Kan het paard nog wel paard zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:02

Urielle schreef:
Lisa_Melody schreef:

Nog een overweging: als je je paard echt voor de sport hebt> hun vacht en figuur lijdt flink onder voortdurende weidegang. Niet dat je ze niet een uurtje buiten kunt zetten als ze het graag doen maar dag en nacht buiten zou ik met de sportpaarden never nooit niet doen in het concoursseizoen. Lekkere dikke grasbuik, dikke vacht....

dus jij denkt aan jezelf en niet aan het paard,

wat maakt het paard nu uit of hij met een iets lelijkere vacht wedstrijden op top nivo loopt?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:05

Saskia9 schreef:

wat maakt het paard nu uit of hij met een iets lelijkere vacht wedstrijden op top nivo loopt?

Niet de hoofdzaak, maar wel degelijk iets waar je rekening mee houdt als je serieus in de sport rijdt.
Ik erger me altijd kapot aan mensen die hun paarden slecht in de vacht hebben, niet opscheren, lelijke manen niet vlechten e.d.
Je gaat toch ook niet op concours zonder je paard even netjes te wassen enzo, waarom mag hij dan wel een lelijke vacht hebben?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 22:06

Ik kan me er goed in vinden, dat de hele dure paarden (de echte topsport) erg zuinig op ze zijn.

En wat ik natuurlijk wel begrijp is dat er vooral in druk bevolkte gebieden weinig plaats is voor paardenweiland.
Maar er zijn zat grote stallen die wel ruimte hebben, en waar ze nooit naar buiten komen.
Om maar niet te spreken over de maneges.....

Denk trouwens niet dat ik zo'n natuur freak ben, het moet natuurlijk allemaal wel haalbaar zijn...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:06

fresco schreef:
Urielle:

Wat een onzin!!
Een paard is en blijft een dier wat beweging nodig heeft, voor zijn gehele gezondheid en gesteldheid....dit kun je er niet uitfokken.

met jou kan ik praten !
sport oke,
maar denk wel aan het paard mensen en denk niet alleen aan jezelf!

als je zo nodig hoog in de sport wil presteren oke,
maar het paard is een groot onderdeel van het rijden,
(deuhh)
Denken sommige mensen dan niet aan hun paarden,
maar echt alleen aan zichzelf???

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:07

Mariek87 schreef:
Saskia9 schreef:

Niet de hoofdzaak, maar wel degelijk iets waar je rekening mee houdt als je serieus in de sport rijdt.
Ik erger me altijd kapot aan mensen die hun paarden slecht in de vacht hebben, niet opscheren, lelijke manen niet vlechten e.d.
Je gaat toch ook niet op concours zonder je paard even netjes te wassen enzo, waarom mag hij dan wel een lelijke vacht hebben?

gaat het weer ..JIJ ergerd je kapot !het paard toch niet?
Een paard die in de wei loopt kan ook netjes opgeschoren en verzorgd zijn hoor..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 22:08

Onze pony's lopen wel buiten en hebben geen lelijke vacht.
Ook worden ze perfect getoiletteerd, want als ik ergens een hekel aan heb, is met zo'n wolbaal op wedstrijd aankomen....

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:09

Saskia9 schreef:

Je doet nou net alsof ruiters die hun paarden niet iedere dag een flinke poos op het land laten hun paarden zowat mishandelen ofzo.
Het is echt niet zo dat een paard niet in een goede psychische/fysieke toestand kan zijn als hij niet iedere dag een tijd buiten loopt hoor, die mensen doen er op hun manier ook alles aan om het voor hun paard zo plezierig mogelijk te maken.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:10

Saskia9 schreef:

gaat het weer ..JIJ ergerd je kapot !het paard toch niet?
Een paard die in de wei loopt kan ook netjes opgeschoren en verzorgd zijn hoor..

