mijn paard wordt steeds dunner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: mijn paard wordt steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:29

@ Pauk.

Ik heb alle reacties nog eens doorgelezen, en het advies van een extra wormenkuur en het vermoeden van een wormbesmetting is door andere mensen eerder geopperd dan door mij. Ik snap eerlijk gezegd niet, dat je pas reageerd en luisterd na een heftig reactie van mij, terwijl anderen dat al eerder vriendelijk en subtiel hebben aangegeven. Maar goed, dat kan helemaal aan mij liggen. Iig ben ik blij voor je paarden dat je het je DA gaat vragen, nu ze toch "toevallig" op stal is. Lips are sealed Hoeven je paarden iig niet de dupe te zijn van een overdreven "ego".

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 07:27

Van een overdreven ego heb ik echt geen last weet heus wel wat goed is en wat niet!

Iemand had het over merriebrok, dat is toch als je paard drachtig is?
Nu is ze dat wel maar dat hoef je toch pas te voeren bij 7 maanden of zo? Ze is pas anderhalve maand drachtig. Dat is wat ik dacht van merriebrok Kan dat heel goed verkeerd hebben snap niets van merriebrok! Maar dat hebben we pauk gevoerd vanaf 7 maanden dracht tot eind veulen( vorige keer) Ook dat hielp haar toen niet om op normaal postuur te blijven!

Cassidy Ik heb helemaal niet geluisterd naar een heftige reactie maar weet heus wel de risico's bij een paard. Ook ik heb een paard verloren aan een wormbesmetting maar dat was even heel wat anders dan pauk. Ik weet ook hoe ze eruit kunnen zien bij een wormbesmetting en ik heb gister nog goed naar pauk gekeken. Ze wordt wel steeds dunner( doordat mijn singel steeds strakker moet) maar ik kan nog steeds haar ribben niet tellen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:53

Merriebrok is er voor om je paard wat extra's te geven tijdens de dracht EN het zogen. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet op andere momenten dat ze wat extra's nodig heeft moet geven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:00

Pauk, ik zou de volgende keer als je gaat ontwormen een duurdere wormenkuur pakken, zo eentje die echt alles dekt. Iemand had er een plaatje van neergezet. Je vader zal daar dan toch niet op tegen zijn, als het toch de tijd is van opnieuw ontwormen?

Verder zou ik het niet zoeken in heel veel brok voeren, maar juist in het ruwvoer. Ruwvoer is de belangrijkste dikmaker. Zorg dat ze dit onbeperkt krijgen, laat ze maar de hele dag aan het hooi knabbelen. Eventueel kun je maismeel, of nog beter, snijmais bijvoeren. Let er wel op bij het laatste dat het nog wel goed is, en dat je paard niet aan de diarree raakt. Een goed middel hiertegen is weer stro voeren.
Tja, en het beste is toch als ze op een wei kunnen. Is er nergens een plaats waar ze op de wei kunnen?

En verder vind ik het heel flauw hoe iedereen reageert. Ze zegt zelf dat het van haar vader niet mag, en ze zal zelf niet in staat zijn om de veearts of zo te bekostigen. Ze is zelf geen baas over de pony's, maar probeert wat in haar macht ligt om de pony's dikker te krijgen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 09:52

Ik heb om en om een wormenkuur, ene keer een dure andere keer eentje met zo'n gele verpakking( weet de naam niet meer) Die van het plaatje heb ik de andere keer. Ze krijgen al meer ruwvoer omdat ik heb verteld dat de verhouding niet klopt. Daar zag die ene logica van in en is hij meer gaan voeren. Een wei is hier heel moeilijk te vinden anders had ik dat wel gedaan. Mijn vader weet zelf niet dat ik straks iets aan de dierenarts ga vragen hierover maar een mest of bloedonderzoek kan ik dus niet laten doen. Mijn vader is echt wel goed voor de paarden hoor maar wij zien gewoon heel snel of er iets mankeert, nu weet ik wel dat je dat van wormen niet altijd kan zien. Ikzelf heb inderdaad niet het geld om een mest of bloedonderzoek te laten doen.

