Wat vragen voor biijrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Wat vragen voor biijrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:36

Ik heb ook verantwoordelijkheids gevoel zeer veel zelfs maar ik betaal gewoon neit om te rijden. Dus dan heeft die zekerheid er neits mee te maken want er zijn nog zat mensen die er net zo over denken als ik.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:50

Mijn ervaring leert helaas het tegenovergestelde... Voor mij heeft die zekerheid er dus WEL mee te maken. En niet betalen voor rijden is lang niet altijd mogelijk. Op een manege of lespaard kun je ook niet gratis rijden. Bovendien hoeft mijn bijrijdster niks te doen, niet mesten, niet wassen, niet teren, niks. Ze wil zelf graag rijden. Als er iets kapot gaat aan het tuig, of er moet iets worden gekocht dan doe ik dat (logisch, want het is mijn paard). Dat kan van die bijdrage die zij me maandelijks geeft.
En juist OMDAT ze me betaalt, zal ze nooit zomaar een dag niet gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:06

Nee als je naar een manege gaat vraag je les en daar betaal je voor, het voordeel van de meeste manege's is dat je ook paarden kan huren. de eigenaar moet zn brood er mee verdienen en dus vind ik het logisch dat je dan moet betalen.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:23

Ik heb bij mn vader thuis een paard en ik rij een paard van iemand anders. De eigenaresse van dit bijrij-paard (paard = Taifoen) heeft een drukke baan en daardoor niet elke dag tijd, ik help haar dus 2 dagen in de week, of wanneer ze niet kan / vakantie etc. Ik betaal hier niks voor. Taifoen staat ook op een superdeluxe stal en ik hoef ook alleen maar te rijden en te verzorgen, daarnaast poets ik wel vaak het tuig en koop ook soms dingen zoals dekjes. Zij is altijd blij dat ik haar paard verzorg, lijkt me dan raar om te gaan betalen om iemand te helpen! Als zij niemand zou hebben om Taifoen te verzorgen zou ze haar waarschijnlijk niet eens kunnen houden, zo kun je het dus ook bekijken...
Wanneer het meer verhuren is dan verzorgen omdat je zelf geen tijd hebt snap ik wel dat je er een bijdrage voor vraagt, anders niet.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:26

Nou ja, ieder zijn/haar mening. Ik heb tot nu toe alleen maar tevreden betalende bijrijders gehad die het erg nauw namen met onze afspraken. Geen klachten dus. En het afgesproken bedrag altijd in onderling overleg, ik hoef er niet rijk van te worden en ik moet er zeker niet afhankelijk van zijn. Het is meer het idee van die zekerheid wat ik eerder ook al uitlegde.
Zodra het echter zo is dat ik een bijrijder zoek omdat ik zelf geen tijd of geld genoeg heb, wordt het een ander verhaal. Maar tot nu toe hebben ze zelf gevraagd of ze mijn paard mochten rijden.
Maar goed, ik geloof ook dat het ook scheelt waar je woont in Nederland. Hier in NH is het heel normaal om te betalen voor bijrijden. En iedereen moet het zelf weten en zolang je er samen met je bijrijder uitkomt, is het toch allemaal prima.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:36

Snap wat je bedoelt, DeedeJee Lachen. Kan er idd ook mee te maken hebben dat ik in Limboland woon, haha Haha!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:10

Anneliesss schreef:
Ik denk dat iedereen met een andere motivatie wil bijrijden/huren of daar juist iemand voor zoekt. Ik huur zelf een haflinger, en in de advertentie stond al dat ik hem mocht beschouwen als eigen paard.
In ruil daarvoor betaal ik een bedrag dat gelijk is aan de stallingskosten.

De eigenaresse zorgt voor voer, betaalt de veearts, de hoefsmid en andere onvoorziene dingen.
Persoonlijk vind ik dit een perfecte deal. Ze bemoeit zich er totaal niet mee, .......... allemaal vlakbij, of in het mangelveld het onkruid weg te halen.
nee hoor, geef mij maar een plaatsje waar het niet zo luxe is!

m.a.w; om voor de luxe waarvoor jij kiest een ander meer te laten betalen is in mijn ogen niet zo correct.

