:( de keuze: spuitje of kogel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spuitje of kogel

Spuitje
1 (100%)
Kogel
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

Marigold

Re: :( de keuze: spuitje of kogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:50

ik zou in jou geval gaan voor inslapen door injectie.

lekker de pony in haar eigen vertrouwde omgeving laten inslapen.
misschien ervaart ze dan ook nog eventjes het niet hebben van pijn...

en vergeet niet, hoe eng het ook klinkt, bij de slacht kan je er haast niet bij zijn omdat de hals gelijk na het schot moet worden doorgesneden, want ze zijn door de pen bewusteloos, het hart klopt nog wel...

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:52

jepsica schreef:
ik heb 2 paarden zien ingeslapen worden. de ene stond naar 3 spuiten nog.
bloed was zwart maar beestje bleef staan vechten.
en een pony die viel neer na het eerste spuitje. springt op rent weg en valt weer naar. vocht kwam uit neus en oren. erg moeilijk om te zien. die blik in zijn ogen. net of hij zij ik wil nog niet.
terwijl hij erg ziek was.
en een verzorgpaardje van mij is opgehaald door de verzekering en door verkocht naar belgie.
na een half jaar tegen gekomen. en als nog afgemaakt.
ik zou kiezen voor de slacht. maar ik zou wel zorgen dat iemand heb brengt. en niet door de verzekering laten ophalen.
sterkte met de keuze. doe waar jij het beste gevoel bij heb.

xxjepsica

ps laat je ons even weten waar je voor kiest.
en hoe het is gegaan. heel veel sterkte!

o jakkiebah
mijn moeder en ik zitten na dit verhaal met kippevel achter de PC
ik wist niet dat het zo erg kon zijn joh!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:53

Als eerste heel veel sterkte in deze moeilike beslissing die je uiteindelijk zelf moet maken.

Dan even off topic.

Als ik sommige reacties lees dan gaan me de haren overeind staan.
iemand die het moeilijk heeft vraagt om eerlijke meningen van mensen over een moeilijk onderwerp. En dan gaat Penpon even zitten vertellen dat het zielig is om in te slapen of te slachten. Hoe denk je dat een paard zich voelt met zulke pijnlijke voeten? je kunt ze als een mens nou niet echt makkelijk in een rolstoel zetten. Sommige mensen die zo iets ergs hebben zouden ook wel dood willen omdat ze niet dat kunnen wat ze graag willen. geluukig kunnen wij tegenover dieren wel ingrijpen. Ik denk dat je iets beter moet nadenken voor je iets schrijft en anderen kwetst.
En dan nog ebven over maartje. Fijn voor iemand om geld te krijgen van een geslachte pony. Alsof het diegene daar om gaat. het gaat om het leven van een paardje en ga jij even lekker over geld lopen zwammen.
Erg, sommige mensen ik kan ze niet begrijpen. Maar paardemensen oftewel dierenliefhebbers zijn jullie absoluut niet

Zo dat moest even. neem me niet kwalijk dat het ten koste gaat van jou topic

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:11

ik ga denk ik later voor slachten bij een goeie slager ..
omdat : ze in een keer dood zijn en niet kunnen gaan vechten er tegen . mijn paard zijn keus een kogel is .. en ik vind het een prettig idee dat er nadat ik plezier van mijn paard een ander ook nog plezier van kan hebben .. (ik kijk er zo tegenaan omdat lichaam en geest van elkaar gescheiden worden bij de dood dus mij maakt het alleen uit dat de geest een net einde heeft gehad ) voor een spuitje zal ik alleen kiezen als mijn paard echt heeel zwak is ... omdat ik dan weet dat hij er niet tegen gaat vechten ..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:19

dingen zoals dit zijn natuurlijk nooit leuk, en het blijft altijd moeilijk, maar ik zou toch voor de kogel kiezen, en dan gewoon smorgens vroeg, als eerste, anders ruiken ze al het bloed al enzo.... da's weer minder , maar meestal weten ze toch wel wat ze te wachten staat, nog heel veel sterkte ermee !

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:20

Het is heel persoonlijk of voor de kogel kiest of voor het spuitje.

Maar als je voor de kogel kiest, kijk zelf of laat iemand kijken als het gebeurd is want, het kan zijn dat je je paard er in brengt en dat het er aan de andere kant weer uit gaat en dat ze hem een spuitje geven zodat hij weer even goed is en dan weer door verkopen.

heel veel sterkte

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:21

Eerst even dit: penpon en maartjeh waren penny(schaduw)-accounts (zie de stickey in FZ).

