Staleigenaar aansprakelijk? verzekeringsvraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Subalia

Re: Staleigenaar aansprakelijk? verzekeringsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:42

piggeljay schreef:
maar de paarden stonden altijd al bij elkaar ( als ik het goed begrepen heb ?) dus was er ook geen reden om aan te nemen dat ze elkaar te lijf zouden gaan.

Dat ze elkaar tegen het lijf zouden gaan dat is een ding dat zeker gebeurt, mijn paard is absoluut geen lieverdje, zeg maar gerust een kreng en zo is er nog 1tje bij. Mijn paard en die andere zijn vaak bezig met de andere op jagen.

Die bewuste dag waren ze elkaar aan het terroriseren, en fientje wat toen ook gek aan het doen (4 paarden dus op het kleine stukkie).
Het bewuste paard voelde zicht waarschijnlijk opgejaagt en wou vluchten, wat natuurlijk niet ging, dus ging ze over de mesthoop.

Veder wil ik zeggen ook al heeft het weinig met dit topic te maken maar het geeft wel een buidelijker beeld van de stal + staleigenaar.

Met de vergadering had hij afgesproken de omheining te verbeteren, de snippers in de bak en sproeiers en hij zou de reperaties doen.

Van de omheining zijn er houten palen neer gezet zodat het 1 groot suk land zou zijn zonder draadjes. Om het land in stukken te verdelen zit er een stroom draadje met van die plastieke paaltjes (waar ze vaak door heen breken en dat de groepjes (2) bij elkaar komen), er staat niet een altijd stroom op.

De bak: hij heeft de sproeiers neer gezet en ze doen het alleen niet goed zodat sommige plekken helemaal droog zijn nog en op andere liggen hele plassen, de snippers zijn er nog steeds niet.

En er zijn maar enkele klusjes gedaan.

Veder doet hij dingen met je paard die je niet wilt ook al zeg je het tegen hem. Zoals gemaaid gras geven. Ik heb deze vakantie veel problemen gehad met mijn paard en ben ook veel op de lingehoeve geweest. Dus ik wou niet dat hij het nog gaf maar onder tussen gaat hij er gewoon mee door en zegt achter me rug om dat ik me paard behandel als een barbie!

Ze moest op een schone stal staan omdat ze een wond aan haar hoef had, heeft hij geen schoon stro! Daar stal was net een zwijnenstal.

Het hooi is beschimmeld en m'n paard begint te hoesten!

Kort om het is een domme boer die met z'n paarden omgaat als koeien.
Het is echt een aardige vent hoor maar hij heeft schijt aan wat je zegt!

Maar nu hebben jullie wel een beetje een indruk van hoe het bij ons op stal is. Het is echt super gezellig en het is nogmaals een aardige vent mja verstand van paarden heeft hij niet echt.

Ik ben overigens wel op zoek naar een andere stal, ik zou eigenlijk met ciska mee gaan maar dat is niet handig voor mij.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:38

De eigenaar is volgens mij ten alle tijden aansprakelijk voor zijn/haar paard. Dat paarden kunnen dollen weet iedereen.
Ook paarden die jaren bij elkaar staan rennen en vliegen achterelkaar aan.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:37

Hallo allemaal,

Wat hierboven al een aantal malen is gezegd, gaat inderdaad op. De staleigenaar is aansprakelijk. Hij is hiervoor verzekerd (dat is zijn bedrijfs-WA-verzekering). Jullie zijn (al dan niet schriftelijk) een overeenkomst aangegaan. Jouw deel (en het deel van de eigenaar van het gewonde paard) is dat je maandelijks je huur betaalt, dat je geen schade aan zijn eigendommen aanbrengt en dat je het redelijke doet om schade te beperken (je eigen paard niet expres een paar dagen met een virus laten lopen, zodat de hele stal aangestoken wordt, maar aan dit voorbeeld zie je al hoe achterlijk deze verplichting is!). Zijn deel van de verbintenis is het in goede staat houden van de stal, eventueel voeren en mesten (hangt van je verbintenis af), voorkomen dat de dieren onrechtmatig verdwijnen (ja, ook bij diefstal is hij in beginsel gewoon aansprakelijk, ook als hij er geen schuld aan heeft), en zorgen dat je paard geen schade oploopt door zijn handelen. Hij heeft de paarden met te veel op een kennelijk ongeschikt strookje land gezet, en dat is aan te merken als wanprestatie/onrechtmatige daad. Hij is aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade.

