en kunnen we lezen en schrijven met elkaar.

Ik heb zelf helaas geen digi, dus kan even geen foto's maken (ik weet niet of je dan uberhaupt wat aan mijn reactie hebt).

Edit: toevallig staan er enkele foto's op dit forum. Dit is van afgelopen zondag. Ik sta in totaal 4 keer op deze pagina, ben nummer 66. Let niet op mij!!!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:54

Mijn merrie heeft 2 kruinen en een korenaar. Ze is erg lastig in de omgang, dominant naar andere paarden, pas als ze je kent kun je er mee over weg. als iemand kan rijden dan lukt dat ook wel, maar haar door een ander laten zadelen, borstelen enzo zonder dat ik erbij ben gaat niet van harte. ze is erg eigenwijs. Als ze je kent gaat ze voor je door het vuur, ik hoef haar ook nooit uit het land te 'halen', ze komt zelf wel luid hinnikend in galop.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:06

Haha, ik heb al PM gestuurd, maar ik heb er een beetje overheen gekeken, die van mij heeft namelijk maar 1 kruin! Ik weet niet of je daar ook iets mee kunt! Zal kijken of ik die foto's vanavond kan maken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:24

en ik heb een 15-jarige ruin met maar 1 kruin die juist wel de kenmerken heeft van een dier met 2 kruinen!!!

hij is supersnel afgeleid, kan zich helemaal druk maken om niks, kleine kinderen vind hij verschrikkelijk, als ze in de buurt komen gaan zijn oren plat...

als hij eenmaal afgeleid is, heb ik er soms mijn handen vol aan om hem weer bij me te krijgen, hij is het type wat snel beledigd is, een tikje met de zweep resulteerd in een bokpartij, als meneer het niet in zijn hoofd heeft trapt hij naar je als je op wilt stappen...

maar t volgende moment kan hij echt een ouwe sul zijn, kan iedereen er zo mee weg rijden en zal hij nooit 1 stap verkeerd zetten...
in een groep buitenrijden zal hij altijd de stoerste zijn, wat andere paarden eng vinden daar stapt hij zo voorbij..

Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:06

Mijn hengst heeft het dacht ik ook. Zal vanmiddag nog eens goed kijken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:08

dems75, thanx voor je reactie, de invloed van de 2 kruinen wordt geloof ik wel iets verminderd bij die van jou, het wat introverte zou weg kunnen komen bij de vorm van zn oog, als die een beetje amandelvormig is
verder het emotionele en het straffen dat niet helpt, dat is typisch een paardje met 2 kruinen, maar toch een mooie persoonlijkheid zo te horen, interessant ook

mismuts, interessant om te lezen ook, precies een paard met 2 kruinen, maar je begrijpt hem en mijdt de situaties die te moeilijk voor hem zijn, ik heb zeker wat aan je reactie hoor
want zo zie ik dat wanneer je begrijpt hoe een paard met 2 kruinen reageert, en je gaat daar zo mee om als je zegt, dat het dan toch goed gaat, maar dat is net als je met een heel gevoelig en intelligent dier, heel heftig en saai te werk gaat, dat gaat ook compleet fout
terwijl je een heftig dier met veel rust ook heel betrouwbaar kunt krijgen
waar staan die foto's trouwens precies? ik neem aan dat het ook het paardje uit je profiel is, de lusitano, gaaf beest hoor

maflinger, ook bedankt voor je reactie, een gecompliceerd karakter dus maar ook weer als je het begrijpt en je gaat er goed mee om dan gaat ze voor je door het vuur, zoals in het boek staat ook, deze paarden kunnen de beste wedstrijdpaarden zijn

fransheijs, geeft niet, ben wel benieuwd naar je foto's

ellepel, ik zie zo al wat dingen aan zn hoofd die staan voor wat jij verteld, jammer dat je geen foto van de zijkant van het hoofd hebt...
zn oren zijn erg kort, wat staat voor een eigenzinnig karakter maar hij is erg intelligent en gevoelig, bij deze paarden is het o zo belangrijk dat het werk heel afwisselend en leuk gehouden wordt, een paar keer hetzelfde doen en het paard gaat zich vervelen, en in combinatie met zijn oren wordt ie dan gecompliceerd en gaat ie van die streken uithalen
het brede vlak tussen zn ogen geeft ook aan dat hij een intelligentie heeft om een onervaren ruiter mee te overtoeven

karoliena, fijn als je even wilt kijken, ben benieuwd...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:57

Dank je wel. Ik was vergeten het linkje erbij te zetten, maar je ziet toch nergens een zijn kruinen. Er is wel 1 (actie)foto waar zijn hoofd van de zijkant goed te zien is, dus toch maar het linkje : http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=22730
Zie foto 5 van Peetplafond.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:02

Of onze hengst 2 kruinen heeft moet ik vanavond even kijken dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Mijn 2jarige merrie heeft er in elk geval meer dan 1 maar of er dat 2 of 3 zijn weet ik zo niet, moet ik ook even kijken hihi...

