Zweet jouw paard ook zo snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_revanche_

Re: Zweet jouw paard ook zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:14

Revanche zweette met dat warme weer ook wel meer dan normaal. Normaal zweet ie eigelijk alleen maar onder het zadel, maar toen stond ook zijn hele nek drijfnat.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:44

Tja, wat is veel zweten en wat is normaal? Zal eens een foto proberen op te zoeken of laten maken hoe Sjors net na het werk eruit ziet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:10

Electrolyten kan je niet vergelijken met suplementen! Alleen als je dat denkt ben je dus al enorm fout bezig en weet je écht niet wat je doet! Zeker niet als je het voert aan een paard wat niet goed wil drinken. Jij hebt nog niet helemaal door wat de risico's zijn geloof ik.

Persoonlijk vind ik dat je electrolyten alleen bij de DA zou mogen krijgen, en die mag het dan alleen afgeven aan topsporters enzo (lees 80+ endurance paarden enzo).

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:46

Famke ( fries) Zweet ook redelijk snel, na 15 min ongeveer met het buitenrijden, en rond de 5 / 10 min ( na het losstrappen)
In de zomer staat ze zo wie zo zonder dat ze werkt te zweten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:38

Omdat hier veel mensen tegen het geven van electrolyten zijn, wil ik wel eens weten waarom?
Wat/waarom is er nu zo schadelijk/slecht aan het geven van electrolyten en vooral: waar heb je die informatie vandaan?
Wat kan er allemaal fout gaan, heb je dit zelf al eens meegemaakt?
Ik wil hier niemand tegen het hoofd stoten, maar ik vind het allemaal een beetje overdreven, dus vandaar mijn vraag om uitleg Knipoog

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:35

Mijn pony zweet ook altijd heel snel... na 10 minuten al... en ook rondom zn oogjes ook ja.. en ook tussen zn bilnaad Sigaar zelfs al helemaal schuim..
maar dat heeft ie altijddd al.. en hij word ook altijd heel snel droog.. en op adem..

Bij iedere Paard/pony verschilllend denk ik

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:52

Ze he carola, als dat tegen mij gericht is: je hebt geen idee wie ik ben en wat ik wel of niet weet. Waar haal je het idee vandaan om van mij te zeggen dat ik niet weet wat ik doe. Wat een arrogantie!

Electrolyten worden ook door voedingsfabrikanten en dierenartsen als supplement aangemerkt. Jij hebt blijkbaar een andere definitie van 'supplement' dan ik en de fabrikanten en da's. Bovendien bevatten electrolyten stoffen die ook in de doorsnee brokken te vinden zijn, dus er is geen sprake van exotische stoffen, alleen een andere dosering (waar ik al over heb gewaarschuwd).

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:28

Carola is in opleiding voor dierenarts en actief in de endurance sport, Nienke heeft op EK niveau endurance gereden, we mogen aannemen dat ze beiden weten waar ze het over hebben.
De meeste DAs in de endurance zijn het erover eens dat electrolyten onnodig zijn onder de 80-km grens, en dan nog met echt warm weer. Dan nog is iedereen die ik ken in de endurancewereld extreem voorzichtig met dit soort dingen.

(Carola/Nienke, zeg het even als ik dit helemaal fout uitleg)

Het grote gevaar van electrolyten is dat je een paard nog verder uitdroogt. Hij zweet veel - het bloed 'dikt in' - en je stopt er electrolyten in. Dat zijn in feite gewoon zouten, dus trekken vocht aan, maar dat is er niet, dus je paard droogt verder uit! Daar is hele grote interne schade door mogelijk

In feite mag je alleen electrolyten geven op het moment dat je paard al drinkt - en tenzij je zware crossen rijd of lange enduranceritten, is het al niet meer nodig als je paard al staat te drinken. Normaal gezien zal het lichaam zich uit zichzelf vlot genoeg herstellen.

