Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Waar kun je mishandelde/verwaarloosde paarden kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:37

kimbalover schreef:
daantjuhhh schreef:

@TS.
Ik heb een paar vragen voor je en wil graag een duidelijk antwoord!
Ik had het hierboven over een pony van 136, maar jij wil waarsschijnlijk iets van rond de 1,60??

Dat weet ik niet, ligt er aan wat ik tegen kom.

Stel je voor dat dat paard net zo word/is als die pony van 1,36.
Hoe ga je hem voeren?

Als hij in de wei staat leg ik het daar wel neer.

Hoe doe je hem naar stal of wei?

Vind ik wel een oplossing voor.

Hoe ga je naar een DA?

Die kan ook als het niet anders kan zelf komen.

Wat doe je als het echt niets meer word?
Ik probeer iemand te vinden die het nog wil proberen (iemand met verstand en ervaring!)
Wat heb je eraan als hij zo als de pony van 136 is?
Heb je er dan nog lol aan? of word alles met tegenzin?
Maar niet elke paard is zoals die pony...

Voor de duidelijkheid wil ik even wat zeggen:
Ten eerste vind ik dit topic een beetje offtopic gaan ik vroeg om site's en dergelijke en nu gaat bijna iedereen me afraden om niet zo'n paard te halen.
Als ik dus een paard ga halen (over een paar jaar) ben ik misschien allang van gedachten veranderd, maar nu is dit mijn beslissing en ik ga zelf wel kijken.
Jullie vertellen over jullie ervaring maar er zijn veel meer paarden dan die ene waar jullie het mee hebben gemaakt.

Dus alsjeblieft, ga er niet verder over door het is mijn beslissing, mijn risico...

Dit is dus niet JOUW RISICO< MAAR HET RISICO VAN EEN PAARD!!
Ik vind je antwoorden wel heel makkelijk, nee niet elk paard is zo als die pony, maar denk er wel over na dat dat kan gebeuren.
In de wei voeren?? ja dat zou kunnen (het stormd het regent en het sneeuwd... tja tja, der is niemand in de buurt om mij ff te helpen het beest naar binnen te doen.. pfff?
Ja ik vind wel een oplossing???
Dat zijn geen antwoorden,

JE MOET GEEN OPLOSSING VINDEN JE MOET ZE HEBBEN!!!!!
Ik had dus zelf een licht mishandelde pony,, en dat met ervaring van mij en van de mensen waar hij stond heeft het nog een jaar geduurd voordat ik er uberhoubt maar ietsa mee kon, en dan nog had ie een bui.
Ik ben weleens door de bakrand met pony en al gegaan.. zo omslaan kon ze.
En dan zeg je dat is mijn eigen risico... nee want jij hebt verandwoording voor dat paard... dus dan is dat tevens het risico voor het paard.

Zoals hier al eerder werd gezegd, koop geen mishandeld paard zonder ervaring met mishandelde paarden.
Koop een verwaarloosd paard, daar is psygisch vaak niet zoveel mis mee alleen lichamelijk.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:43

daantjuhhh schreef:
Dit is dus niet JOUW RISICO< MAAR HET RISICO VAN EEN PAARD!!
Ik vind je antwoorden wel heel makkelijk, nee niet elk paard is zo als die pony, maar denk er wel over na dat dat kan gebeuren.
In de wei voeren?? ja dat zou kunnen (het stormd het regent en het sneeuwd... tja tja, der is niemand in de buurt om mij ff te helpen het beest naar binnen te doen.. pfff?
Ja ik vind wel een oplossing???
Dat zijn geen antwoorden,

JE MOET GEEN OPLOSSING VINDEN JE MOET ZE HEBBEN!!!!!
Ik had dus zelf een licht mishandelde pony,, en dat met ervaring van mij en van de mensen waar hij stond heeft het nog een jaar geduurd voordat ik er uberhoubt maar ietsa mee kon, en dan nog had ie een bui.
Ik ben weleens door de bakrand met pony en al gegaan.. zo omslaan kon ze.
En dan zeg je dat is mijn eigen risico... nee want jij hebt verandwoording voor dat paard... dus dan is dat tevens het risico voor het paard.

Zoals hier al eerder werd gezegd, koop geen mishandeld paard zonder ervaring met mishandelde paarden.
Koop een verwaarloosd paard, daar is psygisch vaak niet zoveel mis mee alleen lichamelijk.

JUIST!!!!
Je moet weten wat je doet!!!!! Denk niet te licht over een mishandeld paard!! Denk niet: "dat los ik wel even op"!! Een mishandeld paard is zo moeilijk! Je mag niks, nada, noppes fout doen!
Ik blijf erbij dat je er te makkelijk over denkt!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:45

@ Amethyst...