de eigenaar van het paard dat getrapt heeft, is ook aansprakelijk, omdat je voor het doen en laten van je paard nu eenmaal risico-aansprakelijk bent (altijd aansprakelijk, ook als je er niks aan kan doen). Maar je kan nooit achterhalen wie dat paard nu getrapt heeft.

je R-bijstandverzekeraar weet hier wel raad mee. Als ze zeggen dat ze er geen brood in zien (dat zeggen ze nogal snel), moet je direct zeggen dat je je op hun geschillenregeling beroept. Zij kijken er dan nog een keer naar, en geven - als zij bij hun standpunt blijven - het dossier aan een advocaat (je mag er overigens een aanwijzen, vaak luistert de verzekeraar daar wel naar), die dan een advies maakt over de haalbaarheid van de zaak. Als die zegt dat het niet haalbaar is, ben je uitgespeeld, als die zegt dat het haalbaar is, gaat die daarna ook vaak de zaak doen.

(ben advocaat, en weet dus redelijk hoe het werkt)

Succes
Floortje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:03

Hoi allemaal, ik heb blijkbaar van alles gezegd tijdens mn afwezigheid... over jurken en tegen paaltjes aan sturen ... hahaha! Ik word aan alle kanten geqoute maar ik ben onschuldig...

Afijn, het bewuste paard moet weer onder het mes omdat er op een ander stuk been een botsplinter tevoorschijn is gekomen, nog een operatie dus.
De andere wond met het kapotte kapsel is aardig geheeld maar deze wilde niet sluiten en toen zijn ze verder gaan kijken en bleek er een botsplinter te zitten. Als het goed is wordt ze vandaag weer geopereerd.

Al met al heeft de boer nog steeds niet gebeld met de eigenaar om te vragen hoe het met het paard is (of met haar) en ze is aardig pissig....
Ze heeft weer met haar verzekering gebeld om de zaak wat te bespoedigen maar helaas....

Een van de andere stalgenoten heeft nog geprobeerd het via haar verzekering te regelen maar die zeggen glashard dat ze niet weten welk paard het precies geweest is dus vergoeden ze niks. (en terecht)

Ik ga in ieder geval verhuizen zodra de andere stallen klaar zijn en blijf ondertussen duimen dat er niks gebeurt.... wordt vervolgd!

Ciska

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:58

@ciska Ik zou blij zijn als we roos weer thuis kunnen bewonderen. Boer Bas vraagt er wel af en toe naar maar het is wel zo netjes om ff te bellen.
enne elly... heeeel veeel suc6 en sterktje met roos k blijf duimen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:16

@Subalia, Bas hoort aan Elly te vragen hoe het er mee is, maar dat is mijn mening Je weet zelf hoe het gaat als het via via gebeurt. In mijn ogen is het niet meer dan beleefd dat ie even belt. Maar goed, je weet hoe hij is

Ik hoop voor Elly en Sharon dat alles snel over is en dicht gaat zodat ze weer aan de slag kunnen. Sharon zou dit jaar gaan starten dus die startkaart is nou voor niks aangevraagd en dr ponykamp gaat ook al niet door. Sneu hoor en dat allemaal door een stomme denkfout.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:45

LDRD schreef:
Er zijn in dit geval 2 mogelijke aansprakelijke partijen:

