Zitten op een jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: Zitten op een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:51

En de DB doet er helemaal NIKS aan want die grijpen allen in als dieren ondervoed verwaarsloosd en ziek zijn ..

dan kan je ook wel de DB gaan bellenvoor mensen die met S&T én Slof én twee zwepen én turbosporen gaan rijden en er niks van bakken.. (hoewel dat best wel knap is op zich)

Het is niet ideaal maar je doet er niks tegen behalve die mensen goed inlichten als ze het dan zelf nog steeds doen .. ja dan houdthet op.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:54

MMaxje schreef:
Maar nou hoorde ik net dat het beest al een zadeltje op heeft gehad, en dat dat meisje er regelmatig opzit.

Het erop zitten kan volgens mij weinig kwaad. Ik was zelf 11 toen toen ik op mijn 1,5 jarige ging hangen/zitten, maar ik woog toen iets van 34kg.
Mijn paard is nu 5 en heeft er niets aan overgehouden, ze heeft een heel mooi recht ruggetje en is helemaal niet depresief ofzoiets.
Een zadel daarintegen gaat wel een beetje ver.
Dat betekend volgens mij ook dat het paard al echt aan het werk moet en dat is niet de bedoeling!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:00

Ik ken iemand die heeft ook een jaarling en die longeerd dat beessie al dik een half uur per dag,moet nog 2 worden!! Hier kan ik zo kwaad om worden, haar andere paardje die volwassen is kijkt ze niet meer naar om, laat haar die gaan berijden. Ik vind dit echt niet kunnen.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:27

Pfff als ze dan zonodig willen rijden koop dan gewoon een beestje wat al bereden is en niet eentje waar je nog 3 jaar mee moet wachten!

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:38

Vlover schreef:
MMaxje schreef:
Maar nou hoorde ik net dat het beest al een zadeltje op heeft gehad, en dat dat meisje er regelmatig opzit.

Het erop zitten kan volgens mij weinig kwaad. Ik was zelf 11 toen toen ik op mijn 1,5 jarige ging hangen/zitten, maar ik woog toen iets van 34kg.
Mijn paard is nu 5 en heeft er niets aan overgehouden, ze heeft een heel mooi recht ruggetje en is helemaal niet depresief ofzoiets.
Een zadel daarintegen gaat wel een beetje ver.
Dat betekend volgens mij ook dat het paard al echt aan het werk moet en dat is niet de bedoeling!

zie je en de mijne is 2,5

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:55

Pannie schreef:
Pfff als ze dan zonodig willen rijden koop dan gewoon een beestje wat al bereden is en niet eentje waar je nog 3 jaar mee moet wachten!

Ze heeft een volwassen shet waar ze normaal op rijdt...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:13

Dit is belachelijk, maar die mensen die op een 2,5 oud paard gaan zitten vindt ik even gestoord!
Hoe langer je wacht met inrijden hoe langer plezier je aan je paard hebt! Waarom denk je dat de gemiddelde leeftijd zo ontzettend laag is, een paard kan makkelijk de 30 halen, maar dan moet je hem niet voor zijn 5de intensief berijden (en goed verzorgen, dus niet op een stal, goed laten bekappen en goed te eten geven)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:45

Toydoll da's ook niet waar hoor wat dacht jij van de hengsten die voor de keuring gaan die zijn er ook voor hun 3-e al bij en dat moeten de toppers gaan worden.

Bij volbloeds is het heel normaal dat ze met 2 worden ingereden.
En het is niet het vroege inrijden waardoor veel paarden zo vlot slijten hoor .. het is de inspannign die ze daarna leveren.

Al rijd je je paard met 4 jaar in en je rijd hem daarna verkeerd dan richt je veel meer schade aan dan als je met 2,5 begint en netjes rijd.

Dat is allemaal zo afhankelijk ook van het paard. Het ene is met 2, 5 jaar sterker in de bouw en volwassener in de kop dan een andere met 3,5 jaar zal zijn.

