DUUR paard per definitie een GOED paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: DUUR paard per definitie een GOED paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:19

ShannaY schreef:

Misschien een grappig feitje om te vertellen.. Anky heeft Bonfire toendertijd voor iets van 1500 GULDEN gekocht.. Haar eerste pony was volgens mij ook heel goedkoop, en had geen papieren, daar heeft ze ook Grand prix mee gereden!

Bij de pony's kun je helemaal geen GP rijden

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:24

Toch vind ik een lekker bekkie ook absoluut belangrijk

Mijn Haflinger is voor een Haf heel mooi (met goede papieren), maar voor de sport geen drol waard. Maar emotioneel is ie miljoenen waard!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:29

Tulandro schreef:
sharonaollie schreef:
Wat is tegenwoordig een goed paard? Tegenwoordig als het rijden niet goed gaat of wat dan ook ligt het aan het paard.

Een goed paard is voor mij een paard die lekker los door zijn lichaam beweegt, die goed zijn achterhand eronder zet en die lekker kan lopen! En een knapperd is toch ook wel belangrijk voor mij. Maar dat moet je er idd wel uit rijden, want vaak krijgt het paard de schuld van de onkunde van de ruiter.

Ik ben het helemaal met je eens

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:39

aan de ene kant vin ik je stelling kloppen.... paarden die durder zijn, zullen dat waard zijn en zullen dan ook goed zijn (mits het met de ruiter klikt)
zelf heb ik ook een duurdere paard onder de kont gehad, maar dat was puur mijn leerpaard en nog waren we niet de besten...
kracht en inzet van de ruiter, en de beweegelijkheid van het paard, vind ik meer belangrijker voor een goed paard!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:52

Mij werd ook verteld dat je een leuk paardje kon kopen vanaf 8000 gulden.
Ik heb een paard van 3500 gulden en die loopt prima. Met een beter ruiter zou hij wel verder kunen komen maar de Z2 zit er wel in. Ik kan! dan ook gemiddeld tot boven gemiddeld mee rijden.

Het hoeft niet dus, een duur paard. Alleen zijn de goedkopere paarden een beetje 'bouwpakketen' net als mijn paard was.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:18

Ik ben met Lieke *concorde op bokt* naar italie geweest en daar een tijdje gewerkt op een stal.
Hij had paarden (soms uit NL) gekocht) voor een prikkie en hij bezit over het talent dat hij heel erg goed is met moeilijke dieren.
Hij heeft een zwarte fruling merrie gekocht in Nederland die zo onderhandelbaar was dat ze haar niet eens wouden verkopen aan hem, die nu met hem 1.30 springt en lekker in de dressuur loopt...
Hij heeft een corland X NImmerdor in Nederland gekocht voor een prikkie omdat die aan 1 oog blind was en die springt nu ook 1.30. En een springpaard die zo gestoord was op de hindernis dattie zelfs met je over de bakrand heen sprong, daar springt die nu ook heel veel mee.
En zijn trainingen zijn vooral gebasseerd op rust en geduld, alleen daarmee kun je al veel bereiken met welk paard dan ook

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:24

Misschien een grappig feitje om te vertellen.. Anky heeft Bonfire toendertijd voor iets van 1500 GULDEN gekocht.. Haar eerste pony was volgens mij ook heel goedkoop, en had geen papieren, daar heeft ze ook Grand prix mee gereden!

wou ik idd net zeggen jah!
En daar zijn wel meer voorbeelden van!
Meisje bij mij op stal, der paardje heeft ook geen papieren, loopt Z2 en kan veel meer! Oke zij kan wel zo goed rijden dat ze het er ook uit kan halen
Zet Anky op een "goedkoop" paard (niet banketstaaf bedoeld hoor ) en hij loopt ook de sterren van de hemel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:42

Over het hippisch saluut gesproken trouwens. Daar was ook een klein stukje bij waar (naar ik meen) prina bernard een wedstrdij rijdt op X niveau. Er zit iig een wissel in.
Als ik mijn huidige 'normale' paard daarmee vergelijk is het ineens weer een super knol.

Daarbij kan ik me helemaal vinden in de conclusie dat je de lat steeds hoger gaat leggen. Als er ooit een opvolger gaat komen voor mijn paard moet dat ook echt een betere zijn. Ik hou nu mijn hart al vast om de tijd en het geld dat dat straks gaat kosten want de paarden worden maar duurder en duurder.
Ik vrees dat je over 5 jaar nergens meer een 3 jarige kan vinden voor 2500€ die het zonder al te veel moeite tot de Z kan schoppen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:48

ShannaY schreef:
Ik vind dat je niet gelijk hebt.. toevallig (ook heel toevallig) heb ik met mijn, niet perfecte gebouwde, geen langbenig, geen papieren, mooi een 4e plaats op de kampioenschappen gehaald, het was dan wel in de B, maar mijn concurenten, waren allemaal stuk voor stuk, dure, langbenige, dressuurgefokte dure paarden. Mazzel? Misschien.. maar een goede combinatie van paard en ruiter speelt zeker mee.

