In laten slapen van paarden - meningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: In laten slapen van paarden - meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:52

Ik vind het echt zo moeilijk die beslissing heb die al 2 maal moeten maken maar ben blij dat het kan want je paard zien lijden zonder vooruitzicht is ook niet alles.

Mijn 1e paard kreeg ik toen ik 14 was. Hij was rond de 3 en klinisch goedgekeurt. Helaas liep hij na 2 weken al stokkreupel, na 2 maanden weer beter, toen paar weken weer goed, weer maanden slecht etc. etc. Hij moest continue boxrust: slechte pezen, piephak, rotstraal, dikke benen etc. Hij trapte zijn benen kapot op stal en verveelde zich dood. Toen heeft de dierenarts van de manege (hij liep mee in de les) na 1.5 jaar dat dit niets meer werd. Nu jaren later nog steeds twijfels van wat als ik hem niet in de lessen had laten lopen en op de weide had gezet etc. etc. Dit paard was misschien wel jonger dan 3, te pittig en jong voor in de les, niet ingereden en te jong om op stal te zetten.

2e paard kreeg een ongeluk in het land. 1van haar voorbenen sleepte achter haar aan. Op utrecht konden ze niets voor haar doen. Een zenuw was beschadigd of door. We moesten 3 maanden afwachten en dan konden we haar eventueel als fokmerrie gebruiken. Na 2 maanden op stal staan (weet het niet bevordelijk maar ik vertrouwde op manege en arts) werd ze slechter. Van het achterover hangen op de achterhand kreeg ze spierpijn. Omdat ze nooit meer op de weide kon (1 kuil is over de kop slaan) of galloperen is zij ook afgemaakt. Ook hier heb ik nog steeds erge twijfels en spijt wat als... Was toen ondertussen 18 en heb haar ook maar ruim 1 jaar mogen hebben.

Mijn 1e 2 paarden heb ik overigens zelf begeleid naar de slacht. Ik gruwel nog steeds van het bebloede halster wat ik terugkreeg en het idee erachter. Toen was het niet anders volgens de da (spuiten zouden toendertijd strijd opleveren) maar nu nooit meer.

Na mijn 2e paard een paar jaar geen paard gehad. Zou nooit meer een paard willen hebben die in de les liep en waar je in principe weinig over te vertellen had. Toen een oud paard van een manege gekregen. 5 jaar lang plezier mee gehad. De laatste 2 jaar reed ik niet meer op hem en werd hij slechter. Moeilijk overeind komen, spierbevangen, koliek etc. Op pensionstallen hier in de buurt staan de paarden in de winter overal binnen vind je wel iets zo'n oud zwak paard kan niet meer tussen jonge ruinen. Mijn paard werd het laatste jaar iedere keer door jongere paarden gegrepen. Dus was blij dat hij vorig jaar augustus naar de paardenkamp kon. Hier heeft zijn leven ook aan een zijden draadje gehangen en weet niet of als dat bij mij gebeurd was (tanden bijna allemaal eruit en oppepspuiten omdat hij 'opgaf') ik hem had laten leven. Af en toe denk ik dat het voor hem niet leuk meer is als ik zie dat hij mager is, slechte vacht krijgt en soms heeel lang over doet om overeind te komen met dode blik in zijn ogen. Maar even later heeft hij het weer naar zijn zin. Hij is tussen de 30 en 33 dat is heel oud houd er dus rekening mee dat het een paard van de dag is. Maar ben stom gezegd blij dat ik de beslissing niet hoef te nemen aan de ene kant.

Nu heb ik sinds vorig jaar augustus een ander paard. Na 4 dagen kreeg ze een ongeluk en ook haar leven hing aan een zijden draadje (gewrichtsvloeistof liep uit haar sprong) dus zat ik over 2 paarden in tegelijk. Was even bang dat er weer een beslissing moest worden genomen. Pas was de da er weer en iedere keer als ik haar spreek of iemand van de kliniek waar ze heeft gestaan zeggen ze dat ze veel geluk heeft gehad. Nu gaat het gelukkig beter met ups en downs we komen er wel. Maar je blijft twijfelen en denken aan je vorige paarden.

Ik vind dus dat je mag ingrijpen als je paard geen paardwaardig leven meer heeft. Boxrust ik heb het gezien doet vaak meer kwaad dan goed als is het soms niet anders. Vind dat een paard moet kunnen rennen zonder pijn in de wei anders is het een kasplantje toch.

Hoe gaan jullie trouwens om met die rottige twijfels achteraf vraag ik mij af?