Blijft een jaarling wel heel erg vroeg natuurlijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:58

Riant schreef:
Toydoll da's ook niet waar hoor wat dacht jij van de hengsten die voor de keuring gaan die zijn er ook voor hun 3-e al bij en dat moeten de toppers gaan worden.

En het is niet het vroege inrijden waardoor veel paarden zo vlot slijten hoor .. het is de inspannign die ze daarna leveren.

Al rijd je je paard met 4 jaar in en je rijd hem daarna verkeerd dan richt je veel meer schade aan dan als je met 2,5 begint en netjes rijd.

Dat is allemaal zo afhankelijk ook van het paard. Het ene is met 2, 5 jaar sterker in de bouw en volwassener in de kop dan een andere met 3,5 jaar zal zijn.

Hoe volwassen een paard er ook uit ziet, de groeischijven zijn pas dicht op 5/5,5. En dat andere mensen hun paarden (te) vroeg inrijden is toch geen normaal argument om jou paard dan ook maar zo vroeg in te rijden.
En als je goed had gelezen had ik ook neergezet dat het vroege inrijden niet alleen de oorzaak is waardoor paarden te snel slijten, het is ook de verzorging.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:34

Ook dat van die groeischijven verschil per paard. En daarnaast is beweging en het leren van gehoorzaamheid gaat niet ten kosten van de groei en ontwikkeling van een paard.

Het is daarom ook niet voor niets dat de paarden in de sport pas M mogen startten al ze 5 jaar zijn.

Jij noemt wel verzirging e.d. maar uiteraard ga je er vanuit dat je op de gezondheid let. De beweging en training op welke leeftijd ook moet gewoon met beleid gedaan worden.

Tuurlijk ga je een paard niet zwaar trainen voor dat het volgroeid is. maar daarom kan je er best vanaf 2,5 jaar een leuke basisi mee rijden. Er is geen enkel bewezen feit dat je paard daar minder oud om wordt.

Maar goed het gaat hier om een jaarling, dat is weer een ander verhaal.

Mensen zijn op hun 18e pas uitgegroeid maar daarm kunnen ze gedurende de jeugd en de groei nog wel gewoon sportten en inspanning leveren .. zolang je het niet overdrijf is dat eerder goed dan slecht.

Bij jonge paarden (en dan is 2,5 voor mij echt het vroegst) kan beweging en het op bouwen van een goede conditie geen kwaad, maar uiteraard ga je er geen 1,40 mee springen of zware dresuur mee rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:42

Sesamlove schreef:
Wij hebben een pony van twee waar ik soms op zit puur om hem te laten wennen.wat???
ik rijd m ook pas echt in op zn 3e. nu zit ik er alleen maar op, hoeft ie niks te doen. krijgt ie niks van maar een jaarling is weer anders. die is nog zo veulenachtig.een tweejarige is ook nog maar een kleutertje hoor! maja..... nX aan te doen toch. bij mij is het nog zo dat dat paardje superslim is en dat ie wat te doen wil hebben. van longeren wordt ie gek; alleen maar rondjes draaien.longeren is bepaald niet alleen maar rondjes draaien, als je er zo over denkt weet je niet waar je mee bezig bent en moet je vooral geen paard beleren! Vrijheidsdressuur vind ik niks voor hem want dan moet ie nu al dingen verplicht op een bepaalde manier doen en verder.... nu doe ik ook Natural Horsemanship met m maar daarvoor moet ie ook wel ns een zadeltje op (zonder mij) om verder te kunnen.... iemand tips?knal het dier lekker de wei op, het beest moet nog minstens een jaar of 17 aan het werk. Jij had het ook niet echt tof gevonden als je moeder je toen je vier was in de fabriek had neergeplant!

kus
Sesamlove

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:45

Riant schreef:
heb op een hengstenhouderij en op een topdressuurstal gewerkt en kan je vertellen dat er veel paarden rond hun achtste afgebrand zijn als het grote werk nog moet gaan komen, afgezien van het feit dat veel paarden mentaal niet fris en vrolijk blijven

mee eens, maar mensen die niet al te best rijden zouden m.i. ook van jonge paarden af moeten blijven!

Dat is allemaal zo afhankelijk ook van het paard. Het ene is met 2, 5 jaar sterker in de bouw en volwassener in de kop dan een andere met 3,5 jaar zal zijn.klopt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:02

Ik ben het er ook helemal mee eens dat je paarden stukrijdt als je ze te vroeg te zwaar werk laat doen hoor daar zeg ik niks over dat blijft een feit. En veel mensen willen nu een keer vlot naar de top en denken niet om het paard dat blijft heel erg jammer.

Maar zulke mensen verrrijden een paard toch wel .. of ze nu met 2,5 of 4 jaar beginnen.

Maar dat zegt niet dat ze van porcelein zijn en ze niet bereden mogen worden voor ze zijn uitgegroeid.

Tussen je paard beweging geven en netjes beleren en zorgen voor een goede basis in de jeugd (zeg L niveau maximaal) en op 5/6 jarige leeftijd dik in het Z willen hebben zit wel een groot verschil.

Het heeft gewoon niet alleen met botten te maken en de broei van het skelet maar ook wel degelijk met de spieraanleg, talent en karakter van het paard. Of een paard psygisch al een beetje volwassen en een is, telt voor mij weldegelijk mee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:18

Citaat:
En daarnaast is beweging en het leren van gehoorzaamheid gaat niet ten kosten van de groei en ontwikkeling van een paard.

Als je die tot het 3 jaar naast de rug doet niet nee.
Beweging moet voor 99% bestaan uit weidegang daar kan een paard zich het allebeste ontwikkelen simpelweg omdat dat zijn natuurlijke omgeving is.

Citaat:
Het is daarom ook niet voor niets dat de paarden in de sport pas M mogen startten al ze 5 jaar zijn.

MOGEN
starten....dat zegt nog niks over de africhting van het dier...thuis kan ie alle Z oefeningen misschien al zuiver uitvoeren.
Ik zie niet in dat deze regel een echte bescherming voor het paard is.
Als je met 2,5 al gaat rijden waarom dan niet het paard voor zijn 5e klaar hebben voor de Z.
En om Z nivo te halen hoef je echt geen wedstrijden te rijden

Citaat:
Mensen zijn op hun 18e pas uitgegroeid maar daarm kunnen ze gedurende de jeugd en de groei nog wel gewoon sportten en inspanning leveren

Maar een kind doe je toch niet voor zijn 4e op een sport?
De eerste sport die kinderen meestal doen is zwemmen....en is zwemmen niet een onbelastende sport.
Ook stoppen we kinderen niet in een box...die spelen en rennen zoveel ze willen...dat moet dus met paarden net zo...ookm op latere leeftijd.

Citaat:

De hengsten die voor de keuring gaan daarbij gaat het puur om het geld.

En volbloeds die met 2 worden bereden kan misschien wel normaal zijn maar of het ook goed is?

Ik heb genoeg dravers gezien die met een jaar of 8 compleet verrot waren dat alleen de slager nog uitkomst bood.

Het skelet van een paard is gewoon met 3 jaar pas instaat om belasting aan te kunnen.
En wat is nou dat half jaartje extra wachten op een heel gezond paarden leven.

Het probleem is dat mensen tegenwoordig geen gedult meer hebben.

Toen ik mijn fjord ging inrijden was ie 4 jaar....en kreeg te horen dat het idd wel eens tijd werd!
Het paard vond het tijd...want zijn lichaam was er aan toe .

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:29

Ik denk heel eerlijk dat je er weinig aan kan doen.
Je hebt het paard immers verkocht, en is dus niet meer van jouw!
Dat houd in dat je er dus ook niets meer over te zeggen hebt.
Aangezien je geprobeert hebt om die mensen uit te leggen dat het niet goed is, en ze nog steeds weigeren te luisteren, denk ik dat je je erbij neer moet leggen!
Hoe erg het ook voor je is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:32

[quote="Riant"]Ik ben het er ook helemal mee eens dat je paarden stukrijdt als je ze te vroeg te zwaar werk laat doen hoor daar zeg ik niks over dat blijft een feit. En veel mensen willen nu een keer vlot naar de top en denken niet om het paard dat blijft heel erg jammer.

Maar zulke mensen verrrijden een paard toch wel .. of ze nu met 2,5 of 4 jaar beginnen.

Helaas zijn DAT wel de mensen die met de paarden die sterk genoeg zijn om het vol te houden naar de Inter en de GP komen... ik bedoel maar! Met 8 jaar je GP-oefeningen lopen...da's stevig doorgetraind toch?

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:35

afslachten die mensen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:38

Tja ik kan maar 1 ding zeggen en dat is al vaker gezegd.
Je hebt hem verkocht en hebt er dus niets meer over te zeggen.
Als ik jou was zou ik liever geen contact meer met die mensen hebben, en het allemaal proberen te vergeten.
Je zult ze toch niet op andere gedachten kunnen brengen.
Dit klinkt misschien heel bot, maar zo staan de zaken er nu eenmaal voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:45

trouwens hij is al over 3 maanden 3 en ik heb er nog maar 4x op gezeten.

een pony van bijna 3 is trouwens wel weer wat anders dan een die maar net 2 is he

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:05

Urielle schreef:
trouwens hij is al over 3 maanden 3 en ik heb er nog maar 4x op gezeten.

een pony van bijna 3 is trouwens wel weer wat anders dan een die maar net 2 is he

dat bedoel ik en over dat longeren, hij vind het gewoon niet leuk. kan ik r wat aan doen. iedere keer als ik begin met longeren gaat het goed maar als ik het regelmatiger doe wordt ie steeds lastiger en heeft ie dr geen zin meer in, dan kan ik m net zo goed op de wei laten staan vervelen. maar nu doet iedereen zo vijandig maar wat moet ik dan met mijn pony?

kus
Sesamlove

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 16:07

Sesamlove, wil je in het vervolg je eigen topic maken! Je voegt totaal niets toe aan mijn vraag.

Verder iedereen bedankt voor de reacties, ik zal het er nu bij laten zitten, maar baal als een stekker....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:33

MMaxje schreef:
Verder iedereen bedankt voor de reacties, ik zal het er nu bij laten zitten, maar baal als een stekker....

Dát kan ik me héél goed voorstellen.
Je verkoopt je paard met het idee dat hij het beter, dan niet goed, krijgt.
Wanneer je er achter komt dat dat dus niet zo is..... Is nooit leuk!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:37

Belachlijk, dat er mss iemand van 20 kilo één keertje op gaat zitten..
Maar met zadel

*Ben jij niet toevallig Ilonka en heb jij een haflingerhengst verkocht mmaxje?

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:43

Echt asociaal is dat. Als je het te vaak doet groeit hij niet meer goed en is hij voor zijn hele leven verpest. Je rijd hem pas in op z'n derde of vierde vind ik en je mag best wat met hem doen, poetsen, leren voetje geven, enz. Dan longeer je hem is ofzo maar je gaat tog zo'n jong paard niet belasten al met een zadel en EEN KIND VAN 9 JAAR Alsof die zo licht zijn, vind ik niet echt meer op die leeftijd. Ik hoop dat die er niks aan overgehouden heeft anders kan je er niets meer mee als hij is volgroeit, zijn z'n botten scheef gegroeit endergelijke. Echt sommige mensen zijn niet vertrouwd met dieren...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:50

jemig zeg, dan verkoop je ook je paard!
heel sjit dit, maar je kan er idd niks aan doen, hooguiit proberen terug te kopen, wantr je bent geen eigenaar meer, en idd de db zal ook nioks doen..