Als we zo gaan beginnen, kan je beter helemaal niet meer gaan paardrijden, want dat wil JIJ toch, niet het paard!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:10

fresco schreef:
Onze pony's lopen wel buiten en hebben geen lelijke vacht.
Ook worden ze perfect getoiletteerd, want als ik ergens een hekel aan heb, is met zo'n wolbaal op wedstrijd aankomen....

inderdaad,die lelijke vacht is een voorbeeld,
bijvoorbeeld een schaafwondje of iets dergelijks,
mijn paard staat ook zomers dag en nacht,

als ik straks wedstrijden ga rijden was ik hem en dan is hij door een ringetje te halen hoor,
of hij nu binnen of buiten staat!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:13

Mariek87 schreef:
Saskia9 schreef:

Je doet nou net alsof ruiters die hun paarden niet iedere dag een flinke poos op het land laten hun paarden zowat mishandelen ofzo.
Het is echt niet zo dat een paard niet in een goede psychische/fysieke toestand kan zijn als hij niet iedere dag een tijd buiten loopt hoor, die mensen doen er op hun manier ook alles aan om het voor hun paard zo plezierig mogelijk te maken.

nee zo bedoel ik het niet en ik wil ook nbeit iedereen over 1 kam scheren,
Wat mij vooral dwars zit is dat ik maar al te vaak mee maak dat mensen echt om zichzelf denken en neit om het paard,
het paard heeft zijn natuurlijke behoeftes,

De mens wil paardrijden,
het paard is afhankelijk van de mens tegenwoordig
en ik voel me verantwoordelijk voor de psychische/fysieke toestand van een paard,
dus door hem simpelweg zijn behoeftes te geven,
niet 24 uur per dag in een stalletje te stoppen om hem eruit te halen wanneer ik hem nodig heb!

Ik zeg niet dat het overal gebeurd,
en ik wil ook niemand aanvallen,
maar het moet leuk blijven voor zowel ruiter als paard!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:00

He Le, goed topic. Ben het wel met je eens dus..geen discussie met mij.

Voor mijn paardje is geen weidegang en in de winter overdag in de paddock gewoon een levensbehoefte. Ik denk dat ze anders zeer neurotisch wordt een verschrikkelijke stalondeugden gaat ontwikkelen.
Verder zit ontzettend goed in haar vacht en heeft ze geen wondjes etc. Trouwens op stal kan een paard ook een schaafwondje oplopen door ergens tegen aan te schuren etc.

Ik kan me voorstellen dat een toppaard niet zo maar in een landje gegooid wordt. Maar met de echte sportpaarden komen vaak toch al meerdere keren per dag hun box uit. De paarden die weer lijden zijn volgens mij de paarden van de wanna be toppers. Mensen die het wel hoog in hun bol hebben maar het nooit gaan redden. Die denken er alles van te weten maar ze pakken het verkeerd aan.

Wat betreft de paarden die compleet uit hun dak gaan in de wei of paddock. Volgens mij staan deze dieren gewoon veel te hoog in het voer en is dit voor hun de enige manier om hun overtollige energie kwijt te raken.

Lekker op het land staan is volgens mij goed voor tussen de oren, de botten en spieren maar ook voor de luchtwegen!

Pasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 00:42

Paradiso schreef:
Interessant topic!!!

Ik moet zelf bekennen één van de verschrikkelijke ruiters te zijn waarbij hun paard niet zo vaak buiten komt... Helaas niet door mijn toedoen. Er is bij mij in de buurt niet zoveel mogelijkheid om je paard fatsoenlijk te stallen. Ik ben beperkt tot een fiets en dat limiteerd je mogelijkheden helaas...
Mijn paard komt 1x per dag in de molen en 1x per dag eruit met mij. Vaak de paddock in na of voor het rijden. Ik denk niet alleen aan de sport overigens of aan het presteren. Gaan ook vaak op buitenrit. En hij staat nu lekker 1 maandje in de wei. Dit hou ik ook zo want ik vind het erg belangrijk.
Ben het helemaal met jullie eens maar heb helaas zelf geen keuze! Dus niet iedereen die hun paard niet 24/7 o.i.d. buiten heeft, bestempelen als een 'monster'!

Ik ben het met je eens.. Sommige hebben de mogelijkheid gewoon niet..
En willen toch het beste en doen ook wat ze kunnen doen.
Ze hoeven dan niet persee een 'monster' te zijn...

Gelukkig staat mijn paard overdag buiten en savonds op stal.
Ookal zou er niet veel gras staan.. Het is maar voor tussen de oren bij de paarden dat ze buiten staan.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 01:34

fresco schreef:

Blessures komen er ook juist door omdat die paarden nooit buiten komen!
Als ze dan een keer naar buiten mogen, gaan ze volledig uit hun dakkie!

Om ze vervolgens maar helemaal nooit meer buiten te laten..

