inscheuren van de hoeven! Wat kan ik er aan doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: inscheuren van de hoeven! Wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:11

Citaat:
hoe kan ik de hoeven dan in goede conditie houden?

met water, en/of rainmaker/hoefvocht van de paardendrogist.

rostraal kan ook alleen maar genezen door veel beweging en goede doorbloeding,m oet de straal natuurlijk wel meedoen dus het paard moet niet op ijzers lopen. Rotstraal wordt alleen maar erger als je je paard op stal zet, maar ja, leg dat de DA maar eens uit....

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:23

mijn paard vijlt zijn voeten zelf rond en die scheuren ook helemaal niet !
ik maak ze een keer in de zoveel tijd schoon dan was ik zijn benen en hoeven goed . dan doe ik een beetje water in mijn hoeven vet ( omdat de hoeven inmens snel drogen) sponsje of borsteltje erbij wat nat is , nat maken , dan roer ik mijn kwast door het vet en het water , opsmeren en klaar is kees ( nee mijn paard heet geen kees )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:27

Ik masseer de kroonranden wel af en toe met wat hoefsmeer. Geen idee of het werkt, maar het is iig goed voor de doorbloeding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 00:09

Als de hoeven van mijn paard dreigen in te scheuren, maak ik ze nat met water en smeer er puure laurier op, werkt bij mijn paard prima.
Af en toe zet ik hem in een modderbadje in de zomer als het erg warm is bijvoorbeeld.

Volgens mijn smid helpt niks behalve regelmatig netjes laten bekappen en het modderbadje, ik vind dat de laurier ook meehelpt, hij vind het onzin1

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 00:20

smurf schreef:
Citaat:
hoe kan ik de hoeven dan in goede conditie houden?

met water, en/of rainmaker/hoefvocht van de paardendrogist.

rostraal kan ook alleen maar genezen door veel beweging en goede doorbloeding,m oet de straal natuurlijk wel meedoen dus het paard moet niet op ijzers lopen. Rotstraal wordt alleen maar erger als je je paard op stal zet, maar ja, leg dat de DA maar eens uit....

Buitenritje ging fantastisch!hij mankte niet,draafde en gallopeerde met véél plezier én bovendien,hij liep super op asfalt

waarom zeggen DAen haast ALTIJD dat het paard op stal moet blijven?
Zelfs ik weet dat dat niet mag(maar ah,wat heb ik te zeggen?ik ben de verzorger)maar normaal hoort een DA toch meer te weten dan wij??
Het is me wel gelukt de eigenaar ervan te overtuigen de ijzers achter eraf te halen(hij was wijsgemaakt dat het best is om ze na de zomer eraf te halen) en daar is de rotstraal het ergste...

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 07:40

Ik denk dat er wel degelijk paarden zijn die meer aanleg hebben voor hoefscheuren. Mijn paard, Patent, heeft voor hele smalle achterkant (zijn hoefballen zitten veel meer tegen elkaar 'aangedrukt'). Daardoor kan hij de klappen moeilijker opvangen, of iig: Als hij op harde ondergrond (asfalt) draaft kunnen de klappen moeilijker weg uit zijn hoef en krijgt hij erg snel een scheur. De smid zegt dat als hij 'm had beslagen vanaf dat hij heel jong was hij het nog beter had kunnen maken, maar hij beslaat 'm pas sinds dat ie 7/8 is... Tja, dan kun je de hoefstand niet echt meer blijvend veranderen.

Gelukkig helpt het al heel veel dat we zijn hoeven goed soepel (proberen) te houden met Rainmaker.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 08:14

oke bedankt voor alle tips, maar dat natuurlijk bekappen zou dat kunnen helpen? maar is dat niet duurder?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:33

Citaat:
waarom zeggen DAen haast ALTIJD dat het paard op stal moet blijven?

omdat ze dat zo geleerd hebben, neem ik aan...... daarom heb ik ook geen reguliere DA meer, maar een holist, die denken er anders over

Natuurlijk bekappen zal aanvankelijk iets duurder zijn dan regulier bekappen, maar goedkoper dan beslaan,maar dan zullen de voorijzers er ook af moeten. Ik ken geen enkele natuurlijk bekapper die alleen achter bekapt terwijl er voor nog ijzers onder zitten.

