Wie weet het antwoord? (Dazen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Wie weet het antwoord? (Dazen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:32

runningkawa, ben bang dat dat het geval is, dan ligt het er dus maar net aan welk zintuig van jouw dazen het sterkst is. Zou wel verklaren waarom bij mij vorig jaar de Atex nog wel hielp en dit jaar weer niet en waarom Kevin (en bij jouw Kawa) met de witte vacht, meer geterroriseerd wordt door die krengen dan de bruine paarden en bij een ander weer precies andersom.

Ik vind dat die deskundige maar eens uit Brazilie terug moet komen, kan hij nog schat hemeltje rijk worden met iets waar die krengen dus écht niet tegen kunnen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:34

volgens mij heeft hij de laatste keer dat ik hem sprak gezegd dat er niets tegen te doen is.......maar wie weet, kan iemand iets uit gaan vinden! gasbrander lijkt me behoorlijk effectief

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:46

Best wel effectief ja

Ik zit meer te denken aan een vliegendeken die een stuk van de huid afstaat....heb daar wel wat ideen van op papier gezet, met iets van schuimrubber ertussen (alleen op bepaalde punten en heel smal en dan ook nog van een ademende foam) maar je blijft zitten met de buik. Voor een merrie kan je het nog redelijk dicht maken (mits er geen veulen moet drinken) maar bij een hengst/ruin heb je alweer een probleem.....lastig!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 23:09

Ons schimmeltje heeft ook veel minder last van d(w)azen dan de zwarte. Ik denk ook dat eikenbomen, mais en water(vochtig) er zeker mee te maken hebben, wat wij in brabant veel hebben. In de veluwe zijn er praktisch geen.
Ik zou willen dat alle eikenbomen werden vervangen door walnotenbomen. Wij hebben er al 1 in de wei staan, ook voor de schaduw. Ze zeggen tenminste wel eens dat die het ongedierte weg houden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:26

Oei, ik ben verslaafd aan walnoten
Komen daar in dit klimaat dan ook werkelijk walnoten aan of niet?
Ik kan zelf helaas niet van die bomen planten, alle eiken die hier staan (en dat zijn er best veel) zijn eigendom van de gemeente en staan ook niet op onze eigen grond, ben ook bang dat er niet zomaar gekapt mag worden
Hmmm, krijg ineens een brainwave voor een anti daas deken, nog steeds geen oplossing voor ruinen en hengsten maar wie weet waar ik op kom..... *gaat nachtelijk het een en ander uitwerken*

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 06:18

W.b. maïs: dat hebben wij hier niet! Wel slootjes (dus water) én populierenbomen en ik heb me laten vertellen dat die krengen daarin "leven". Dus eitjes leggen en overwinteren enzo. Het is zeker zo dat als je tussen de bomen en struiken doorrijdt je veel meer last van ze hebt dan wanneer je op open delen rijdt, maar dat komt denk ik ook omdat er dan meer wind staat. Op het weiland, dat bij ons ook aardig open is, is toch vaak minder wind omdat de dijk mét die populieren erop een hoop wind tegenhoudt. Dus daar hebben de paarden wel weer last van die dazen. Gisteravond stond er hier wel een hoop wind en het was niet echt warm (gelukkig, ben niet zo'n liefhebber) en m'n merrie stond heerlijk daasvrij te grazen met haar kind eromheen rennend...

Er zijn hier trouwens wel veel dazen en er zitten er best veel op de paarden, maar ik zie nog altijd meer "gewone" vliegen op ze zitten, gelukkig. Overigens zitten ze bij mijn merrie ook graag bij haar uier (zag vorige keer gewoon het bloed langs de spenen lopen! ) en op haar hals en borst. En natuurlijk graag in de kaaklijn, want daar kan ze ze niet goed kwijtraken...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:54

Het zijn dus altijd de vrouwtjes die steken.
De mannetjes eten honing?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:50

Citaat:
Komen daar in dit klimaat dan ook werkelijk walnoten aan of niet?

meer dan jij in je eentjeop kunt eten, als die boom eenmaal groot gegroeid is.
Bij het bedrijf waar ik gewerkt heb in Baarle Nassau hebben ze overal van die bomen geplant, tegen de muggen en de vliegen.