Ik sprak laatst iemand die een van de opleidingen in Deurne heeft afgerond. Ik vroeg aan haar of deze welzijnskwestie mbt paarden tijdens de opleiding aan de orde was gekomen.. "Ja ergens vaag in het eerste jaar" ...het jaar dat ze had overgeslagen.. Ik vind het echt raar dat bij DE paardenopleiding van Nederland de psyche van het paard op zo'n manier benaderd wordt. Natuurlijk wordt veel aandacht besteed aan voer, stro, boxafmetingen en beweging, maar kennelijk veel minder aan het het belang van veel weidegang en het belang van contact onderling (dat verder gaat dan neuzen met de buurman in de box ernaast).

De wereld is misschien in de afgelopen milennia wel zo ge-evalueerd dat kuddegedrag geen nut meer heeft... maar de psyche van het paard is 'achtergebleven' en heeft er IMO nog wel behoefte aan. Uitzonderingen daargelaten..
Net zoals wij ons soms als apen gedragen in bepaalde opzichten..

Ik ben van mening dat bij de oplevering van nieuwe maneges/stallen gelet moet worden op de ruimte voor weidegang. Bij bestaande stallen is het misschien lastig af te dwingen en daar heb ik begrip voor maar als je dan toch een nieuwe stal laat bouwen.. En als je te weinig ruimte hebt op je bouwterrein .. vind ik het jammerdan.. geen vergunning..(overigens ben ik me ervan bewust dat het lastig is te controleren in hoeverre de genoemde aspecten van welzijn worden nageleefd).

wat jullie?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 07:49

Ben het helemaal met je eens Ingeborg!
Ben alleen bang dat het niet haalbaar is....

Franca: 100% waar!
De wannabe Anky's zijn de mensen waar ik het over heb....
(niet iedereen hoor....)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:53

Mariek87 schreef:
Dacht je nou echt dat ze op een grote stal de paarden 24/7 buiten kunnen hebben staan?
Ten eerste is daar lang niet altijd plaats voor, en ten tweede kost het een vermogen als die paarden elkaar een klap voor de poten geven, dat risico kan je toch niet nemen

Natuurlijk zou het beter zijn voor het paard als hij de hele dag buitenloopt, maar daar is gewoonweg de mogelijkheid vaak niet voor (tenzij jij 20 stukjes weiland kan/wil gaan betalen/afzetten)

Als jij je paard geen mogelijkheid kan geven om paard te zijn, moet je ook geen paard aanschaffen.
En jij blijft toch ook niet de hele dag in bed want stel je voor dat je een keer struikelt!

Als een paard vanaf jongs afaan lekker buiten in een kudde opgroeit en altijd veel buiten komt met andere paarden zal die niet wild gaan doen als ie dan een keertje naar buiten mag en zal die ook sociaal zijn naar andere.

Als jij een paard wilt hebben om hem 23 uur per dag op stal te zetten koop dan een hobbelpaard

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:59

Wil toch even reageren: voor de beweging hoeft het niet, paard staat nu op het land en alleen maar te kijken of te eten: dat kan ze op stal ook! En qua contact met anderen: ze is apart gezet omdat ze haar maatje in elkaar trapt en ze vindt het echt niet verschrikkelijk alleen.
We stonden eerst op een stal waar de bovenkant van de boxen open waren en de paarden dus altijd contact met elkaar konden hebben. We staan nu op een stal waar ze alleen via een vierkantje kunnen neuzen bij elkaar: ons paardje is zoveel rustiger geworden sinds ze niet meer constant 'bezoek' heeft. Blijkbaar hebben dus niet alle paarden 'kudde-behoefte'.

Heus: ik zou ook het liefst het paardje de hele dag buiten zetten, maar voel me toch een beetje aangevallen omdat ons paardje 10 maanden per jaar op stal staat.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:07

Ik heb mijn paard lekker aan huis staan, dus beslis zelf hoe ik het doe. Overdag staat ze zomers en s'winters buiten en s'nachts komt ze naar binnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:14

fransje23 schreef:

Ik kan me voorstellen dat een toppaard niet zo maar in een landje gegooid wordt. Maar met de echte sportpaarden komen vaak toch al meerdere keren per dag hun box uit. De paarden die weer lijden zijn volgens mij de paarden van de wanna be toppers. Mensen die het wel hoog in hun bol hebben maar het nooit gaan redden. Die denken er alles van te weten maar ze pakken het verkeerd aan.

Wat betreft de paarden die compleet uit hun dak gaan in de wei of paddock. Volgens mij staan deze dieren gewoon veel te hoog in het voer en is dit voor hun de enige manier om hun overtollige energie kwijt te raken.

