De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:46

ik gebruik m ook regelmatig Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:47

mijn tinker had haar kuren weer en moest beslagen worden door de hoefsmit. Van achter geen probleem, maar vanvoor was ze echt hel. Slaan en bijten, een echte trut.
Dus uiteindelijk wou hij de praam gebruiken. Ik raadden het af aangezien ik mijn paardje ken en zij absoluut niet eentje is die gaat toegeven. Dus tja, hij wou het toch proberen. Nou, dat probeerd hij dus nooit meer... Ze kreeg een extra adrenaline stoot ( dit hoord niet aangezien een praam een rustgevende uitwerkingheeft). Dus tja, niet bij elk paard werkt het dus...

Maar wisten jullie dat behalve de traditionele plek, de lip, dit ding ook vaak op het oor wordt gebruikt? Heeft namelijk het zelfde effect, maar een aantal keer sterker...

Ik ben voor een praam... Beter op deze manier en goedschikt. Dan uren vechten en nergens komen en dan verdoven of gaan meppen... ja hoor, bij correct gebruik absoluut... Heb er alleen geen zelf...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:50

LecyTinker schreef:
Maar wisten jullie dat behalve de traditionele plek, de lip, dit ding ook vaak op het oor wordt gebruikt? Heeft namelijk het zelfde effect, maar een aantal keer sterker...

Ja, dat weet ik en ik vind het bijzonder grof.

Op kraakbeen draai je imo geen praam

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:52

Om de oren heb ik hem ook nog nooit gedaan.........

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:59

ik gebruik m ook niet op het oor hoor, gebruik m zelf helemaal niet... Maar bij 1 paard hebben we m wel eens op t oor gezet ( een dierenarts) omdat hij ( hengst) gewoon gevaarlijk aan het doen was. Tja zie dan liever even zo een ding dan andere martel werktuigen...
Mijn moeder haar kwpn merrie heeft zo een bewegenlijk bovenlipje... Geen praam blijft daar opzitten ( zielige gefrustreerde dierenarts...) lach me altijd rot als de da vol vertrouwen met die praam komt afzetten... Blijft het elke keer proberen, leerd ook niets die vent...

trouwens, het schijnt dat het behoorlijk euforisch werkt op het oor, dat ze er nog haaier ( hahaha, wat een woord ) van worden dan bij de lip.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:01

Onze dierenarts neemt 'm altijd mee om onze pony in te enten. Ik vind het niet zielig, want anders kun je dat beestje echt niet inenten. Maar ik vind het wel een beetje zielig voor de pony van ons, want daar vroeger mee gebeurd Blond Ze heeft echt totaal geen vertrouwen in nieuwe, vreemde mensen. Eerst ook niet in mij. De laatste keer met inenten hebben we het trouwens anders gedaan: met een soort verdovingsmiddeltje, en dat ging ook prima.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:05

Ik heb het (praam op oor) laatst een kerel zien doen die zichzelf notabene acupuncturist noemt....
Punt is dat een spier (lip) wel wat kan hebben, maar kraakbeen (oor) is best kwetsbaar. Een keer een oor stevig vasthouden met je hand is niks mis mee, maar met een praam is er imo een reële kans dat je de boel stuk draait, met een beetje pech houd je paard er een hangoor aan over.
Als het alternatief is dat er nog veel ergere dingen stuk gaan, dan hoor jij mij niet, ben echt geen pieperd, maar ik heb dan toch liever een spuit domosedan erin, worden ze ook heel lief van Dromen Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:08

in het oor draai je hem strak, houd hem gewoon vast en beweegt met het oor me, niet aan hangen natuurlijk... Door de druk ( niet veel te trak uiteraard) komt er een relaxed sfeertje over je paard en dan pas begin je... als je het netjes gebruikt gaat het prima...
Liever geen medicatie in mijn paard als het niet hoeft... kunnen ze nog een flinke roes aan overhouden...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:13

Ik weet hoe je een praam gebruikt...

Maar imo hoort dat ding op de lip en niet op een oor.
Heb maanden werk gehad om z'n oren te mogen aanraken, is nu geen enkel probleem, maar een praam draai ik er echt niet op

Domosedan is ook relaaaaaaaxed spul hoor Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:17

@margreet... zullen we gewoon zeggen dat het idd niet de beste plek is, maar dat zowel medicatie als een praam op het oor voordelen en nadelen hebben als je ze gaat afwegen?