- de eigenaren van de andere paarden (art 6:179 BW). Probleem hier is dat niet duidelijk is welk paard 'de dader' is. Daarnaast staat dit artikel eigen schuld van de benadeelde niet in de weg, dus deze kan eigen schuld worden toegekend geheel of gedeeltelijk, waardoor de schadevergoedingsverplichting van de eigenaar (of beter bezitter) geheel of gedeeltelijk komt te vervallen.
- De staleigenaar (art.6:162 BW). Ook dit artikel staat eigen schuld niet in de weg en dat zal dus zeker spelen. Er moet sprake zijn van een verwijtbaar handelen van de staleigenaar en dat lijkt me hier discutabel.

Ik ben het geheeltelijk met je eens. Al denk ik niet dat art 6:162 iets zal helpen, want ik denk niet dat je de daad van de staleigenaar kan stoppen onder onrechtmatige daad. Je hebt echter geloof ik ook nog de aansprakelijkheid met betrekking tot uitoefening van een bedrijf. (Art 6:181 BW) Hier geldt weer dat degene die het bedrijf uitoefent aansprakelijk is voor de schade die de dieren veroorzaken. Misschien dat je daarmee wel de staleigenaar aansprakelijk kan stellen.

En kan je die risico aansprakelijkheid niet combineren met art 6:166 BW. Dat geldt in eerste instantie voor personen, maar wat betreft dieren zijn ook de mensen erachter aansprakelijk. Maar het is wel zo dat je een groep aansprakelijk kunt stellen, dus waarom dan geen groep eigenaren van paarden. Je weet niet welk paard de daad heeft verricht, maar je zou kunnen concluderen dat beide andere paarden het gedaan hebben. Dit is misschien een beetje vergezocht.

Het is in elk geval een lastig geval. Laat inderdaad de rechtsbijstand de zaak uitzoeken. En laat hen bepalen of je de staleigenaar aansprakelijk stelt of niet, voor je hen voor de voeten gaan lopen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:49

Mireille1970 schreef:
3 meter x 40 meter is 120 vierkante meter. Dat is dus 40 vierkante meter per paard. Groot genoeg om niets fout te hebben gedaan. Zeker als hij altijd jou paarden mag buiten zetten.

Dus HIJ is niet aansprakelijk.

Daarbij is een manege hiervoor NOOIT aansprakelijk. ALLEEN bij grove nalatigheid van een instructrice bijvoorbeeld. Maar niet in het gangpad, op de wei of in de box.

Geen zaak denk ik dus.

Ik denk ook dat hij niet aansprakelijk is, in principe is de wei groot genoeg.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:21

Houd ons nog even op de hoogte hoe het afloopt, maar verhuizen van je paardje lijkt mij in dit geval het beste! En neem je vriendin met het betreffende paard ook mee!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:53

Ook al zou in het huurcontract staan dat alles op eigen risico is dan si de staleigenaar nog aansprakelijk omdat dit een duidelijk geval van nalatigheid is!

Zet hij de paarden op een stuk land dat groot genoeg is en er raakt een paard gewond en in het contract staat dat alles op eigen risico is dan kan je dus zelf betalen omdat hij zich netjes aan de 'gebruiksregels' gehouden heeft.

Doordat hij dus een beslissing genomen heeft die er voor gezorgd heeft dat dit alles is ontstaan is hij zelf aansprakelijk. Had hij namelijk rekening gehouden met de groote van het land wat de paarden nodig hebben dan was het dus niet gebeurt.

Dus de staleigenaar (diegene die ze in dat stukje heeft gezet of diegene die daar opdracht toe gegeven heeft) is aansprakelijk voor alle kosten.

Trouwens een stukje land van 3 meter breed is gewoon te smal simpel zat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:18

Citaat:
ik denk ook dat hij niet aansprakelijk is, in principe is de wei groot genoeg.

