Cassidy schreef:Ik merk duidelijk verschil met rijden als mijn paard een hele dag buiten is geweest of maar een paar uurtjes. Die zon en wind om hun neus maakt ze duidelijk lomer en minder vlot (tenminste, dat is bij mijn oudere merrie zo) Bij de jongere gaan de scherpe kantjes eraf. Als je echt wilt dat een paard gaat showen tijdens een wedstrijd en lekker scherp blijft, moet je hem niet hele dagen op het land gooien.
Oh? Mijn paard stond 24/7 buiten en die had evenveel energie (en dat was veel) als wanneer ze binnen stond. De spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd?
Om terug te komen op de stelling: ja, je ziet vaak dat wedstrijdruiters hun paarden vaker op stal houden. En als ze dan eens buiten komen, dan staan ze rondom in de bandages en wat al niet meer. Ik persoonlijk vind dat onnatuurlijk, m.i. mag een paard dan geen paard meer zijn. Een blessure hoort er bij (dan niet een ernstige, maar af en toe een beet of een trap van een ander paard, dat hoort erbij), daarvoor is het een dier, niet een of andere barbiepop die zo netjes en gaaf mogelijk bewaard moet blijven.

! Als Mon de hele dag in het land heeft gestaan en gerend etc. en ik laat hem los in de paddock, gaat ie eerst nog even een kwartiertje rennen en bokken....