ik vind die "regeltjes" in de sportwereld ook zó stom!
Een "witte" rijbroek!!!! je zit al in de stress om em schoon te houden!
Om maar eens een voorbeeld te noemen...
Op een bepaald niveau móet je met trens en bit rijden in de dressuur, en wat nou als je het ook met een enkel bit kan? Wat is dan het probleem... dan is het juist toch beter! Ze moeten juist regels erin zetten dat hoe meer hulpteugels e.d. hoe meer aftrekpunten. Het zegt toch iets over de controle die je hebt op je paard en de "fijne" hulpen die je moet geven
Maar goed om op het barefoot topic te blijven 
Ben blij omte horen dat we wel met een barefoot mogen starten 
Mag je ook gewoon met zo'n vorm van barefoot starten of moet het echt een dressuurgericht zadeltje zijn...

Ik vind het onzin. Een barefoot is júist een perfect zadel, doelgericht naar het paard zodat ie zich vrij kan bewegen en de hulpen heel fijntjes kan aanvoelen met behulp van de zit van de ruiter en ook doelgericht naar de ruiter, dat ie z'n evenwicht leert vinden en "goed" met de bewegingen van het paard leert te bewegen!
Op een boomloos zadel rijden lijkt me moeilijker dan in een stug dressuurzadel. Nou ja, moeilijker... het is gewoon even wennen totdat je het door hebt hoor ik van velen
(na een hoop spierpijn)
Van wat ik gezien en gehoord heb ben ik zeer overtuigd door deze manier van rijden!