Paarden in stends, is dit erg slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Re: Paarden in stends, is dit erg slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:41

Cassidy schreef:
Niet om je aan te vallen Jantina, een paard berust redelijk snel in een bepaalde situatie, is in mijn ogen dus geen graadmeter of iets goed is of niet.

Dat weet ik Cassidy, dat bedoelde ik dan ook met dat zij liever in de wei zouden staan de hele winter. Lekker met een dikke vacht, niks geen ritjes met het baasje, maar lekker grasjes vreten.
Maar goed, ik dwaal een beetje af.

Mijn paard staat nu van jongs af aan in een stand. En ze is er niks slechter van geworden. Túúrlijk is ze beter af in een hele ruime box. Wie gunt zijn paard dat nou niet?

Alles valt en staat met de manier waarop je je paard houdt. Of dat nu in de wei is, in een box of in een stand.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:55

Ik vind het een prettiger idee als mijn paardje lekker d'r beentjes kan strekken als ze ligt.
Verder ben ik het er wel mee eens dat als paarden niet beter weten er ook geen probleem mee hebben.

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:05

Bij ons op de manege zijn alle stands er een tijdje geleden tussen uit gegaan. Stands waren vroeger voor werkpaarden die in principe de hele dag door werden gebruikt en alleen af en toe tussen door en snachts neer werden gezet. Ik vind ze zelf niet meer van deze tijd, maar als het niet anders kan moet je toch wat. Uiteraard moeten ze wel genoeg vrij kunnen bewegen, ofwel in lessen/ritten ofwel vrij in de wei.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:28

stand zonder tussenschot vind ik ook niet goed.
ook al staan men bijrijdpaarden zo, maar ze staan met 2 naast elkaar, in een koeienstand (zonder schot tussen)tussen de paarden is er wel minimum 1 stand tussen,zodat ze kunnen draaien,
maargoed, als ze ene halfuur per dag aangebonden staan dan is het lang...
verder hebben we nog een box, zodat we het oudste paard in de ene stal kunnen loszetten, en de 3 jonge paarden in de andere stal, moesten ze meerdere uren blijven staan (bv voor als de DA komt ofzo).

voor zoiets vind ik stands niet erg, en ook niet bv op een manege dat ze een uur voor de lessen binnengehaald worden, en een uur erna weer op de wei gegooid worden.
maar zeker niet voor dag en nacht, maar voor dag en nacht vind ik een box ook niet goed.

en van de tip een deurtje erachter te doen, zou ik niet durven hoor, zeker niet als het vaste zijwanden zijn.
als ze zich willen draaien, en ze geraken vast, krijg 600 kilo paniek maar weer los...

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:57

[

Pff,als het verboden word,jammer dan,wij blijven ze houden in stands.
Stands zijn super makkelijke en kij fijn!Er is helemaal niets slechts aan!
[/quote]

Super makkelijk en fijn??? Probeer zelf maar eens een hele tijd achter elkaar stil aan een touwtje zonder je kont of wat te keren Ik zou het echt super vinden als het verboden zou worden!
[/quote]

helemaal mee eens!
ik vind stands vreselijke paard onvriendelijke dingen en vind ook zeker dat ze verboden moeten worden! een paard is een kudde dier, en moet vooral lekker kunnen bewegen. en om nou te zeggen en manege paard komt er genoeg uit voor beweging dus het valt wel mee? onzin. een paar uur suffe rondjes rennen op 'afgebeult' worden is heel wat anders dan lekker rustig grazen en lopen op de wei, of zelfs wat scharrelen in een gewone stal met stro.
het gaat hier ook om het geestelijk welzijn van de dieren en niet alleen maar om het lichamelijke. het valt me op dat veel mensen daar niet eens bij nadenken, hoe afgestompt een paard kan worden van het uren staan in een stand!
weg met die dingen, prima als ze verboden worden![/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:35

marlo schreef:
helemaal mee eens!
ik vind stands vreselijke paard onvriendelijke dingen en vind ook zeker dat ze verboden moeten worden! een paard is een kudde dier, en moet vooral lekker kunnen bewegen. en om nou te zeggen en manege paard komt er genoeg uit voor beweging dus het valt wel mee? onzin. een paar uur suffe rondjes rennen op 'afgebeult' worden is heel wat anders dan lekker rustig grazen en lopen op de wei, of zelfs wat scharrelen in een gewone stal met stro.
het gaat hier ook om het geestelijk welzijn van de dieren en niet alleen maar om het lichamelijke. het valt me op dat veel mensen daar niet eens bij nadenken, hoe afgestompt een paard kan worden van het uren staan in een stand!
weg met die dingen, prima als ze verboden worden!