En Mystica Dat wist ik helemaal niet van dat merriebrok, ik zal het er eens over hebben met mijn vader

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:40

Merriebrok kan inderdaad nog wel eens helpen. Kun je je pony's anders niet af en toe in de berm laten grazen? Ook al is het maar een half uurtje, wat ze binnenkrijgen is toch meegenomen. En verder zou ik echt die mais bij gaan voeren. Maismeel is iets duurder als brok, maar je vervangt je brok grotendeels door maismeel.

En verder, ze zijn alleen in deze periode iedere keer zo mager als ik het goed begrijp? Is er iets anders in hun omgeving of zo in deze periode? Rui vergt ook wel energie, misschien moet je in maart al steviger gaan voeren??? Ik roep ook maar wat he, maar misschien moet je dat volgend jaar uitproberen.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:32

Oke je kunt mais gaan voeren dit helpt echt! en ze krijgen er geen extra energie van dus ze gaan niet onder je uit rennen. Goed van je dat je het wel gaat vragen aan je DA. Maar slecht van jullie dat jullie zeggen dat jullie het heel snel zien als er iets mis is. Dit kan vaak het geval zijn maar soms zie je het gewoon echt niet!

Zo ken ik mensen die hadden een hele leuke shetlander gekocht dachten dat het helemaal gezond was zat was lekker dik. deze mensen zaten al 30 jaar in de paarden. De dierenarts kwam voor een onderzoekje voor een wondje en zegt tegen hun dit beest is dood maar dan ook dood ziek! het had diverse wormen en was ondervoed het leek alsof het gezond was maar vanwege het dikke winter haar zag je niet dat het broodmager was. het beestje Liep heel braaf zag er niet ziek uit. Zo zie je maar weer je kunt veel verstand hebben maar sommige dingen zie je echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:29

Hoe vaak ontworm je per jaar? Hoe heet de wormenspuit?

Idd maismeel helpt wel.

Weet je als je geen wei hebt, reken dan op ongeveer een half pak hooi (pakken van ongeveer 18 kg) per paard per dag. Dus als er 3 in het zand staan, geef ze dan 1 1/2 pak in de ochtend en in de avond voor de nacht zeker nog een dikke plak. Het verharen kost ook extra energie, dan moet je ook meer ruwvoer gaan voeren.

Er hoeft er maar een een wormeninfektie te hebben en de anderen krijgen het ook.

Ik zou voor basisbrok kiezen ipv sportbrok. Van basisbrok kun je meer voeren dan van sportbrok. Kun je een kilo per dag meer gaan voeren totdat ze voller wordt. Met sportbrok niet zo goed idee.

Wij hebben allemaal geen geldboom in de tuin Haha! Maar paarden zijn nu eenmaal duur. Investeren in dure maismeel voor 3 paarden en niet in een goede wormspuit is verkeerd uitgeven van de centen.

Als je paard echt heel ziek gaat worden, dan pas heb je die geldboom nodig..... Die paar tientjes die je dacht te besparen komen je dan wel duur te vallen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:47

Citaat:
En verder vind ik het heel flauw hoe iedereen reageert. Ze zegt zelf dat het van haar vader niet mag, en ze zal zelf niet in staat zijn om de veearts of zo te bekostigen. Ze is zelf geen baas over de pony's, maar probeert wat in haar macht ligt om de pony's dikker te krijgen.

Flauw of keiharde waarheid?

En wat is eigenlijk de leeftijd van Pauk?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:26

Pauk schreef:
Ikzelf heb inderdaad niet het geld om een mest te laten doen.

