luchtzuiger kopen of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: luchtzuiger kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:29

luchtzuigen hoeft geen probleem te zijn.

eveline_B

Re: zou ik kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:35

Leo3hoekje schreef:
volgens mij nemen andere paarden het wel over, maar ik ben geen expert, ik weet alleen wel dat op mijn oude manege er een aantal paarden laan luchtzuigen deden, maar of ze dat van elkaar hadden over genomen, weet ik niet zeker....
Als er meerdere paarden op dezelfde stal luchtzuigen is het stalklimaat en voerbeleid vaak niet goed. Ik zou een luchtzuiger wel durven kopen. Vind het heel vreemd dat een 2-jarige dat al doet trouwens. Ik zou alleen geen paard kopen dat in de wei ook constant staat te zuigen. Maar meestal is het probleem in de wei wel over. De paarden eten daar continu waardoor ze meer te doen hebben en een natuurlijker voedingspatroon hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:42

Faniek schreef:

Ik zie trouwens erg veel onzin voorbij komen in dit topic Nagelbijten / Gniffelen

Volgens jou is het ook onzin dat die pony van mn vriendin zo vaak koliek had door het lucht zuigen maar dat heb je toch niet helemaal goed Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:44

Dat kan best Breitling.......... paarden kunnen er goed ziek van worden............ maar ook probleemloos heel oud mee worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:51

stalklimaat,voerbeleid?

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:54

hoi, ik heb zelf ook een luchtzuiger en inderdaad het is een hackney zoals iemand al eerder zei in dit topic dat het 80% hackney's zijn die het doen , maar ik heb er geen last van dat hij dit doet . Hij deed het al toen ik hem kocht volgens de laatste eigenaar doet hij dit al 6 jaar . hij heeft een keer koliek er van gehad sinds hij de luchtzuigband draagt niet meer. Ik zou het gewoon doen , en het paardje kopen .

groetjes bianca

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:30

Breitling schreef:
Faniek schreef:

Ik zie trouwens erg veel onzin voorbij komen in dit topic Nagelbijten / Gniffelen

Volgens jou is het ook onzin dat die pony van mn vriendin zo vaak koliek had door het lucht zuigen maar dat heb je toch niet helemaal goed Clown

Ik zei niet dat het onzin was.

Ik zei dat het dan waarschijnlijk een maagprobleem was of iets ivm voer ooit onderzocht?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:39

ja pony was verder kern gezond maar kreeg van het lucht zuigen elke keer koliek (was wel een erge lucht zuiger) en de laaste koliek is hem vataal geworden

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:03

Er is bij ons op de manege ook 1 paard dat lucht zuigt, verder helemaal geen andere paarden. Ze zuigt alleen lucht als je net bij haar in de stal bent geweest en weggaat..

Ik weet niet of er een verband is maar verder doet ze het zelden...

Is die pony dan zo goedkoop omdat hij luchtzuiger is??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:07

Breitling schreef:
ja pony was verder kern gezond maar kreeg van het lucht zuigen elke keer koliek (was wel een erge lucht zuiger) en de laaste koliek is hem vataal geworden

Is die eens op ander voer gezet? Is er op maagzuur ook controle geweest etc.

Mijn haflinger is namelijk een super erge luchtzuiger als ze niet kan lucht zuigen word ze gek, maar dat is verveling luchtzuigen. In dit geval denk ik dat het bij deze pony maagzuur luchtzuigen was.
Daar heb je ook kruiden en blaat dingen voor.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:32

Ik zou gewoon deze 2 topics eens lezen:

viewtopic.php?t=222659

viewtopic.php?p=3712724#3712724

Er staat een hoop nuttige informatie in.

Luchtzuigers die veelvuldig koliek krijgen, krijgen dat over het algemeen niet door het luchtzuigen zelf. Maar door de reden waarom ze luchtzuigen, vaak maagproblemen.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 12:26

Freggel>> Bedankt

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:13

Hen net even het topic doorgelezen en begin te vermoeden dat mijn 2jaar ook een luchtzuiger is. Hij zet zich ook nergens op vast. Ik noem het altijd knorren zoals een varken als ik hem dat geluid weer hoor maken. Mij lijkt het alsof hij met zijn tong over zijn tanden schraapt, maar ik zie hem nooit lucht doorslikken.
Hij doet dit voornamelijk als hij op stal staat en ook als hij mensen ziet. Ik heb hem pas drie weken...en het was me bij het gaan kijken ook nooit opgevallen(ben er zeker vier keer geweest stal/paddock) Op de wei doet hij dit niet, ook niet als ik hem op de piste zet. Mager was hij al toen ik hem kocht en nog steeds kan je zijn ribben wat zien...

kvrees...luchtzuigen? kzou het wel raar vinden , want mij is altijd verteld dat ze zich op iets moeten kunnen vastzetten?!?

nou ilovejuno.... ik probeer mijn paardje gewoon veel buiten te zetten en veel eten (hooi en kuil ) te geven en dat lukt best. dus als je dat beestje echt graag wil hebben en je kan het genoeg 'loop' geven; da zou ik niet aarzelen.....

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:27

Ik zou geen luchtzuiger kopen tenzij misschien als ik het paardje al echt zou kennen én er helemaal verliefd op zijn...maar dan nog...

Kijk over dat overnemen: normale paarden nemen dat misschien niet over, maar energieke prutsertjes heus wel hoor. Die doen alles na wat 'leuk' lijkt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:07

Yuna schreef:
Ik zou geen luchtzuiger kopen tenzij misschien als ik het paardje al echt zou kennen én er helemaal verliefd op zijn...maar dan nog...