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:07

Het lijkt me een heel erg moeilijke beslissing. Ik denk dat het totaal niet makkelijk is om de beslissing te nemen.

Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt, en hoop ook niet dat het ooit gebeurd.

Ik denk niet dat er veel paarden zijn die wel iets hebben, maar die niet veel pijn hebben en wel veel plezier worden ingeslapen. Lijkt me heel onlogish. Toch ben ik wel van mening dat als het paard echt veel pijn heeft, en eigenlijk niet langer verder leven kan, het paard wel moet worden ingeslapen. Ik vind het enorm zielig, maar ik denk dat het voor zo'n paard wel het beste is...

Dit is dan wel een ander dier, maar ik heb heel lang geleden (ik denk dat ik 4 of 5 was) een konijn gehad. Het konijn had wormen, en werd helemaal kapot gegeten door die vieze beesten. De hele achterkant was open, echt zo vies. Mijn moeder zei dat het het beste was om hem te laten inslapen, maar dat wou ik dus echt niet... Bloos achteraf schaam ik me dood, omdat het beestje er zo slecht aan toe was, en er echt niet vanaf kon komen... maar ik was dus nog heel klein. Nu besef ik dat ik toen wel heel erg gemeen was, en ik zou een dier ook nooit meer zo laten lijden...
Laatst moesten we nog wel een moeilijke beslissing nemen met onze hond. Die hebben we twee weken geleden laten inslapen... Huilen Ze had allemaal bloedingen van binnen (aangereden... met een auto) en kon niet beter worden. Maar dan wacht je toch niet tot ze vanzelf dood gaat? Dan vind ik het wel het allerbeste om het diertje te laten inslapen...

Sorry... Bloos ging even niet over paarden... Maar bij paarden heb ik wel dezelfde mening...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:25

in het wild, waar paarden as you know normaal thuis hoorden,
worden de zwakke dieren gedood door de roofdieren...
ook heel zielig als je er bij na denkt..

maar wij beschermen de paarden nu tegen alles..
dus ja dan moeten we ineens zelf ook beslissen over leven en dood!

ik vind zelf dat elke eigenaar het zelf moet weten. (het is net zo goed erg dat er zoveel lieve vrolijke jonge pony's meteen vanaf de merrie naar de slacht gaan Huilen )

als het slecht gaat met een paard dan liever thuis in laten slapen dan naar de slacht te brengen...
als je wilt wachten tot het paard vanzelf doodgaat kan je lang wachten...
dat komt volgens mij zelfs in het wild niet voor, daar wordt zo'n doodziek dier altijd wel gevonden door een roofdier..
daarbij moet ik wel zeggen dat ik er wel moeite mee heb als het paard wordt ingeslapen omdat het niet meer bruikbaar is voor de sport, maar er zelf niks van merkt...(geen pijn heeft of zo..)
daar snapt zo'n paard toch niks van..

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:24

als een paard veel pijn heeft kun je hem moeilijk laten leven
daar doe je een paard ook geen plezier mee!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:31

Ik ben juist blij dat we zulke beslissingen kunnen maken.. ook al is het enorm rot en moeilijk om zo´n beslissing te maken, maar je kan wel je beessie uit zijn of haar lijden lossen.. en dat kan je niet bij mensen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:46

Olympia schreef:
maar je kan wel je beessie uit zijn of haar lijden lossen.. en dat kan je niet bij mensen..

Dat is niet waar: dat kan ook bij mensen en dat heen euthanasie. Moet de patient alleen wel zelf willen en ook aangeven, als derde mag jij daar idd geen beslissing over maken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:17

Als ik dit allemaal hoor vraag ik me af of wij terecht bezig zijn
Paard heeft zwaar verleden gehad
Hij staat nu op supplementen waar hij afhankelijk van is
Als hij ze niet krijgt zakt hij door zijn achterbenen
Dus hij zal ze zijn hele leven nodig hebben

Hij is 18,zwaar verleden
Volgens mij is hij gewoon 'opgebruikt'
Geen gehinnik als ik aankom
Hoofd laat hij steeds hangen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:19

En we weten niet of hij pijn heeft

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:48

Cassidy schreef:
Olympia schreef:
maar je kan wel je beessie uit zijn of haar lijden lossen.. en dat kan je niet bij mensen..

Dat is niet waar: dat kan ook bij mensen en dat heen euthanasie. Moet de patient alleen wel zelf willen en ook aangeven, als derde mag jij daar idd geen beslissing over maken.