Onvriendelijk?Afbeulen?
Oei,overdrijven is ook een vak!
De pony's staan overdag in de wei,bijna elke dag een uurtje rijden,en s'nachts gaan ze de stands in.
Erg he..

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 07:12

ja, een hele nacht?! dat is al te lang

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:31

Hihi ik weet welke stal je bedoeld...
Nou ja ik houd niet van stands
1.vind het geen fijn gezicht met de konten naar het gangpad waar je loopt.
2 Lastig met opzadelen
3. de paarden kunnen niet omdraaien of eens lekker rollen.
4 ze staan alleen maar naar een muur te kijken dat lijkt me nou ook niet echt leuk voor die paarden.

Ik vind het dus SLECHT

Er is al wel een verbod maar ze hebben tot 2007 om te verbouwen VEELSTE LAAT
Veel manege eigenaren kiezen bij de bouw van de manege voor stands want zo kunnen ze 2x zoveel paarden kwijt. en nu met dat verbod komen ze dik in de problemen want dan hebben ze niet genoeg ruimte

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:35

Applelove schreef:
2 Lastig met opzadelen
4 ze staan alleen maar naar een muur te kijken dat lijkt me nou ook niet echt leuk voor die paarden.

Ik vind het dus SLECHT

Toch denken veel mensen zwart-wit.
Niet alle stands zien er zo uit. Natuurlijk op veel maneges en grote stallen wel. Maar uit jouw lijstje blijft in sommige gevallen alleen punt drie over. Het paard wat bij mij in de box staat heeft het zelfde uitzicht als het paard wat op stand staat. Opzadelen doe ik nóóit in de stal. Geen konten langs het gangpad. Maar goed, túúrlijk is het fijner als ze in een box staan. Maar dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk.
Dus om nu te zeggen dat stands altijd en overal verschrikkelijke dierenmishandeling zijn Nee dus

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:00

Toen mijn pony hoefbevangen was heeft ze in een grote stand gestaan. Ze moest op een zachte bodem staan en dat was het makkelijkst realiseerbaar in een stand omdat ze toen nog al wat schraapte. Overdag stond ze dan in de bak en 's nacht in de stand waar een hele hoop mest in gelegd was. Daarom weer een hele laag schone stro. Dit was op advies van de DA. Maar zelf zou ik er nooit voor kiezen.

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:03

@ Manon_S : Op sommige maneges staan de paarden niet alleen in de winter dag en nacht buiten maar ook in de zomer. zo zielig voor die paarden :@

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:35

Applelove schreef:
Hihi ik weet welke stal je bedoeld...
Nou ja ik houd niet van stands
2 Lastig met opzadelen

Ik vind het dus SLECHT

Veel manege eigenaren kiezen bij de bouw van de manege voor stands want zo kunnen ze 2x zoveel paarden kwijt. en nu met dat verbod komen ze dik in de problemen want dan hebben ze niet genoeg ruimte

Bij nummer 1 en 2 heb ik geen last van. Met opzadelen is gewoon bijna het zelfde als dat ie er uit is, alleen wat krabber.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:57

hey,

natuurlijk is dit niet slecht! als dit zo was, dan zouden deze stallen echt niet gebouwd worden hoor

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:05

Bij ons staan de manege pony's in stands, de paarden in een gewone stal, dat dat omdat er niet genoeg ruimte is voor stallen.