Ontopic: Amethyst heb ik via een spuitje in laten slapen. Dat was toen de beste manier. We konden haar niet meer verslepen, dus naar de slacht was geen optie. Daarbij was een spuitje voor haar wel het fijnst. In haar eigen vertrouwde omgeving is ze toen rustig ingeslapen.
Nadeel is natuurlijk dat er een dood paard naast de weg ligt. Ik ben er in ieder geval niet bij geweest toen ze haar ophaalden. Gelukkig niet.

Beide manieren kunnen indd fout, maar ook goed gaan. Dat laatste gelukkig het vaakst! Als mijn paard nog te vervoeren was geweest, dus als ze niet te zwak of veel pijn had gehad, dan had ik haar waarschijnlijk naar de slacht gebracht bij een goede slager.
En anders wordt het een spuitje, wat dus ook gebeurt is....

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:34

Heel veel sterkte de komende tijd!

Ik denk dat dit voor ieder een persoonlijke keus is. Ik ben niet tegen slachten, vind het niet dieronvriendelijk, maar heb bij mijn paard Tos toch voor een spuitje gekozen.
Ik wilde zeker weten dat ze dood was en er dus zelf bij blijven, en wist dat ik dat bij de slager niet aan zou kunnen. Ik heb haar dus naar de kliniek gebracht en daar is ze in mijn armen in geslapen. Niks geen vechten, gewoon eerst een diepe narcose en daarna het zgn. spuitje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de overgang nauwelijks gemerkt heb. Vanaf het moment dat het narcosemiddel het infuus in begon te lopen totdat haar hart niet meer klopte heeft denk ik nog geen twee minuten geduurd.
Voor mij is het in laten slapen een dierbare herinnering gebleven.Je ziet de rust er in komen en bij een goede dierenarts krijg je alle tijd om afscheid te nemen.

Veel sterkte met je keus.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:38

in eerste instantie zou ik kiezen voor de kogel. niet om het geld, maar ik vertrouw die spuiten niet. ik heb stage gelopen bij dierenartsen en vaak zat honden, katten en knaagdieren die maar niet dood wilden... en notabene een pup van mezelf die na 2 spuiten nog niet wilde. dat zijn dingen die ik liever niet wil zien.

maar als willem of merel niet meer vervoerd kunnen worden wordt het uiteraard het spuitje, want ik ga ze geen onnodig leed geven.

en een spuitje geven op het terrein waar ze wonen heeft allemaal nadelen. we staan straks allebij op een manege.. dan kan je het toch niet maken om een dood paard langs de weg te hebben liggen met al die kleine kinders... want feit is feit.. dat moet als de rendak hem moet op halen...

maar ja.. ik sta gelukkig niet voor die beslissing(nog niet) dus het kan zo weer veranderen.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:40

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen.

Wat je vraag betreft;dit is heel erg persoons en paard gebonden.
Ik zelf heb vorig jaar voor mijn merrie voor het slachthuis gekozen.
Zij was bang voor vee-artsen en panisch voor spuiten.
Aangezien ik haar laatste minuten zo min mogelijk stressvol wilde laten verlopen,heb ik haar naar het slachthuis gebracht.
Een goede kennis bracht haar naar binnen en is erbij gebleven tot het gebeurd was(dit ging mega-snel).
Wel had ik van tevoren een afspraak gemaakt,zodat ze als eerste aan de beurt was en het slachthuis nog schoon.

Helaas heb ik een paar weken geleden afscheid van haar jaarling moeten nemen(hij had wobbler).
In dit geval heb ik voor inslapen gekozen.
Dit omdat hij nog maar 1x eerder op de trailer had gestaan en ik ook voor hem geen gestress wilde vlak voor ik hem moest laten gaan.
We hebben het gewoon op de wei laten doen en het was ondanks het verdriet een mooi afscheid.
Hij stond in de opfok en daar hebben ze het weghalen geregeld,dus ik heb hem na het inslapen niet meer zien liggen.

Bij beide keren heb ik een goed gevoel(voor zover dat mogelijk is).
Op dat moment heb ik gekozen voor de manier die het beste bij het paard en de omstandigheden paste.
En zoals ik al eerder zei,is dit erg persoons en paardgebonden.
Kortom;je moet doen waarbij jij het beste gevoel bij hebt.
Maar het is en blijft een moeilijke keuze...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:42

ik denk ook dat het aan je paard ligt wat je moet doen ... ik heb een dominant .. zeer dominant paard wat altijd voor een gevecht in is .. en dan bedoel ik gewoon in heel zijn gedrag alles uitproberen etc .. hem wil ik daardoor liever met de kogel laten gaan als het de tijd er voor is .. mijn shetlander daar in tegen is een heeel lief zacht diertje wat absoluut niet snel vecht .. ze maakt het wel duidelijk als ze iets niet wil maar voor de rest mega braaf ... haar zou ik ook met een spuitje in laten slapen .... maar het is gewoon bijde van de situatie afhankelijk ... dus wie weet denk ik er als het echt moet anders over

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:49

lotteke schreef:
Katja schreef:
Ik zou er dus nooit voor kiezen om een paard te laten ophalen door de slager. Voor je het weet staat hij op transport naar Italie of nog erger wordt hij doorverkocht.