Heeft 'ie wel electrolyten nodig om te herstellen na gewone arbeid dan zou ik 'm liever eens goed na laten kijken - of gewoon een dag rust geven. Als je kunstmatig het herstel moet versnellen terwijl je helemaal niets buitengewoons hebt gedaan dan is er IMO iets mis.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:31

Tja, fabrikanten willen wel verkopen, tuurlijk zeggen die niet dat er risico's aan hun producten kleven. En er zijn helaas veel slechte DA's. Ik ben inderdaad in opleiding tot DA, en loop dus dagelijks rond bij de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Daar zie en hoor ik voldoende om mijn conclusies te trekken.
Wat ArwenLuwe zegt klopt. Als je me arrogant vind, dan vind ik dat best. Ik heb m'n best gedaan, maar ga dan niet lopen zeuren als je paard hartritmestoornissen krijgt en er eventueel slechts dood bij neervalt.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:36

Waarvoor iemand een opleiding volgt en welke sport iemand beoefent zeg me nog niets wat betreft kennis en kunde en wil nog niet zeggen dat de rest dan niet weet waar ze mee bezig zijn.
Het trekken van conclusies zonder zich op de hoogte te stellen van de omstandigheden ..... tja, ik mag hopen dat dat in de opleiding nog recht wordt getrokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:54

Tenfold schreef:
Waarvoor iemand een opleiding volgt en welke sport iemand beoefent zeg me nog niets wat betreft kennis en kunde en wil nog niet zeggen dat de rest dan niet weet waar ze mee bezig zijn.
Het trekken van conclusies zonder zich op de hoogte te stellen van de omstandigheden ..... tja, ik mag hopen dat dat in de opleiding nog recht wordt getrokken.

*LOL* OK dan!

Je hebt zweten, en je hebt zweten.

Op het moment dat het paard de zweetdruppels onder zijn buik heeft hangen na het rijden (en dat zonder overmatige inspanning en bij een paard in goede conditie)...geval voor electrolyten of niet?

Ik heb het nu niet over de paarden die wat nat op de schouders of op de hals zijn na het rijden, of die op warme dagen wat klammig op stal staan, maar echt paarden waar het zweet in stroompjes van het lijf loopt.

En in die gevallen lijken me electrolyten toch echt niet verkeerd (en worden door de DA zelfs geadviseerd).

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:02

Bij normale ruiters, geen top-endurance / crossruiters dus, mag het niet zo zijn dat een paard niet zonder electrolyten kan om te herstellen. De hoeveelheid zweet maakt dan ook niets uit mits een paard goed drinkt.
En DA's zijn ook niet heilig hoor, er zijn genoeg (slechte) DA's die bij paarden die veel zweten meteen naar electrolyten grijpen, en dat is gewoon erg slecht.
Maar goed, ik vind deze discussie nu wel erg laag worden. Ik heb alleen mijn eerlijke adviezen gegeven voor het verhaal wat ik zo te 'horen' krijg via internet. Niemand hier kan je een goed advies geven, want niemand kent je paard hier in het echt en niemand kent de omstandigheden. Dus als het daar om gaat heeft het totaal geen zin om hier ook maar iets te vragen. En dan hoef je mij niet aan te vallen op het feit dat ik de precieze omstandigheden niet ken. Als het echt zo'n groot probleem is, ga dan met je paard naar een goede paardenkliniek, ook al kost een goed onderzoek je dan wat geld.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:05

Als ik een uurtje stevig rij in warm weer loopt Rowan het zweet langs de hoeven naar de grond. Nou en? Da's niet raar in mijn ogen. Als 'ie daarna maar voldoende rust heeft - en water tot z'n beschikking - is er niets aan de hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:06

Ja wat is het nu? De ene DA adviseerd, en de volgende zegt dat je het ab-so-luut niet moet doen? Wie moeten we geloven? Een afgestudeerd paardenarts (een van de kopstukken op zijn vakgebied) of een arts in opleiding?