Dat bedoelde ik ook.. Ik zou bewijs van spreke niet mijn vader onwijs veel pijn zien lijden, terwijl hij bv wel door wil vechten...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:52

Dat het moeilijk is, dat is natuurlijk zo. Maar ik denk wel dat we realistisch moeten blijven op het gebied dat het voor een dier dat niet meer bruikbaar is, gewoon een keer ophoud.
Natuurlijk, als ik de ruimte ervoor had dan zou ik ook mijn paarden houden als ze niet meer voor de sport verder konden, maar nog wel levenslust e.d. hadden, maar ik heb die ruimte niet, en het geld groeit me ook niet op de rug.
Mijn vorige paard had HKO in fase 3 en we stonden bijna op het punt dat we de beslissing moesten maken. Hij was nog levenslustig en vrolijk, maar onder het zadel gewoon net niet helemaal rad.
Gelukkig ben ik toen bij Antoine de Bodt gekomen en is alles weer goedgekomen, maar ik moet wel eerlijk toegeven, dat wanneer dat niet was gebeurd, ik hem naar de slacht had gebracht (ja naar de slacht, ik zou hem ook nog eens niet laten inslapen), hoe moeilijk dat ook is.
Ik kan hem niet laten lopen als ik niets meer met hem kan, en hij moet dan dus plek maken voor een ander paard.
Klinkt hard, maar het is de waarheid, niet?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:01

mijn moeders 6 jarige Z2 paard was al een maand lang kreupel, maar bij het rijden was het al een paar jaar zo dat hij erg snel onregelmatig ging lopen... We zijn er mee naar de dierenarts geweest en hij heefd een soort overhoef in zijn hoef. Het enige middel voor hem daar tegen is om de zoveeltijd een hele dure spijt in zijn hoef te krijgen. Mijn moeder vind het heel erg en heeft besloten om hem 1 kans te geven en hem 2x in te laten spuiten (als het mee zit kan hij een paar jaartjes weer mee, als het tegen zit is er gewoon geen verandering en is het geld gewoon weggegooid) Sommige paarden reageren er wel op maar moeten om de 3 maanden steeds weer een spuit, en dat is gewoon ontbetaal baar!
Als het niet werkt, is er voor Oddje geen andere uitweg dan in laten slapen. In de maand dat hij kreupel was zag je gewoon de pijn in zijn ogen, hij speelde niet meer, rende niet meer, probeerde eigenlijk niet van zijn plek te komen. En als je paard zelf aangeeft dat hij liever de hele dag op een plekje blijft staan om dat hij anders zo veel pijn heeft vind ik dat de grens is berijkt

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:29

Jura schreef:
Maar hoe weten wij nou in hoeverre een paard pijn heeft en of hij daar niet mee door zou kunnen/willen leven. Heel veel mensen hebben ook dagelijks pijn, varierend van een klein ongemakje tot heel erge pijn. Maar willen alle mensen met pijn ook per definitie niet meer leven? Met bepaalde pijnen is prima te leven, iedere dag weer. Begrijp me niet verkeerd, als een paard écht pijn heeft, altijd kreupel loopt, met zijn hoofd moedeloos naar beneden hangt en doffe ogen heeft...ja dan is het duidelijk.

Toevallig dat je dit onderwerp aansnijdt, want ik zit juist in zo'n situatie. Als een paard kreupel is dan heeft hij pijn, anders zou hij niet kreupel lopen, nietwaar? Maar er zijn zat van zulke paarden die er nog super uitzien en van het leven lijken te genieten.

Wel denk ik dat als je wacht tot het paard een doffe vacht heeft en mager is en ook nog eens een moedeloze indruk maakt, dat je dan toch wat te laat bent.

Het is dan ook één van de moeilijkste beslissingen die je als paardeneigenaar moet maken.

Mijn paard is is niet meer te helpen maar mijn dierenarts vond haar nog te levenslustig om in te slapen. We hebben afgesproken dat ze regelmatig even bij haar komt kijken en dat we dan de balans opmaken. Op deze manier wordt er in elk geval met een "objectief oog" naar gekeken.

Maar ellendig blijft het.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:58

Mariek87 schreef:
Ik kan hem niet laten lopen als ik niets meer met hem kan, en hij moet dan dus plek maken voor een ander paard.
Klinkt hard, maar het is de waarheid, niet?

