cap dragen : wel of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie draagt een cap of niet ?

Poll eindigt op

ik draag altjid een cap
Geen stemmen
ik draag nooit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op een buitenrit een cap
Geen stemmen
ik draag alleen op wedstrijd een cap
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Troeta

Re: cap dragen : wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:31

Jettie schreef:
Citaat:

(OK, sommigen hebben het geld niet, maar dat zijn een paar uitzonderingen in de paardensport)

wat een enge opmerking..

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:37

Ik draag geen helm:
- tijdens het dressuur rijden in de bak met mijn eigen merrie

Ik draag wel een helm:
- tijdens het springen
- tijdens het buitenrijden
- tijdens springwedstrijden
- bij het (in)rijden van andere paarden
- tijdens dressuurwedstrijden met andere paarden

Ik draag een hoedje:
- tijdens dressuurwedstrijden met mijn eigen merrie

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:54

Ik draag ALTIJD een cap... is ook verplicht op onze mange...
poll doet t nie...

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:59

IK draag ALTIJD een cap!
...En ik kijk ook altijd eerst naar links, dan weer naar rechts en nog een keer naar links als ik een weg oversteek én ik draag ALTIJD mijn autogordels.
Te veel meegemaakt om alleen maar te dénken aan rijden zonder cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:12

Citaat:
Veiligheidsbeugels, lijkt me verstandig, maar nog verstandiger is misschien wel met om met het juiste schoeisel te rijden, dan kun je ook niet blijven hangen (en niet te grote beugels...)

Zijn paardrijlaarzen dan niet meer veilig?
Want daar heb ik het bij gezien
Dus ook dan kan het.

Verder juist wel brede beugels, kom je altijd eerder uit dan smale

Idd met gympen of bergschoenen rijden, zonder veiligheidsbeugels is ook gevaarlijk.

Maar nogmaals, je kop is echt niet het enige waar je gevaarlijk op terecht kunt komen.
(vraag maar aan de mensen die bijv hun rug hebben gebroken)

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:32

ik draag altijd een cap
ik bedoel... ik ben nog nooit gevallen.... maar stel: je valt van je paard(zonder cap) en je komt met hoofdletsel in het ziekenhuis kan je de verzekering vergeten. Verder vind ik niet *mijn paard is bertrouwbaar* want schrikken doet hij niet voor z'n plezier. Mijn paardje heb ik een jaar en is nog nooit weggesprongen etc. Maar die cap zit altijd lekker op men koppie

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:36

Ik draag ook altijd een cap. Laatst weer, iemand op dressuurproefje (B geloof ik?) met een ontzettend lief betrouwbaar paardje. Dus zij moest een rondje galop, struikelde haar paard in de bocht, vlogen ze over de kop! Hele cap aan diggelen, maar haar hoofd was daar nog wel heel. Verder had ze nog wel een boel letsel opgelopen (met de ambulance afgevoerd) maar haar hoofd was dus nog heel.

Nee, rijden zonder cap zit er voor mij niet in Ik begrijp gewoon niet dat je zonder cap wilt rijden. Omdat jouw paard zoiets niet overkomt? Omdat het te warm is? Omdat je toch nooi valt? Nee, ongebrijpelijk...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:49

runningkawa schreef:
Verder juist wel brede beugels, kom je altijd eerder uit dan smale

Maar te brede schiet weer gemakkelijker je voet doorheen. Je moet dus gewoon beugels hebben die bij jou voeten passen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:53

De poll doet het bij mij niet???

Maar ik rij altijd met cap.
Wat een ander doet moet die zelf weten.
Alleen svp niet van je paard donderen zonder cap in mijn bijzijn.
Ben niet gediend van bloederige hoofdwonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:59

Te brede zie je zelden
te smalle veel te vaak

Maar daarom, lekker veilighiedsbeugels

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:40

Idd, breed is niet veilig omdat je hele voet daar door heen kan, maar te smal dan blijft de beugel steeds hangen (maar je kan er niet met je voet doorheen, alleen rijdt het ook niet echt fijn) conclusie, veiligheidsbeugels zijn dus inderdaad het best (imo), dan ga ik voor die met kooi, die rijden heerlijk, lekker groot oppervlak voor onder je voet en je raakt ze niet zomaar kwijt..

En RK, soms zie je dat inderdaad ook met laarzen, maar zal dat dan niet eerder aan de beugels liggen? (of zal gladde zolen/blokjes er ook iets mee te maken hebben?)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:47

Idd .
Daar rijd ik ook mee (veiligheidsbeugels). Ben één keer blijven hangen, nooit meer, heb gelijk die beugels gekocht.

Ik rijd ook zowat ALTIJD met cap. Een enkele keer vergeet ik het, als ik bv. snel moet zijn. Maar over het algemeen, nee altijd met cap .

Overlaatst was ik em ook vergeten op Olga. En toen moest ik op een ander paard en gelukkig dacht ik er toen aan, want een kwartier later lag ik er dus af .