Tuurlijk, als ik nu een paard zou kopen, zou ik wel eerder voor een paard met papieren gaan, waarom? Kweet niet.. misschien leuk om zijn hele verleden te weten, maar als ik eveneens een bijzonder leuk paard zie staan, die ook nog een leuk loopt, en het klikt, maar heeft geen papieren, zou ik die ook wel kunnen kopen!

Ik denk altijd maar, het is maar wat de gek ervoor geeft. Zo ken ik een heel duur paard, met goede afstammelingen (Springgefokt) die kan nog nieteens een balkje kopen, en van de dressuur is ook niet veel soeps.. tja.. wat heb je dan aan die dure prijs, en dat mooie papiertje?

Mijn paard (ook een goedkope, zonder dure afstamming en geen superbouw/beweging) is ook Brabants kampioen in de B geworden, maar daaronder versta ik niet op hoog nivo in de basis bovenaan meerijden. Natuurlijk kan hij straks best goed Z lopen en dan best weleens 1e worden. En hij zal ook best zelf net wat meer kunnen dan de Z2. Maar ik verwacht niet dat ik op de hippiade in de top 3 van het Z2 zal staan.
Ik heb toevallig het boek van Anky en Bonfire hier liggen en de prijzen even opgezocht:
1e paard vader van Anky: fl 2250,- (niemand mocht weten dat hij voor zo'n kapitaal bedrag een paard had gekocht).
Prisco: fl 5000,- (liep toen volgens mij ruim 60% op GP nivo, want de top was toen niet zo goed als nu)
Bonfire: ruim fl 20.000,-
Even ter vergelijking mijn oma haalde rond die tijd voor fl 50,- haar complete rijbewijs. Nu kost 1 les 40€.
En het scheen 5-10 jaar terug ook nog makkelijker te zijn een goedkope goede kopen. Maar tegenwoordig word het toch was lastiger (wat niet zegt dat het onmogelijk is kijk maar naar die Mozart van Paul Linders, al heeft hij die ook al een tijdje). De nivo stijgt steeds meer, de paarden worden steeds beter en dus ook steeds duurder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:56

pol013 schreef:
Ik hou nu mijn hart al vast om de tijd en het geld dat dat straks gaat kosten want de paarden worden maar duurder en duurder.
Ik vrees dat je over 5 jaar nergens meer een 3 jarige kan vinden voor 2500€ die het zonder al te veel moeite tot de Z kan schoppen.

Ieder paard, maar dan ook ieder paard kan de oefeningen van de Z aan. Of je de tijd en de energie er in wilt steken is een tweede, en je gaat geheid tegen vooroordelen aanlopen omdat het toch een jurysport is en de juryleden nu eenmaal een bepaald plaatje voor ogen hebben. Als ik zie dat Shires, Tinkers, Fjorden op dat niveau kunnen meedraaien, ligt het toch doorgaans echt niet aan het paard. Maar mensen kiezen de makkelijkste weg.
Dus de vraag hier is: kan de ruiter de Z aan? En dan bedoel in niet qua rijkunst, maar wat zich in dat hoofd afspeelt...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:13

Ik vind dat Sjuimpje het al heel mooi verwoord heeft aan het begin van dit topic.

Ik wil nog even terugkomen op de reactie dan mensen weten dat de concurentie op dure paarden rijdt.
Ik heb zelf al een hele tijd geleden een 3 jarige gekocht voor 4000 gulden. Was voor dat dier nog teveel geld op dat moment maar ik zag er iets in. Een jaar later liep hij vooraan mee in de IAN-competitie en won hij nog een paar andere wedstrijden voor 4 jarigen en toen hoorde ik overal om mij heen dat ik zo goed presteerde omdat mijn vader een hele dure hengst voor me had gekocht. Er gingen zelfs verhalen dat wij er meer dan een ton voor betaald hadden.
Lekker laten gaan dus dat soort verhalen is vaak nergens op gebaseerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:16

Ik mis een beetje in deze discussie de concrete bedragen die jullie zoal redelijk vinden en dan bedoel ik geen gemiddelden, maar wat hebben jullie over voor een heel gewoon paardje met aardige functionele bewegingen en wat mag een potentieel toppertje dat leuk zou kunnen gaan scoren in de PAVO cup dan kosten?
Ga maar even uit van een nog niet zadelmakke, dan speelt het opleidingsniveau geen rol alleen de potentiele kwaliteit van het dier.
Ben heel benieuwd wat jullie er zoal voor over zouden hebben, mits je het geld had natuurlijk .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:27

Ik vind die vraag moeilijk te beantwoorden omdat iedereen een ander beeld heeft van wat een topper is.
Ik ken mensen die vinden dat zij de winnaar van de volgende Pavocup op stal hebben staan terwijl ik heel zeker weet dat hij de halve finale nooit gaat halen.

