Creatieve oplossing voor schaduw in de wei!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Creatieve oplossing voor schaduw in de wei!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:07

Schutting mag je overal neer zetten iets met een dak niet. moet je een vergunning voor hebben en die krijg je vaak neit

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:32

En dát vind ik dus belachelijk. Wij mensen kunnen ons ergens in een koel hoekje (of zwembad natuurlijk Haha!) terugtrekken.. dieren moeten het doen met datgene wat WIJ ze geven.
Tuurlijk, het is wel zo dat als je nergens een vergunning voor nodig had, het een zooitje ongeregeld zou worden, maar ondertussen staat wel weet-ik-hoeveel procent van die dieren pal in de zon. Die UV straling is echt niet alleen voor mensen zo slecht!!!! Waarom denk je dat er nu zon actie is van bomen voor koeien? KIjk ns om je heen.. 9 van de 10 weilanden hebben geen schaduw.. noppes..
De mijne staat op een manege en dan in zon hele groep gaan ze en gigantische wei op. Helaas met weinig schaduw.. maar er is wel schaduw. Niet veel, maar er IS wat.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je er tegen kunt doen.. je kunt iig boompjes gaan planten... heb je nu nog niet veel aan..maar over n tijd wel.
En dat van dat hooiruif met een dak erop en met wieltjes!!!!!!! Geweldig idee!!!!! Zeker voor de mensen die een eigen weiland hebben!!!!!!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:41

Helemaal mee eens *... Wij eisen een zwembad voor onze paarden ;)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 30-11-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: * naam verwijderd op verzoek.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:33

Om de meeste stukken land hebben we bomen, maar in de bak bv niet...daar doen we dan maar creatief met parasollen.....tís soms net alsof de paardjes eronder aan de cocktailbar hangen... Haha!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:32

Een rijtje coniferen planten achter een schrikdraadje.
Groeien als een idioot en geven schaduw, maar bij slecht weer ook wat beschutting. Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:14

Vlier struiken werken ook goed,die groeien ook als een gek,en paarden lusten het niet.
wat wij in onze oude wei als oplossing hadden:
midden in de wei hebben we een cirkel gemaakt van vlierstruiken(wat grote).zo is er op elk punt van de dag wel schaduw.
ze hebben er dankbaar gebruik van gemaakt.

ook wil ik nog even zeggen dat een kennis van mij een groot probleem heeft gehad met haar paard om de volgende reden.

het paard heeft het loeiheet en geen schaduw.heel lief bedoeld heeft ze hem toen in één keer een half uur afgespoeld met ijskoud water.pas hiermee op,want haar paard bleek een zwak hart te hebben en kreeg een vreemde aanval,hij is er bijna aan onder door gegaan.

nog een tip: heb je een paard mte lange manen,maak er dan meerdere vlechten,zodat hij de vliegen nog wel weg kan schudden,maar niet zo vreselijk zweet onder zijn manen.

en inderdaad,je mag iets in de wei zetten,zolang het verplaatsbaar is,of je er een vergunning voor hebt...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:17

wat je ook kan doen, is ergens 4 goedkope schuttingen kopen (je weet wel die dingen voor in de tuin)
die zet je dan in een vorm van de hoofdletter T op deze manier heb je altijd schaduw. Ben blij dat dit topic er is, want ik zat dus ook al flink in twijfel wat te doen morgen en vrijdag. Denk dat ik ze vroeg buiten zet en om 12 uur maar weer naar binnen ofzo. Lastig hoor, die zon hihi

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:31

Er zijn al veel bruikbare oplossingen gegeven. Wil toch nog even zeggen dat onze paarden dag en nacht in de wei staan; ze hebben altijd wel ergens schaduw dankzij de vele bomen. Toch staan ze de hele dag in de volle zon, als ze gaan slapen gaan ze zelfs naar de bak toe, met heel warm zand. Tja Tong uitsteken. Het zal ook wel per paard verschillen denk ik, wij hebben trouwens Haflingers.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:50

die party tent vindt ik een goed idee ik den kalleen dat ik liter anti bijt spul nodig heb.
want ik weet zeker dat ze dat ding vakundig zal afbreken en op vreten ( ze eet alles van halster touwen tot plastik zakken)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:53

Ik heb aan de ene kant de stal waar s'middags schaduw is. Aan de andere kant staat een hele grote eikelboom waar de hele ochtend schaduw is. De pony's maken er dankbaar gebruik van. Ik denk dat een grote boom plaatsen het beste resultaat geeft. Schuting geeft namelijk niet zo heel veel schaduw

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:45

casanova schreef:
grote parasol...?

Ik denk dat ze daar eerder ver van uit de buurt blijven dan dat ze eronder gaan staan. Knipoog Al dat gewapper.

Wij hebben achterin het land een beetje schaduw door de loods van de buren en een paar bomen in een ander stuk land, dat tegen ons land aanzit. Er komt ook nog maïs op, hopen dat ze daar schaduw van krijgen. Maar die sukkels gaan nooit in de schaduw staan. Verward En breng je ze erheen dan rennen ze keihard weer terug naar voor in het land om daar over de waterbak heen te hangen met hun koppies.

En ik dacht dat je voor een hek hoger dan 1 meter zelf al een bouwvergunning aan moest vragen, maar dat kan ik ook mis hebben.

Maar ik denk dat het voor jou de beste oplossing is om je paardjes van 9.00 tot 17.00 ofzo binnen te zetten als je een koele stal hebt. Lachen

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:24

Ik kan mijn paard niet harder straffen dan haar binnen te zetten.. nee, ze blijft lekker buiten! Ja

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:21

Wat ik met een schutting en een parasol alleen nog wat enig vind is dat het misschien niet lang blijft staan?

Schuren, windvlagen, etc...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:23

In een van de weides bij onze stal, staat nu een partytent! Ik ben benieuwd hoelang de party duurt... Haha! Hengstenbal! Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:26

Jetta schreef:
In een van de weides bij onze stal, staat nu een partytent! Ik ben benieuwd hoelang de party duurt... Haha! Hengstenbal! Knipoog

Laat je het ons weten?! Wat voor paarden (hengsten?) staan er?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:05

er was er gisteren bij ons een zo vrea dat er nu een partytent in de wei staat.
whahaha nu maar hopen dat het helpt en dat ze er gebruik van gaan maken.
als het gelukt is hoor je het nog van me oke