Ook hoort bij natuurlijk bekappen een hele andere levensstijl voor het paard en een hele andere kijk op het "gebruik" van het paard. Je kan er alles over lezen op www.hoefnatuurlijk.nl en op www.horsesgonatural.com om maar even 2 sites te noemen, er zijn er wel 100

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:43

De DA vind dat een paard met rotstraal op stal moet blijven Rotstraal wordt veroorzaakt door de stal. Modder is imo nog altijd beter bij rotstraal dan een stal waar het paard in z'n eigen urine en mest staat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:48

ik moest mijn paard met beenschurft ook absolute boxrust geven van de gewone DA, de vraag "waarom" beantwoordde ze mete een hele boze blik, dat was voor mij wel het eind van de "samenwerking"......

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 08:53

Citaat:
omdat ze dat zo geleerd hebben, neem ik aan...... daarom heb ik ook geen reguliere DA meer, maar een holist, die denken er anders over

Natuurlijk bekappen zal aanvankelijk iets duurder zijn dan regulier bekappen, maar goedkoper dan beslaan,maar dan zullen de voorijzers er ook af moeten. Ik ken geen enkele natuurlijk bekapper die alleen achter bekapt terwijl er voor nog ijzers onder zitten.

Ook hoort bij natuurlijk bekappen een hele andere levensstijl voor het paard en een hele andere kijk op het "gebruik" van het paard. Je kan er alles over lezen op www.hoefnatuurlijk.nl en op www.horsesgonatural.com om maar even 2 sites te noemen, er zijn er wel 100

oke bedankt voor de site's weet jij toevallig iemand in Noord-Brabant die natuurlijk bekapt want als dat helpt voor de hoeven!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:56

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:15

smurf schreef:
ik moest mijn paard met beenschurft ook absolute boxrust geven van de gewone DA, de vraag "waarom" beantwoordde ze mete een hele boze blik, dat was voor mij wel het eind van de "samenwerking"......

Ja er zijn DA's die inderdaad absoluut geen tegenspraak dulden, zo ook bij sommige hoefsmeden...
Maar veel DA's zweren bij box rust, terwijl er niets slechter is voor een paard dan stil staan in een box.... behalve dan bij breuken ofzo..
Bij peesblesures wordt ook altijd meteen gezegt, box rust en ijzers en verhoging. Terwijl als ze logisch na denken is dat het slechtste wat je kan doen. Okay met die ijzers loopt t paard tijdelijk weer een beetje normaal, maar de pees groeit totaal verkeerd en van een ander rekbaarheid terug, resultaat, paard wordt alleen maar erger kreupel, en blijft gevoelig aan die pees....
Als ze hem nou gewoon op een verhard paddock zetten met goed bekapte hoeven, en dus met mate laten bewegen, dan is na een jaar de pees weer opnieuw gegroeit maar wel met de goede rekbaarheid en is de pees dus ook geen zwak punt meer, maar gewoon gezond.
Zo toch ook bij hoefkatrol, iedereeen gilt meteen stalrust en ijzers. Maar met ijzers geen doorbloeding en dus ook geen genezing, en op stal lopen ze ook neit genoeg om t straalbeentje te laten genezen, resultaat, hoefkatrol zou ineens ongeneesbaar zijn? Ja wel als je het wil genezen met ijzers en stalrust....

Maar als je een (mensen) fysio of arts vraagt, wat je moet doen als je bijv een pees scheur hebt (bijv ik, gescheurde enkelbanden, niet helemaal t zelfde, maar vergelijkbaar) ik moest perse op die voet gaan lopen van de arts. Ik had krukken en gebruikte die voet helemaal niet, maar het eerst wat de arts deed was mijn krukken afpakken, ik moest mijn voet weer normaal gebruiken, anders kon ik er later niet meer op lopen. Mijn voet werd wel ingepakt in een soort steun gips, flexibel maar gaf genoeg steun om de enkel niet te overbelasten.... Nu, 3 jaar later, is mijn enkel weer zoals eerst, gezond dus... Ik kan hem weer net zo gebruiken als daarvoor.

maaaargoed dit is offtopic!
De hoeven verzorgen kan je ook goed doen door elke keer even aftespuiten, dat is wat ik doe en dat werkt goed. Ik maak de hoeven schoon met de spuit, eerst spuit in de buitenkant schoon, vooral de kroonrand en bij de hoefballen, en dan til ik het voetje op en spuit ik alle vuil eruit..