Bij ons staan de manege pony's ook dag en nacht op het land. Misschien een uurtje of 4 in de stands omdat ze de lessen moeten meelopen en eten. En dan gelijk weer naar buiten tot de volgende dag/avond voor een paar uur weer naar binnen.

In de winter staan ze meer in de stands, maar dat omdat het gewoon te slecht weer is om ze naar buiten te laten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:14

Cassidy schreef:
Manon_S schreef:
Bij ons kan je ze gewoon nog wel poetsen,
als je klaar bent met de rechterkant zeg je OM!
En doen ze een grote stap naar de andere kant en kan je bij de linkerkant!

Dus dan is er ook een mogelijkheid om er een achterwand in te zetten, en de paarden helemaal los te laten staan.

Alsof dat enig verschil maakt.
Hun touwtje is lang genoeg om om te kunnen kijken hoor, maar de stand niet breed genoeg om helemaal op te draaien.
Dus of ze nou los staan (er staan er een paar los) of vast, er zit niet echt verschil in

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:18

Nee dat vind ik ook. Bij ons kan je ook gewoon poetsen en opzadelen. Dat lijkt me ook de bedoeling van een stand, dat er daarvoor nog genoeg ruimte is. Als die ruimte er niet is heeft het paard ook te weinig ruimte.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:21

IndianRose schreef:
Stands zijn super makkelijke en kij fijn!Er is helemaal niets slechts aan!

We share the same thoughts

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:23

Zelf houd ik helemaal niet van stands! Ze beperken de bewegingsvrijheid van het paard. Ik vind dat een paard zijn kont moet kunnen keren. Staan ze wel op stro of dergelijke?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:24

Bij ons staan ze wel op stro lijkt me ook logisch toch?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:30

Applelove schreef:
2 Lastig met opzadelen

Ik vind het dus SLECHT

1. hoe het eruit ziet maakt geen donder uit hoe je je paard houd.
2. Met opzadelen is het juist handig, een box is voor een manege vreselijk onhandig omdat die kinderen die paarden moeten 'vangen'. Ze staan nu toch al vast, je hoeft ze alleen nog maar optezadelen.
3. De paarden kunnen zich idd niet omdraaien of (om) rollen als ze in de stand staan, maar omkijken is geen probleem en om even leuk te zijn, mijn paard rolt en ligt praktisch nooit.
4. Ze kijken helemaal niet alleen naar de muur
ze kunnen omkijken of even gezellig kloten met de buurpaarden.

Even ter verduidelijking, ik hou niet van stands, maar ik vindt ze net zo slecht als boxen. Een paard moet lopen, en zoveel mogelijk over harde bodems, anders heeft ie niet genoeg doorbloeding en krijgt dus geheid problemen. Ruim meer dan de meerderheid van de paarden wordt afgemaakt vanwege beenproblemen, omdat mensen het idee hebben dat een paard op stal hoort. Een paard wat nooit op stallen heeft gestaan ligt praktisch nooit, dat hebben ze ook niet echt nodig. Als ik kijk naar mijn eigen paard, deze heeft een maandje op een loopstal gestaan en dus ook een maand niet gelegen. Ze vertikte het gewoon.
Een paard moet ook eigenlijk bij andere staan, voor hun geestelijk ontwikkeling; maar ook omdat ze elkaar in beweging houden.

Ik ken deze manege, en ik zal niet zeggen dat het goed is; in tegendeel, omdat ze veelste veel stil staan hebben ze ontzettend opgezeten pezen (stalbenen). De paarden zijn allemaal stijf en ook lichtelijk overbelast. 4 uur per dag goed lopen is niet slecht, maar als het 4 uur perdag rug wegdrukken is natuurlijk wel. Er is niets ongezonder voor je paard dan hem opsluiten in een kleine ruimte, of dat nou een stand of box is.
Inderdaad komen ze er zomers wel lekker in de kudde op het weiland, dát is iets wat op veel maneges niet het geval is. Hierdoor hebben ze dan toch nog een beetje ontspannen beweging.
Swinters gaat dit helaas niet, maar gooien ze ze soms met zn alle in de bak of als het goed weer is in het weiland.

