Mag een Volvo V 70 (diesel) trailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Mag een Volvo V 70 (diesel) trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:30

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:42

Wouter24 schreef:
En een airco doet niets met je vermogen van je motor, de airco vraagt hooguit 100 toeren meer van de motor.

Airco kost je ongeveer 10% van je vermogen (en verbruik). Of dacht je dat die '100 toeren meer' gratis en voor niets uit de lucht kwamen vallen? Zou lekker goedkoop zijn: gratis airco. Nee hoor, daar betaal je voor - via je brandstofrekening. Net als verlichting voeren bv. Ook die electriciteit is niet gratis, maar betaal je voor door eerder aan de pomp te moeten staan.

Maar dat wil niet zeggen dat je met een auto met airco minder zou mogen trekken. Dat is idd ook een broodje aap.

Verder kijkt de verzekering wel degelijk naar wat je daadwerkelijk aan gewicht achter de auto had hangen. De verzekering gaat nl af op het procesverbaal dat de politie opmaakt. En ook de wet gaat NIET alleen kentekenbewijzen controleren. Er zal nog steeds gewogen moeten worden om te bepalen hoe zwaar je paarden zijn die erin staan.

ALLEEN als je geen E hebt, kan volstaan worden met kentekenbewijs/trailerkenteken. Want dan is het een kwestie van optellen van gewichten.

Voor iedereen die geen E heeft: een auto + 2-paardstrailer besturen kan NOOIT. Voor alle andere opties: lees Margreet in de FAQ.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:53

Michel1970 schreef:
Lisjuh87 schreef:
Wij hebben een volvo v50 en die mag een anderhalf trekken, wij hebben er een zwaar paard in staan (fries van 1,70m) deze mag ook samen gereden worden met alleen B bewijs...(dit ligt ook weer aan de combinatie auto en gewicht)

Overigens is het een diesel met airco en heel veel andere extra´s dus dat van de airco geloof ik niet zo

Dit mag dus NIET met alleen een B rijbewijs. Een Volvo V50 weegt leeg ongeveer 1400 kg, de trailer heeft een totale maximum massa die méér dan 1400 kg is en bovendien ook boven de 750 kg. Dan moet je een E-rijbewijs hebben.
Als je met deze combinatie de weg op gaat zonder rijbewijs E, ben je niet verzekerd.

Dat is ook weer niet altijd waar. Jij gaat van een trailer uit van 1400 kg. Mijn anderhalfpaardstrailer weegt maar 1150 kg en ik mag hem met mijn Volvo wel alleen met E-rijbewijs trekken. Ik heb niet zulke grote zware paarden en blijf hiermee onder het gewicht van de auto.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 10:53

Nou heb ik aan het begin van dit topic al de link geplaatst naar dat fijne stukje van Margreet over BE en alle regeltjes en nog zie ik de nodige onzin verhalen en mis-interpretaties voorbij komen. Is het zo'n moeilijk te lezen stukje of is iedereen dislectisch? of ben ik gek?

Als ze echt die >750 kg=E regel gaan doorvoeren dan zijn we hier gelukkig van af....

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:35

cissy schreef:

Als ze echt die >750 kg=E regel gaan doorvoeren dan zijn we hier gelukkig van af....

Van het geneuzel over regeltjes wel, van onveilige combinaties op de weg helaas niet...

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:43

@Michel1970 je vergeet dat je bij het leeg gewicht van de auto ook het maximum laadgewicht van de auto moet op tellen.

Ik heb vorige week toevallig gebeld met het CBR. Ik heb namelijk een BMW 5-serie staan en een 1,5 paardstrailer. Deze combinatie mag ik rijde met mijn B-rijbewijs

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:04

Wauw, 3 pagina's volgekletst over mijn trailervraag M'n vader gaat dit weekend kijken maar zo te horen kan er een 2 paardstrailer voor met 2 ponybeesten erin. En nogmaals voor de duidelijkheid: iemand anders rijdt de trailer en deze persoon heeft wel een E rijbewijs

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:59

Wat ook wel leuk is om te weten dat ik iemand ken,die aangehouden werd door de politie - ze moest een E rijbewijs hebben volgens de politie---
Na een hoop gedoe - bleek de politie het fout te hebben
Dat was echt té triest voor woorden

Dus het is een groot probleem dat veel mensen niet weten wat wel en niet mag......