Guinni schreef:
Ik denk dat er wel degelijk paarden zijn die meer aanleg hebben voor hoefscheuren. Mijn paard, Patent, heeft voor hele smalle achterkant (zijn hoefballen zitten veel meer tegen elkaar 'aangedrukt'). Daardoor kan hij de klappen moeilijker opvangen, of iig: Als hij op harde ondergrond (asfalt) draaft kunnen de klappen moeilijker weg uit zijn hoef en krijgt hij erg snel een scheur. De smid zegt dat als hij 'm had beslagen vanaf dat hij heel jong was hij het nog beter had kunnen maken, maar hij beslaat 'm pas sinds dat ie 7/8 is... Tja, dan kun je de hoefstand niet echt meer blijvend veranderen.

Dit vindt ik best 'grappig' om te lezen, meestal ontstaan te smalle voeten, of samengeknepen hoefballen juist doordat paarden beslagen worden voor hun 5de levensjaar, voordat de hoef dus uitgegroeid (qua vorm en grote dan) is...
Heb jij een foto van zijn hoeven? Ik ben erg benieuwd..
Been stand veranderen van een volwassen paard, dus ouder dan 5, is inderdaad niet mogelijk. Je kan het wel veranderen, door wiggen ofzo te plaatsen, maar het paard zijn groeischijven in zijn gewrichten zijn in de groei in die houding dicht gegaan, dus je vernielt zijn gewrichten alleen maar, of, wat ook gebeurt, is dat ze daar waar de wig onder zit gewoon meer de grond induwen, waardoor de hoef uiteindelijk nog schever wordt, en je de hele hoef vernielt.

KinkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:23

Guinni schreef:

Gelukkig helpt het al heel veel dat we zijn hoeven goed soepel (proberen) te houden met Rainmaker.

Zo...lekkere hoefsmid zeg. Met simpel redeneren kun toch echt zelf wel tot de conclusie komen dat een onbeslagen hoef over de hele lengte en breedte uitzet als de hoef wordt neergezet. Met ijzers kunnen ze met een beetje mazzel aan de achterkant nog een beetje uitzetten.
Je zult zien dat wanneer de ijzers verwijderd worden en je je paard maximale beweging toestaat dit weer wordt zoals het hoort.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:40

Op de hoevenfoto's in mijn profiel kan je mooi zien hoe smal ijzers de hoef maken. De voorhoeven hebben een jaar ijzers gehad, de achterhoeven nooit. De voorhoeven zijn helemaal samengeknepen, de achterhoeven niet.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 07:38

Anouar15 schreef:
Op de hoevenfoto's in mijn profiel kan je mooi zien hoe smal ijzers de hoef maken. De voorhoeven hebben een jaar ijzers gehad, de achterhoeven nooit. De voorhoeven zijn helemaal samengeknepen, de achterhoeven niet.

ik heb in je profiel gekeken ja, wat een verbetering zeg heb je dat zelf gedaan waar woon je? en doe je dat ook bij anderen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:29

Ik doe het niet bij anderen. Dat durf ik niet, ik ben tenslotte geen hoefsmid.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:01

Ik zit net op de site van HH tegen, kom ik dit tegen:
Afbeelding
Voor de behandeling van droge en gespleten hoeven. Dompel de hoefbevochtiger in water en bevestig deze over de hoef, ongeveer 20/30 minuten om laten. Te gebruiken in paddockof stal. Houdt de hoeven vochtig en soepel, is effectief en spaart hoefolie/vet uit. Doeltreffend gebruik van water - handmatig afspuiten is niet meer nodig. Ideaal bij droog weer.
Gemaakt van stevig ripstop, kleur navy. Per set van twee stuks.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:51

Anouar15 schreef:
Ik zit net op de site van HH tegen, kom ik dit tegen:
Afbeelding
Voor de behandeling van droge en gespleten hoeven. Dompel de hoefbevochtiger in water en bevestig deze over de hoef, ongeveer 20/30 minuten om laten. Te gebruiken in paddockof stal. Houdt de hoeven vochtig en soepel, is effectief en spaart hoefolie/vet uit. Doeltreffend gebruik van water - handmatig afspuiten is niet meer nodig. Ideaal bij droog weer.
Gemaakt van stevig ripstop, kleur navy. Per set van twee stuks.

bedankt hoor!!