Heb een flinke discussie gehad op een ander topic en ben zo nu en dan een beetje bang dat mensen ineens in vlammen uitbarsten...

Heb namelijk een keer een hele slechte ervarig gehad met medicatie.Hoefsmit ( die ik de laan heb uitgestuurd naderhand) had geen zin om er even de tijd voor te nemen en begon met praam. Maar vond het niet vloeiend genoeg gaan en heeft toen mijn 3 jarig paard volgespoten met medicatie. Paard is er weken ziek van geweest.
Zonder overdrijven, weken... at slecht en bleef heel erg lusteloos...
Ik denk dat hij een overdosis had gehad en dat dit heel erg lang duurde voordat het uit zijn lichaam was.
Ik weet niet wat voor spul het precies was. Vertrouwde mijn hoefsmit... Ken dus domosedan ook niet en ben een beetje huiverig...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:19

maar nogmaals, dit is echt een laatste redmiddel dat niet voor alle paarden geschikt is... Zeer zeker geen kopschuwe paarden...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:23

bij mij op de manege wordt de praam nog vaak genoeg gebruikt, hoor !! Er zijn 2 tinkers bij ons op stal die ernstige mok hebben die niet overgaat en daarom scheren ze altijd de sokken af. Dan gebruiken ze ook meestal een praam. Die tinkers zijn laatst ook helemaal geschoren en daar kwam ook een praam aan te pas. Laatst werden de manen van privépaard gertrokken bij ons, en meneer werd nogal kwaad !! praam was kwijt, dus touwtje om zijn neus gebonden. Na 3x dat hij t los had gekregen hebben we geprobeerd zijn been in de lucht te houden maar na 1 poging was hij dat ook zat !! Toen hadden we uiteindelijk de praam nog gevonden en hebben we alles netjes kunnen trekken !! Haha! ik heb m bij mijn paard nog nooit gebruikt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:24

LecyTinker schreef:
@margreet... zullen we gewoon zeggen dat het idd niet de beste plek is, maar dat zowel medicatie als een praam op het oor voordelen en nadelen hebben als je ze gaat afwegen?

Eens Haha!

Domosedan is dierenartsen werk, moet intraveneus gespoten worden. Sedalin/Sedasan wat in de mond moet is heel ander spul.

Iemand die geen DA is (hoefsmid bijvoorbeeld) mag officieel de "integriteit van de huid" zoals dat zo mooi heet niet doorbreken en dus ook niet spuiten.
Als die meneer echt iets in jouw paard gespoten heeft met een naald (dus niet in de mond) dan zou je daar werk van kunnen maken, want dat mag niet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:28

o ja, twee keer gespoten...
is al lang geleden, paard is een paar jaar geleden overleden door verstikking ( verschikkelijk verhaal, zal het je voor nu besparen, onderwerp voor een ander topic) dus zie het nu niet ervan in om er nu nog een probleem van te maken... Heeft bij mij alleen wel wat angst voorverdoving achter gelaten... Werk liever op natuurlijke basis, maar dat duurd weken... dus geen quick fix oplossing...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:31

Ik heb hem ook in m'n poetskist liggen. Hij komt er bijna nooit uit omdat mijn pony's erg makkelijk zijn met bekappen en scheren en dergelijke.
Maar als ik er een keer een etterbak tussen heb zitten pak ik hem graag. Als ik hem niet bij de hand heb helpt een oor stevig vastpakken ook.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:33

ik gebruik hem ook nog..laatst bij het manentrekken want hij deed gewoon niet normaal...en ook bij de dierenarts 2 weken geleden..er moest een scan van zijn been gemaakt worden en zelfs verdoving hielp niet..nouw dan praam erop en dat werkt het beste eigk..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:42

tja, ik heb geen praam in bezit omdat ik het mij een gevoel van onmacht geeft. Ik wil dat het paard het doet omdat ik het vraag en dat hij het dan wil doen. Ik blijf zelf eigenlijk atijd doorgaan totdat ik mijn zin heb. Praam is makkelijk, maar wat als ik het eens zonder moet doen... heb geheel geen probleem met praam, maar ik wil zelf alles in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van hulpmiddelen...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:47

