Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:09

Cassidy schreef:
Ik merk duidelijk verschil met rijden als mijn paard een hele dag buiten is geweest of maar een paar uurtjes. Die zon en wind om hun neus maakt ze duidelijk lomer en minder vlot (tenminste, dat is bij mijn oudere merrie zo) Bij de jongere gaan de scherpe kantjes eraf. Als je echt wilt dat een paard gaat showen tijdens een wedstrijd en lekker scherp blijft, moet je hem niet hele dagen op het land gooien.

Oh? Mijn paard stond 24/7 buiten en die had evenveel energie (en dat was veel) als wanneer ze binnen stond. De spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd?

Om terug te komen op de stelling: ja, je ziet vaak dat wedstrijdruiters hun paarden vaker op stal houden. En als ze dan eens buiten komen, dan staan ze rondom in de bandages en wat al niet meer. Ik persoonlijk vind dat onnatuurlijk, m.i. mag een paard dan geen paard meer zijn. Een blessure hoort er bij (dan niet een ernstige, maar af en toe een beet of een trap van een ander paard, dat hoort erbij), daarvoor is het een dier, niet een of andere barbiepop die zo netjes en gaaf mogelijk bewaard moet blijven.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:10

IK sta op een stal met ongeveer 80 dure sportpaarden. We hebben helaas niet heel veel land. Dus bij ons gaan ze om de dag de hele dag naar buiten. Als we genoeg land gehad hadden zoude ze wel allemaal elke dag naar buiten gaan. Ideaal. Ze gaan dan wel met peesbeschermers. Om het risico op peesblesures zo klein mogelikk te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:12

Dat ze sloom worden daar ben ik het niet me eens
Maar goed, het meerendeel was dan ook jong
Maar bij mijn 13 jarige, weet zeker dat als hij nu op concours komt dat de staart er weer op gaat Lachen

En over peesbeschermers
Beter dat dan helemaal nooit op de wei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:19

Ik kan me voorstellen dat de paarden slomer worden van de hele dag in de wei staan (ik wordt ook lui van in de zon liggen). Ik kan me dus voorstellen dat je je super-sport paard 2 dagen voor de wedstrijden niet meer in de wei zet.

Wel vind ik het niet kunnen dat mensen hun paard zo goed als niet in de wei zetten. Zo is het paard alleen een sport object, dat geen ruimte krijgt om paard te zijn. Als mensen hiervoor kiezen is dat kun keuze...maar ik zet de paarden liever 24/7 het hele jaar buiten. Voor de wintervacht zijn prima dekens uitgevonden, dus dat kan geen belemmering zijn. En er is nog altijd een scheerapparaat...

Ik denk dat het paard in de wei net zoveel blessures oploopt, als dat er verholpen worden (net een beetje een pees of spier overbelast, dat komt sneller goed als ze lekker kunnen rondlopen dan wanneer je ze op stal zet)..(uitzonderingen daargelaten).

En ja, ze lopen weleens een wondje op...ach gaat wel weer over...

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:35

mijn mening is dat het goed is om een paard/pony naar buiten te doen dan kunnen ze zich lekker uitleven of lekker zitten dutten en grazen(zoals de mijne dat altijd doet) maar ze staat niet de hele dag in het land of in de padock we zijn met 5 paarden die allemaal graag naar buiten willen al zijn ze er 3 a 4 uurtjes uitgeweest ze hebben wel even een lekkere frisse neus gehaald daar voor hoeven ze niet de hele dag buiten te staan is mijn mening tuurlijk is het lekker voor een paard om de hele dag buiten te staan zelf rij ik ook wedstrijden en als mijn pony het land in mag wat ze nog al vaak mag om dat ze nog wel wat extra's kan gebruiken ben ik echt niet bang voor blessures maar ik kan me ook heel goed voor stellen dat mensen hun paard niet te lang in het gras willen hebben omdat ze dan zo'n grasbuikje krijgen. maar goed iedereen hier zijn of haar eigen mening over maar dit vind ik er van
ps bij ons gaan wel de jaarlingen het land in de hele zomer gewoon bij kennisen aan huis zodat ze lekker kunnen rennen spelen en eten natuurlijk.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:40

