Slim om te kopen?? FOTO´S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Slim om te kopen?? FOTO´S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:13

Ze zegt toch nergens dat ze m gaat klaarmaken voor een sportcarriere? Kan helemaal snappen dat je ervoor wilt gaan als je verliefd wordt op een paardje. tuurlijk zitten er risico s aan verbonden, maar als je de straat oversteekt zitten er ook risico s aan en dat doe je toch ook? Soms moet je net even meer op je gevoel afgaan dan op je verstand. En als je 13 bent kun je vaak makkelijk een paard inrijden! Ik ken zat meiden die dat hebben gedaan en er alleen maar van hebben geleerd. Als je goede begeleiding hebt kom je een heel eind!!!!
Veel plezier ermee en ga op je gevoel af!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:24

Loenz schreef:
Word waarschijnlijk een fijn en goed sportpaard

maargoed ik geef alleen mn mening, waar ze om vroeg...!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:28

er staat WORD waarschijnlijk, ze zegt niet dat ze weet ik hoe hoog wil gaan rijden met m, ze zegt zelfs dat t meer recreatief is, misschien beter inlezen eerst?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:41

Renske20 schreef:
niet aanvallend bedoeld, amar je bent pas 13 en dna een compleet groene 3 jarige hengst willen kopen...

geen idee wat je moeder aan ervaring heeft, maar hoe dan ook, als je hem wil kopen laat hem iig castreren en op een goede africhtingsstal inrijden! voorkomt een heeeele hoop problemen!

ben zelf 23 en mijn 2 jarige wordt volgend jaar door anderen ingereden, teriwjl ik als werk zelf paarden heb ingereden en altijd veel verschillende dieren heb gereden, en dit alweer mn 3e eigen paard is
merk nu wel dat je geluk of pech kan hebben qua karakter van zo'n jong dier en no way dat ik mijn peuter zelf ga inrijden, veel te bang dat t fout gaat en dan is zo'n dier voor t leven verpest

hengst laten lijkt me ook niet echt verstandig...

maargoed, als je er toch voor wil gaan, castreren & door mensen met ervaring (en dan bedoel ik veeeel ervaring en niet iemand die al 20 jaar wat rondhobbelt op brave paardjes) laten inrijden en dan komt t wel goed

wel vind ik het echt nog een baby voor een 3 jarige, dus geef hem iig de tijd

Inderdaad je bent nog maar 13 jaar.
Ik ken een meisje 15 jaar oud. Z2 dressuur ervaring, kan goed rijden.
Veel bij een vriendin van mij gereden op jonge groene paarden maar wel onder begeliding.
Ze koopt zelf een groen paard laat hem door PROF inrijden,.
En na 2 maand gaat het fout.
Ze ruilt hem in voor ander groen paard dit ging na 6 maand ook helemaal fout.
Ze is nu een jaar verder en met veel moeite is haar angst nu een beetje weg en durft ze weer op meerdere paarden te rijden.
En dit was geen scheitert.
Ze kan echt super rijden.
Maar een jong beest is niet voor iedereen weggelegd.

Stel dat je het gaat doen.
Zorg alsjeblieft voor dat hij goed ingereden word door iemand die dat goed kan en veel ervaring heeft en dat je de eerste periode goed begleid word door ervaren persoon.
Anders kan ik je voor 90% zeker al vertellen hoe het afloopt.