Maar volgens mij heeft niemand de afgelopen dagen ookmaar 1 daas gezien, want met die koude rotweer zijn ze er niet en, het goede nieuws: volgens een agrarische site waarop je moet inloggen blijft het tot half. aug, dit weer en of het daarna nog opknapt weten ze niet......
*gaat winterkleren tevoorschijn halen en zomerkleren opbergen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:02

Heerlijk weertje toch
lekker veel minder dazen, vliegen en muggen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:14

geweldig: een zeiknat paard, de wei staat onder water, de voeten verweken en ik word ook nog es doorweekt als ik dat zeiknatte paard toch maar op ga halen. Van mij mag het in de zomer minstens DROOG zijn....... er valt de rest van het jaar al water genoeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:16

Het zeiknatte paard hebben we hier ook
natte wei wel bij de buren, maar wij lekker niet
Hier mocht voor het land best een buitje vallen

Vanmiddag moet het wel ff droog zijn, ik zou met iemand in de de buurt een buitenritje gaan maken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:22

ik moet vandaag de verplichte 20 minuten stappen onder het zadel, maar dat zal echt niet gaan, tenzij het nu droog wordt..... maar, dazen hebben we sowieso al niet, geen vliegen vandaag.....

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:32

Met de temperaturen heb ik ook geen moeite (idd ook een stuk minder steekbeesten, zeker met wat wind erbij!) maar het hoeft van mij ook niet de hele tijd te regenen. Veeleisend?!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:41

Nat???? Hier heeft het al tijden niet meer geregend! En nog regent het niet.
Wel zitten er hier nog steeds dazen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:04

ruilen??? hier staan de weilanden alweer blank hoor en het knapt ook niet op voorlopig......

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:47

smurf schreef:
meer dan jij in je eentjeop kunt eten, als die boom eenmaal groot gegroeid is.

Try me

Op dit moment ook geen dazen hier, logisch want het waait best op het moment.
Hier ook aardig wat regen gevallen vannacht maar nu is het droog. De paddock id het ene deel droog (ligt hoger en loopt netjes af zodat het water weg kan lopen) maar aan de andere kant van het hek is het 1 grote modderpoel en waar gaan ze staan? Juist, in de bagger

Van mij mag het een graad of 25 worden, dan vind ik het nog lekker. Zo koele dagen tussendoor vind ik ook best prettig hoor dus het mag nog wel even zo blijven maar met 25 graden hebben we zéker weer last van dazen....

Ik ga toch proberen een dazendeken te ontwikkelen, zal vast niet helemaal lukken maar ik heb proefpaardjes genoeg hier staan

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:51

neem ff contact op met Wanda in Baarle Nassau, die heeft dat allang gedaannamelijk, een Bels omaatje heeft 6 of 8 dekendingen gehaakt van bepaalde wol die precies over de tuigen heen vastgemaakt konden worden (niet meer nadat ik ze gewassen had )
Daar rijden ze ritten mee daar.
Het bestaat uit een rugdeel dat tot halverwege de grond komt en een hoofd-halsdeel dat je aan het hoofdstel vastmaakt (aan de gespen van het hoofdstel)

het is een heidens werk om met netten te moeten rijden, want je bent een half uur zoet met optuigen, maar het werkt perfect!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:49

Ja maar die dingen maak ik ook al 2 jaar, het gaat mij erom dat het lichaam van het paard helemaal bedekt wordt, dus ook de buik en dan dusdanig dat geen daas zich tussen de deken door kan werken, met gewone vliegendekens is dat dus wel het geval.
Je moet meer richting Boett deken denken maar dan dat de deken niet op de huid zelf ligt, een daas bijt daar nl. zo nog doorheen.
In de eerste instantie gaat het mij ook alleen om een deken voor op het land. Met rijden heb je weer met heel andere (vooral ruimere) bewegingen te maken en daar zijn eigenlijk best veel soorten al voor te koop (oké, meestal niet te betalen maar wel erg effectief, ook met buikflap dus)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:10

Sokkebok schreef:
In de veluwe zijn er praktisch geen.

Dan hebben alle dazen van de Veluwe en omstreken zich vast in Lunteren (ook veluwe) verstopt. Als je van de binnenbak 30 meter naar de stal wilt lopen moet je wild om je heen slaan en tegelijk je hysterische paard in bedwang houden. Ze wachten je op, om vervolgens massaal met een kamikaze actie op jou en je paard te storten.