De kans op blessures worden ook een stuk groter als het paard amper naar buiten mag! Tuurlijk gaat ie dan gek doen als hij eindelijk eens mag, zou ik ook doen! Mijn paard loopt overdag lekker in de wei, en s nachts op stal. Hierdoor blijft hij veel frisser en relexter. Dit paard word lusteloos en sjaggie als hij dag&nacht op stal staat.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:49

Cassidy schreef:
Ik weet wel dat Bonfire af en toe aan de hand mocht grazen. Die werd dus nooit losgezet, met het oog op kans op blessures.

Bonfire niet in het land?? Hij had toch altijd een speciaal speelmaatje (Joly Jumper ofzo) een klein falabellatje die hem niet kon bezeren als ze in de wei aan het spelen waren Verward

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:56

het allerliefst zoveel mogelijk buiten als het kan...als er geen andere pony's in de bak staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:44

knolliepower schreef:
Cassidy schreef:
Ik weet wel dat Bonfire af en toe aan de hand mocht grazen. Die werd dus nooit losgezet, met het oog op kans op blessures.

Bonfire niet in het land?? Hij had toch altijd een speciaal speelmaatje (Joly Jumper ofzo) een klein falabellatje die hem niet kon bezeren als ze in de wei aan het spelen waren Verward

Dat dacht ik ook Ja

En hebben wij ook al OS paarden?
Zo word er wel ooit over gedaan Lachen

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:13

Bij ons op stal verschilt het ook nogal. Er zijn wedstrijdruiters waarvan de paarden idd niet de wei op gaan en bijna niet los komen, er zijn ook wel paarden die geen wedstrijden lopen maar alsnog niet de wei op gaan..
En er zijn ook wedstrijdpaarden die wel gewoon de wei op gaan in de groep..
Dat mensen hun paard 's nachts op stal houden kan ik nog wel inkomen. Er is dan meestal geen toezicht en er gebeuren overdag af en toe al gekke dingen..

Ik voel me al gigantisch schuldig tegenover mijn merrie met (bijna genezen) peesblessure dat ze dit jaar niet in de groep op de wei mag.
Ze mag inmiddels alleen losstaan, maar het liefst zou ik ze heel de dag naar buiten gooien (het is dat ik weet dat ze dan na 1 keer losstaan weer gigantisch lang aan het stappen en opbouwen mag, dus we houden nog even vol)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:15

angela88 schreef:
Ik kan me voorstellen dat de paarden slomer worden van de hele dag in de wei staan (ik wordt ook lui van in de zon liggen). Ik kan me dus voorstellen dat je je super-sport paard 2 dagen voor de wedstrijden niet meer in de wei zet.

gewoon vroeg t land op als je laat start, en anders meteen na die tijd, dag er voor ook gewoon de wei in, weinig energie, beetje extra brok wil dan wel een heel goed helpen.

jij wil sporten, moet een paard daarvoor de hele dag op stal, zet m dan iets korter in een kleinere ruimte buiten, zodat ie wel even kan dollen, en dan op tijd weer binnen. kan ie teminste even paard zijn..

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:23

ik rij veel wedstrijden, maar omdat onze stal niet veel wei heeft kunnen ze maar 5 dagen pr week 2 uur per dag op de wei. Dat vind ik prima zo, komen ze buiten maar blijven ze ook nog lekker vlot met rijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:06

het is wel zo, en zeker hier in de regio, dat wedstrijdruiters hun paarden minder lang in de wei hebben. Zo'n 2 uurtjes per dag. Dat vinden ze genoeg. Van veel weidegang zouden paarden vadsig en lui worden en uit vorm raken.