Zo kan ik wel weer verder gaan om weer op jou reacties te reageren maar laat maar zitten, ik ga er niet meer op in weet wel beter.

@ Cars...

Ik zal heus niet daarom lachen hoor, ik heb zelf ook een Tinker en weet dondersgoed dat die ook niet altijd ene van de makkelijksten zijn.
----------------------------------------------------------------------------------
Dit topic is gesloten, aangezien de mensen toch alles beter weten en niet normaal op mijn vraag kunnen antwoorden.

Ik heb btw een adres van iemand via pb gehad dus weet genoeg

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:45

aangezien me het te lang werd om te lezen. Wil ik toch even mijn zegje doen. Ik vind ook dat je eerst goed erover moet nadenken. Ik zou ook graag een wat te mager paard willen hebben en die helemaal vies is en een stuk uit de manen en ik weet het veel allemaal maar wel een gezond. Je moet echt veel geld hebben daarvoor. Bij ons in de buurt ligt ook een stal met paarden die opgevangen zijn (verwaarloosd) en daar gaan er wel eens dood, sommige dat gaat goed, en sommige dat duurt eeuwen!! Maar die worden ook gespronzerd!!!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:46

zo'n paard heeft vaak een hechtingsstoornis.
net als bij mensen, krijgen ze die na een traumatische gebeurtenis. een verliefs scheiding, mishandeling.

en net als pleegouders denk jij ook:
als ik hem maar veel vertroetel, komen we wel over mogelijke obstakels heen.

maar dan komen ze problemen echt. soms willen ze niet aangehaald worden, kunnen agressief reageren.

het zal een hele tijd duren voordat je vertouwen kunt winnen.

geen makkie, denk daar wel aan.
en ook niet altijd koek en ei.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:48

kimbalover schreef:
Dit topic is gesloten, aangezien de mensen toch alles beter weten en niet normaal op mijn vraag kunnen antwoorden.

Mensen vragen je goed na te denken en aangezien dat niet in jou straatje past blijkbaar wil je er een slotje op? Tja....

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:51

Amethyst schreef:
kimbalover schreef:

Mensen vragen je goed na te denken en aangezien dat niet in jou straatje past blijkbaar wil je er een slotje op? Tja....

Neej ik vind het best dat jullie me dat vragen,, maar om nou dit hele topic daarover door te gaan...
Ik vroeg om een site en krijg ineens allemaal verhalen aan mn kop gesmeten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:52

moderaters doen geen slotje als de antwoorden niet in het straatje van de TS vallen.
Alleen als ze off-topic zijn.

Echt doe me een lol ga naar (ik weet niet meer hoe het heet) een stal waar ze paarden met kleine gedragsstoornissen (de mens) helpen.
vraag daar om info.

maar het probleem van een paard zit bij de mens.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:54

daantjuhhh schreef:
moderaters doen geen slotje als de antwoorden niet in het straatje van de TS vallen.

Echt doe me een lol ga naar (ik weet niet meer hoe het heet) een stal waar ze paarden met kleine gedragsstoornissen (de mens) helpen.
vraag daar om info.

Wat heeft dit topic dan voor nut als ik toch geen antwoord op mijn vraag krijg??

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:55

kimbalover schreef:
Neej ik vind het best dat jullie me dat vragen,, maar om nou dit hele topic daarover door te gaan...

Dat had je kunnen weten toen je dit topic opende

Verder ben ik het (weer) met daantjuhhh eens.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:02

kimbalover schreef:
daantjuhhh schreef:

vraag daar om info.

Wat heeft dit topic dan voor nut als ik toch geen antwoord op mijn vraag krijg??

Die heb je wel gekregen...
En daarbij is alles verder wel on topic.

en als je wat hier verteld word vind dat het geen nut heeft, moet je al HELEMAAL NIET BEGINNEN AAN EEN MISHANDELD PAARD..
Ik bedoel als je al niet wil inzien dat het probleem van een paard de mens is??
Ja Amethyst ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik het met jou eens ben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:07

TIP.
Zoek uit of er iemand in de buurt zit die een paard heeft die mishandeld is en die daar net mee begonnen is.
Volg het hele proces en bekijk dan nog eens of je het wilt.

Ik ben dus begonnen bij kennisen die een mishandelde pony had.
Hun hadden er verstand van en hebben mij onder hun toezicht met die pony laten werken.
Dit was geen makkelijke klus.
(hun hebben trouwens nog wel wat op video hier van, erg leuk om terug te kijke)
Ik moest die pony mak krijgen en moest hem leren weer vertrouwen in de mens te krijgen..
Na dat ik zijn vertrouwen had gewonnen (wat 6 maand duurde)
Ben ik langzaam andere dingen gaan doen..
Denk aan wassen, langs de weg aan de hand stappen, longeren. (wat op rechts een half jaar duurde omdat hij altijd van rechts geslagen werd)
na een langere periode heb ik er een singeltje omgedaan en later een zadel,
Na lang lopen, longeren, troetelen ben ik (links) opgestapt.
Zonder dat iemand hem vast hield (omdat hij alleen mij vertrouwde)
Deze pony is nu uiteindelijk zover dat hij ook manege werk deed (alleen bij ervaren en rustige ruiters)
en nu verkocht aan een klein meisje die er elke dag van geniet.

