Veulens: opfok versus thuis op laten groeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLienkeXxX

Re: Veulens: opfok versus thuis op laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:48

ik heb 2 twenters ze staan op 40 hectare land met nog 8 andere paarden

Er zitten oudere bij maar ook nog jongere en nog 2 twenters.

Wij hebben niet gekozen voor de opfok omdat het dan niet dichtbij zou zijn en we willen ze wekelijks bezoeken

Ze doen het goed en mogen nog een jaar er staan minimaal

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:58

leuk topic,
ik zit zelf ook heel erg in dubio.
Ik heb mijn eigen land (12 ha) waar mijn merrie (22) en shet (10) op staan. Ik wil er een veulen bij kopen, en eigenlijk wil ik hem bij huis houden. Aan de andere kant vindt ik het ook belangrijk om hem (of haar) met leeftijdsgenootjes op te laten groeien.
De shet is heel speels, maar het is natuurlijk maar de vraag of dat genoeg is. Ik weet het gewoon nog niet. Gelukkig heb ik nog tot eind sept om er een beslissing over te nemen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:52

En toch.... ben ik meer dan 100% tevreden met de opfokstal van Fayette geweest. En haar veulen van volgend jaar ga ik ook weer naar die opfokstal brengen.

Fayette heeft zich als koudbloedje (met de droom om Arabier te zijn ) uitstekend vermaakt met al haar warmbloedvriendjes en -vriendinnetjes. 's Zomers van begin april tot begin oktober 24/7 buiten spelen en de eerste winter met zijn 9en (hengst- en merrieveulens) in een grote loopstal en de 2e winter met zijn 3en (merriejaarlingen) in een grote loopstal waarbij ze elke dag een paar uur op de wei kwamen. De hele dag constant te eten (gras, kuilvoer), elke dag brok en minimaal 1 keer per dag controle door de eigenaren van de opfok.

Opvoeding is belangrijk maar een dergelijk jong ding moet je niet elke dag gaan lastig vallen met halstertje om, poetsen, ed. Een keer per 2 weken is meer dan genoeg en daar kreeg ik ook complimenten over van de eigenaar van de opfok dat Fayette en het paardje van een kennis van me (we gingen altijd samen naar onze paardjes toe) zo makkelijk waren met het halster om doen, mee lopen en wormenkuur geven.
Wij hebben geen ruimte om het veulen aan huis op te laten groeien en ik vind het belangrijk voor de ontwikkeling van het veulen om te kunnen spelen met leeftijdsgenoten. Ik ken mijn merrie: die heeft geen zin om te spelen Die wil alleen maar gras eten.
Dus mijn veulen gaat volgend najaar naar het opfokadres van haar/zijn mamma toe en blijft daar gezellig minimaal een jaar of 2 spelen.