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:08

Medische vragen stellen via internet is ook vaak onzinnig. Het geven van advies zonder de omstandigheden te kennen ook en is soms zelfs gevaarlijk. Een toekomstig dierenarts zou beter moeten weten. Ik heb dan ook niet om advies gevraagd, jij begint met beweringen dat ik niet weet waar ik mee bezig ben terwijl je niets van mij af weet en dat stoort me (gek he?) en daar is niets 'laags' aan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:11

Misschien kan iemand dan even een afgestudeerd paardenarts vragen om zijn of haar mening te geven in dit topic? Knipoog

De vraag wordt op Bokt.nl gesteld, dan kun je ook antwoorden verwachten van gebruikers van Bokt.nl. Als je alleen vertrouwen hebt in het antwoord van een afgestudeerd paardenarts, stel dan je vraag niet op Bokt.nl maar aan een afgestudeerd paardenarts.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:16

@ Karin: voor zover aan mij gericht: ik heb nergens gevraagd of het in mijn geval verstandig is om electrolyten te voeren. Dergelijke beslissingen neem ik ook nooit op basis van wat 'iemand' op bokt roept. Daarvoor richt ik me o.a. uiteraard tot een afgestudeerd dierenarts/paardenarts waar ik vertrouwen in heb. Via dit topic hoeft dit van mij niet, dat doe ik face-to-face niet via internet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:17

Nou, is de discussie toch nog wat anders gelopen dan ik had gedacht Clown Haha!.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:17

Tenfold schreef:
Medische vragen stellen via internet is ook vaak onzinnig. Het geven van advies zonder de omstandigheden te kennen ook en is soms zelfs gevaarlijk. Een toekomstig dierenarts zou beter moeten weten. Ik heb dan ook niet om advies gevraagd, jij begint met beweringen dat ik niet weet waar ik mee bezig ben terwijl je niets van mij af weet en dat stoort me (gek he?) en daar is niets 'laags' aan.

Volgens mij deed Carola niks anders dan waarschuwen tegen eventuele ernstige gevolgen en dát lijkt me nou juist wél een goed advies, via internet! Ook voor een DA in opleiding! Het zou mij juist tegenvallen wanneer een da in opleiding niet waarschuwde in dit soort gevallen!

dus iemand die heel goed weet waar ie mee bezig is (zoals jij) zou misschien juist helemaal niks moeten adviseren omdat hij de omstandigheden niet kent.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 02-06-05 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:19

Ik DURF mn paard niet eens meer electrolyten te geven (niet vervelend bedoeld overigens). Ik laat m wel gewoon wat minder hard werken Knipoog.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:21

Tja, typisch bokt.....
Ik heb met advies van carola geen moeite, maar met het feit dat ze zegt dat ik niet zou weten waar ik mee bezig ben. Ongefundeerd.
En ik heb ook niemand gezegd dat het voor zijn/haar paard het beste is om iets bij te voeren. Ik heb alleen op het bestaan van electrolyten gewezen als optie en iets over mogelijke dosering gezegd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:33

Dit was de oorspronkelijke vraag van de topicstarter:

Citaat:
Wie herkent dit van zijn/haar paard?

En als iedereen die letterlijk beantwoordt door 'ja, ik!' te roepen, zijn we snel uitgepraat. Knipoog

Als iemand roept dat-ie electrolyten geeft, dan mag daar best een discussie over ontstaan, mits deze netjes blijft en met argumenten wordt onderbouwd. Bij die informatie zijn anderen IMO ook gebaat. En het is idd verstandig om advies te vragen aan een DA. Alleen is het wel zo dat de ene DA wat 'milder' zal denken over bepaalde supplementen e.d. dan de andere DA, wellicht omdat-ie zich er minder in heeft verdiept, wellicht omdat-ie er gewoon wat makkelijker over denkt of wellicht omdat-ie er zelf bepaalde ervaringen mee heeft. Net zoals de ene HA wat 'milder' denkt over 'een hoofdpijntje' dan de andere HA.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:34

Precies!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:39

Kan iemand mij misschien uitleggen wat electrolyten precies zijn en waarvoor dat gebruikt wordt?
Oké, bij zweten Clown maar waarvoor wordt het dan gegeven?
Heb het topic helemaal gelezen maar kom er niet echt uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:43

IK heb even gegoocheld: dit is een verklaring voor mensen, maar het werkt bij paarden niet anders:

Inleiding
Elektrolyten zijn zouten. Ze komen voor zowel binnen als buiten de lichaamscellen, waarbij er sprake is van een verdeling tussen beide. Tussen deze delen wordt een elektrolytenbalans gehandhaafd. Als deze balans wordt verstoord, kunnen de organen niet normaal functioneren.
In de extracellulaire vloeistof (buiten de lichaamscellen) zijn de belangrijkste elektrolyten natrium, chloride en bicarbonaat. In de intracellulaire vloeistof (in de cellen) zijn dit kalium, calcium, en magnesium.