Het is kennelijk jouw waarheid. Gelukkig zijn er een heleboel paardenhouders die daar anders over denken.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:05

Het is zeker geen makkelijke beslissing. Wat is nou eerlijk? Je kan een paard helaas niet vragen hoeveel pijn het dier nu heeft en of het nog dragelijk is.

Op een manege (waar ik ooit begonnen ben) hadden ze een paard...dat dier had zoveel pijn en moest gewoon met zijn hoofd op z'n voerbak hangen om zijn benen maar te ontlasten.
De eigenaren dachten er niet aan om het paard in te laten slapen; nee dat is zielig.
Zielig? Ja, voor de eigenaren misschien, maar niet voor het paard!

Daarom...zo egoistisch wil ik zelf nooit worden. Het welzijn van mijn paard staat voorop!
Zelf heb ik er ook vaak genoeg over gedacht mbt Magic, maar als ik zie hoeveel lol ze heeft en hoe gelukkig zij nog is op het land vind ik het zeker nog geen tijd worden. Dan alleen omdat ze niet meer in de sport kan?
Mocht je dan zelf niet de voorzieningen (willen) hebben om het paard een 'oude dag' te geven geef (van mijn part gratis) het paard dan aan iemand die dat wel wil/kan geven.

Zelf kijken we ook al rond naar andere stallen..op onze (luxe) pensionstal hebben we geen land (wel paddocks en grote buitenbak waar ze in kunnen) en als je niet kan rijden is het vaak genoeg moeilijk plannen.
Als Magic helemaal niet meer onder het zadel kan gaat ze zeker naar een andere stal.

Maar...voor nu staat ze weer een aantal maanden op het land bij Esme_27. Daar mag ze ook gewoon blijven tot het weer slechter wordt of het land echt slecht wordt.
Lekker paardje zijn Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:46

Antoinette schreef:

Daarom...zo egoistisch wil ik zelf nooit worden. Het welzijn van mijn paard staat voorop!
Zelf heb ik er ook vaak genoeg over gedacht mbt Magic, maar als ik zie hoeveel lol ze heeft en hoe gelukkig zij nog is op het land vind ik het zeker nog geen tijd worden. Dan alleen omdat ze niet meer in de sport kan?
Mocht je dan zelf niet de voorzieningen (willen) hebben om het paard een 'oude dag' te geven geef (van mijn part gratis) het paard dan aan iemand die dat wel wil/kan geven.

als mijn paardje geen paardwaardig bestaan kan hebben, dan laat ik m ook afmaken/inslapen, bij dieren is het in die zin veel beter geregeld dan bij mensen, het is een stuk makkelijker om de beslissing te nemen..

als eigenaar/verzorger, neem ik aan dat de meeste hun paard zo goed kennen dat ze wel merken als het dier ongelukkig is, of echt veel pijn heeft.

wat ik niet zou doen is een paard waar je niks mee kan/ en zelf niet kan houden weggeven/wegdoen, om 1 reden: wat doen anderen ermee? straks gaat hij van markt naar markt, of komt ie bij een verkeerde eigenaar die m gewoon laat lopen terecht. ik zou dan eerder kijken of er iemand ook zo'n paard heeft en die samen ergens op t land gooien, of hoe hard t ook klinkt mn paardje laten afmaken.

ik heb bij een praktijk voor kleine huisdieren stage gelopen, en zat mensen gezien (ok de da wou er ook geld uittrekken) die bij een bijna dood beest, het lijden gingen verlengen.. dat wil ik niet...

bij beesten heb je t als eigenaar in de hand, en tuurlijk hoop ik dat een dier een lang en gezond leven kan hebben, gaat dit niet meer, dan vind ik dat je als eigenaar eerlijk moet zijn tegenover je dier en de knoop moet doorhakken

en denk niet dat ik keihard ben, ik geef zielsveel mn mn paard, en alleen daarom zou ik die beslissing nemen

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:54

de beslissing die je neemt blijft moeilijk....
Ik heb vorig jaar zelf moeten beslissen wat ik met mijn paard wou doen.
Ze had koliek en ik heb er alles aan gedaan, in het begin was ze nog goed bij en werkte de verdoving, maar op gegeven moment als je paard je aankijkt en je ziet de pijn in haar ogen, weet ik genoeg. Ik heb altijd gezegd van ik wil geen pijn lijden, maar mijn paard hoeft ook geen pijn te lijden. Op dat moment voelt het voor jezelf dat je een goede beslissing neemt.
maar om een paard te laten inslapen omdat je een peesblessure heeft en niet bereden kan worden en geen pijn heeft, zal ik niet over mijn hart verkrijgen om te laten inslapen..... lekker in de weide laten lopen en laten genieten van haar leven....

supertoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:30

Ik kan er over mee praten ik moest 3 jaar geleden ook z'n beslissing maken mijn paard had ook koliek en het zag eerst heel onschuldig uit.Ik heb de hele avond met hem gelopen er was al 2 keer een da bij geweest en werd maar niet beter iedere keer als ik zijn blauwe ogen keek leek het net of hij steeds meer pijn had.
Tot de laatste bezoek van de da 1 op de 10 zal de operatie halen vertelde da en dat hij dood op de trailer zal vallen was zeer groot .
Tja en dan, dat wou ik mijn paard niet aan doen.
Ik heb afscheid genomen van mijn paard en hem vredig laten inslapen, dat was heel moeilijk maar weet dat dit het beste was .
Mijn mening is laat je niet door anderen van gedachten brengen maar volg je hard wat je hard zegt moet je doen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:40

Ik heb nog nooit een paard in hoeven te laten slapen,
maar kan mij niet voorstellen dat ik het tzt een moeilijke beslissing ga vinden.
Ik zou er wel veel moeite mee hebben dat ik het dier moet gaan missen maar mijn inziens is het heel duidelijk te zien wanneer een dier 'op' is. Daarbij heeft een dier er geen benul van dat hij er de volgende dag niet meer is dus wat het paard er zelf van vind kan mij nog het minste schelen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 21:50

Antoinette schreef:

Ja dat vind ik dus ook!

Ik denk dat sommige paarden zeker te vroeg worden afgemaakt, paarden die nog veel plezier zouden hebben in hun leven maar niet meer geschikt waren voor de sport. En de andere kant komt natuurlijk ook voor, paarden die te lang in leven worden gehouden.

Antoinette schreef:
Zelf kijken we ook al rond naar andere stallen..op onze (luxe) pensionstal hebben we geen land (wel paddocks en grote buitenbak waar ze in kunnen) en als je niet kan rijden is het vaak genoeg moeilijk plannen.
Als Magic helemaal niet meer onder het zadel kan gaat ze zeker naar een andere stal.

Maar...voor nu staat ze weer een aantal maanden op het land bij Esme_27. Daar mag ze ook gewoon blijven tot het weer slechter wordt of het land echt slecht wordt.
Lekker paardje zijn Knipoog

Ik blijf inderdaad toch van mening dat weidegang heel erg belangrijk is en wanneer dit niet kan (in de winter etc) dan elke dag behalve het rijden ook nog los in een paddock. Het is best lastig om geen binnenbak meer te hebben als je redelijk fanatiek rijdt, maar het 'lekker paard zijn' vind ik nog steeds het belangrijkste.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:26

Dat dit bijzonder moeilijk kan zijn, snapt iedereen denk ik.
Mijn paard is 20 jr. en dampig, goede en minder goede periodes wisselen elkaar af. 3 jr geleden kreeg ik het advies vd de DA om hem in te laten slapen, ik zag ook wel dat dit een lijdens weg voor hem zou gaan worden waar hij al maanden in zat, eigenlijk al te lang vond ik. Maar je wilt de resultaten van de behandelingen ook afwachten, maar niks hielp.

Ergens in mij had ik gevoel niet alles geprobeerd te hebben, ik kreeg een tip van iemand om Acupunctuur te proberen, hmmm....bij een paard wat zo ziek was? na goed toch maar geprobeerd wat moest ik anders?
In het begin werd hij 2 maal per week behandeld en kreeg hij onder steunende homeopatische medicijnen, er moest ook het 1 en ander verandert worden aan zn verzorging, bv dikkere winterdekens en vaker opdoen, terwijl ik juist van mening ben dat dit niet goed was, maar op haar advies gedaan.
Na ruim een half jaar kon ik weer rustig met hem gaan rijden, na 1,5 jr hebben we meegedaan aan de Lunterenrit, een tocht van ruim 3 uur, wie had dat gedacht tot en ruim een jaar terug.
Ik had allang blij geweest als hij gewoon lekker in de weide had kunnen staan zonder al teveel poespas, maar het rijden kon ik weer oppakken, recreatief dan wel.
Nu zijn we 3 jr. verder en meneertje heeft het prima naar zn zin,

