Maten van rijbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:04

Moderatoropmerking:
Dit is een topic uit 2005, normaal zou hier een slotje op geplaatst worden maar gezien de reacties nu mag dit topic open blijven.
Laat wel duidelijk zijn dat dit een uitzondering is en het niet de bedoeling is meer oude topics omhoog te halen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:14

Tja, over wat iemand persoonlijk prettiger vindt, voegt verder niet zoveel toe. Er zijn wel argumenten te vinden: er hoeft minder gebogen te worden in grote ruimte als je dan ook hele grote figuren rijdt en dat kan gunstig zijn voor jonge paarden. Maar hoe verder een paard komt in de opleiding hoe meer je gaat verzamelen en hoe kleiner je de figuren gaat rijden en dat kan dus prima in een normale tot kleine rijbaan.
Het kan soms ook heel prettig zijn om in een meer besloten ruimte te werken...
Daarbij vindt ik dat je paard nooit uitsluitend in een rijbaan hoort te werken. En buiten heb je alle ruimte.

Er moet trouwens ook in ogenschouw genomen worden dat de standaard maten zijn opgezet voor wedstrijden oim specifeiek oefeningen op ene specifieke manier uit te oefenen en bij de 20 x40m (minimaal 15 x 30m) vooral de lessen. Deze maat is mede gekozen om als commandeur of instructeur hoorbaar te blijven. Je ziet instructeurs in enorme banen ook altijd de leerlingen om zich heen vragen, dus dan wordt niet de hele baan benut, of niet de hele tijd.
Dat staat dus los van particuliere training. Daar kun je gebruiken wat je goeddunkt, waarom niet?

Wat rechtrichten met al of niet hoefslag (wand) gebruik te maken te maken heeft is dit:
op de hoefslag komt de schouder dichter bij de wand komt dan de heup. Je moet dus de schouder van de wand nemen om het paard recht te hebben/houden/maken. Dit doen we met name door in het begin de tweede hoefslag te kiezen en die wordt wel heel klein idd als je rijbaan al een minimum maat heeft.
Maar je kunt ook kiezen voor het mijden van de hoefslag door lange lijnen te maken op de diagonaal en middenlijn bv.

Kortom, soms moet je roeien met de riemen die je hebt en als er geen ruimte is om een grote rijbaan aan te leggen, of standaard 2 of 3 x de breedte kunt aanleggen, kun je evengoed een NUTTIGE oefenruimte hebben.
Het is altijd aan te raden om naast ofeningen in een rijbaan, oefeningen in een onomheinde ruimte te doen en vooral ook flink recht vooruit te rijden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:53

yswing schreef:
hallo,
wij hebben een stukje ruimte om een bak te maken,
het stukje is 9x18 meter.
Is dat te doen of niet?
de lange zijde is ruim genoeg, maar weet iemand ook of je bij een
korte zijde van 9 meter wel goed de bocht door kan galloperen?

Alvast bedankt!

yswing schreef:
Kan iemand antwoord geven op mijn vraag?
de ruimte die ik dus voor een bak heb is ongeveer 10x38.
De lengte vind ik prima, mijn vraag is of jullie weten of je bij 10 meter
wel goed de bocht om kan rijden.
Als ik op de korte zijde maar 2 passen rechtuit kan vind ik het goed :+ .

alvast bedankt

Wat voor maten is het nou? 10 meter is écht te kort.. 15 meter kun je misschien net fatsoenlijk de bocht om kunnen. 38 meter is lang genoeg en 18 meter.. niet dus..

Wij hebben 'm ietsje groter dan 20x40m maar wel zo ongeveer. Maar ik moet zeggen vind het nog steeds het fijnst als ik er alleen in rij. Gelukkig is het m'n eigen bak..

Madeliefjeee

Re: Maten van rijbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:00

Wow, 10 meter is wel erg kort. 20 meter zou het minimum moeten zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:45

15 meter kan ook nog prima.

Bij 10 meter heb je feitelijk te maken met een ruimte die je alleen kunt gebruiken met en paard dat verzameld kan galopperen. In gewone galop is het niet eens twee passen. Tussen een dubbelsprong in een parcours zit bv voor paarden een afstand van 7.5- 8 meter, om een idee te geven hoe krap het eigenljk is...

In zo'n ruimte zul je dus moeten kiezen om alleen de lange lijnen te galopperen of je paard altijd goed te verzamelen. Of de galop achterwege te laten.

Het is de vraag of het nuttig is een rijbaan aan te leggen in een ruimte die te klein is voor normaal gebruik.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:07

In een 15x30 bak kun je wel galloperen het kost alleen even dat ze sterk genoeg daarvoor zijn. Zeker met het jonge spul.

Gallop laat ik dan ook vaak achterwege. Als ik klaar ben met rijden ga ik via een omweg naar huis en gallopeer ik op een landweg/weide.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:12

Ja, precies, je moet gewoon handig worden in het gebruik van een kleine baan. Ik doe dan alleen de lange zijdes en de korte zijdes weer draven. Zo oefen je meteen het aanspringen vanzelf vaker, en de overgang van galop naar draf. Eindeloos rondgaan in normale galop verbetert een paard toch niet op zich. Dan liever idd recht vooruit buiten. Ik heb nu ene paard met een galop probleem en ik doe echt alleen het aanspringen oefenen. Echt galopperen doen we wel buiten tot hij een fatsoenlijke handgalop heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:18

Tanja schreef:
Dit is een topic uit 2005, normaal zou hier een slotje op geplaatst worden maar gezien de reacties nu mag dit topic open blijven.
Laat wel duidelijk zijn dat dit een uitzondering is en het niet de bedoeling is meer oude topics omhoog te halen

HIHIHI....is er eindelijk iemand die de zoek functie gebruikt..................

Sorry, kon het even niet laten!!!

julibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:16

De meeste maneges hebben 20x40.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:11

op de manege waar mijn verzorgpony staat hebben ze een binnen en buitenbak van 20x60
maar voor lessen worden er in het midden hekjes gezet als de groep niet te groot is
dan kunnen de eigenaren van paarden die er een pensionstal hebben ook gewoon rijden :)

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:50

Een standaardbak is inderdaad 20 x 40, vind ik ook het fijnst :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:08

20x40 vind ik ook fijner. Ik ben blij dat ik blij iemand de bak mag gebruiken. De bodem is echt super,het nadeel is alleen dat het een ponybak is (15x30).
Met veel oefenen is het heel goed te doen.

Een rijbak aanleggen gaat me rond de 10.000,00 kosten en dat kan ik op het moment beter gebruiken.

Britneyom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:52

Op de manege hebben we er zelfs een van 30 bij 70. is heel fijn!