Wat versta je onder een braaf paard of een hu***r?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Re: Wat versta je onder een braaf paard of een hu***r?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:45

*wordt genegeerd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:46

waren al weer bezig op een ander topic sorry

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:50

Mijn mening is dat een paard of een braaf paard of een hufter wordt gemaakt door de mens. Ligt ook aan het karakter van het beestje in hoeverre dit gebeurt natuurlijk. Een paard wat opzettelijk bijt of schopt heeft niet echt goede ervaringen met mensen. Als je een veulen goed opvoed denk ik niet dat ze ineens als 3 jarige je de stal uit schoppen.
En een paard wat als veulen door en door verwent is zal het niet meer dan normaal vinden door je heen te denderen als volwassen paard en de mens zeker niet als een leider zien en er ook geen respect voor hebben.

Dat respect en die braafheid moet je zelf verdienen bij een paard. Mijn pony's waren ook hufters toen ik ze kocht Ze lijken ook als 2 druppels water op elkaar wat betreft karakter. Heel eenkennig en altijd eerst kijken wat je allemaal kan flikken bij een nieuwe baas
De eerste, een shet, die beet gewoon heel hard in je arm als jij een kant op wilde die hij niet wilde, smeet je op de grond als hij niet wilde rijden etc. Heb er 4 jaar bloed, zweet en tranen aan kwijtgeraakt en door vallen en opstaan een hoop geleerd. Hij heeft nog steeds zijn ondeugendheid en zijn streken, maar hij zal nooit meer bijten of trappen (mij iig niet, andere mensen is een ander verhaal, ligt er net aan hoe ze met hem omgaan)

De andere pony, ook zo'n geval. Gelukkig had ik toen al de broodnodige ervaring Natuurlijk bij de vorige baas een scheetje en bij mij werd het een draakje, tja 2 jaar oud, nieuwe omgeving, ballen er net af en hij vond mij nog niet lief... Veel staken, roslukken om niks etc. Deze heeft overigens nooit gebeten of getrapt, maar de shet heeft ook een wat heftiger verleden dan deze jongen.
Nu een jaar later stap ik er zo op en rij ik weg, hij loopt als een hondje achter me aan en tja heel veel streken heeft hij eigenlijk niet. Vandaag dan weer net wel, wilde hem uit de weide pakken en hij smeerde m. Vond ik niet erg, hij gaf even een mooie show van een kwartier weg incl. slidings en rollbacks

En zo kan ik nog wel 10 voorbeelden noemen, van brave paarden die hufters werden en hufters die braaf werden. Een paard en zn baas moeten gewoon goed bij elkaar passen, die klik moet er zijn. En als je een hufter hebt moet je weten hoe je het eruit krijgt en als je een brave hebt, dan moet je ze braaf houden

Kan er nog dieper op ingaan maar ik laat het even zo. Nog een paar kernwoorden die ik belangrijk vind om zo'n brave knol te maken of te houden: respect, geduld, beloning, vertrouwen, grenzen stellen, consequentie, zwart/wit denken (nee is nee en ja is ja)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:51

geeftniet

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:55

wahaha ik heb jullie topic al gezien van arrogante trutten wahah .. maarreh hoe doe je dat zodat er niemand kan reageren in dat topic?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:00

Slechte africhting, slechte opvoeding of helemaal geen opvoeding, ach...het zijn soms net mensen!
Paarden kun je vrijwel alles leren, maar eerst moeten ze respect leren hebben voor de mens die met ze werkt. Inderdaad, ook een veulen moet dat al leren, of de moeder nou een "draak"is of niet.
Er zijn leuke cursussen voor om je paard te leren om respect te hebben en om jou te leren om respect te krijgen.
Sommige mensen hoeven niet op cursus, die hebben vanzichzelf al goede opvoedkundige kwaliteiten, die ze heel goed op paarden kunnen toepassen.
Veel paarden worden tegenwoordig ook draken, omdat ze gewoon gekocht worden door mensen die graag een paard willen, maar niet de moeite nemen om zich eerst in het wezen van het paard te verdiepen.
Ik denk dat dat eigenlijk het grootste probleem van de hedendaagse "DRAAK" is!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:02

noekje schreef:
wahaha ik heb jullie topic al gezien van arrogante trutten wahah .. maarreh hoe doe je dat zodat er niemand kan reageren in dat topic?

Iedereen kan erin reageren..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:03

Jetta schreef:
Slechte africhting, slechte opvoeding of helemaal geen opvoeding, ach...het zijn soms net mensen!
Paarden kun je vrijwel alles leren, maar eerst moeten ze respect leren hebben voor de mens die met ze werkt. Inderdaad, ook een veulen moet dat al leren, of de moeder nou een "draak"is of niet.
Er zijn leuke cursussen voor om je paard te leren om respect te hebben en om jou te leren om respect te krijgen.
Sommige mensen hoeven niet op cursus, die hebben vanzichzelf al goede opvoedkundige kwaliteiten, die ze heel goed op paarden kunnen toepassen.
Veel paarden worden tegenwoordig ook draken, omdat ze gewoon gekocht worden door mensen die graag een paard willen, maar niet de moeite nemen om zich eerst in het wezen van het paard te verdiepen.

Ja ik ben nu ook een tweejarige aan het 'opvoeden' is wel moeilijk, maar ze leert snel en is geen draakje.. behalve als je haar manen wil trekken oei dan isset mis, maar dat is ook het enige.. verder is ze best braaf voor 2-jarige!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:05

Mariek87 schreef:
noekje schreef:

Iedereen kan erin reageren..

Bij mij stond er dat dat niet kon :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:07

jemoet je ervoor aanmelsen, voor de huiskamer dan

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:08

Citaat:

Ben het helemaal met je eens, je ziet veel te vaak mensen met paarden ipv paardenmensen. Of mensen die er erg laat mee beginnen en dan ook nog aan een jong of moeilijk paard beginnen. Ik denk dat als je van jongs af aan al tussen de paarden zit het toch veel makkelijker is. Ik ben ern nu al 15 jaar mee bezig en pas de afgelopen jaren echt bewust bezig met de omgang van paarden en ook bezig met dat wat ik doe een hele grote invloed heeft op het paard. Voor die tijd wilde ik alleen maar rondcrossen en moest die knol maar gewoon doen wat ik zei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:17

ook mee eens
te veel mensen die dneken dat ze goed rijden en wel een jazz of gribaldi x iets bloederigs aan kunnen
want op het papier kan hij het zo goed...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:26

op een papier kan ik niet rijden

Ik heb een vuilnisbakkie

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:44

runningkawa schreef:
jemoet je ervoor aanmelsen, voor de huiskamer dan

Thanks!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:10

Een H**ter is voor mij een paard wat niet eerlijk is. Zomaar trapt of bijt.

Een braaf paard moet luisteren, mag best kijken waar de grenzen ook al weer lagen (voor de zoveelste keer) maar nee is dan ook echt nee.
Net nog een voorbeeld daar van meegemaakt. Mijn paard was bang voor zijn nieuwe buren, de hangbuikzwijntjes, en wilde snel naar buiten. Prima dat hij er bang voor is maar als hij mij daarbij omver denkt te lopen heeft hij een probleem.
Overigens moet ik altijd wel stiekum lachen om die ondeugendheden vooral als ze dan zo met zichzelf ingenomen zijn. Ik vind het heerlijk dat mijn paard nog bijna dagelijks kleine 'grapjes' uithaalt zolang hij maar weet wanneer hij te ver gaat.