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:13

mjin (shetlander)hengst heeft 2 kruinen, denk ik

ik heb er geen foto s van, want hij heeft een hele dikke voorpluk, maar als je wil kan ik er wel een paar maken en mailen (ik kan ze niet op de site zetten) als je nog van een paardje karakteranalyses wilt doen, ik ben wel erg geinteresseerd wat je van zijn hoofd kan afleiden over zn karakter

als je al teveel werk hebt ofzo wil ik je hier wel vertellen hoe hij is hoor

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:56

Ik zal vanavond ook eens even op de manege bij mij kijken, we hebben momenteel geen hengsten, maar ik kan allicht bij de merrie's en ruintjes kijken. Misschien dat ik meteen foto's kan maken
Als je er wat aan hebt natuurlijk

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:12

mismuts, haha nu snap ik het nog niet, jij bent nr 66 maar daar is maar 1 foto van, of rijden er ook anderen op jouw paard en staat hij dus ook op foto 5, met bit in wordt trouwens alles vervorm, en helemaal als ze op snelheid zijn dus daar kan ik weinig uit afleiden...

griebels, fijn dat je even voor me wilt kijken

pomelo, als je graag een analyse wil moet je even op de site uit mn onderschrift kijken, dan maak ik de analyse voor je en dan kan je me daarna uitgebreid vertellen of het idd zo is of dat hij (door het hengst zijn) toch anders is door de 2 kruinen
roosdenoord@lycos.nl mag je dan naar mailen, met je boktnaam erbij

mariellexxx, dat zou je kunnen doen maar dan heb ik er alleen wat aan als je de karakters van die paarden veilloos kent...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:21

Nee, hoor. In totaal zijn er op die pagina 4 foto's van mij met paard (nr. 2 van Maarten, nr. 5 van Peetplafond, nr. 13 van Natalie en helemaal onderaan nog een toegevoegde foto). Niet altijd even makkelijk te herkennen misschien (ik kijk echt vreselijk!). Maar zodra ik betere foto's heb, dan zal ik die mailen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:33

hihi nu ziek ik het
ik had alleen het eerste bericht bekeken en niet naar beneden toe gescrolld
wel gafe foto's hoor

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:04

ik kan je site niet bereiken...

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:13

zal straks ook even kijken, hebben vier hengsten

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:03

Mijn ruin heeft 2 kruinen op het hoofd, zal even foto zoeken..
Klinkt allemaal wel erg bekend in mijn oren. Het is geen moeilijk paardje, ik kan er alles meedoen. Maar hij is niet bij iedereen makkelijk en heeft echt zijn eigen gebruiksaanwijzing. Het is geen werkertje, type "liever lui, dan moe".. Hij is ontzettend slim, niet achterbaks, maar goudeerlijk... Hij is op een bepaalde manier ook erg leergierig, hij heeft echt zijn buien, vind ik altijd. Hij voelt mij ook haarfijn aan.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:07

het zijn 2 kruinen boven elkaar:
1 onder witte haren, 1 rechts ervan.. Op deze foto hangt net deel van zijn voorpluk ervoor..
Afbeelding

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:11

SuperRoos schreef:
dems75, thanx voor je reactie, de invloed van de 2 kruinen wordt geloof ik wel iets verminderd bij die van jou, het wat introverte zou weg kunnen komen bij de vorm van zn oog, als die een beetje amandelvormig is
verder het emotionele en het straffen dat niet helpt, dat is typisch een paardje met 2 kruinen, maar toch een mooie persoonlijkheid zo te horen, interessant ook

Nu heb ik even geen foto van zijn kruinen (ivm eeuwige voorpluk) maar ze zijn echt heel duidelijk te zien.
Over zijn ogen...of die amandelvormig zijn? hmmz...geen idee...

Is dit amandelvormig?
Afbeelding

Afbeelding

Zie eeuwige voorpluk....
Afbeelding
(ik heb momenteel geen digi voorhanden...zal proberen er dit weekend eentje te maken van de kruinen)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:21

pomelo, thanx dat je het even zegt, ga kijken wat het is, maar zet straks de info ook weer in mn site bij mn eigen persoonlijke stuk

beautyke, misschien zit er 1 bij met 2 kruinen

symo, thanx voor je uitleg en de foto, heb ik wat aan
prachtig paardje zeg, erg intelligent en gevoelig, ook erg zelfbewust