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:04

Michel1970 schreef:
Lisjuh87 schreef:
Wij hebben een volvo v50 en die mag een anderhalf trekken, wij hebben er een zwaar paard in staan (fries van 1,70m) deze mag ook samen gereden worden met alleen B bewijs...(dit ligt ook weer aan de combinatie auto en gewicht)

Overigens is het een diesel met airco en heel veel andere extra´s dus dat van de airco geloof ik niet zo

Dit mag dus NIET met alleen een B rijbewijs. Een Volvo V50 weegt leeg ongeveer 1400 kg, de trailer heeft een totale maximum massa die méér dan 1400 kg is en bovendien ook boven de 750 kg. Dan moet je een E-rijbewijs hebben.
Als je met deze combinatie de weg op gaat zonder rijbewijs E, ben je niet verzekerd.

Sorry maar het mag wel, hebben alles nagevraagd....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:32

*zucht*... Jeeh het stikt hier van de onzin verhalen..

Ik rij gewoon met een suzuki alto en trailer..welliswaar met alleen stro en naar de andere kant van de weg, volgens mij zijn er hier nog mensen die echt geloven dat het nog zou mogen.. Ja hoor, met een vrachtwagen rijbewijs zeker :S..

Idd wat hierboven al een paar keer wordt gezegd, bel gewoon naar politie / rijschool weet ik wie... (er staat hierboven ook wel de waarheid geschreven).. Er zijn alleen heel veel combinaties die IK niet tegen zou willen komen.. (ook binnen mijn kennisenkring)

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:52

crazycactus schreef:
Het maakt niet uit hoe zwaar de pony's zijn die in de trailer staan. Het gaat om het gewicht van de trailer+het laadvermogen. Vaak ligt dat rond de 2000 kg. Dit is voor de meeste personenauto's toch wel wat aan de zware kant.
Kijk even op het kentekenbewijs van de auto, daar staat als het goed is wat ie max. mag trekken.

Dat klopt niet, het gaat om het gewicht wat je OP DAT MOMENT in de aanhanger hebt staan. Het maakt dus wel degelijk uit of je er 2 paarden of 1 pony in hebt staan.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:08

superwoman schreef:
Wat ook wel leuk is om te weten dat ik iemand ken,die aangehouden werd door de politie - ze moest een E rijbewijs hebben volgens de politie---
Na een hoop gedoe -
bleek de politie het fout te hebben

Dat was echt té triest voor woorden

Dus het is een groot probleem dat veel mensen niet weten wat wel en niet mag......

hihi dat had ik dus een paar maanden geleden in Drunen, werd ik langs de weg gezet, ja mevrouw dit en dat.. maar ik was erg zeker van mijn zaak... dus dat ik met onze zafira, mn 1,5 paards mocht trekken. Agent heeft drie collega's erbij geroepen, mn kentekenbewijs van auto zowel als trailer en mn rijbewijs helemaal overgeschreven. Mooi dat ik een half uur later werd teruggebeld door deze agent dat ze het inderdaad fout hadden en ik gelijk had. Beetje schandalig, maar wel weer een leuk verhaaltje

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:12

Gewoon je E halen, dan heb je al dat gedonder niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:33

Geweldig dat er een discussie van 3 pagina's ontstaat over een vraag die gewoon met ja of nee te beantwoorden is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:43

doe er maar gauw een slotje op dan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:10

Katja schreef:
Geweldig dat er een discussie van 3 pagina's ontstaat over een vraag die gewoon met ja of nee te beantwoorden is.

Het ergste is wel dat de onderbouwing van datzelfde antwoord gewoon op Bokt staat!!!
Het blijft een onderwerp waar iedereen wat van weet, maar waar weinigen echt weten hoe de regels in elkaar zitten, alle werk van Margreet ten spijt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:09

Wat ik het allerergste vind ik dat de helft van de agenten ook niet weten hoe het in elkaar zit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:14

Kun je het ze kwalijk nemen?

De helft van de mensen hier kan blijkbaar ook niet lezen, dus dat zal bij agenten niet veel anders zijn.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:51

je moet ook weten wat de trailer weegt daar zit ook heel veel verschil in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:01

Citaat:
De helft van de mensen hier kan blijkbaar ook niet lezen, dus dat zal bij agenten niet veel anders zijn.

GEWELDIG! go Margreet! *o/*

mag er nou eindelijk een slotje op? please? Of ben ik de enige die zich hier over opwindt....*geloof dat ik aan weekend toe ben*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:37

Ook "geweldig" dat een mod het "geweldig" vindt en het topic gewoon open laat...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:14

Jullie je zin en een slotje.

*gaat vast een helm opzetten voor klachtenpb's*