Jong paard hoeveel vrij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: Jong paard hoeveel vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:57

Saskia9 schreef:
[

Voordat je reageert moet je even al mijn posts lezen, dan is het misschien wat duidelijker wat ik bedoel.
Dit was slechts een kleine toevoeging, en uiteraard niet letterlijk helemaal serieus bedoeld.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:01

sorry,dan is het een misopvatting !

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:02

Ik vind het altijd moeilijk wat nou het beste is. Volgens en vriendin van me die fysio is kun je ze beter vaak werken maar dan heel kort. Bijvoorbeel een minuut of 15.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:06

@ Katja: Dat vind ik ook veel beter dan een paar keer in de week een aanslag op de spieren doen en hem dan maar weer een dagje op het land te gooien.
Zit geen systeem in en zo bouwen de spieren slechts heel langzaam op en hebben ze steeds een periode van herstel nodig.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:08

Katja schreef:
Ik vind het altijd moeilijk wat nou het beste is. Volgens en vriendin van me die fysio is kun je ze beter vaak werken maar dan heel kort. Bijvoorbeel een minuut of 15.

ben ik het ook mee eens,
daarom les ik ook maar een half uur heel intensief.
een uur kan wel,
maar dat vind ik te snel voor mijn jonge paard,
hij is 4 !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:11

Mariek87 schreef:
@ Katja: Dat vind ik ook veel beter dan een paar keer in de week een aanslag op de spieren doen en hem dan maar weer een dagje op het land te gooien.
Zit geen systeem in en zo bouwen de spieren slechts heel langzaam op en hebben ze steeds een periode van herstel nodig.

Ben ik niet helemaal met je eens Mariek. Jonge paarden moeten uberhaupt wennen aan het werk en aan de belasting van de spieren. Als je kiest voor twee dagen werken (longeren/rijden) -wat dan natuurlijk ook niet gelijk een vol uur is- kunnen de paarden op dag 3 wat herstellen van de gedane inspanning en ze blijven fris in hun kop. Met 4 a 5 dagen in de week een half uurtje aan het werk ben je imo echt wel opbouwend bezig met je paard en kunnen de spieren zichzelf goed ontwikkelen zonder dat het paard zichzelf overvraagd voelt, het werk als verplichting gaat zien of overbelaste spieren/pezen/gewrichten krijgt.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:20

Urielle schreef:
Mariek87 schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens Mariek. Jonge paarden moeten uberhaupt wennen aan het werk en aan de belasting van de spieren. Als je kiest voor twee dagen werken (longeren/rijden) -wat dan natuurlijk ook niet gelijk een vol uur is- kunnen de paarden op dag 3 wat herstellen van de gedane inspanning en ze blijven fris in hun kop. Met 4 a 5 dagen in de week een half uurtje aan het werk ben je imo echt wel opbouwend bezig met je paard en kunnen de spieren zichzelf goed ontwikkelen zonder dat het paard zichzelf overvraagd voelt, het werk als verplichting gaat zien of overbelaste spieren/pezen/gewrichten krijgt.

Daar heb jij ook een punt.
Toch blijft het zo dat veel paarden weer een klein stapje terugnemen op dat rustdagje, waardoor ze op de eerste begindag daarna weer net die kleine terugslag kunnen hebben.

Niet dat dat hindert, maar zo kost het net iets meer tijd.

Verschilt overigens wel heel erg per paard, is niet bij ieder paard waar.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:32

Marieke, zal ik als arrogante trut weer tegen je in gaan?

Nee, het is inderdaad per paard verschillend en ook afhankelijk, hoe, waarvoor en hoe serieus je traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 04:49

Heb wel is gehoord van mensen die reden 3 jarigen 3 x per week, 4 jarigen 4 x per week en 5 jarigen 5 x per week. Zit wat in, maar ik dnek dat je per paard moet bekijken. De mijne begon ik toen om de dag 15 minuutjes ofzo, daarna steeds wat langer maar nog niet elke dag. Nu is ie 6 en rij ik nog niet iedere dag (4-5 x dressuur incl les, 1 x buiten en 1 dag vrij of longeren oid.), maar wel lang van dik half uur tot een uur nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:49

Moraal van het verhaal: goed naar je paard blijven kijken en je eigen gezonde boerenverstand volgen.

Volgens mij heb ik zo aardig de conclusies van dit topic samengevat