Volgens mij was ik 5 of 10 euro kwijt per pony.Dus zo duur is dat niet.Mss een keertje niet op stap in het weekend?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 14:52

Ik ga nooit op stap in het weekend dus daar ligt het heus niet aan.
De dierenarts is geweest zij denkt niet dat ze wormen heeft, vertoont geen van de verschijnselen. Zij vond haar ook niet superdun!
Pauk is 11 jaar nu.
Het mestonderzoek is misschien niet zo duur maar je heb ook de voorrijkosten. Zijzelf zei ook bij de andere haflinger dat een mestonderzoek zou kunnen. Maar bloedwormen en andere wormen kan je zien op de mest zegt ze. Wij denken er even aan volgende week komt ze weer en dan kan ze gelijk mest meenemen als mijn vader toch besluit een mestonderzoek te laten doen. Ook heb ik de tip gekregen op 1 wormenspuit te blijven diegeen die zij heeft aangewezen(zilver met blauw met wit paard erop) Maar zij dacht niet dat ze wormen zou hebben anders zouden we daar snel genoeg achter komen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:10

Pauk schreef:
Het mestonderzoek is misschien niet zo duur maar je heb ook de voorrijkosten.

Ja Ja daar ben ik weer Haha! Je pakt een plastic zakje loopt naar de stal{je moet wel zeker weten welke drol van welk paard is}en doet er een paar in het zakje dan breng je die zelf even langs bij je dierenarts en zij kijkt het even voor je na.Het is soms zo simpel maar je moet er maar even op komen.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:22

Ja maar ze was er vandaag toch ook? hebben je paarden een eigenstal? dan had je even wat mest mee kunnen geven moet je natuurlijk niet net uitgemest hebben Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:30

runningkawa schreef:
Flauw of keiharde waarheid?

En wat is eigenlijk de leeftijd van Pauk?

Beide. Het is gewoon keihard de waarheid dat zij er zelf niks aan kan doen en haar vader de touwtjes in handen heeft. Er zijn er wel meer die niks van kinderen aannemen. En die mensen met verzorgpony's, mogen die voor alles zomaar een veearts laten komen? Jullie kunnen wel heel makkelijk roepen, laat een veearts komen, maar zo makkelijk gaat dat ook niet. Ikzelf breng pony's uit voor iemand anders op concours, en ook ik loop tegen zo'n probleem aan. En weet je wat? Meestal heeft de eigenaar nog gelijk ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:18

Ik heb voorheen ook altijd paarden van andere gereden
Maar als ik zei dat er wat mis was, werd ik gelooft en kwan een Da
Zoniet, zou ik hetzelf betalen (ja ook toen ik 16 was, Vandaar dat ik ook naar haar leeftijd vroeg.) maar dat is niet nodig geweest, omdat ik geloofd werd.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 20:41

Dat is bij mij dus niet zo, Ik mag gewoon niet altijd een dierenarts laten komen al beloof ik nog zoveel.

De dierenarts zit bij mij niet om de hoek hoor!! Dus even brengen is ook niet al te simpel!! Ook dit moet mijn vader financieren!! En de vraag is of die dat wil. Ik kan hier niets aan doen en heb doorgegeven wat de dierenarts zei omdat mijn moeder erbij stond. Hij moet verder maar zien wat hij ermee doet. De dierenarts zelf vond haar niet te mager en zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
En jullie kunnen voor alles wat verzinnen ik zit aan mijn vader vast en kan en mag zonder mijn vader niet handelen! En aangezien hij vind dat jullie nog steeds geen dierenartsen zijn gaat die niet naar mijn verhaal van julile luisteren en luistert hij altijd nog naar een dierenarts zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:45

Als de Daz egt dat hij niet te mager is, dan is het veel kans ook wel niet zo
Heb je geen foto's?
Want dan ben je misschien wel overbezord en luistert je vader daarom niet?
Als ik vroeger bij de paarden die ik reed om eenscheet lag te leuren, dan denk ik niet dat die nog zouden luisteren Lachen

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:02

Ik zou toch de dierenarts erbij halen. Het kan namenlijk van alles zijn.
En wat betreft de wormenspuit, wissel je wel af met merken en dan vooral de werkzame stof? Wormen kunnen namenlijk resistent worden tegen een wormmiddel als je die te vaak gebruikt.

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:50

Paarden worden niet resistent tegen de werkzame stof omdat je altijd dezelfde werkzame stof geeft. Paarden worden resistent door onderdosering van de wormenkuren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 05:50

Tien schreef:
Ik zou toch de dierenarts erbij halen. Het kan namenlijk van alles zijn.
En wat betreft de wormenspuit, wissel je wel af met merken en dan vooral de werkzame stof? Wormen kunnen namenlijk resistent worden tegen een wormmiddel als je die te vaak gebruikt.

