niet overrollen, niet gezond !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonnielove

Re: niet overrollen, niet gezond !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:19

ellepel schreef:
ik heb wat anders geleerd:

als een dier niet omrolt heeft het een probleem in de rug..

dus als het nu wel omrolt zit zijn rug goed en heeft het geen probleem, rolt het morgen niet om dan is het stijf geworden.

zit ook wel weer wat in he?

Hier ben ik het dus niet mee eens!
Mijn pony had problemen met haar rug( het 2e botje bij dr lendenen had ze verschoven) en ze rolde nog gewoon om! dus dat klopt ook niet

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:16

of het ongezond is weet ik niet, weet wel dat mijn paard altijd omrolde en het op een gegeven moment niet meer deed, na enige tijd ging hij ook minder lopen, steffi v/d laarse is toen bij hem geweest en bleek dat zijn bekken scheef stond, waarschijnlijk door een val of door vast liggen, dat kon ze zien op de wijze waarop hij scheef stond, ik vertelde haar over het rollen en ze beaamde het dat een paard met rug, bekken, heupproblemen dus niet omrolt.

er zullen best ook wel paarden zijn die het uit zichzelf al niet doen, of die wat mankeren...ik ben geen dierenarts..

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:34

mijn pony rolt gewoon om ,net alsof het niks is!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:12

Geldt denk ik niet helemaal voor oudere pony´s. Op deze foto is ze 21 (inmiddels 26) Ze is verder nog helemaal gezond en soepel, maar ze blijft door de inmiddels wat doorgezakte rug (op foto zie je het door de houding iets minder) gewoon hangen op haar schoft, waardoor ze niet om kan. Ze gaat gewoon rollen, staat op, andere kant, staat weer op , nog een keer en dan soms nóg een keer.
Afbeelding

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:42

De mijne doet het de ene keer wel en de andere keer staat ze om om te draaien. Heeft denk ik niet echt iets met gezondheid te maken.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:07

abukir schreef:
Fleurtje100 schreef:
Kaliber doet het ook vrijwel nooit. Hij kan het wel en dan doet hij het vooral als hij ontzettend op zijn gemak is. Volgens mij is het gewoon zo'n angsthaas dat hij bang is dat hij in het "doorrolmoment" niet meteen op 4 benen weg kan spurten. Het gaat altijd eerst ene kant rollen opstaan, goed om zich heen kijken en dan de andere kant. Hij heeft ook een vrij hoge schoft dus misschien is het wel wat Karin zegt.
Ik dacht vroeger ook altijd dat een paard dan stijf was of vast zat. Maar dat is absoluut niet het geval en ik ken paarden die wel echt vast in hun rug zitten en wel super makkelijk doorrollen.

Ja die van mij is ook altijd op zn hoede met het rollen en hij rolt ook niet om

Nou echt raar ik had hem dus nooit zien omrollen, maar vandaag deed hij het dus wel
Hij is echt niet te volgen hij heeft het zeker gehoord??

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:09

haha ik denk ook dat hij het gehoord heeft.. nu kijken of hij het blijft doen

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:13

Mijn paard is slank gebouwd en is negen jaar.

Is supergezond en rolt NOOIT om.
Ze staat op en gaat dan op haar andere zijde liggen.

DUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:26

Mijn pony rolt ook zo goed als nooit over. Hij gaat heerlijk op de ene kant schuren zeg maar dan staat hij op schud zich uit en dan hetzelfde verhaal op de andere kant. Hij is kerngezond.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:38

Meestal heeft het met lenigheid te maken, idd maakt het ook uit hoe je paard gebouwd is, en sommige paarden WILLEN de moeite er gewoon niet voor doen.... Het ligt er gewoon aan

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:06

ik heb wel is gehoord dat als ze omrollen een goede rug hebben en als ze niet omrollen haha dat weet ik niet. maar die van mij rolt altijd om.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:11

Ibbel schreef:
Boerenwijsheid: het aantal keer dat je paard overrolt x duizend gulden is z'n waarde.

Oei, nou dan heb ik me toch een kostbaar paard dat wil je niet weten Mijn merrie kan overrollen als de beste Als ik haar losgooi om te rollen, of als ze zelf in de wei rolt, rolt ze per definitie altijd over. Ze zal het zeker prettig vinden

Wat betreft de fabels/gezegden rondom het overrollen, ik heb al eens gehoord dat het aan de lenigheid van je paard ligt. Een paard dat overrolt zou dus leniger zijn.