Prijs voor een bijrijdster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: Prijs voor een bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:16

gekke_koei schreef:
maar je kan niet verwachten van een kind dat op een pony van 1.30 past, dat ze 50 euro kan betalen. dat doen de vaak de ouders.

ik zou gewoon met degene die je pony zou gaan doen overleggen hoe of wat. en in je advertentie gewoon neerzetten bijdrage in overleg.

Misschien een kleine tip:
Probeer een advertentie op te hangen bij een Ponyvereniging bij jou in de buurt.
Daar zijn kinderen best wel gemotiveerd om te rijden, en misschien zit er 1 tussen die te groot voor zijn/haar A/B pony wordt en een wat grotere pony zoekt.
Die mensen/ouders weten wat een pony kost, en zullen denk ik ook eerder bereid zijn te betalen als ze daar mee verder kunnen in de sport.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:22

Sommige kinderen willen heel graag je pony verzorgen; misschien hoef je ze dan helemaal geen geld te geven.

Ik denk dat er genoeg van die soort kinderen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:24

?
Hoe lees ik je bericht nu?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:32

Ik ben het met B&W eens.
als je op een manege zou rijden betaal je er ook voor! je geeft wel je pony, zadel en hoofdstel aan zo iemand mee, en dat zou je gratis moeten doen?
mensen moeten in hun handjes knijpen dat ze de kans krijgen om een privepaard/pony te mogen rijden!
ikzelf zou ook gewoon een bijdrage in de kosten vragen, voor jou is het immers ook niet gratis, en om zover te gaan om voor een ander zijn hobby te bekostigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:36

maar daar krijg je zelf tijd voor terug
weet je wel wat een uurtje tijd tegenwoordig kost?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:38

Plus iemand die misschien vaker wil komen als je ziek bent, op vakantie of wat dan ook. Je geeft ook een verantwoordelijkheid uit handen, 't is niet alleen maar leve de lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:40

En dat veranderd ineens als ze moeten betalen?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:42

Ikzelf zou nooit geld neerleggen om andermans paarden te mogen rijden/verzorgen/stallen uit te mesten. Maar dat komt misschien ook omdat ik vroeger mazzel heb gehad en de meest geschikte mensen heb ontmoet wiens paarden ik gratis mocht rijden. Het enige wat zij ervoor vroegen was respect. Respect voor het dier, respect voor hun spullen.
Tot de dag van vandaag kan ik lezen en schrijven met die mensen.

Ontopic. De vergelijking 'op de manege moet je ook betalen' vind ik echt te ver gaan;het is niet hetzelfde. Een volwaardig bedrijf gaan vergelijken met een doorgaans particuliere situatie; geven de mensen die geld van hun bijrijders ontvangen, dit ook op aan de belasting? Denk het niet. Mooi zwart zakcentje

Afgezien daarvan, ben ik het toch wel voor een deel met het geld vragen eens; maar dan alleen in die gevallen waarin het noodzakelijk is. Plotselinge geldnood, het vragen van een bijrijder om zo het paard te kunnen houden is een mooi voorbeeld. In andere gevallen vind ik toch echt dat het houden van een paard/pony kosten met zich mee brengt waarvoor een eigenaar zelf heeft gekozen en dus de verantwoording draagt.

Als TS het geld wil gebruiken als stok achter de deur om zo verantwoordelijkheid voor dier en spullen te waarborgen, schud ik helemaal het hoofd. Geld is daarvoor niet DE manier, lijkt me. Het draait dan toch om een vertrouwensrelatie? Die moet je durven aan te gaan om het wederzijds respect te kunnen laten groeien...

...

Misschien ben ik vandaag wel met mijn idealistische been uit bed gestapt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:42

Hoe bedoel je RK?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:47

Dat ze verantwoordelijker worden of vaker komen als ze betalen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:49

Dat zou niet uit moeten maken denk ik ...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:50

Ik ben ook al vanaf 14e betaald om op andermans paarden te komen rijden. Ik vind dit ook niet meer dan normaal, ik heb de paarden goed (aangereden) getraind en ze konden ze voor meer geld verkopen.
Ik zou ook nooit maar dan ook nooit betalen om op iemands paard te rijden. Als iemand een paard koopt, weet hij wat voor consequenties eraan vast zitten en moet hij/zij niet afhankelijk zijn van geld van een bijrijder.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:50

Ik sluit me bij rw aan, ik denk dat je er een symbolisch bedrag voor zou moeten vragen en niet niks, omdat je dan toch meer zekerheid hebt dat iemand ook gewoon altijd komt en verantwoordelijker is. Iemand die het er voor over heeft om wat geld uit te besteden. Dan praat ik niet over 100-150€ maar meer om een symbolisch bedrag als 20-30€.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:52

Lijkt mij ook niet
je bent paardengek of je bent het niet

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:55

runningkawa schreef:
Dat ze verantwoordelijker worden of vaker komen als ze betalen?

Nee hoor, denk zelfs eerder het omgekeerde. Dan krijg je weer "ja, maar ik betaal er toch voor?".

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:58

Ik zou zeggen, voor 1 à 2 dagen in de week:

Bereken wat het paardje voor je kost per maand (gemiddeld) en laat je bijrijder 1/3e van de koste betalen. Zo zou ik het ten minste doen... Denk dat dat het eerlijkste is, zeker in verhouding.