Mocht je pony thuis afgemaakt worden is mijn advies wel om niet te kijken als ze hem komen ophalen.

Dit is dus de reden dat ik zou gaan voor spuitje of zorgen dat er iemand is die het aankan om tot op het allerlaatste moment mee te gaan.
Het paard van een vriendin van een vriendin van mij had ook allerlei hoefprobleme en kanker ed. nog niet zo vergevorderd maar ze wouden het beesje een hoop ellende besparen.
Ze hadden ervoor gekozen om hem naar de slacht te brengen. Beesje is dus opgehaald en zou "naar de slacht te gaan" een half jaar later kwam er iemand die daar ook op stal stond op internet een foto tegen van een paard dat verdacht veel op dat beestje leek (ze zocht een nieuw paard) zij dus dat meisje erbij geroepen. En ze zijn dus gaan kijken. En het bleek dus haar paard te zijn.
De hoeven waren engigzins "opgelapt" en het paardje werd beter voorgesteld dan het was.
Ze hebben het paard dus teruggekocht, na het terugkopen de handelaar pas het verhaal verteld. En het beesje dus alsnog rustig laten inslapen.

En daarom zou ik kiezen voor inslapen of een bekende mee laten lopen tot op de plek waar hij "geschoten" word. Want dit is dus echt schandalig maar het gebeurt. Zeker als het paardje er nog levendig genoeg uitziet.

Veel succes en sterkte met je besluit!
En als tip neem veel fotos en plukjes haar. (liever te veel als te weinig)

idd zoiets heb ik ook gehoord, dat die dingen gebeuren.. echt afschuwelijk!
ikzelf zou denk ik ook kiezen voor een spuitje, om zo toch nog zo lang mogelijk bij mijn paardje te zijn.
en idd wat Lotteke al zegt, dat er een bekende bij is die sterk genoeg is om te zien dat het beestje echt uit zijn lijden verlost word.

veel succes, en sterkte met je verlies

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:02

Veel sterkte in deze moeilijke dagen.

Ik zou dus kiezen voor inslapen. Het gedacht alleen al dat mijn paard naar de slager gaat nee daar moet ik niet aan denken. En er dan nog geld voor krijgen om je geliefde te laten doodschieten. Zou het niet kunnen denk ik. Bij het inslapen kan je paard ook in zijn vertrouwde omgeving blijven. Maar alles heeft zijn voor en nadelen.

In ieder geval veel sterkte nogmaals met deze moeilijke beslissing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:44

Waar je voor kiest is je eigen overtuiging, of dat nu slacht of spuit is.

Over de spuit een ding: paarden die gaan vechten, zijn het slachtoffer van een l*l van een dierenarts!
Ik heb hier uitgebreid met mijn dierenarts over gesproken toen mijn paardje aan haar einde was en hij was hier heel stellig in: Als paarden gaan vechten, is de dosis te laag. Er zijn, volgens hem, nogal wat dierenartsen die uit zuinigheid minder spul toedienen, omdat het goedkoper is!?!
Een goede arts geeft drie spuiten:
1) een verdoving, waardoor hun reactie- en waarnemingsvermogen sterk vermindert,
2) een spierverslapper, waardoor het paard gaat liggen,
3) een slaapmiddel in giga-overdosis, waardoor het paard overlijd.
Volgens mijn dierenarts is dit de enig juiste methode, waarbij de doses ruim voldoende gekozen moeten worden, zodat je als arts ZEKER weet dat er niet gevochten KAN worden.
Elke dierenarts die het met minder denkt te kunnen doen, is een gierige sukkel, een boerehufter die niet begaan is met zijn klanten!
Dit zijn niet mijn woorden, zo heeft mijn dierenarts het gezegd.

Met de kogel (eigenlijk een pin) heb ik geen persoonlijke ervaring. Mijn dierenarts was er geen voorstander van, maar van anderen weet ik weer dat het best beheerst en vlug gaat, mits het slachthuis zich aan de afspraken houdt.

Sterkte en ik wens je van harte dat je geen spijt hebt van je keuze, waar je ook voor kiest.