Tja, ik weet niet wat jij onder toppers verstaat natuurlijk... de hogere dressuur in elk geval....de stal waar ik over spreek is wel de stal van een topamazone dus over een verkeerde aanpak zou nou niet direct spreken.

Overigens: de paarden worden idd goed gevoerd maar dat moet ook wel, aangezien ze elke dag minstens een uur moeten werken en kledder-kleddernat zijn na het werk (voor het uitstappen). Als je die niet goed voert worden ze hartstikke mager. Over overtollige energie zou ik dus ook niet willen spreken want ze hebben het gewoon nodig! Bovendien moet een sportpaard wat heet zijn, anders mist hij die uitstraling en de ruiters hebben graag een paard met wat looplust.

Meerdere keren uit stal is niet de hele dag eruit: een keer uitbokken aan de longe of een half uurtje gereden en daarna nog het echte werk. Kan ook niet met een stal van twintig paarden continu op en neer sjouwen.

Ach, wat maakt het eigenlijk uit. Als ik maar weet dat het goed zit. Ze zijn in topconditie, vervelen zich niet en zijn gewoon happy, zeker als ze na hun werk, gewassen zijn en na het solarium lekker warm en droog in een brandschone stal met een dikke laag krullen komen en daar lekker in gaan liggen rollen en daarna in een diepe slaap vallen. Zo lief

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:17

JoyRider schreef:
Wil toch even reageren: voor de beweging hoeft het niet, paard staat nu op het land en alleen maar te kijken of te eten: dat kan ze op stal ook! En qua contact met anderen: ze is apart gezet omdat ze haar maatje in elkaar trapt en ze vindt het echt niet verschrikkelijk alleen.
We stonden eerst op een stal waar de bovenkant van de boxen open waren en de paarden dus altijd contact met elkaar konden hebben. We staan nu op een stal waar ze alleen via een vierkantje kunnen neuzen bij elkaar: ons paardje is zoveel rustiger geworden sinds ze niet meer constant 'bezoek' heeft. Blijkbaar hebben dus niet alle paarden 'kudde-behoefte'.

Heus: ik zou ook het liefst het paardje de hele dag buiten zetten, maar voel me toch een beetje aangevallen omdat ons paardje 10 maanden per jaar op stal staat.

trek het je niet aan ,je weet zelf dat je paard zich goed voelt en dat is het voornaamste....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:21

Citaat:
trek het je niet aan ,je weet zelf dat je paard zich goed voelt en dat is het voornaamste....

Klopt, paardje is echt niet ongelukkig of over-energiek ofzo..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:31

Mijn paarden staan zomers ook dag en nacht buiten. Overdag in de wei en 's avonds in de paddock met schuilhok. 's Winters gaan ze 's nachts op stal.
Een paard is een kuddedier, die moet lekker in de groep kunnen staan. Paarden die andere paarden opjagen, terroriseren en at al niet meer, zijn in mijn ogen geen echte paarden meer. Deze dieren zijn "contactgestoord", waarschijnlijk omdat ze niet in een kudde zijn grootgebracht. Dit soort paarden kunnen gewoon niet meer in de kudde lopen want ze vinden het raar.
Een vriendin van mij heeft een grand prix dressuurpaard gekocht. Het dier is al 19 en had nog nooit in de wei gestaan. Hij wist niet eens wat gras was. Hij stond er naar te kijken, zo van "wat moet ik hier nu weer mee". Toen hij een van de andere een hap zag nemen deed hij het na. En nu eet hij gewoon gras. Maar het feit dat een paard van die leeftijd zo reageerd op gras, vind ik ronduit treurig. Zo'n dier is geen echt paard meer, hij vond het ook eng om buiten te staan. Vreselijk............

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:39

nou vreselijk hoor, dan doet jouw vriendin ook niet wat goed is voor het paard maar wat ZIJ goed vindt. Daar wordt ie beter van......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:41

maar waarom moet zo'n 'contactgestoord paard' van jullie koste wat het kost in een kudde? Die van jullie lopen ook niet op de steppe hoor

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:28

Urielle schreef:
nou vreselijk hoor, dan doet jouw vriendin ook niet wat goed is voor het paard maar wat ZIJ goed vindt. Daar wordt ie beter van......

Ze heeft dit paard zelf nog maar net, de vorige eigenaar had hem altijd op stal staan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:30

En van mij hoeven contactgestoorde paarden niet in de kudde hoor. Liever niet zelfs, maar wel naast andere paarden in de wei. Misschien dat ze op zo'n manier nog paardentaal leren.