P.S. Ik dacht op mijn 13de ook veel ervaring te hebben, nu op mijn 21ste weet ik dat ook ik met 15 jaar rijervaring er nog lang niet ben.
En dat ikm nog een hele hoooooop te leren heb.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:50

Das waar maar een hoop leren doe je van veel rijden en daar hoort inrijden toch ook bij? Hoe kun je nu ooit paarden goed gaan inrijden als dat niet kan omdat je t paard misschien wel verpest? Dat risico zit er altijd aan, je kunt er alleen maar van leren

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:04

MissVicky schreef:
Das waar maar een hoop leren doe je van veel rijden en daar hoort inrijden toch ook bij? Hoe kun je nu ooit paarden goed gaan inrijden als dat niet kan omdat je t paard misschien wel verpest? Dat risico zit er altijd aan, je kunt er alleen maar van leren

Dat is waar maar het is zo zonde als dat het risico van het beest word.
Inrijden hoor te leren met iemand die ervaring heeft.
Ik ben nu behoorlijk veel bij iemand die haar beroep er van heeft gemaakt.
Ik help haar. en ben niks meer dan een hulpje.
Ik longeer, hou vast als zij er voor het eerst opgaat enz.
Als je dat goed afgaat.
Ga je zoals ik er af en toe op als er al een paar x opgereden is.
Dan ga ik erop en krijg continu begeleiding.
Ze laat me wel zelf aan rommelen maar als het fout gaat geeft ze een aanwijzing.

Als dit je een poos goed afgaat ga je weer verder.
Zo hoor je het te leren.
Dan gaat het niet ten koste van een paard.
En ten koste van jezelf.

Je moet met zulke dingen niet zelf aanrommelen maar eerst veeeeel ervaring opdoen.
Want je kan dit niet van uit je zelf, je moet het echt leren.
Tuurlijk zijn er paarden bij waarbij je het zelf wel kan, maar stel dat het nou toch niet goed blijkt te gaan dan ben je al te laat en heb je hem/haar al verpest.
En als je pech hebt voor goed.

Ik denk echt dat je op je 13de gewoon weg niet genoeg ervaring KAN hebben.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:15

Ik ben het met Daantjuhhh eens. inrijden is niet niks en vooral een hengst in rijden lijkt me een stuk moeilijker. Ik heb m'n paard voor een deel zelf ingereden. Omdat ik maar 1x per week hulp had schoot het niet echt op dus heb ik haar naar een africhtingsstal gebracht, ze zijn er 3maanden mee bezig geweest en toen ze weer thuis kwam heb ik er 1 1/2 maand over gedaan om alle spanning eruit te krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 06:45

Ik ben het ook met de meeste eens, ze is nog te jong eigenlijk om een hengst in te rijden, en zeker ook vanege het feit dat dit haar eerste eigen paad zou worden. Ze hebben daar geen ervaring mee, en om dan een jonge groene hengst te nemen? Foute keuze. Alleen al in de dingen buiten het rijden om zal het fout kunnen gaan, gewoon al omdat ze geen ervaring hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:04

Renske20 schreef:
'bijven plakken' en 'wat ponys hebben ingereden' is heel wat anders dan een 3 jarige hengst inrijden en klaarmaken voor een 'sportcarriere' en als 13 jarige heb je nou eenmaal lang niet zoveel ervaring als iemand die al jaaaren meegaat in de paarden! simpelweg omdat ze nog zo jong is!

t kan best goed gaan, t kan ook heeeel erg fout gaan, en dat laatste gebeurd vaker dan het eerste!

idd! Het kan echt gevaarlijk zijn!
en daarbij zou je het paard aardig kunnen verpesten, met goed bedoelde vergissingen.
Als het paard onzeker of bang wordt, moet je daar mee om kunnen gaan, bij een foute handeling zou het paard wel eens een "probleempaard" kunnen worden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:46

Als het goed aanvoelt, gewoon doen. Mijn verzorgpaard was ook tot zijn 3de wild, kende geen halster, borstels enz. Maar op zijn 4de reed ik al wedstrijden met hem. Heb de eerste 2 maand alleen maar contact proberen te maken, dus aaien en daarna borstelen en toen halster om. Na het zadelmak maken (door professionele mensen laten doen) ging het niet altijd van een leien dakje en hij blijft altijd eenkennig (hij is nu 7 jaar) en heel dominant tegenover mensen. }> Als ik er niet bij ben is ie een ramp, maar in die 4 jaar is ie heel braaf geworden en loopt nu met mij M1 dressuur en we zitten op springles. Dus veel geduld, dan kom je er wel hoor. En niet bang zijn om hulp te vragen, kan je veel ellende besparen.
Groetjes Brennie

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:49

Ben het met Brennie eens, als het goed voelt, doen! Als je genoeg ervaring hebt, moet het lukken, en als je het niet hebt, kun je altijd iemand vragen om te helpen.
Het zal alleen wel veel geduld en tijd vergen .. Maar als je dat hebt ..