Tulandro: ik denk dat je het hele verhaal niet goed gelezen hebt!

Hji heeft meerdere paarden op een hele smalle strook naast de bak gezet (zonder onze toestemming), dus 2,5 tot 3 meter breed en 40 m lang. Niet echt geschikt als wei dus, daar gaat nou net de hele discussie over.
Daarnaast staan er langs de bak nog de nodige attributen zoals een waterpomp, hindernismateriaal en de lichtmasten van de bak waardoor de ruimte ook nog eens onhandig wordt.

Citaat:
Houd ons nog even op de hoogte hoe het afloopt, maar verhuizen van je paardje lijkt mij in dit geval het beste! En neem je vriendin met het betreffende paard ook mee!

MightyMike: doen we! Verhuizen was ook al de bedoeling maar de stallen zijn nog niet klaar. Mijn paard staat 'veilig' ergens anders in een wei (ook van de desbetreffende boer overigens) dus over de mesthoop wandelen is voor haar geen optie...

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:12

cissy schreef:
@Subalia, Bas hoort aan Elly te vragen hoe het er mee is, maar dat is mijn mening Je weet zelf hoe het gaat als het via via gebeurt. In mijn ogen is het niet meer dan beleefd dat ie even belt. Maar goed, je weet hoe hij is

Ik hoop voor Elly en Sharon dat alles snel over is en dicht gaat zodat ze weer aan de slag kunnen. Sharon zou dit jaar gaan starten dus die startkaart is nou voor niks aangevraagd en dr ponykamp gaat ook al niet door. Sneu hoor en dat allemaal door een stomme denkfout.

@cissy Ja dat dacht ik ook, ach het is messchien maar beter dat jullie weg gaan(niet dat ik jullie weg wil hebben daar ist veelste gezellig voor), Wendy is ook al naar een stal wezen kijken het is zo opgeruimd de laatste tijd, dat is vreemd bas en Harma is wel erg aardig de laatste tijd.

En voor Sharonneke misschien kun je een paard daar lenen, ookal is dat niet zo leuk als met je eigen paard. Ik heb er ook aan gedacht omdat het nog niet zo zeker was met sub. Meis je moet binnekort maar een keer langs komen, dan gaan we wat leuks doen.

@cissy (weer) hoe is het veder met roos??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:34

Mijn pony is dus doodgegaan door een ander paard wat bij ons gestalt was.
Dat andere paard stond bij de mijne in in een wei van 1 hectare.
Maar goed wij hadden toen geloof ik geen poot om op te staan!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:58

Hoe is dat gegaan dan Daantjuhhh?
Bij dit soort dingen is alles zo afhankelijk van de situatie...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:59

tja ik weet het echt niet hoor sorry!
Hij heeft alleen verteld van een contractje en dat hij naar de rechtbank was geweest met meerdere manegehouders!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:09

Mireille1970 schreef:
Een manegehouder is alleen aansprakelijk als GROVE NALATIGHEID van personeel kan worden bewezen. Ik heb zelf een manege gehad en geloof me, verder is een manege nergens aansprakelijk voor. Hij verhuurt alleen de accomodatie.

Waarom denk jij dat het lastig is om een manege te verzekeren? Omdat ze nooit aansprakelijk zouden zijn? Of misschien omdat ze net wat te vaak WEL aansprakelijk zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:41

Sterkte en beterschap met het paard , wat een ellende zeg om zo iets stoms !

Ik vind het duidelijk de fout van de staleigenaar.

Op een stuk van 3 meter breed waar nog spullen in staan ook , zet je in principe geen paard neer. Dat is gewoon gezond verstand , wetende dat een paard een vluchtdier is dat erg in paniek kan raken en zich dan kan verwonden als hij niet voldoende ruimte heeft.