P.S. je hoeft er niet bij te zijn als de destrucor je paard op komt halen, waarom zou je......
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-08-05 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:48

Je meot zelf doen wat jou het beste lijkt.
Ik weet dat het heeeel moeilijk is dus heeeel veel sterkte!
Groetjes

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:05

ik ga voor spuitje omdat vriendelijker is en minder schokkend is ...
bij spuitje kan die paard om je armnen vredig doodgaan

sterkte !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:26

@ikke: mijn Da zei dit ook weliswaar met andere woorden maar ze bedoelde hetzelfde.

En deed het ook op de manier die je beschrijft. Caatje is dan ook heel vredig ingeslapen.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:57

In princiepe ga ik voor inslapen ! Ik wil er zelf bij zijn. Tot het laatste moment. Of in de kliniek of als het zou kunnen thuis.
Verzekering krijgt hem nooit en te nimmer mee..
Het overlijden met slagpin zou ik niet bij kunnen zijn.

Het blijft een persoonlijke beslissing. Heel veel sterkte meis....

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:26

aller eerst heel veel sterkte.
het is ieder zij'n/haar eigen keuze.
maar ik zou gaan voor een spuitje.K heb t in Engeland gezien hoe dat dat gaat met een kogel, en geloof mij,dat staat op je net vlies gebrand.dat is echt verschrikkelijk om te zien.Ik ben er ook bij geweest als een paard dmv een injectie ingeslapen moet worden.En dat ziet er toch wel wat vriendelijker uit.Het beeld wat je dan overhoud is net als of je paard "slaapt"

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:53

Het zogenaamde "vechten" van een paard na het geven van een spuitje heeft mijn inziens alles te maken met de deskundigheid van de dierenarts in kwestie! Zoals al eerder vermeld, wanneer de dosis maar hoog genoeg is zal een paard niet onnodig gaan vechten, is dit wel het geval dan is er iets goed mis met de dosering.

Mijn paard is ook niet echt content als de dierenarts hem een spuit wil geven voor het een of ander maar het is niet super erg. Daaren tegen zie ik mezelf niet mijn paard een slachterij binnen brengen waar het raar ruikt, met allemaal enge mensen om hem heen, om hem vervolgens tussen stalenbuizen in te moeten hannessen, waar ie geheid in een versnelde achteruit zou gaan.........

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:58

als ik de mogelijkheid krijg, dan laat ik mijn paard inslapen in een kliniek.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:03

Napoleon, zo heeft het 'lijden' van een paard bij de slager ook te maken met de kundigheid van de slager.

Wij hebben twee paarden zelf weggebracht en staan nog steeds achter onze beslissing. Leuk is anders, maar het is wel op de beste manier gegaan. De paarden hadden wel door dat er wat ging gebeuren, maar de 'slagers' waren heel aardig en geduldig met de paarden en het was zo gebeurd.
Een van onze paarden was redelijk snel nerveus, maar is daar prima behandeld. Dus dat slachten 'grof' is vind ik onzin, het woord vind ik grof, maar hoe het gedaan wordt is (mits een goede slager!) totaal niet grof!

Dus ik zou voor slachten gaan.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:07

Guinni schreef:
Napoleon, zo heeft het 'lijden' van een paard bij de slager ook te maken met de kundigheid van de slager.

Dat snap ik wel, alleen heb ik geen kennis van een goede deskundige slachter........

Mijn dierenarts daarentegen ken ik wel en ik weet wat ik aan hem heb, dus vertrouw ik meer op zijn deskundigheid

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:14

Ja dat snap ik

Wij hebben ook eerst echt gezocht naar een betrouwbare, goede slager. Een kennis van ons heeft een slagerij (dus gewoon vleeswinkel ) en die haalde daar zijn vlees vaak vandaan, dus kende die man goed en wist dat het daar allemaal erg netjes gebeurde.

dion_sharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:33

Wij hebben dit jaar voor het slachthuis gekozen, omdat we anders weer met een paard langs de weg zouden zitten (ervaring met een week laten liggen).

Op mijn manege worden ze ook altijd naar de slager gebracht, maar dan gaat er altijd iemand mee naar binnen om te zien dat het beestje echt dood is! 1 keer is er eentje ingeslapen en die heb ik opgehaald zien worden, ik moet zeggen dit is geen prettig gezicht en als mensen het over ophalen hebben zie ik de pony weer de lucht in gaan..

Maar als je kiest voor een spuitje kan je er natuurlijk ook gewoon niet bij zijn als je paardje opgehaald word. Ik zou ook erg twijfelen als ik de beslissing zelf moest maken (vorige heeft de eigenaar beslist) ik kan alleen maar zeggen sterkte en doe waar je je goed bij voelt