Kijk over dat overnemen: normale paarden nemen dat misschien niet over, maar energieke prutsertjes heus wel hoor. Die doen alles na wat 'leuk' lijkt.

Dan heeft dat energieke prutstertje waarschijnlijk niet genoeg andere leuke dingen om te doen Lachen .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:18

precies! als meerdere paarden op 1 stal het doen is het een kwestie van voer-beweging-beleid..en verveling...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:45

Paarden die het alleen doen als er mensen in de buurt zijn doen het om aandacht te vragen. Paarden die het na het eten doen, hebben waarschijnlijk last van maagzuur en paarden die het de hele dag door doen vervelen zich.
Kies maar uit wat je luchtzuiger doet en je kan er wat aan doen...

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:57

Echte energieke prutsertjes zoeken altijd naar nog meer leuke bezigheden Freggel Tong uitsteken
Zelfs al hebben ze tig paardenballen, likstenen,hooi, vriendjes, kunnen ze dag en nacht buiten en is er veel beweging op het erf. Het kan namelijk altijd nog leuker volgens energieke prutsertjes Haha!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 08:14

WickedMie schreef:
Er is bij ons op de manege ook 1 paard dat lucht zuigt, verder helemaal geen andere paarden. Ze zuigt alleen lucht als je net bij haar in de stal bent geweest en weggaat..

ja die meneer zei van wel.
hij zei zo jammer dat hij doet luchtzuigen anders was ie wel het dubbele waard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 08:26

Ik denk dat het wat overnemen door andere paarden betreft wel meevalt.
Misschien dat je paard wel wat gezondheidsklachten heeft, maar ook dat valt vaak wel mee.

Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat ik me ontzettend stoor aan dat geluid. Maar heb je daar geen last van, dan zou ik het voor dat bedrag gewoon doen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:20

Tja, wat wil je zelf?
Het paard kán koliek krijgen, hoeft absoluut niet maar je weet het niet vooruit he.
Ik heb zelf 1 lichte zuiger staan en 1 zware.
De lichte zuiger doet het niet meer sinds hij dag en nacht zomer en winter buiten staat in een groep van 6, de zware zuiger wel. De zware zuiger is nu ruim 1.5 jaar bij ons, kwam binnen met een bandje, bandje is de dag dat hij binnen kwam meteen afgegaan en meneer zuigt er vrolijk op los, nog geen koliek of andere ellende gehad.
Hij wordt nu wel mager, dat heeft er ook mee te maken maar verder geen problemen gehad.
Ik maak dus geen probleem van een zuigend paard maar kan mij heel goed voorstellen dat iemand anders dat wel zou doen.

Ik heb hier overigens ook wat energieke prutsertjes Tong uitsteken staan, die verzinnen iedere dag weer iets anders om mij het leven zuur te maken lijkt het wel Haha! één daarvan is een jaarling die nogal wat gedrag en streken kopieert van de anderen, hij trekt ontzettend veel met de zware zuiger op maar heeft het tot nu toe nog niet overgenomen.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:33

ilovejuno schreef:
WickedMie schreef:

ja die meneer zei van wel.
hij zei zo jammer dat hij doet luchtzuigen anders was ie wel het dubbele waard.

Ja, luchtzuigen word gezien als een 'gebrek'. Hierdoor voldoet een paard niet aan de normen van een "normaal" paard. Bovendien, zoals je wel hebt gelezen, koop je een paard waar vele risico's aan vastzitten. koliek, niet gewenst op stallen, enz.
Eigenlijk kun je een luchtzuiger vergelijken met een paard dat afgekeurd is, maar waar je zo niets aan merkt. Er is iets aantoonbaars, maar je hebt er geen last van. NOG niet.. het kan altijd opspelen. en daarom zijn ze goedkoop.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:40

Belachelijk dat sommige stallen geen luchtzuigers aannemen. Ik heb met mijn luchtzuiger al verschillende stallen gehad en bij heel veel stallen geinformeerd en het was nergens een probleem. Een hengst stallen is veel moeilijker dan een luchtzuiger.
En luchtzuigers hoeven niet meteen een gebrek te hebben. Er lopen luchtzuigers hoog in de sport. En het is ook niet zo dat ze meteen meer kans op koliek hebben.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:43

ik zeg niet dat het luchtzuigen direct een gebrek is. Daar hebben ze in de sport geen last van. Maar het is een STALgebrek. Het paard kan niet gewoon rustig in z'n box staan, maar zal altijd iets zoeken om zich op vast te zetten, of doet het in de lucht. Er is wel een verhoogde kans op koliek, er hoopt zich lucht op in de maag.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:47

en over het weigeren van luchtzuigers.... Er zijn veel mensen huiverig voor deze paarden.. " dadelijk neemt mijn paard het over", "rotgeluid", enz.. Als staleigenaar moet je dan kiezen. laat ik 1 luchtzuiger komen, met de kans dat mijn andere klanten gaan lopen, of weiger ik de luchtzuiger, en ben ik zeker van mijn inkomsten. Wij zelf hebben ook een stal, en er staan 2 luchtzuigers. maar op voorwaarden. de eigenaar moet er alles aan doen om het zuigen te voorkomen, dmv cribox enz. Natuurlijk doen de paarden het nog wel eens, maar ze doen het niet wanneer ze het willen. het lukt alleen als de bovendeur open is of iets dergelijks.