Ik betaalde vroeger 100€ per maand voor mijn bijrijdpaardje. Dat paardje stond gestald in hun eigen privé/pension-stallen. Gemiddeld hadden zij kosten van rond de 75€-85€ per maand aan eten. Wij betaalde 100€, zo zouden griepspuit, ontworming, eventuele veeartskosten en hoefsmid (moest alleen bekapt worden) verrekend worden met het overige geld. Zo waren we zeker van geen extra kosten plots. Dit paardje mocht ik beschouwen als mijn eigen paardje, mocht elke dag rijden, mocht doen wat ik wou, ook op wedstrijd gaan enzo.
De 'werkuren' moesten wij niet betalen. (Stallen uitmesten, voederen etc deden zij zelf,...) Maar ik hielp wel geregeld mee, maar dat was dus niet verplicht.

Eventuele veearts kosten waren voor hun. Dat hadden we zo afgesproken. Zij waren van het principe: als ie in een spijker trapt ofzo, achja, dan had dat bij ons ook zo geweest, heeft hij morgen koliek? tja, het is en blijft ons paard, dus die kosten zijn voor ons, kan jij ook niets aan doen etc. Dus die waren wel heel tof.

Maak wel duidelijke afspraken, en zet ze op papier! (ook al betreft het hier een goede vriend(in) ofzo,... als er niets op papier staat, en er moest iets gebeuren, dan sta je nergens...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:09

lowara schreef:
ikzelf zou ook gewoon een bijdrage in de kosten vragen, voor jou is het immers ook niet gratis, en om zover te gaan om voor een ander zijn hobby te bekostigen?

Ben het helemaal met je eens.

Het commentaar van 'ze helpen jou toch, je zou er eigenlijk voor moeten betalen' vind ik ook belachelijk. Net of ze het voor hun 'werk' doen ipv van 'hobby'. Je kan mij niet vertellen dat verzorgers zich aanbieden alleen om jou uit de brand te helpen ipv uit hun eigen belang om hun hobby uit te kunnen oefenen

yokie schreef:
Een volwaardig bedrijf gaan vergelijken met een doorgaans particuliere situatie; geven de mensen die geld van hun bijrijders ontvangen, dit ook op aan de belasting? Denk het niet. Mooi zwart zakcentje

Tja, denk je dat als iemand die persoon betaald om hun paard te rijden, dat die persoon dan ook dat opgeeft als inkomstenbelasting etc.

Iedereen heeft hier andere ideeen over, en dat zal altijd zo blijven.

Mijn zusje heeft ook een bijrijdster voor haar pony, dit meisje hoeft niet te betalen. Maar dat komt omdat haar pony artrose heeft en dus beperkt is in zijn doen en laten (niet springen etc).
Als ik zie wat mijn bijrijdster allemaal mag/kan met mijn pony vind ik het echt niet raar om daar dan geld voor te vragen, ze mag alles en mag ook mijn trailer gebruiken om naar wedstrijden etc te gaan.
Ik heb haar ook ingeschreven voor Bestgaand bij de keuring afgelopen zaterdag, dat betaal ik voor voor haar gewoon als waardering dat ze mijn pony zo goed verzorgt/behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:12

Natuurlijk is het om je hobby uit te oefenen, niemand die het ontkent
Maar daarmee is ook de eigenaar geholpen
Het mes snijd dus aan 2 kanten
Ik vind dat het dan al quite staat.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:19

ik ben er toch voor om de bijrijdster mee te laten betalen.
buiten het feit dat je op de manege ook moet betalen vind ik ook wat al eerder wordt gezegd; ze maken gebruik van al je spullen en hoefijzers...die dingen moeten nu eenmaal worden bij gehouden. bovendien heb ik voordat ik zelf paarden had, ook altijd verzorgpaarden gehad en daar betaalde ikzelf ook altijd voor...en vond dat ook niet meer dan logisch.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:19

runningkawa schreef:
?

Is/was dit naar mij bedoeld?

Zoja: Van boven naar onder

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:20

runningkawa schreef:
Maar daarmee is
ook

de eigenaar geholpen

Daarin heb je wel gelijk,...

Heb heel veel verzorgpony's en bijrijderpaardjes gehad, en heb er slechts een keer voor moeten betalen. En dat was dan voor dat ene paardje.

Bij de andere heb ik nooit iets moeten betalen,... zelfs wedstrijden en zo niet. Maar meestal doe ik dat wel, ook al willen ze dat niet,... maar het is wel zo dat ze in feite blij moeten zijn dat je dat wilt doen, en liefst dat het de bijrijder een plezier doet, tegen zijn zin gaat ook niet goed,...

En bedenk ook dat de meest gemotiveerde en dankbare vaak diegene zijn die niet genoeg geld hebben of niet de mogelijkheid hebben om een pony te hebben of te huren,...

Beter een goede, die nix (kan) betalen dan een minder goede veel geld geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:24

love_sander schreef:
runningkawa schreef:
?

Is/was dit naar mij bedoeld?

Zoja: Van boven naar onder

En dan van links naar echts of van rechts naar links

En idd, diegene zonder het geld zijn vaak de gemotiveersd (help hoe schrijf je dat)
Want die weten wel wat iets kost, is ze er wel met de paplepel ingegeoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:26

Die spullen heb je toch al en je paard moet toch naar de smid
3x per week bereden of 5

Ik heb nooit betaald en zou het ook nooit gedaan hebben.
Maar deed wel alle mogelijk werk.
En was er 7 dagen in de week, jaren aan een stuk.
Dus ze konden ook van me op aan.

later werd ik betaald, laat staan andersom

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:33

ik vind dat het afhangt van de omstandigheden..
wat als je pony op een manege staat.. binnenkort 2 binnen bakken heb ik.. .
1 buitenbak..
een bos dichtbij ..! sprinmateriaal een longeerbak.. aparte..!
en een paddock weide gang..
en wat als dat allemaal te duur word dan ben ik wel bereid om mee te betalen..

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:34

als je daar mee je pony kan houden dan vind ik het logisch..
dat iemand geld vraagt toch ??