Ik weet het niet, ik weet wel dat ik, of ik nu wedstrijd zou rijden of niet, mijn paarden zo min mogelijk op stal wil hebben. OP stal staan ze toch maar vast te roesten. In de wei kunnen ze bewegen en eten. Dat is beter voor hun darmen en spijsvertering.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:06

walgelijk zeg.
dat er nog zoveel wedstrijd ruiters zijn die hun paard niet buitenzetten door blessures, of "de scherpe kantjes gaan er dan af"
het zijn DIEREN, geen gebruiksvoorwerpen!
zoals ik het hier een beetje lees,zijn er best veel mensen die wel weides hebben, maar ze er gewoon niet inzetten? dat is toch te zot voor woorden?
fijn leven hoor, 23 uur per dag op zo'n stal staan. zullen ze erg leuk vinden.
bewust niet in de wei zetten staat bij mij gelijk aan paarden mishandeling. alleen als je paard om medische redenen niet naar buiten kan, of er is gewoon geen land zoals in de randstad, ok, dan is het niet anders. maar als er land aanwezig is?
en om de redenen binnenlaten die ik hier lees?
echt, zulke mensen verdienen geen paarden.
koop een hond, die akn leuk binnen blijven.

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:19

Bij ons gaan alle paarden, klein, groot, dik, dun, sport of recreatiepaard het land in. 's nachts kan ook als je dat wil.

Enne... een paard sloom van weidegang??? Mmm, niet echt Bloos ! Als Mon de hele dag in het land heeft gestaan en gerend etc. en ik laat hem los in de paddock, gaat ie eerst nog even een kwartiertje rennen en bokken.... Haha!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:35

Ik ga ongeveer 3 keer per maand op wedstrijd.
En hier gaan ze gemiddeld 4 uurtjes per dag in de wei. Maar zoals gisteren met het slechte weer gaan ze hier dan ook echt niet naar buiten. Ik weet niet hoe dat komt maar dan houd ik ze gewoon liever binnen.
Ook als het hard begint te regenen haal ik ze gelijk weer binnen. Als ze nou bijv. kleine regenbuien voorspellen gooi ik ze gewoon een regendeken op en dan kunnen ze die kleine buitjes wel blijven staan.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:40

Bij ons gaan alleen de 2-jarige (1 jarige hebben we nog niet) 's nachts het land op. Onze paarden zijn wedstrijd paarden (mijne dan). Mijn paarden willen wel graag op stal 's avonds. En dat vind ik wel een fijn idee. Ze staan lekker droog. Dat vinden ze zelf echt fijn. Ze staan bij ons van 's ochtends vroeg tot een uur of 5 op het land en hebben het dan wel gehad.
Dus bij ons gaat het altijd zo.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:13

Ik verbaas me over dit onderwerp weer keer op keer.. Bij ons op stal staan er verschillende paarden die 23/7 op stal staan, en dat ene uurtje dat ze eruit zijn, rijden ze. En dit is echt geen uitzondering hoor! Die mensen hebben echt paarden puur voor hun eigen egoisme.
Die van mij komt er in ieder geval altijd 2x per dag uit, en enkele uren op de wei. Dit niet omdat ik niet meer wil, maar wij moeten op het terrein aanwezig zijn als je paard op de wei staat.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:46

Ook om een paar druppels regen, kunnen ze echt wel tegen hoor, is juist goed als ze niet elke keer snel dek op/ naar binnen, krijgen ze een goede weerstand van. die van mij wil 's winters idd op stal staan, als t koud/ nat en vies weer is, maar nu loopt ie vrolijk buiten rond. en dan nog, jammer dan, dan gaat ie maar een uur voor t hek heen en weer rennen, hij moet en zal van mij even een frisse neus halen en zn beentjes strekken

paarden blijven juist beter in vorm buiten, kunnen ze lekker lopen, en bewegen, merk echt t verschil, dat je juist minder tijd nodig hebt om m lekker ontspannen aan t lopen te krijgen.