Zelf heb ik net een nieuw paard gekocht. Ik was op zoek naar een paard dat voor mijn gevoel lichte tour moet kunnen gaan lopen. Ik heb denk ik genoeg paarden tot dat niveau opgeleid om dat redelijk te kunnen inschatten.
Ik zocht zelf in een prijsklasse tussen de 10.000,- en 15.000,- euro maar kon daar schrikbarend weinig goede en vooral correct bewegende paarden in vinden.
Uiteindelijk ben ik met een verschrikkelijk verreden 4 jarige thuisgekomen waar heel veel werk aan zit maar die mij wel een geweldig gevoel gaf onder het zadel.
Uiteindelijke schade was rond de 8500,-euro.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:41

Citaat:
Ieder paard, maar dan ook ieder paard kan de oefeningen van de Z aan.

Helemaal mee eens maar daarom zeg ik ook:

Dan heb ik het dus ook over een paard wat met twee vingers in zijn neus (eh hoeven) naar M gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:44

Nimmedor schreef:
ShannaY schreef:

Het is wel duidelijk dat het hier om een typfout gaat

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:46

Bij mijn instructrice op stal komen ook geregeld mensen langs of ze hun paard uit wil gaan brengen (en dat is niet goedkoop). Vaak denken ze dan een paard van tonnen te hebben. Het komt toch geregeld (na periode van paar weken/maand) voor dat ze te horen krijgen dat het toch niet ZO'N goede is en ze hem dus vaak ook niet gaat rijden (ook ivm tijdgebrek dan).
Ik denk zelf zo vanaf 8000€ en maximaal 15.000€ voor een jong paard. Maar ik denk dat ik aan het 1e bedrag misschien ooit kom, het tweede niet. Kaliber was bv als 3,5-jarige goedkoop omdat hij zo klein was en is daarna toch nog flink gegroeid. Maar zulke dingen blijven altijd een gok. Mijn instrucrice heeft geloof ik op de dalhoeve uit een stalletje "niet goed genoeg voor de HK" een paard gehaald wat nu GP loopt. Van de verkoop heeft ze destijds een binnenhal+stallen kunnen bouwen. De dalhoeve zag er niet zoveel in, zij wel. Je kunt maar net het geluk hebben.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:52

Ben ik het niet mee eens! Wij hebben een heel duur paard die toekomst zou hebben. Maar blijkt nu echt niet geschikt voor de sport. Nou leuk zo'n goed papier maar dat zegt echt niet alles! Wij mogen blij zijn dat het een merrie is en dat je nog een goed veulen eruit kan halen voor de toekomst (als dat gaat) maar anders is het duren weiland bekleding hoor!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:07

Ik denk dat je het ook om kan draaien:
mensen die enorme bedragen kunnen betalen kunnen ook vaak lessen betalen van de beste instruktie, hebben de beste materialen, alles voor elkaar om altijd maar op wedstrijd te gaan, evt een goeie ruiter inhuren enz.
Je kan bij mij wel Bonfire op stal zetten maar ik heb weinig tijd om wedstrijden te rijden en het geld niet om alles perfect in orde te hebben. Wij zullen dus nooit hoog scoren
(plus dat ik zit als een aardappelzak)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:19

Wat ik een normaal bedrag vind voor een jong paard met toekomstmogelijkheden die lekker loopt? zo tussen de 6000 en 15000 euro. Afhankelijk van het paard en waar je het koopt. En de pavo-cup toppers zitten daar volgens mij nog ruim boven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:24

Tulandro schreef:
waar je het koopt.

Wil je dat eens toelichten?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:25

Nimmedor schreef:
ShannaY schreef:

Geen typfoutje maar een grammaticaal foutje, 'daar' slaat op Bonfire en niet op die pony. Maar bonfire is voor 20000 gulden gekocht, niet voor 1500 euro, zo goedkoop is dat niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:25

LDRD schreef:
Tulandro schreef:
waar je het koopt.

Wil je dat eens toelichten?

Op grote dressuurstallen zal de gemiddelde 3 jarige voor een hoger bedrag weggaan dan bij de fokker.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:30

Nee, dan snap ik wat je bedoelt, tussenhandel moet er tenslotte ook aan verdienen.

Rhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:32

@LDRD en of hij PAVO potentie heeft

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:33

Rhythm schreef:
@LDRD en of hij PAVO potentie heeft

Ja, maar zonder amazone kom je nergens.