Helaas is het om weinig maneges ook maar iets beter geregeld.

by the way, je paard op een stal zetten met geen of weinig stro is veel beter voor je paard en zijn hele bewegingsmechanisme. Paarden opstal krijgen zoiezo teweinig beweging en dus doorbloeding, en als je ze dan op een (stuk) harde bodem zet wordt dat teminste nog enigzins verbeterd.

jollytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:36

Manon_S schreef:
Bij mij op de manege staan de manegepaarden in stends..
Is dit erg slecht voor ze? Ze kunnen wel liggen,
maar niet languit met hun benen..

Gr. Manon

Ik zou mijn eigen paard er ook niet izetten maar bij ons op de manege staan de pony's ook in stends, en ze hebben het niet slecht.
ze gaan bijna altijd naar buiten en snachts in de winter houden ze elkaar lekker warm.

groetjes jollytjuh

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 00:34

Gelukkig zijn ze in Zweden al stukken wijzer dan hier. Een paard moet minimaal een box van 4m bij 4m hebben. En mag nooit alleen gehouden worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 06:29

Ik een stand slecht voor een paard, zeker als ze daar de hele dag staan (met uitzondering van de lessen). De bewegingsmogelijkheden zijn echt veel te klein voor een dier dat vanuit zijn eigen natuur de hele dag door beweegt. Bovendien is een paard een vluchtdier dat wilt kunnen zien wat er om hem heen gebeurd, in een stand ontneem je dit voor een heel groot deel.

Als ze er alleen 's nachts staan en de rest van de dag in een weiland, dan is het misschien nog te doen, als de stands ruim genoeg zijn om ze te laten liggen en er voldoende hooi is om de verveling tegen te gaan. Maar zoals al gezegt, dan is een kleine stal nog beter. Dan hebben ze in ieder geval nog een klein beetje beweging.

Maar hoe dan ook: een stand neem je niet voor je paard, maar voor je eigen portemonnee....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:51

Toydoll schreef:
Hun touwtje is lang genoeg om om te kunnen kijken hoor, maar de stand niet breed genoeg om helemaal op te draaien.
Dus of ze nou los staan (er staan er een paar los) of vast, er zit niet echt verschil in

Je wilt niet weten hoe weinig ruimte een paard nodig heeft om te kunnen draaien. We hebben een paard op stal staan die het presteerd om in een tweepaardstrailer te draaien, omdat hij er er wel in, maar achteruit niet meer uit wil.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:01

Een stand is sowieso een ontzettend slechte manier om je paard te huisvesten. Het paard is erop gebouwd om de hele dag te kunnen bewegen en te eten. In de stand wordt de bewegingsvrijheid van het paard zeer beperkt. Daarnaast zijn paarden sociale dieren, en in veel stands is het sociale contact niet mogelijk. In een stand heeft het paard geen of weinig kans om zijn 4 levensbehoeften te bevredigen (euh .... ja leuke woordkeus hihi). Deze 4 levensbehoeften zijn veel frisse lucht, regelmatig kleine porties (ruw)voer, veel bewegingsvrijheid en veel sociaal contact. Bovendien kan een paard in de meeste gevallen in een stand niet languit liggen, en dat is nou juist de houding waarin het paard het beste kan uitrusten. In veel (Europese) landen zijn stands zelfs verboden!
In de vrije natuur loopt een paard tot wel 60 km per dag. Een paard in de wei loopt zo'n 10 km per dag. Een paard in een box heeft meer ruimte dan een paard op stand, maar in een box loopt een paard slechts 60 meter per dag (meestal rondjes draaien).
Je kunt zo'n paard dan wel uit de box trekken en 'm even flink gaan rijden zodat ie een aantal km onder het zadel heeft gelopen, maar het gaat erom dat het paard verdeeld over de hele dag lekker kan lopen en eten.

Overigens lopen onze eigen paarden zo goed als het hele jaar door buiten in de wei, eventueel met dekens op (wat eigenlijk ook weer niet natuurlijk is ) en staan ze alleen als het echt pokkeweer is op stal.
Laatst bijgewerkt door Mies7 op 19-09-05 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt