Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MMaxje schreef:Maar nou hoorde ik net dat het beest al een zadeltje op heeft gehad, en dat dat meisje er regelmatig opzit.
Vlover schreef:MMaxje schreef:Maar nou hoorde ik net dat het beest al een zadeltje op heeft gehad, en dat dat meisje er regelmatig opzit.
Het erop zitten kan volgens mij weinig kwaad. Ik was zelf 11 toen toen ik op mijn 1,5 jarige ging hangen/zitten, maar ik woog toen iets van 34kg.
Mijn paard is nu 5 en heeft er niets aan overgehouden, ze heeft een heel mooi recht ruggetje en is helemaal niet depresief ofzoiets.
Een zadel daarintegen gaat wel een beetje ver.
Dat betekend volgens mij ook dat het paard al echt aan het werk moet en dat is niet de bedoeling!
Pannie schreef:Pfff als ze dan zonodig willen rijden koop dan gewoon een beestje wat al bereden is en niet eentje waar je nog 3 jaar mee moet wachten!
Riant schreef:Toydoll da's ook niet waar hoor wat dacht jij van de hengsten die voor de keuring gaan die zijn er ook voor hun 3-e al bij en dat moeten de toppers gaan worden.
Bij volbloeds is het heel normaal dat ze met 2 worden ingereden.
En het is niet het vroege inrijden waardoor veel paarden zo vlot slijten hoor .. het is de inspannign die ze daarna leveren.
Al rijd je je paard met 4 jaar in en je rijd hem daarna verkeerd dan richt je veel meer schade aan dan als je met 2,5 begint en netjes rijd.
Dat is allemaal zo afhankelijk ook van het paard. Het ene is met 2, 5 jaar sterker in de bouw en volwassener in de kop dan een andere met 3,5 jaar zal zijn.
Blijft een jaarling wel heel erg vroeg natuurlijk.
Sesamlove schreef:Wij hebben een pony van twee waar ik soms op zit puur om hem te laten wennen.wat???
ik rijd m ook pas echt in op zn 3e. nu zit ik er alleen maar op, hoeft ie niks te doen. krijgt ie niks van maar een jaarling is weer anders. die is nog zo veulenachtig.een tweejarige is ook nog maar een kleutertje hoor! maja..... nX aan te doen toch. bij mij is het nog zo dat dat paardje superslim is en dat ie wat te doen wil hebben. van longeren wordt ie gek; alleen maar rondjes draaien.longeren is bepaald niet alleen maar rondjes draaien, als je er zo over denkt weet je niet waar je mee bezig bent en moet je vooral geen paard beleren! Vrijheidsdressuur vind ik niks voor hem want dan moet ie nu al dingen verplicht op een bepaalde manier doen en verder.... nu doe ik ook Natural Horsemanship met m maar daarvoor moet ie ook wel ns een zadeltje op (zonder mij) om verder te kunnen.... iemand tips?knal het dier lekker de wei op, het beest moet nog minstens een jaar of 17 aan het werk. Jij had het ook niet echt tof gevonden als je moeder je toen je vier was in de fabriek had neergeplant!
kus
Sesamlove
Riant schreef:Toydoll da's ook niet waar hoor wat dacht jij van de hengsten die voor de keuring gaan die zijn er ook voor hun 3-e al bij en dat moeten de toppers gaan worden.
heb op een hengstenhouderij en op een topdressuurstal gewerkt en kan je vertellen dat er veel paarden rond hun achtste afgebrand zijn als het grote werk nog moet gaan komen, afgezien van het feit dat veel paarden mentaal niet fris en vrolijk blijven
En het is niet het vroege inrijden waardoor veel paarden zo vlot slijten hoor .. het is de inspannign die ze daarna leveren.
Al rijd je je paard met 4 jaar in en je rijd hem daarna verkeerd dan richt je veel meer schade aan dan als je met 2,5 begint en netjes rijd.
mee eens, maar mensen die niet al te best rijden zouden m.i. ook van jonge paarden af moeten blijven!
Dat is allemaal zo afhankelijk ook van het paard. Het ene is met 2, 5 jaar sterker in de bouw en volwassener in de kop dan een andere met 3,5 jaar zal zijn.klopt
Blijft een jaarling wel heel erg vroeg natuurlijk.

Citaat:En daarnaast is beweging en het leren van gehoorzaamheid gaat niet ten kosten van de groei en ontwikkeling van een paard.
Citaat:Het is daarom ook niet voor niets dat de paarden in de sport pas M mogen startten al ze 5 jaar zijn.
Citaat:Mensen zijn op hun 18e pas uitgegroeid maar daarm kunnen ze gedurende de jeugd en de groei nog wel gewoon sportten en inspanning leveren
Citaat:Toydoll da's ook niet waar hoor wat dacht jij van de hengsten die voor de keuring gaan die zijn er ook voor hun 3-e al bij en dat moeten de toppers gaan worden.
Urielle schreef:trouwens hij is al over 3 maanden 3 en ik heb er nog maar 4x op gezeten.
een pony van bijna 3 is trouwens wel weer wat anders dan een die maar net 2 is he![]()
MMaxje schreef:Verder iedereen bedankt voor de reacties, ik zal het er nu bij laten zitten, maar baal als een stekker....

Alsof die zo licht zijn, vind ik niet echt meer op die leeftijd. Ik hoop dat die er niks aan overgehouden heeft anders kan je er niets meer mee als hij is volgroeit, zijn z'n botten scheef gegroeit endergelijke. Echt sommige mensen zijn niet vertrouwd met dieren...