SuperRoos schreef:dems75, je hebt dus een ijslander, gaaf beessie daar staat wat over in het boek, zal het even overtypen want ze hebben onderzoek gedaan naar kruinen bij ijslanders
[i]ijslandse paarden hebben in het algemeen meer kruinen op andere gedeelten van hun hoofd, zoals bv de kaken, en de zijkant van het gezicht, net boven de mond etc...
bij deze paarden lijkt het aantal kruinen niet in dezelfde mate te corresponderen met de complexiteit van het paard als bij andere rassen,
misschien interessant om te weten dat men in ijsland ook wel zegt dat deze paarden met kruinen op de hals of manenkam goede zwemmers zijn, dat komt goed van pas in het land met gevaarlijke rivieren en veranderlijke getijden[i/]
zijn oog vindt ik wel wat amandelvormig ja maar verder heeft hij hele positieve eigenschappen
een recht profiel wat staat voor een ongecompliceerd paard, ook is hij intelligent, wel wat eigenzinnig door zn korte oren maar ook evenwichtig omdat ze extreem ver uit elkaar staan, dat zou dus ook duiden op betrouwbaarheid
zn neusgaten zijn erg mooi verfijnd, wat wijst op vriendelijkheid en intelligentie, zo zijn er dus best wat dingen die de invloed van zn 2 kruinen remmen, maar toch houdt hij het emotionele dus wat en wordt iets met straffen alleen maar erger
Wat grappig dat het bij ijslanders dan weer net even anders zit. Dat van die kruinen op de hals en het zwemmen, had ik inderdaad ooit ergens gehoord!
Betrouwbaarheid klopt absoluut. Dat eigenzinnige zeker ook maar volgens mij hebben meer ijslanders daar "last" van
Hij is zeker intelligent. Hij plast al als ik hem uit de wei kom halen (alvast even de blaas legen) en na 1 keer een commando, vergeet hij het nooit meer.
Nou ja...inderdaad een bevestiging..ik heb een superpaard
Heel interessant, wat je doet met die karakteranalyses. Lijkt me ontzettend leuk om me in te verdiepen!