Je betaallt een bedrag dat gelijk is aan de stalkosten.
Zou het paard op een luxere stal hebben gestaan dan was jou bijdrage ook hoger geweest. Haha!
Je betaalt dan dus inderdaad voor de luxe, of in jou geval de afwezigheid er van.
Waar ik vandaan kom betaal je een evenredig deel van de stalkosten als bijrijder, verder geen hoefsmid of da-kosten of zo.
Hoe luxer de stal, hoe hoger het stalgeld en des te meer je betaalt als bijrijder.
karoliena schreef:
Nee als je naar een manege gaat vraag je les en daar betaal je voor, het voordeel van de meeste manege's is dat je ook paarden kan huren. de eigenaar moet zn brood er mee verdienen en dus vind ik het logisch dat je dan moet betalen.

Dus voor het paard in box 1 (eigendom manege-eigenaar) is het normaal om te betalen om er een aantal dagen in de week op te rijden,
maar het paard in box 2 (eigendom particulier) mag alleen gratis bereden worden? Verward
Iedereen moet zelf weten hoe hij het oplost met wel of geen vergoeding vragen, maar ik vind het zeker niet vreemd om het wel te doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:16

Een particulier kiest er voor om een paard aan te schaffen en heeft zo naar mijn mening ook dus de taak om hem te onderhouden. een manege eigenaar bied een dienst aan en dan is het logisch dat je daar voor betaald. Zo redeneer ik altijd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:27

karoliena schreef:
Een particulier kiest er voor om een paard aan te schaffen en heeft zo naar mijn mening ook dus de taak om hem te onderhouden. een manege eigenaar bied een dienst aan en dan is het logisch dat je daar voor betaald. Zo redeneer ik altijd.

Maar een particulier kan qua tijd en financien krap komen te zitten en dan is een bijrijder een goede oplossing als je je paard niet kwijt wilt. Ik ben 2 jaar terug een half jaar werkloos geweest en geloof me: das niet leuk met 2 paarden. Ik had toen ook een betalende bijrijder en die heb ik eruit geschopt toen ik der niet meer nodig had. Ik zie een bijrijder dan wel als uiterste noodoplossing, maar als ik moet kiezen tussen m'n paard verkopen omdat ik werkloos ben of een tijdelijke bijrijder dan wist ik het wel Lachen

Jammer dat mensen vergeten dat het een hoop geld kost als eigenaar en dat je elkaar een plezier kunt doen Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:29

Ik weet dat het geld kost ik heb er zelf twee. En toch blijf ik bij mijn mening.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:27

karoliena schreef:
Ik weet dat het geld kost ik heb er zelf twee. En toch blijf ik bij mijn mening.

En ik ook Lachen

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:58

Ik wil zowiezo niemand meer op mijn paard hebben, heb het een maandje geprobeerd, no thanks Haha!. Iemand vinden die je paard een beetje netjes rijd is zo verdomde moeilijk want die mensen hebben zelf allemaal een paard.

Betalen voor een verzorg/bijrijdpaard... zou ik ook niet doen, tenzij het om echt verleasen gaat en de eigenaar dus niets meer met het paard doet. Geld betalen betekent namelijk ook dat iemand inspraak ed heeft. Daar moet ik werkelijk niet aan denken.

Tsja en als je je luxe pensionstalling alleen kan betalen door een bijrijdster te nemen, zou ik gewoon goedkoper gaan staan!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 08:52

Gaat het nu nog over mij? Of zijn julle de discussie aan het voortzetten. Ik ga dan wel op een dure stal staan. Maar dat kan ik ook makkelijk zelf betalen. Ik heb nu iemand gevonden. Die lekker recreatief met mijn paard wil gaan rijden. Lekker naar buiten enzo. En ik heb het er mat haar over gehad van een bijdrage betallen. ZIj vind dat meer dan logisch. Ze bood het ook zelf aan. Zij gaat mij 25 euro betalen per maand voor 1 a 2 dagen.

loveramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:08

ikzelf zou geen geld vragen, maar het klinkt wel als een heeeeeele goeie stalling dus dan zou 50 euro opzich wel kunnen

ik heb een verzorgpony + mijn zus heeft 1 verzorgfries en daar staan 4 andere friezen bij waar je gewoon op mag rijden

als ik iets voor de pony nodig heb dan koop ik het gewoon zelf (zadel, hoofdstel, bandages, borstels, halsters etc.) bij de friezen koopt mijn zus soms wel iets voor ze maar als ze meestal iets nodig heeft en vraagt aan die man is het de volgende dag er al (zou misschien ook kunnen komen omdat het stoppelenburg is, van die taxi's Tong uitsteken ) maar mijn zus en ik mogen bij beide plaatsen altijd komen altijd rijden enzo

ook mogen we de paarden/pony meenemen naar wedstrijden, het strand, bossen en dan nog gebruik maken van hun trailer en zij willen ons zelfs wegbrengen

bij de pony is een heel groot weiland waar je in kan rijden en hij heeft een loopstal en nog 1 klein weitje en een nog een lange strook gras
ook heeft de man zelf een karretje voor de pony gemaakt toen ik had gevraagd of ik er 1 mocht kopen Knipoog

de eigenaren van de friezen en de pony zijn echt gewoon mega-aardig je mag alles doen wat je wilt en overal heengaan waar je wilt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:16

Ja die zijn gewoon erg blij dat jullie hun willen helpen. Zo ging dat bij ook altijd.

loveramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:21

karoliena schreef:
Ja die zijn gewoon erg blij dat jullie hun willen helpen. Zo ging dat bij ook altijd.

ja, zo denk ik er ook over

mijn moeder zegt altijd: als je geen tijd hebt voor een paard dan moet je er geen nemen

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:28

Citaat:
mijn moeder zegt altijd: als je geen tijd hebt voor een paard dan moet je er geen nemen

Maar als je nou de reacties van de meeste paardeneigenaren leest, dan had je geweten dat het niet altijd gaat om tijd of geld.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:48

Nee maar de andere redenen zoals ik wil graag dat mijn paard zich ook netjes gedraagd bij andere mensen dan vind ik het helemaal niet normaal om geld te vragen. Dan geef je dus zelf al aan dat je het graag wilt dus iemand helpt jou daarmee.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:26

karoliena schreef:
Nee maar de andere redenen zoals ik wil graag dat mijn paard zich ook netjes gedraagd bij andere mensen dan vind ik het helemaal niet normaal om geld te vragen. Dan geef je dus zelf al aan dat je het graag wilt dus iemand helpt jou daarmee.

Maar de bijrijder is net zo goed actief op zoek naar een paard om op te rijden.
Je kan je rustig afvragen wie er meer baat bij heeft!!!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:41

Ik denk dat het per situatie verschilt. Kanzi, ik was helemaal niet op zoek naar een paard om op te rijden, heb er zelf 1, deze persoon vroeg mij, vind je het dan ook normaal om er geld voor te betalen? Wanneer iemand wel op zoek is en iemand met een paard zijn / haar paard aanbiedt is het weer anders....denk niet dat je alle bijrijders / paardeneigenaren over één kam kunt scheren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:42

Tuurlijk heeft de bijrijder er baat bij at ze vaak een paard kan rijden maar jij als eigenaar hebt die hulp blijkbaar nodig om wat voor reden dan ook.

Het isneit zo dat jij als paardeneigenaar zo goed voor de medemens bent dat jij je paard wel een paar dagen per week wilt uitlenen. Nee de paarden eigenaar heeft een reden om een bijrijder te zoeken en dus vind ik het niet normaal om er voor te betalen. Tenzij het om bijvoorbeeld lesgeld gaat.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:10

Lottew, in jou geval vind ik het zeker anders!
Maar in 9 van de 10 gevallen komt vraag en aanbod bij elkaar.
Heb er hier niet één over de vloer gehad die reageerde OM mij te helpen, allemaal deden ze het voor het rijden, dus voor zichzelf. Sommigen zelfs compleet met liegen over rijniveau en ervaring om er toch maar op te komen....
Gelukkig zat er een goede tussen. Volgend jaar heb ik haar niet meer nodig maar ze mag van mij dan gewoon blijven komen.
Tja, wie helpt dan wie? Haha!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:14

ik vind dat je er nix voor moet vragen.jij wordt ermee geholpen in tijd enzo.En aangezien je het zelf kan betalen.