ShannaY schreef:Ik vind dat je niet gelijk hebt.. toevallig (ook heel toevallig) heb ik met mijn, niet perfecte gebouwde, geen langbenig, geen papieren, mooi een 4e plaats op de kampioenschappen gehaald, het was dan wel in de B, maar mijn concurenten, waren allemaal stuk voor stuk, dure, langbenige, dressuurgefokte dure paarden. Mazzel? Misschien.. maar een goede combinatie van paard en ruiter speelt zeker mee.
Misschien een grappig feitje om te vertellen.. Anky heeft Bonfire toendertijd voor iets van 1500 GULDEN gekocht.. Haar eerste pony was volgens mij ook heel goedkoop, en had geen papieren, daar heeft ze ook Grand prix mee gereden!
Tuurlijk, als ik nu een paard zou kopen, zou ik wel eerder voor een paard met papieren gaan, waarom? Kweet niet.. misschien leuk om zijn hele verleden te weten, maar als ik eveneens een bijzonder leuk paard zie staan, die ook nog een leuk loopt, en het klikt, maar heeft geen papieren, zou ik die ook wel kunnen kopen!
Ik denk altijd maar, het is maar wat de gek ervoor geeft. Zo ken ik een heel duur paard, met goede afstammelingen (Springgefokt) die kan nog nieteens een balkje kopen, en van de dressuur is ook niet veel soeps.. tja.. wat heb je dan aan die dure prijs, en dat mooie papiertje?
Mijn paard (ook een goedkope, zonder dure afstamming en geen superbouw/beweging) is ook Brabants kampioen in de B geworden, maar daaronder versta ik niet op hoog nivo in de basis bovenaan meerijden. Natuurlijk kan hij straks best goed Z lopen en dan best weleens 1e worden. En hij zal ook best zelf net wat meer kunnen dan de Z2. Maar ik verwacht niet dat ik op de hippiade in de top 3 van het Z2 zal staan.
Ik heb toevallig het boek van Anky en Bonfire hier liggen en de prijzen even opgezocht:
1e paard vader van Anky: fl 2250,- (niemand mocht weten dat hij voor zo'n kapitaal bedrag een paard had gekocht).
Prisco: fl 5000,- (liep toen volgens mij ruim 60% op GP nivo, want de top was toen niet zo goed als nu)
Bonfire: ruim fl 20.000,-
Even ter vergelijking mijn oma haalde rond die tijd voor fl 50,- haar complete rijbewijs. Nu kost 1 les 40€.
En het scheen 5-10 jaar terug ook nog makkelijker te zijn een goedkope goede kopen. Maar tegenwoordig word het toch was lastiger (wat niet zegt dat het onmogelijk is kijk maar naar die Mozart van Paul Linders, al heeft hij die ook al een tijdje). De nivo stijgt steeds meer, de paarden worden steeds beter en dus ook steeds duurder.