Belang van elektrolyten
De elektrolyten spelen een belangrijke rol in verschillende processen:

handhaven van de vloeistofbalans (de juiste hoeveelheid vocht binnen en buiten de cellen);
goed functioneren van cellen;
transport van voedings- en afvalstoffen de cel in en uit;
normaal functioneren van zenuwen en spieren;
opname van bepaalde suikers en eiwitten uit het spijsverteringskanaal.
Bijvoorbeeld: calcium en fosfaat zijn nodig voor de instandhouding van de beenderen en het gebit. Elektrolyten zoals chloride maken deel uit van de verteringssappen.

Verstoring van de balans
De concentratie van elektrolyten wordt geregeld door een evenwicht tussen opname uit de voeding en verwijdering uit het lichaam. Elke verstoring van dit evenwicht kan resulteren in een overmaat of een tekort aan elektrolyten. De eventuele overige factoren die een verstoring van de elektrolytenbalans kunnen veroorzaken, verschillen per soort elektrolyt.

Oorzaken tekort
Een tekort aan elektrolyten kan het gevolg zijn van een afgenomen opname en/of een toegenomen verlies uit het lichaam. Mogelijke oorzaken van een te lage opname van zouten zijn een slecht voedingspatroon of een te geringe opname van voedsel en water. Dit komt onder andere voor bij:

uithongering;
niet kunnen slikken;
ouderdom.
Een toegenomen verlies van elektrolyten uit het lichaam wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door verliezen via het spijsverteringskanaal of overmatig verlies via de urine. Toegenomen verlies uit het spijsverteringskanaal is vaak het gevolg van braken, diarree, fistels en verstopping. Overmatig verlies via de urine kan het gevolg zijn van een nierziekte, verslechterde nierfunctie of van het gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals diuretica (plaspillen). Verliezen via de huid en het ademhalingsstelsel spelen meestal geen rol.

Oorzaken overmaat
Een toegenomen opname met de voeding, bepaalde geneesmiddelen en infuusvloeistoffen met bepaalde elektrolyten, kunnen de oorzaak zijn van een overmaat aan elektrolyten. Gebrekkige verwijdering uit het lichaam is een andere mogelijke oorzaak. Ook dit kan het gevolg zijn van een nierziekte of van het gebruik van bepaalde geneesmiddelen. Andere oorzaken zijn onder meer inwendige bloedingen, schade aan weefsels en het afgeven van elektrolyten door afwijkende cellen.

Verschijnselen
De symptomen van verstoring van de elektrolytenbalans variëren sterk en zijn afhankelijk van de elektrolyt waar het om gaat. Mogelijke verschijnselen zijn dorst, duizeligheid, verwardheid, ernstige vermoeidheid, tremoren en spierzwakte. Ernstiger gevolgen die kunnen optreden, zijn attaques, veranderingen van de bloeddruk en veranderingen van het hartritme.

Behandeling
Het zal duidelijk zijn dat elektrolyten een aantal belangrijke functies hebben voor het goed functioneren van het lichaam. Een verstoring in de balans zal dan ook zeker behandeld moeten worden. Het gaat echter te ver om hier op de verschillende mogelijkheden in te gaan gezien de grote verscheidenheid aan typen elektrolyten en mogelijke oorzaken, die elk een specifieke behandeling vereisen.

Preventie
Verstoring van de elektrolytenbalans kan worden voorkomen door steeds evenveel water en zouten op te nemen als er afgescheiden worden. Wanneer een patiënt bijvoorbeeld water en zouten verliest bij braken, diarree of overmatige urinevorming, kan een aanvulling met ORS een verstoring van de elektrolytenbalans voorkomen. ORS is een oplossing van elektrolyten en suiker in dezelfde verhouding als in het lichaam normaalgesproken zelf aanwezig is.