Poep scheppen op het weiland? Wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conquista

Re: Poep scheppen op het weiland? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:39

Citaat:
Maar mest je elke dag dan? Want dat is dan inderdaad heel erg veel hoor

whaha
ja ik mest elke dag... meestal ben ik net klaar en hebben ze intussen alweer 3 hopen erneer gelegd.

Dexter20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:53

Ik doe het elke dag en anders om de dag, vind het toch netter staan. In de winter heb ik meer gras tot mijn beschikking en dan gaat gewoon de sleep erover.
Doe het ook met een zaagsel vork, ideaal maar niet als ze allemaal in het wat langere gras gaan poepen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 21:42

shemar schreef:
Je moet het ook niet proberen met een gewone schep, maar met een balastschep. Dat is zo'n grote brede die zijn platter en hebben een opstaand randje aan de zijkant waardoor het er niet zo snel afvalt.

Ik gebruik een "stal mest-boy", handig harken en het gras blijft goed staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:46

Ik deed er niks aan, hier droogt de mest snel op en dan valt het uit elkaar. Ook zijn hier veel torren die hun deel oppeuzelen en andere dieren die er nog wat uithalen. Na twee dagen vind je de drol niet meer terug.
Dabo, een paard kan wel 10 hopen per etmaal laten vallen, dus als ze dag en nacht buiten staan met zijn vijven, is dat toch gauw 50 hopen! Geen dag overslaan dus, als je het met opscheppen bij wilt houden. En anders zou ik zeggen, vraag een boer in de buurt om er even met de sleep over te gaan af en toe. Of, met twee man tegelijk alle dagen het land door? Elk de helft ofzo?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 06:42

bij ons doen ze het ook... (word gedaan door de land eigenarese Clown )

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:09

Ik heb dat nooit gedaan, thuis deden we het altijd verspreiden. Op de stal waar ze nu staat word dat maar heel af en toe gedaan. Maar ik heb geen zin om voor 7 paarden stront te moeten gaan scheppen... Clown
Gelukkig wisselen ze regelmatig van wei en als ze dan weer terug gaan naar een oude wei is de mest alweer redelijk weg.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:09

Ik doe het ook elke dag, gewoon met een grote schep en kruiwagen. Het scheelt echt als je het elke dag doet, dan valt het best mee. Ik heb altijd precies een grote kruiwagen vol van 2 paarden. Het land blijft idd veel mooier, ze grazen alles netjes gelijk af.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:13

Ik haal bijna iedere dag de mest uit het land...maar ja, het is dan ook geen oppervlak van 20 ha. Clown

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:48

De paarden staan nu nog op iets kleinere weitjes. Vanaf juli komt er een hele grote bij waar de merriekudde opgaat. Volgens mij wordt er nu helemaal geen mest van de wei gehaald. Mijn paard staat door omstandigheden nog niet veel op de wei dus ik maak me er nog niet zo druk over. Begin juli gaat ze voor hele dagen naar buiten en krijgt ze een eigen stukje. Reken maar dat ik dan even alle zooi (of zoveel mogelijk) eruit ga scheppen en het een beetje bijhou. Al was het maar om te voorkomen dat er zoveel vliegen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:12

Ik schep de wei ook elke dag leeg. Vooral omdat het niet zo groot is, anders krijg ik allemaal van die mestplekken in het land en willen ze dat gras wat er omheen groeit ook niet meer eten. Als ik het gewoon elke dag bij hou is het makkelijk te doen, en ook beter voor de conditie van het gras.

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:33

Ik haal het ook om de dag eruit. Heb dan een kruiwagen vol en ben er een kwartiertje mee bezig dus zo gebeurd. Ik doe het grootste gedeelte van de drollen met de mestboy. Doe dan van die schoonmaakhandschoenen aan en ga met de mestboy langs alle drollen die dan nog zijn blijven liggen en kieper de mestboy dan weer in de kruiwagen leeg. Scheelt een hoop gefruts in het gras en houdt je rug langer heel.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:11

Ja, want dat is het he... wat mij zo opbreekt, dat gebukt voorover staan te frutsen met die schep om die poep erop te krijgen..
De kruiwagen laat ik dan wel door iemand anders legen, maar ik kan het gewoon niet maken om helemaal niet mee te helpen. (vind ik) Verdrietig

Heb 2x nu de mestboy voorbij zien komen.. Lijkt me wel een goeie!?

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:33

Voor mij ook geen wei uitmesterij (gelukkig)
Ik woon op een boerderij, waar de paarden vaak verkassen van wei.
Als de paarden van het land afgaan (ze staan vaak 2-3 weken op 1 stuk) Laten we het land even met rust, en daarna wordt het land óf gemaaid, óf de koeien gaan erop. En daarna weer bemesten. Werkt goed.

Als er alleen paarden op een wei staan, is het bij een kleine wei aan te raden met de hand te mesten omdat ze dan toch veelal op 1 plek poepen. Maar in een grote wei zou ik af en toe even met de trekker met sleep door de wei heen gaan om de mest te verspreiden (en af en toe even de overgebleven pollen maaien)

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:57

Ik schep zelf alles de kruiwagen in. Ik heb een hele zindelijke merrie (echt waar Pling ), dus ze legt alles op 1 of twee hoopjes. Daarom hoef ik maar 1x in de week te ruimen want dan ligt toch niet het hele weiland vol.
1x hebben we de wei bemest met haar eigen mest, omdat ze dat jaar op een andere wei stond. Ik vind het wel belangrijk om zo vaak mogelijk te ruimen, anders wordt het weiland 'paardenmoe'.