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:32

Ik rijd met cap als:
Op wedstrijd(verplicht)
Met springen (verplicht)
Op jonge paarden(eigen keuze)
Paarden die ik niet ken (eigen keuze)
Paarden die bloed link zijn. (eigen keuze)

geen cap:
Dressuur rijden (eigen keuze)
buitenritten. (eigen keuze)

Zouden ze nou een body protector verplicht stellen dan begrijp ik het en dan vind ik het ook goed, helemaal op maneges e.d

nu ben ik meteen een aso en ben ik dom maar ik denk dat in sommige gevallen een cap juist veel gevaarlijker is dan dat je zonder cap rijd. En nog steeds vind ik dat je zelf zo volwassen moet zijn om je eigen keuze te maken of je wel of niet met cap rijd en de gevolgen voor eige risico moet nemen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:49

doubledream schreef:
Ik rijd met cap als:
Op wedstrijd(verplicht)
Met springen (verplicht)

geen cap:

Zouden ze nou een body protector verplicht stellen dan begrijp ik het en dan vind ik het ook goed, helemaal op maneges e.d

nu ben ik meteen een aso en ben ik dom maar ik denk dat in sommige gevallen een cap juist veel gevaarlijker is dan dat je zonder cap rijd. En nog steeds vind ik dat je zelf zo volwassen moet zijn om je eigen keuze te maken of je wel of niet met cap rijd en de gevolgen voor eige risico moet nemen.

Voorbeeldje?

Ik denk niet per se gevaarlijker maar inderdaad in sommige gevallen, heb je er niks aan. Mee eens. Maar gevaqarlijker?
Ja oke je hebt van die rare dingen dat 'als ik een cap op had, had ik mn nek kunnen breken'..
Maar die kans is ienimieni lijkt mij...doe mij maar gewoon een cap

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:00

Op Misty draag ik alleen een cap met buitenrijden omdat de eigenaresse aan me gevraagd heeft. Dus ja ook als ik die zelde keer eens spring is dat zonder cap!
Op Belinda en Roxces draag ik altijd een cap. Heeft de eigenaresse aan me gevraagd.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:21

IK draag altijd een cap. Komt grotendeels ook omdat het op de manege waar ik rij gewoon voor iedereen verplicht is.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:34

Ik draag ook ALTIJD een cap, altijd.. Ook omdat ik op een manege rijd, maar al ga ik op de pony die bij m'n verzorgpaardje staat, dan ook, vrijwillig (en omdat 't moet van de eigenaar ) maar nouja.. ik heb zo'n lichtgewicht ding, 't weegt geen klap, zit niet irritant, is neit warm, dus, waarom niet?

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:10

ligt eraan... als ik bij ons op stal in de buitenbak rijd doe ik hem niet op omdat ik weet dat mijn paard gewoon zo'n goedsul is! en ik weet dat een paard een paard blijft!!! maar als ik naar de ponyclub ga of als ik buiten rijd doe ik hem uiteraard wel op!

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:06

en voor de mensen die mennen, hoe doen jullie dit? is het verplicht? of doe je het uit eigen veiligheid of....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:16

Skitter schreef:
doubledream schreef:
Ik rijd met cap als:
Op wedstrijd(verplicht)
Met springen (verplicht)

geen cap:

Voorbeeldje?

Te grote caps, te kleine caps. Caps die niet vastzitten op je hoofd (met een elastiek en dan het elastiek niet omdoen bijvoorbeeld). Dan krijg je zo'n effect dat je op je hoofd valt en dan ook nog is lekker op je cap te recht komt.

Maar die mensen zijn dan wel veilig bezig, want die hebben een cap op... (niet dus). Dan kan je beter zonder rijden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 06:47

Ik ben vorig jaar van m'n paard gevallen. Toen had ik nog m'n oude cap; met elastiek en die zat niet vast.

Ik ben toen me m'n hoofd op een springbalk gevallen, toch maar een geluk met die cap op...
Nadien is ie wel afgevlogen, vraag me niet hoe, maar ik heb een serieuze smak gemaakt.

Dus het hoeft niet per sé mis te gaan hoor, de mijne bleef gewoon op en ging pas af na de val.

Dus toch maar liever wel die cap, want ik denk dat het altijd veiliger blijft...

Nadien heb ik mij dus maar een echt veilige cap aangeschaft .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 07:54

ik draag ook altijd een cap.

Zoals eerder is gezegd: Prima als je zonder wilt rijden, moet je zelf weten, maar kom dan niet klagen als je kop in de kreukels ligt....

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:53

ik draag altijd een cap, en iedereen die op mijn paard stapt moet er van mij 1 dragen. Dadelijk gebeurd er wat en dan is het mijn fout..snappie

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:57

Ik rijd altijd met cap.
Gewoon omdat dat veiliger is en als ik zonder cap rijd, dan kan paarden de rest van m'n leven vergeten (ouders )...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:08

Ik draag altijd een cap!
Op een paar keer na dan.. tijdje geleden
Een paard blijft een dier, hoe trouw het ook is, het kan altijd mis gaan!