Toevallig heb ik vanacht gedroomd over het in laten slapen van hem. Ik had de DA gebeld om hem in te laten slapen het ging weer erg slecht met hem (ik heb mezelf voorgenomen, mocht hij ooit weer ZO ziek worden dat ik hem verder leed zal besparen) maar toen de DA er was krabbelde ik terug ik kon en wou het niet........dat beangstigde me enigzins wel, want ik ben in de dagelijks leven heel stellig met dit soort dingen, maar in mn droom ben ik o zo twijfelachtig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:16

Blue_Star schreef:
Als ik dit allemaal hoor vraag ik me af of wij terecht bezig zijn
Paard heeft zwaar verleden gehad
Hij staat nu op supplementen waar hij afhankelijk van is
Als hij ze niet krijgt zakt hij door zijn achterbenen
Dus hij zal ze zijn hele leven nodig hebben

Hij is 18,zwaar verleden
Volgens mij is hij gewoon 'opgebruikt'
Geen gehinnik als ik aankom
Hoofd laat hij steeds hangen

Blue_Star schreef:
En we weten niet of hij pijn heeft

Klinkt idd alsof het paard er geen zin meer in heeft. Het zakken door zijn achterhand: wat voor supplementen krijgt hij daarvoor? Supplementen die een leven lang gegeven moeten worden zijn geen reden om een paard te laten gaan. Wat wordt er verder nog met het paard gedaan, wat kan hij nog, heeft soortgenoten om hem heen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:22

Nu we het er toch over hebben, zou ik hier graag nog een vraag willen stellen.
Ik ben nl. erg benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

Als jullie paard niet aan huis gestald staat, hebben jullie dan afspraken gemaakt met de stalhouder wat hij in een noodgeval gaat doen?

Ik had dat nl. wel gedaan en merkte dat ik een van de weinige was die er over gesproken had.
Mijn paard stond bij een particulier aan huis, samen met het paard van deze man.
Een lieve man, goed voor z'n dieren, niet te emotioneel (type: nuchtere 'boer' die wel het e.e.a. gewend was) en met verstand van paarden.
Ik heb met hem de afspraak gemaakt dat als er iets ernstigs met mijn paard zou gebeuren waarvan duidelijk was dat er geen herstel meer mogelijk was en waarbij mijn paard veel pijn leed, hij de beslissing mocht nemen om mijn paard in te laten slapen.
Dan hebben we het natuurlijk niet over een paar passen kreupel lopen, maar over acute gevallen, bijv. als je paard z'n benen breekt oid.
Een nogal 'heftige' afspraak, maar ik had zoveel vertrouwen in deze man dat ik daar nooit spijt van gehad heb.
Ik bedoel: 'k ben vaak (ver) weg voor mijn werk en niet altijd bereikbaar. Stel dat er wat ernstigs zou gebeuren en hij zou me niet kunnen bereiken (kans is klein, maar je weet het nooit), dan zou ik niet willen dat mijn paard onnodig zou lijden.

Hoe denken jullie hier over?

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:39

hoi,

je hebt ook mensen die dit geval juist omdraaien.
Die laten een paardje leven terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen.
Ik kan me voorstellen dat het opgeven een moeijlijke stap is maar het is en blijft moeilijk hoelang je ook wacht.

gr

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:48

Oscar: slim dat je het besproken hebt met je stalbaas. Goede tip eigenlijk heb er zelf niets voor geregeld. Mijn mobiele nr. is wel aanwezig op stal zodat iedereen mij kan bellen maar ja die staat ook wel eens uit. Zou ook niet willen dat als mijn paard echt acuut afgemaakt dient te worden ze op mijn wachten.

Op de Paardenkamp waar mijn oude paard zorro staat is wel de regel dat als er iets acuuts met je paard is dat ze je wel bellen maar als ze je niet kunnen bereiken of niet kan wachten dan slapen ze hem terplekke in. Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Lijkt mij wel afschuwelijk om niet echt afscheid te kunnen nemen maar ja het is niet anders.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:08

Inderdaad, dat is zo ongeveer de grootste nachtmerrie die je kunt bedenken. Maar ik zou het ook vreselijk vinden als mijn paard onnodig lang zou moeten lijden omdat ze mij niet kunnen vinden, dat lijkt me nog erger.
We hebben toen ook afgesproken dat als de nood aan de man zou komen, hij de beslissing zou nemen.
En ook dat deze beslissing van mijn kant altijd geaccepteerd zou worden en dat ik niet achteraf zou gaan "ja maaren".
Dat laatste heb ik hem meteen zelf verteld om te voorkomen dat hij niet zou durven handelen omdat hij misschien 'bang' zou zijn om achteraf gezeur te krijgen.