We zouden een prijsvraag moeten uitschrijven ergens op Wageningen of andere universiteit. Iedereen die last heeft van de dazenplaag heeft vast wat geld over om de ultime oplossing te vinden. De winnaar krijgt uiteraard ook een standbeeld... (en wordt vast ook miljonair)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:34

T@nj@ schreef:
[

Ik ga toch proberen een dazendeken te ontwikkelen, zal vast niet helemaal lukken maar ik heb proefpaardjes genoeg hier staan
[/quote]

Jawel hoor, de bucas vliegendeken met hals voldoet prima. Steken ze zeker niet door heen. Heb een zwart paard die altijd alle insekten aantrekt. Hij gaat dan ook zonder deken rennen met honderden dazen in zijn kielzoog en op zijn lijf als vampiers.

Vraag me af of ze bloed ruiken. Kan het zijn als ze eenmaal zijn gestoken dat dat alle andere dazen aantrekt? De vrouwtjes hebben bloed nodig, dus lijkt me dat moedernatuur hun een zintuig geeft dat bloed kan ruiken. Ze komen idd vaak op de hals zitten en juist daar waar de aders goed te zien zijn. Maar ook op plaatsen waar je paard net niet met de staart kan komen, net boven de staartwortel bv }> Ze zijn dus nog niet zo dom.

Ze zitten in het hout, zeker ook in de maisvelden. Hun nesten hebben ze in de grond op vochtige plaatsen, nabij schaduw maar ook waar zon kan komen. Heb je nog zonne dazen,die alleen als het warm is met felle zon, zonder onder, weg daas.Dat is misschien de reden dat ze niet op stal komen, te koel te donker. Dan heb je nog op broeierige bewolkte dagen de regendazen. Tussen de regenbuien door komen ze.

Zou je eigenlijk een dummie moeten maken. Een bakje met bloed en daar vergif in doen Misschien schrikt al die lijken bij dat bakje de rest van de vriendjes ook wel af.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:18

De Bucas voldoet bij mij dus niet, helaas bijten ze daar ook gewoon doorheen én ze kunnen er ook nog onder komen, kruipen er gewoon onderdoor en dat is nou juist wat ik wil proberen tegen te gaan.
Dus een deken die niet op de huid rust en alles kan beschermen, zal geen simpele opgave worden

Hihi, ja een dummy met wat gif
Ik denk trouwens dat het middel wat eerder in dit topic ter sprake kwam, wat dus wel hielp maar wat niet meer bij paarden gebruikt mag worden, iets erin heeft gehad waardoor dazen doodgaan, ik neem aan dat ze dat dan misschien ook wel kunnen voelen/ruiken.

Dat er op de veluwe geen zijn lijkt mij ook erg sterk, dat zal ook van plek tot plek verschillen neem ik aan, ligt ook weer aan vocht, bebossing etc.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:34

I.p.v. de daas van onze paarden weg te houden kan het ook een oplossing zijn om deze te bestrijden met zijn natuurlijke vijand, zodat er gewoon geen dazen meer zijn?

En dat dazen veulens niet lastig vallen moet toch achterhaalt worden, is het de vacht? Het imuun systeem of dergelijke? (Het kan zijn dat paardenmelk iets achterlaat waardoor de daas wegblijft).

Het zou allemaal eens grondig onderzocht moeten worden, de rede achterhalen waarom het bij het ene paard minder/meer is.

Er MOET een verklaarbare rede zijn.

Laten we Bokt in actie schieten?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:40

RanouK schreef:
Laten we Bokt in actie schieten?

Niet de actei Bokt voor Azie... maar Actie Bokt anti Daas.

De gelukkige krijgt de nobel prijs voor de paardenvrede.

Overigens: als ik mijn paard goed bescherm dan komen ze op mij af... dus het goedje moet ook voor mensen te gebruiken zijn zonder dat het ons verdelgd.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:46

De nobelprijs voor paardenvrede, zit wat in

Bij veulens denk ik dat het idd. door de vacht komt maar ook weer niet
Mijn veulen is inmiddels jaarling en heeft er zijn hele veulenzijn nog geen last van gehad, nu als jaarling ook niet.
Mijn mini, Shet en Welsh A tjes, hebben ook vrijwel geen last.
Ik denk dus dat ze gewoon voor de grootste prooi gaan, kunnen ze lekker veel bloed uithalen

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:03

Ik denk dat diegene die HET anti dazenmiddel ontwikkelt dat ECHT werkt kan gaan rentenieren...................