Succes

Moet je voor de gein eens op de verpakkingen van wormenkuren naar de inhoud ervan kijken......dan zie je dat er overal hetzelfde in zit als werkbaar bestanddeel! Er zijn alleen een paar wormenkuren in omloop die voor iets meer soorten wormen zijn, zit iets extra's bij, maar ook daarin zit hetzelfde voor de gewone wormen. Dat resistent worden klopt misschien wel, maar dat is niet echt tegen 1 bepaald wormmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:28

Daarom kies ik altijd voor Equest, die pakt nl wel de bloedwormen aan en de larven ervan.

Equimax heeft wel een extra bestanddeel nl tegen lintwormen. Ook belangrijk, hoeft maar 1 x per jaar.

Wisselen lijkt me nl helemaal niet verstandig want de goedkopere hebben weer net iets minder erin zitten.

Strontjes in de paddock opruimen heeft ook zin. Het is even werk, maar een kruiwagen om de dag pakken en even tijd ervoor nemen. Ook als ze aan elkaars stront ruiken kunnen er eitjes aan hun neus komen en die dan later weer in de mond.

Ik heb een paard gekend dat vol zat met spoelwormen en bloedwormen. Ook hij werd ineens dunner, hij bleek er al minstens 2 jaar last van te hebben, wellicht al 3 jaar. Kun je voorstellen hoe lang het duurt eer je er achter kan komen.

Misschien ben je je niet bewust wat een schade zo een wormeninfectie kan geven in het lichaam. Het komt best vaak voor. Dat paard kreeg nl ook 2 x per jaar een wormenspuit. Misschien wel zo een goedkope en niet goed op zijn gewicht afgestemt. Na de spuit van de dierenarts, weet je niet wat je ziet.

Misselijk

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 08:44

Waarom ik denk dat ze dunner wordt is dat mijn singel van mijn zadel steeds strakker moet. Mijn vader is dit wel met me eens maar hij denkt niet dat er wat aan de hand is. Zoals de dierenarts zegt die denkt dus ook niet dat bij pauk wat aan de hand is. Bij Kyra ZOU het kunnen, met mijn verhaal hoeft het dus niet zegt ze. Ik heb mijn vader vertelt dat de kans bij Kyra dus bestaat en heb gezegd wat de dierenarts heeft gezegd. Nu moet hij maar kijken wat hij ermee wil ik heb alles gedaan. Met pauk ben ik denk ik gewoon wat te overbezorgd. Kan nog steeds geen ribben tellen bij haar en bij de andere ook niet!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:25

heb je geen foto van het paard?

Anders zou ik toch een mest onderzoek laten doen.

Maismeel wil wel helpen
mais

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:33

Op het moment dat het ZOU kunnen, zou ik al stappen ondernemen. En dan niet alleen bij Kyra, maar bij alledrie.
Enfin, misschien helpt het als jullie wat meer gaan voeren. Is alle commotie voor niets geweest.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:14

[/quote]

Moet je voor de gein eens op de verpakkingen van wormenkuren naar de inhoud ervan kijken......dan zie je dat er overal hetzelfde in zit als werkbaar bestanddeel! Er zijn alleen een paar wormenkuren in omloop die voor iets meer soorten wormen zijn, zit iets extra's bij, maar ook daarin zit hetzelfde voor de gewone wormen. Dat resistent worden klopt misschien wel, maar dat is niet echt tegen 1 bepaald wormmiddel.[/quote]

Ik ben hier opgewezen door onze dierenarts. Om een voorbeeld te noemen: Eqvalan en Furexel hebben dezelfde werkzame middel: Ivermectine, maar Equest heeft de werkzame stof Moxidectine. Verder zijn er nog o.a. de stoffen Pyrantel, Praziquantel en Fenbendazol.
Als je dus Eqvalan en Furexel steeds wisselt heeft dit natuurlijk geen zin.