Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Zitten deze hoefijzers nou echt goed?*foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:44

Sydney2005 schreef:
De hoef van je pony heeft achteraan bijna helemaal geen steun van het ijzer, want de takken van het ijzer steken eruit!

De takken van het ijzer van mijn paard steken er ook uit (slidingijzer) en dat is beter dan dat ze te kort zijn. Erger is dat het aan de zijkant zo ver uitsteekt!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:41

Ow maar dat was juist toch goed, omdat zo het hoefmechanisme zo beter kan bewegen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:04

Alles me TE ervoor is niet goed!!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:16

Ik ben het echt niet met je eens Needje.. Ik ben ook geen hoefsmid, maar mijn hoefsmid zorgt er altijd wel voor dat het ijzer aan de zijkanten niet uitsteken.. Één rare stap en hij trapt z'n ijzer eraf.. Tuurlijk moet de hoef een beetje kunnen groeien, maar het bovenste ijzer is ook te ruim..

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:23

nou die ijzers zitten echt niet goed hoor.hoefijzers horen mooi aan te sluiten bij de hoef, maar deze ijzers steken gewoon uit helemaal die tweede,en als ik het goed zie zit het tweede ijzer ook behoorlijk scheef of het ijzer is te groot.dit heb ik nog nooit zo gezien.mijn eigen paard word altijd beslagen en dat ziet er heel anders uit als dit.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:25

sorry maar ik zou de ijzers eraf halen en zonder laten lopen. Dit is echt niet goed.
Is dit echt een hoefsmid?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:46

Famke_a4pje schreef:
De ijzers zitten er niet goed onder, zeker op de tweede foto niet.. Ze zitten ook helemaal scheef Dat hoekje hoort in het midden van de hoef te zitten, bij jou pony zie ik ze helemaal naar links of naar rechts zitten..

achterijzers hebben 2 zijlippen, die dus aan de zijkant zitten ipv 1 die in t midden zit zoals bij voor ijzers!

maar heeft hij een speciale reden om bij jouw pony zoveel ruimte bij t ijzer vrij te laten?
mijn pony staat ook 'anders' op haar ijzers, maar dat is ivm spat&HKO

vind dat ze er niet geweldig opstaat maar heb weleens erger gezien

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 17:50

het was een echte hoefsmid en hij zei dat hij geen kleinere had.
Ik heb vandaag nog een sgoed gekeken en bij zijn achterijzers zit de achterkant zeg maar dicht tegen elkaar aan. Hoort dat ook zo of horen die meer naar buiten te staan?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:04

t is een shetje heb ik inmiddels gelezen?

dan snap ik wel dat hij, als ie koud beslaat, niet een beter passend ijzer heeft acter, dat zijn nml echt mini hoefjes

voor koud beslaan ziet het er voor goed uit, achter tsja maatje kleiner zou beter zijn, maar nogmaals, heb veel erger gezien hoor

Baldwyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:20

Hoi Peachy ik heb de fotos van het beslag gezien voor gaat nog wel maar achter is waardeloos het ijzer is te groot en het is niet goed genageld het lijkt wel of die er scheef onder zit is het misschien een ijzer met een lip,als dat zo is dan heeft jou smit een voor ijzer onder zijn achterhoeven geslagen. Je moet je afvragen wat voor smit je hebt, een vakman levert niet zo,n prutswerk af dit is mijn mening aan de hand van de foto,s ik zal het eerst in het echt moeten zien , maar zo op de foto lijkt het me niet goed . M IJN ADVIES ,LAAT HET ER ONDERWEG HALEN

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:36

Renske20 schreef:
Famke_a4pje schreef:
De ijzers zitten er niet goed onder, zeker op de tweede foto niet.. Ze zitten ook helemaal scheef Dat hoekje hoort in het midden van de hoef te zitten, bij jou pony zie ik ze helemaal naar links of naar rechts zitten..

achterijzers hebben 2 zijlippen, die dus aan de zijkant zitten ipv 1 die in t midden zit zoals bij voor ijzers!

maar heeft hij een speciale reden om bij jouw pony zoveel ruimte bij t ijzer vrij te laten?
mijn pony staat ook 'anders' op haar ijzers, maar dat is ivm spat&HKO

vind dat ze er niet geweldig opstaat maar heb weleens erger gezien

klopt, ik had mezelf al verbeterd.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:35

Renske20 schreef:
t is een shetje heb ik inmiddels gelezen?

dan snap ik wel dat hij, als ie koud beslaat, niet een beter passend ijzer heeft acter, dat zijn nml echt mini hoefjes

Zou die smid dan niet beter kunnen zeggen dat hij de spullen niet heeft om een shet netjes te beslaan en de TS doorverwijzen? Lijkt me een stuk professioneler dan het zo proberen 'op te lossen'.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:43

zo;n idee had ik eerlijk gezegd ook... Ik ga hem igg morgen even bellen om te overleggen waarom hij het zo heeft gedaan en of hij het evt opnieuw kan doen. Of gaat dat niet als er al gaten in de hoef zitten?