Maar het had ook anders af kunnen lopen, door simpel een fout van mij,
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 02-07-05 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:12

Tja ik ken veel paarden die mishandelt/verwaarloost zijn (ook mijn eigen paard) en bij allemaal is het toch goed gekomen...alleen als j er 1 koopt kan je (hangt natuurlijk af wat voor paard je heb) het best een paar weken naar een soort van trainingsstal doen, daar wordt ie getraind (kan op gedrag maar ook voor rijden) en dat help zeker! Hij wordt tenslotte getraint door mensen die der gewoon heel veel verstand hebben...Mijn paard heeft ook een paar weken op zo'n stal gestaan en dat heeft echt heel erg geholpen!!!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:35

Amethyst schreef:
kimbalover schreef:

Dat had je kunnen weten toen je dit topic opende

Verder ben ik het (weer) met daantjuhhh eens.

Neej, want IK vroeg om een site.
Maar JULLIE gaan meteen dingen zeggen over het houden en omgaan met zo'n paard.
Ik heb daar niet om gevraagt, maarjah dit is bokt he... die maakt van een kleine vraag altijd een heel groot probleem

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:37

daantjuhhh schreef:
Die heb je wel gekregen...
En daarbij is alles verder wel on topic.

en als je wat hier verteld word vind dat het geen nut heeft, moet je al HELEMAAL NIET BEGINNEN AAN EEN MISHANDELD PAARD..
Ik bedoel als je al niet wil inzien dat het probleem van een paard de mens is??
Ja Amethyst ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik het met jou eens ben.

Jah ik heb van misschien 2 a 3 mensen een site gekregen maar de rest gaat daar helemaal niet over.
Natuurlijk heeft het wel nut dat mij word verteld over zulke paarden.
Maar om dat nu 10x te zeggen vind ik ook onnodig
[/quote]

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:39

Ja maar dat doe je jezelf aan,.
Jij gaat telkens in protest tegen de antwoorden.1x had geen nut, maar volgens mij heeft 50 x ook geen nut, want je doet er blijkbaar weinig mee.

Wat vind je van mijn TIP om eens te kijken bij iemand adners die bezig is met een mishandeld paard?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:42

daantjuhhh schreef:
Ja maar dat doe je jezelf aan,.
Jij gaat telkens in protest tegen de antwoorden.

Ik ga helemaal niet in protest.
Jullie kennen blijkbaar mij beter dan ik mezelf ken (geen ervaring,,dacht dat ik dat wel had, een penny-meisje)
En dan kan ik het niet laten om even voor mezelf op te komen.
Tja dan gaan jullie er weer tegen in en dan gaat ut maar door.

Je hebt ge edit zie ik...nu ff antwoord op je vraag:
Als ik zo iemand zal kennen zou ik het wel doen, maar die ken ik niet jammer genoeg.
En zoals je zegt dat 1x geen nut heeft nou wrom zou je dan nog antwoorden in mn topic??
En wat zou ik met die reacties moeten? Het is alleen maar dat jullie me het afraden als ik het nou zelf wel wil dan?

Owjah dit nog (is algemeen niet tegen jou alleen)
En wie zegt dat ik een zeer getraumatiseerd paard wil opknappen?
Jullie halen erbij dat je dara profs voor nodig hebt enzo.
Maar er zijn ook zat paarden die zwaar verwaarloost zijn en schuw en angstig zonder veel gevaarlijke risico's eraan
Laatst bijgewerkt door hipkippie op 02-07-05 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:44

kimbalover schreef:
Neej, want IK vroeg om een site.
Maar JULLIE gaan meteen dingen zeggen over het houden en omgaan met zo'n paard.
Ik heb daar niet om gevraagt, maarjah dit is bokt he... die maakt van een kleine vraag altijd een heel groot probleem

Tuuurlijk, het is altijd "dit is Bokt he"....
Zoek het eens bij jezelf, in plaats van bij anderen, of in dit geval, Bokt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:47

kimbalover schreef:
Ik ga helemaal niet in protest.
Jullie kennen blijkbaar mij beter dan ik mezelf ken (geen ervaring,,dacht dat ik dat wel had, een penny-meisje)
En dan kan ik het niet laten om even voor mezelf op te komen.
Tja dan gaan jullie er weer tegen in en dan gaat ut maar door.