Ik heb al meerdere malen geprobeerd om een praam te gebruiken tijdens het bekappen/beslaan van mijn paard maar dit was alle keren geen succes. Mijn paard gaat altijd dwars door een praam heen, het heeft gewoon geen effect op haar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:49

Dat is een nobel streven, maar op sommige momenten is een "quick fix" gewoon noodzakelijk voor de veiligheid van het paard zelf, mensen en (kostbare) apparatuur.
Voor zoiets als oren knippen neem ik ook wel de tijd, maar bij een medische handeling heb je die keus niet altijd. Lachen

Nes is ook niet zo onder de indruk van de praam overigens, die staat even stom te kijken wat hij nou weer aan z'n lip heeft zitten, probeert 'm vervolgens te pakken om er mee te spelen en staat alles behalve stil ermee Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:52

LecyTinker schreef:
tja, ik heb geen praam in bezit omdat ik het mij een gevoel van onmacht geeft. Ik wil dat het paard het doet omdat ik het vraag en dat hij het dan wil doen. Ik blijf zelf eigenlijk atijd doorgaan totdat ik mijn zin heb. Praam is makkelijk, maar wat als ik het eens zonder moet doen... heb geheel geen probleem met praam, maar ik wil zelf alles in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van hulpmiddelen...

Jee, wat een Penny antwoord. Paarden hebben soms niets te willen, soms is het in hun voordeel als je een praam bij de hand hebt, soms moeten dingen gewoon. En dan kan het gewoon niet anders. Als ik bij een slagaderlijke bloeding moet gaan wachten tot mevrouw of meneer zin heeft, dan is het paard al drie keer doodgebloed voordat ik actie heb kunnen ondernemen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:58

Citaat:
Jee, wat een Penny antwoord. Paarden hebben soms niets te willen, soms is het in hun voordeel als je een praam bij de hand hebt, soms moeten dingen gewoon. En dan kan het gewoon niet anders. Als ik bij een slagaderlijke bloeding moet gaan wachten tot mevrouw of meneer zin heeft, dan is het paard al drie keer doodgebloed voordat ik actie heb kunnen ondernemen!

tja, als hij een slagaderlijke bloeding heeft pak ik mijn penny erbij en wacht totdat ze op sterven na dood is, makkelijk zat...

een quick fix is zo nu en dan nodig, maar aangezien mijn aandeel in paarden is, de basis bij te brengen is het dus zo dat ik in eerste instantie blijf proberen om het op een rustige manier aan te leren. Heeft me al flink wat gebroken botten opgeleverd, maar doe het al zo lang dat ik het niet eens meer als probleem zie als ik iets breek. Meer als iets dat erbij hoord... hahaha... ( mijn verzekeringsmaatschappij houd van mij...lol)Wil ook niet altijd lukken en stuit zo hier en daar wel eens op een flink probleem... wordt het hard tegen hard...

Soms is quick fix zeker nodig en dan heeft mijn hoefsmid of da er wel een bij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:15

Ik heb hem begin dit jaar nog gebruikt met het scheren van zn benen, oren en zaakje. Bleef redelijk rustig staan.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:11

My Way is niet te houden bij de hoefsmid... Dat gaat dan niet om als hij bezig is, maar het moment dat hij wegloopt is behoorlijk eng Lachen en hij zal toch af en toe echt iets uit zijn auto moeten pakken... Regelmatig word ik naar stal gesleurd of stijgerd hij flink hoog.

Ik hoor nu dus dat een praam helpt, (bij hem ook wel eens bij de dierenarts opgehad, werkte prima) maar mag hij die wel zo lang op hebben dan? De hoefsmid is toch wel altijd een tijdje bezig.... Is dat niet slecht?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:25

af en toe draai je dat ding los en wrijf je flink over haar lip zodat de doorbloeding weer lekker doorgang heeft... Dan draai je dat ding er weer op en kan je er weer even tegenaan...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:26

Afgelopen maandag bronchoscopie laten doen bij mijn paard en hup de praam erop, niks aan de hand en zo weer klaar! Anders krijg je zoveel onnodige stress en toestanden, lekker makkelijk hoor!