en minder fel, valt reuze mee, moet eerlijk zeggen, de energie is er van af, waardoor die aan t begin minder loopt te stuiteren en hij dus lekker aan de hulpen is, en niet na een half uur emmeren en crossen moe begint te worden.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:04

Als het om blessures gaat, denk ik dat paarden die maar 1 uur per dag op de wei lopen, meer kans hebben op blessures dan paarden die de hele dag op de wei staan. Mijn ervaring is namelijk dat paar den die maar 1 uur op de wei gaan, dan vaak gaan dollen, en dat paarden die de hele dag op de wei staan rustig staan te grazen of te dutten.
Zelf zou ik een wedstrijdpaard niet op een vette wei zetten, maar wel op de wei als er de mogelijkheid is.
Van de zomer gaat mijn paard ook lekker 6 weken 24/7 op de wei. Nu staat hij ergens (nhb deurne) waar ik de mogelijkheid niet heb om hem op de wei of los te zetten, helaas.
Ik heb trouwens nog nooit gemerkt dat een paard er echt slomer van werdt. M'n pony staat 24/365 op de wei en die wordt er echt niet sloom van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:15

Ik denk als je paard het niet gewend is en je zet hem dan buiten, hij veel gek gaat doen en hij daarom misschien daarna slomer is.
Hij heeft zijn ei al kwijt gekund.
Maar zijn ze het gewend, je daarop ook voert en ze dus geen wisseling hebben in energie, dus dat je ook gen slome krijgt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:23

Mijn paard gaat iedere dag 2,5-3 uur de wei op. Met peesbeschermers om. Bij ons op stal staan alle paarden buiten. De meeste lopen wedstrijden en er zijn ook hele dure bij. Veel wel met peesjes om, en ze gaat bijna allemaal apart. Als het zou kunnen zou mijn paard ook best de halve/hele dag naar buiten mogen. Maar ik vind het zo ook prima, hij komt er zo iedere dag twee keer uit. Verder krijgt hij 6 keer per dag eten, veel ruwvoer, hij heeft echt wel wat te doen. Bovendien vind hij dressuur niet stom om te doen ofzo, en zodra ik merk dat hij wat minder zin heeft krijgt hij een paar dagen vrij. Peesbeschermers ed. vind ik zolang ze goed passen en het paard er geen last van heeft helemaal niet zielig. Peesblessures en gedwongen boxrust dàt is pas zielig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:38

Nimmy schreef:
angela88 schreef:

gewoon vroeg t land op als je laat start, en anders meteen na die tijd, dag er voor ook gewoon de wei in, weinig energie, beetje extra brok wil dan wel een heel goed helpen.

jij wil sporten, moet een paard daarvoor de hele dag op stal, zet m dan iets korter in een kleinere ruimte buiten, zodat ie wel even kan dollen, en dan op tijd weer binnen. kan ie teminste even paard zijn..

Jij begrijpt mij duidelijk verkeerd. Ik laat mijn paarden juist de hele dag buiten staan. Ze staan echt NOOIT op stal.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:57

Voor een paard wat volop in training is, is het nooit goed om de hele dag op (vet) gras te staan. Ze worden er lui van, weemoedig. Om maar niet te spreken van die vette grasbuik die je er iedere dag weer tracht eraf te trainen Vork

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:26

Als ik sommige reacties lees maakt het mij een beetje triest Huilen

De redenen dat veel paarden weinig of niet buiten lopen zijn puur egoistisch. Het paard wordt sloom, dik en loopt misschien wel een blessure op waardoor JIJ geen winstpunten haalt. Kijk nu eens puur naar wat een paard gelukkig maakt. Dat is toch echt zo veel en zo vaak mogelijk naar buiten met een stel vriendjes.