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:32

uhm....:S volgnes mij zijn de ijzers een beetjhe te groot of te kort bekapt maar het zit NIET goed zoek een andre hoefsmid op zou ik zeggen maar heeft hij er bverder geen last van??
groetjes rianne

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:08

Tips en dergelijke zijn allemaal al wel gegeven enzo, het komt er op neer dat er geen goed werk is geleverd. ga snel opzoek naar een ander smid voor je pony zich verwond aan die levensgevaarlijke dingen onder zn hoeven!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:50

wat een broddelwerk zeg. Gauw op zoek naar een andere smid.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:57

De vorm van de hoeven is volgens mij niks mis mee...

Mar die ijzers die zijn veel te groot, meteen op zoek gaan naar een andere hoefsmid...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:47

Misschien is er een reden waarom jou smid vind dat de met name de achterijzers wat naar achteren gelegt zijn, om beter over te rollen waarschijnlijk (?).
Maar dan moet er dus 'wat' zijn met de manier van bewegen van de pony, zo niet dan snap ik niet helemaal waarom ze imo tever naar achteren liggen.

Prutswerk vind ik het niet heb veel en veel slechter gezien, niet om dit werk goed te praten, maar misschien is het handiger om eens goed met je smid te bepraten waarom hij de ijzers zo gelegd heeft, misschien wel verhelderd?

succes!

De ijzers van mijn pard liggen aan de zijkant ook ruim, mede omat zn hoeven erg breed uit groeien, die hij dit niet en legt hij ze er strak omheen dan kan ik hem omde 3 weken laten komen.
Nu mn paard aan de zijkanten net wat meer ruimte heeft (wat na enkele weken al behoorlijk bijgegroeit is) loopt hij beter en doet gewoon net als ieder ander paard ong 6/8 wk met z'n ijzers.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:47

Waarom roept iedereen nou gelijk dat ze een andere smit moet gaan zoeken? Iedere smit maakt wel eens fouten. OK hij had er geen ijzers onder moeten slaan als ie ze niet op maat had. (voor zit imo nog steeds niet verkeerd) Maar om elke x als een smit een fout maakt op zoek te gaan naar een ander, dat is ook niets. Zolang jij het er niet met de smit over hebt, weet hij niet dat er een probleem is. Je zult t dus eerst met je smit moeten overleggen. En voldoet ie daarna nog niet aan jouw wensen, dan kan je altijd zeggen dat je liever een andere smit zoekt. Maar ik vind wel dat je mensen een kans moet geven om van hun fouten te leren!!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:48

wat een ramp die ijzers, ik zou er direct wat aan laten doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:08

Ik ben het ook nog eens met cissie eens...ook mijn paard staat wat ruimer op z'n ijzers anders kan ik dus ook iedere 2 a 2 weken de Hs laten komen. Nu doet ie er ook ongeveer 6/8 weken over

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:33

Gaan dr heel veel van die mensjes zeggen van, dat lipje zit aan de zijkant, hij ligt niet goed. Jah nogal logish dat dat lipje aan de zeikant zit bij een achterhoefijzer! Die hebben er namelijk 2, aan de ZIJKANTEN. Maar idd, die hoefijzers zitten zo niet goed! Ik zou naar een andere hoefsmid gaan, want dit is niet normaal meer!
xxx

mai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:32

Het lijkt mij niet goed als de pony hier nog lang mee rond blijft lopen (in ieder geval de hoef op de onderste foto).
Ik zou er een andere hoefsmid naar laten kijken en die andere nooit meer laten komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:43

klopt, het achterijzer zit er zo onder dat het diertje beter "over de toon rolt"

dat doen ze dat een paard iets sneller zijn hoeven weer optilt.
hij heeft tevens vrij veel ruimte over gelaten zodat je vrij lang met dit ijzer kunt doen, voor dat het dier er met de hoeven overheen groeit.

( dat is mijn mening hoor)
voorste ijzer vind ik op zich wel netjes zitten, maar het enige wat mij opvalt is dat je pony wel erg korte hoeven heeft

( zodoende kun je wel makkelijker in het leven nagelen, dus helemaal geen wonder dat dit ook gebeurt is)

niks mis mee, alleen mogen de hoeven van mij iets langer, en mag hij wat minder van de toon afhalen, maar zo te zien doet hij dit dat jouw dier beter zijn hoeven optilt...

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:57

Nou ik ben geen smid, maar ik zou het bij mijn eigen shet niet graag zo zien. Beter gezegt helemaal niet.
Wat dacht je van natuurlijk bekappen, werkt bij mijn shetten prima. Ik weet niet wat de rede was dat je hem hebt laten beslaan of het een correctie moest zijn of puur voor de slijtage. Een andere smid er naar laten kijken is geen overbodig luxe.