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:06

ik heb alles eens gelezen, vind het een leuk paard, maar waarom zou ze het paard niet zadel mak kunnen maken?? Zelfs de ruiters op africhtingstallen hebben het een keer moeten leren, dus waarom zei niet.
Wel moet ze goede hulp krijgen. ( vraag het niet aal iedereen maar aan dezelfde persoon anders raak je helemaal de weg kwijt, aangezien iedereen wat anders zegt)
Mijn ervaring is dat hengsten niet moeilijker hoeven te zijn met inrijden dan een merrie, het klinkt natuurlijk heel wat een HENGST maar het is maar hoe je er zelf mee omgaat. Opvoeden en consequent zijn is van groot belang. Natuurlijk kan hij erg stoer worden maar dan is een castratie zo gebeurd. Als jij het graag wilt moet je het lekker doen.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:28

Als je de mogelijkheden hebt en het kunt veroorloven zeker doen.
Niet geschoten is ALTIJD mis!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:31

Weet je wel hoe duur het is om dat paard hier in Nederland te krijgen?Ik zou het paard lekker daar laten hier in nederland zijn genoeg leuke paarden te koop je kunt niet alles 'redden' wat je tegenkomt.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 13:50

ben ik weer,

Ik zal het paard ruinen iig.
Ik kan idd niet alles redden wat ik tegen kom, maar om een paard in NL te kopen kom ik nog op meer geld uit dan een in spanje te kopen en naar NL te brengen!

Maar nu heb ik een man gezien, een vriend van mijn pa, die loopt met 2 paarden 1 van 2 en 1 van 11 jaar oud.
Beide merries
Ik wil graag die van 2 jaar van hem kopen, een mooi beessie, en heel mak en lief!
Ik zal foto´s van haar maken.
Zij kost waarschijnlijk een euro of 600.
Niet zo veel dus

Ik laat haar liever dan gewoon door mjizelf en kennissen inrijden, dan vertrouwd ze ONS en raakt ze aan ONS gehecht en is ze op mijn manie van rijden ingereden.
Il rijd namelijk alleen met mijn benen, 1 hand enz enz (beetje in de western richting) en verder zeg ik alles wat mijn paard moet doen, ik zit niet in haar mond om te sturen enz enz dus vandaar.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:26

En naar mijn mening is met een 2 jarige die zo geweldig is als jij zegt, voor 600 euro, echt wat mis.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:11

Als ie n vriend van dr vader is kan dat een reden zijn dat ie zo goedkoop is

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:06

Zit iedereen hier ruzie te maken om die hengst, koopt ze gewoon een andere

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 16:08

nee, er is niets mis, de paarden hier zijn vaak nogal goedkoop, behalve als ze wilder zijn (zei m´n pa) omdat ze graag wildere paarden (bij voorkeur hengsten) hebben.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 16:09

"gulpje: nog niet cker hoor hahaha

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:13

Hmmm, ik sprak zondag iemand die de helft van het jaar paarden in Spanje traint. Hij zei dat de prijzen in Spanje ook al schrikbarend hoog waren, en ook Portugal wordt duurder. Vooral ook omdat ze vanuit Amerika (Noord en Zuid) nogal veel importeren. Als het een goedkope is is er vaak nogal wat mis mee, en niet omdat ze half wild zijn.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 19:49

die merrie, is niet half-wild, ze word voordat ik er koop (als ik dat zou doen) gekeurd.
En ze straald als een spiegel (haar vacht)