Als je TOCH een paard daar neer wilt zetten , dan zorg je ervoor dat het een rustig dier is die met die beperkte ruimte met obstakels om kan gaan. En dat de rust daar gewaarborgd blijft zodat het dier geen vluchtneigingen krijgt. Dus dan zet je geen ander paard in de bak ernaast of gaat geen stress-veroorzakende dingen doen waar het dier angstig van kan worden.

Kies je ervoor om meerdere paarden op dat smalle stuk te zetten , dan creeër je een situatie die makkelijk stress op kan leveren.
Dat is gewoon ontzettend dom en onveilig , die situatie.

ZEKER als al bekend is dat de betreffende paarden al mot krijgen op een veel groter stuk waar WEL een vluchtmogelijkheid is...dan is dit echt de kat op het spek binden , zeer onverantwoord.

Zoals het verteld wordt accepteerden de paarden-eigenaren dat er af en toe 1 rustig paard op die strook stond , het daar neerzetten van meerdere paarden tegelijk is nooit ter sprake gekomen ?

In ieder geval is het duidelijk een falen van de stalhouder , die heeft een ontzettend domme beslissing gemaakt om meerdere paarden op een veels te smal stuk land te zetten voor vluchtdieren.
Daarbij dan nog als extra stommiteit kiezen voor paarden waarvan bekend is dat elkaar lastig vallen en dat er regelmatig wat opgejaagd wordt onderling.

Duidelijk fout van de stalhouder dus , de paarden eigenaren konden niet vermoeden dat hij er meerdere paarden neer ging zetten , daar hij tot nu toe steeds 1 rustig paard af en toe er op liet. Neem ik aan.

Tot de reactie van Subalia hier bovenaan blz. 3 van dit topic.

Hieruit blijkt dat de paarden eigenaren al heel wat meegemaakt hebben met deze staleigenaar , en hen allang duidelijk is dat hij nogal domme dingen doet die hun paarden in gevaar brengt.

Keer op keer blijkt dat de staleigenaar de paarden in gevaar brengt door domheid / gebrek aan inzicht / onverschilligheid.

Dan kun je niet echt meer spreken van een incident....

Eigenlijk accepteer je door daar te blijven dan de situatie van on-veiligheid en keer op keer fout handelen.... door daar te blijven terwijl je weet dat er grove fouten gemaakt worden die je paard in gevaar brengen , ben je mede schuldig eigenlijk.

Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je paard daar op stal staat , terwijl je weet dat het er niet veilig is.

De goedbedoelde reactie van Subalia zorgt er bij mij dus voor dat ik de paarden eigenaren ineens net zo schuldig vindt als de staleigenaar..... ook al is dat wat scheef.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:04

Pmarena, ik ben het helemaal met je eens!
Maar wat Subalia/Denise vertelt zijn geen dingen waardoor de paarden in gevaar komen. Zij heeft met haar paard wat ongelukjes gehad maar die zijn niet verwijtbaar aan de staleigenaar. Echt grote ongelukken zijn er tot nu toe nooit gebeurd, maar het is zo zonde dat er eerst iets ergs moet gebeuren voor er actie wordt ondernomen.

Wij weten wel dat we beter een andere stal kunnen zoeken, een aantal hebben dat reeds gedaan en de eigenaar van het bewuste paard kan niet wachten tot haar eigen stal klaar is (en ik ook niet! ). Neemt niet weg dat hij ons niet vogelvrij hoeft te verklaren en maar kan doen waar ie zin in heeft!
Het probleem is ook dat voor een aantal mensen een andere stalling ook hogere kosten met zich mee brengt en dat niet kunnen opbrengen.

We hebben vorige week het bewuste paard weer opgehaald en ze is dus inmiddels weer 'thuis' en mag 2 maanden niks doen tot de operatiewond dichtgegroeid is. Vooralsnog ziet het er goed uit en ze is nog geen dag kreupel geweest.
De eigenaresse heeft nog niks van dr verzekering gehoord, de advocaat heeft het blijkbaar druk met andere zaken....