dems75, je hebt dus een ijslander, gaaf beessie daar staat wat over in het boek, zal het even overtypen want ze hebben onderzoek gedaan naar kruinen bij ijslanders
[i]ijslandse paarden hebben in het algemeen meer kruinen op andere gedeelten van hun hoofd, zoals bv de kaken, en de zijkant van het gezicht, net boven de mond etc...
bij deze paarden lijkt het aantal kruinen niet in dezelfde mate te corresponderen met de complexiteit van het paard als bij andere rassen,
misschien interessant om te weten dat men in ijsland ook wel zegt dat deze paarden met kruinen op de hals of manenkam goede zwemmers zijn, dat komt goed van pas in het land met gevaarlijke rivieren en veranderlijke getijden[i/]

zijn oog vindt ik wel wat amandelvormig ja maar verder heeft hij hele positieve eigenschappen
een recht profiel wat staat voor een ongecompliceerd paard, ook is hij intelligent, wel wat eigenzinnig door zn korte oren maar ook evenwichtig omdat ze extreem ver uit elkaar staan, dat zou dus ook duiden op betrouwbaarheid
zn neusgaten zijn erg mooi verfijnd, wat wijst op vriendelijkheid en intelligentie, zo zijn er dus best wat dingen die de invloed van zn 2 kruinen remmen, maar toch houdt hij het emotionele dus wat en wordt iets met straffen alleen maar erger

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:51

SuperRoos schreef:
dems75, je hebt dus een ijslander, gaaf beessie daar staat wat over in het boek, zal het even overtypen want ze hebben onderzoek gedaan naar kruinen bij ijslanders
[i]ijslandse paarden hebben in het algemeen meer kruinen op andere gedeelten van hun hoofd, zoals bv de kaken, en de zijkant van het gezicht, net boven de mond etc...
bij deze paarden lijkt het aantal kruinen niet in dezelfde mate te corresponderen met de complexiteit van het paard als bij andere rassen,
misschien interessant om te weten dat men in ijsland ook wel zegt dat deze paarden met kruinen op de hals of manenkam goede zwemmers zijn, dat komt goed van pas in het land met gevaarlijke rivieren en veranderlijke getijden[i/]

zijn oog vindt ik wel wat amandelvormig ja maar verder heeft hij hele positieve eigenschappen
een recht profiel wat staat voor een ongecompliceerd paard, ook is hij intelligent, wel wat eigenzinnig door zn korte oren maar ook evenwichtig omdat ze extreem ver uit elkaar staan, dat zou dus ook duiden op betrouwbaarheid
zn neusgaten zijn erg mooi verfijnd, wat wijst op vriendelijkheid en intelligentie, zo zijn er dus best wat dingen die de invloed van zn 2 kruinen remmen, maar toch houdt hij het emotionele dus wat en wordt iets met straffen alleen maar erger

Wat grappig dat het bij ijslanders dan weer net even anders zit. Dat van die kruinen op de hals en het zwemmen, had ik inderdaad ooit ergens gehoord!
Betrouwbaarheid klopt absoluut. Dat eigenzinnige zeker ook maar volgens mij hebben meer ijslanders daar "last" van
Hij is zeker intelligent. Hij plast al als ik hem uit de wei kom halen (alvast even de blaas legen) en na 1 keer een commando, vergeet hij het nooit meer.
Nou ja...inderdaad een bevestiging..ik heb een superpaard

Heel interessant, wat je doet met die karakteranalyses. Lijkt me ontzettend leuk om me in te verdiepen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:07

thanx voor je reactie weer
leuk dat je zegt dat je vind dat meer ijslanders last hebben van dat eigenzinnige
kijk maar eens naar de meeste oren bij ijslanders, zijn bijna allemaal erg kort in verhouding met het hoofd, zo ook bij de eigenzinnige fjorden, haflinger en tinkers etc...
zelfs een arabier met korte oren is erg eigenzinnig

over mn site, hij is te vaak bekeken, dus kom er niet meer op, volgende maand weer
heb tijdelijk even een andere site met wat info en voorbeelden van wat ik nodig heb

http://groups.msn.com/karakteranalyses

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:24

Mijn hengst heeft het dus ook. Het is een beetje moeilijk te zien op de foto maar een betere heb ik niet.

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:29

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:17

Ik heb niet echt hele duidelijke foto's waar je de 2 kruinen op ziet, maar die van mij heeft er dus ook 2. Mijn paard is een typisch houtpaard. Een heel druk baasje, snel geirriteerd. Werkt keihard (meestal, haha). Hij is aardig dominant in het land en op stal. Maar niet naar mensen toe. (iig niet gemeen) Wel snel afgeleid, en erg ongeduldig. Verder zou ik t zo 1 2 3 ff niet weten. Heb je hier wat aan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IloveShets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:47

SuperRoos schreef:
en hoe is zijn karakter dan? komt dat overeen met de beschrijving of juist niet...?

Hercules is heel lief en rustig! Kan wel wat dribbelig wezen maar dat is omdat hij dan zin heeft. Rijden ook kleine kinder op, met en zonder zadel. Loopt voor de kar.. VD.. hij gedraagt zich echt als een ruin!