En dit is dus waar het om gaat

Je gaat wel in protest. Je trekt je alles veel te persoonlijk aan, lees een reactie nou eens algemeen in plaats van het je persoonlijk aan te trekken. Door reacties zoals je die nu plaatst krijg je JUIST dat mensen blijven reageren!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:55

inderdaad, de mensen die hier hun verhaal hebben gedaan doen dit niet om je pesten.
die doen dit om je te beschermen voor een fout.
en als je de risico's weet van het opvoeden van een mishandeld paard dan snap je deze reactie's.
Ik wil je droom echt niet duigen jagen, ik wil j behoeden voor een fout.
Ik wil dat je hier over nadenkt,
Onderzoek hierna doet.

En inderdaad er zijn paarden die niet psygisch gigantisch in de klote zitten, maar ook verwaarloosde paarden die gewoon geen aandacht en verzorging hebben gehad.
Ga daar voor!

P.S. ik wil wel 100.0000 x antwoorden als dat nodig is om jou in te laten zien dat dit niet zomaar voor iedereen weggelegd is.
En nu noem ik je geen penny meisje.
Ik ken zat mensen met veeeeeeel verstand van paarden maar toch niet geschikt zijn om een paard die mishandeld is op te voeden.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 02-07-05 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:57

Ik rijd vanaf ik 6 ben ..

toen ik 15 was .. dacht ik dat ik wel heel veel had geleerd ik was altijd op stal en ik had wel 2 verzorgpony's en weet ik het .. maar mij maakte je over paarden niks wijs.

Nadat ik mijn 1e eigen paard had en 17 was .. toen wist ik natuurlijk pas echt veel van paarden en ik had bergen aan ervaring..

tot ik ging werken op een handelssal van 7 tot 7 .. 7 dagen in de week.. 4 tot 6 paarden rijden en trainen op een dag. van 3 jarigen tot ver doorgereden paarden.

Sja .. toen heb ik eigenlijk echt pas wat geleerd.
Toen ging ik pardenhouderij sturderen aan de HAS...

lang verhaal kort .. ik ben nu 29 en weet nu pas hoeveel ik nog moet en wil leren.. en een sterruiter ben ik nog steeds niet .. verre van dat.. maar die 23 jaar ervaring ook met ziektes, gebreken en verschillende karakters van paarden .. die gaat niet meer weg

in jou profiel zie ik een shet een tinker en een fries ..
Ga maar eens 6 sportpaarden op een dag rijden .. en dan praten we verder over het corrigeren van paarden.

Misschien heel hard paarden van welk ras ook zijn allemaal even waardevol .. maar als je met een Shet of Tinker goed overweg kan zegt dat helas niet dat je dat ook met een probleem paard kan..

maar waarom het gezeur.. koop en ondervoed paard dat een jaar niet bij de smid is geweest maar verder wel gezond en "normaal is" Geef die een goed leven en waag je niet aan psychisch verpestte paarden. Het gaat er toch om dat je een paardje een beter leven geeft?? maakt het dan zoveel uit HOE je dat doet ?? begin gewoon niet te moeilijk !!
Ongezond zijn er ook zat (helaas) laat die mishandelde aan mensen over die er voor betaald worden hun nek te breken.
Laatst bijgewerkt door Janski op 02-07-05 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:58

Owjah nu ik zo nadenk, ik ken niet iemand wie met een verwaarloosd paard bezig is maar wel bezig is geweest met een verwaarloost paard met een gedragsstoornis, en moet je zien hoe die pony nu is.
Dat is dus de pony van die vriendin dus ik heb iemand bij hand met veel ervaring.
Zij zal me altijd helpen als ik het vraag dus jullie reacties van daar moet een proffesional bij, mn vriendin is er zo een

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:01

Aan haar laatste andwoord betwijfel ik dat.
Maar goed dat is mijn gevoel en geen feit want ik ken haar niet.

Maar een pony met gedragsstoornis goed opvoeden ben je nog geen prof..

Ik heb er 3 met succes opgevoed en ik ben zelfs nog lang GEEN PROF!!!!!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:03

kimbalover schreef:
Owjah nu ik zo nadenk, ik ken niet iemand wie met een verwaarloosd paard bezig is maar wel bezig is geweest met een verwaarloost paard met een gedragsstoornis, en moet je zien hoe die pony nu is.
Dat is dus de pony van die vriendin dus ik heb iemand bij hand met veel ervaring.
Zij zal me altijd helpen als ik het vraag dus jullie reacties van daar moet een proffesional bij, mn vriendin is er zo een

En die vriendin is degene die hier ook reageert?
Als dat zo is, dan komt ze niet over als een professional, sorry.
Maar ik ken haar niet, dus ik zal verder niet oordelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:04

haha dat zei ik ook al..
en daarbij ben je met 1 pony succesvol heropvoeden nog lang GEEN PROFF