Slofteugel... Waarom negatief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re: Slofteugel... Waarom negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:15

ligt eraan hoe je slof gebruikt, maar ik ben er echt niet tegen. Natuurlijk ben ik tegen het trek en plukwerk, maar dat kunnen mensen ook prima zonder die slof, dus ach.
Ik gebruik hem dus ook wel eens, gewoon om een paard tebegeleiden, soms juist om de rust erin te houden. En mijn paarden kunnen ook prima de dag erna weer zonder, ook in het M2 trouwens.

En: als een ruiter pas kan rijden als hij/zij zonder slof kan, waarom zijn er dan foto's van wat toch al een behoorlijke tijd bewezen de beste amazone van de wereld is? Anky gebruikt hem ook wel eens hoor? Maar dat zal wel zijn omdat ze niet kan paardrijden Haha!

kortom: zolang je een slof netjes gebruikt en niet vergeet dat je eerst de achterkant aan de praat moet krijgen is er echt geen probleem en kan dat ding ook best nuttig zijn. Eigenlijk vind ik het juist 1 van de vriendelijker hulpteugels, omdat je hem los kan laten op het moment dat je hem niet wil gebruiken en die ene seconde dat je hem wel nodig hebt vast kan pakken. Met bijvoorbeeld een thiedeman teugel wordt dit echt vrij lastig.

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:09

Ik vind dat je met een slof je paard dwingt om aan de teugel te lopen terwijl dat net moet gebeuren vanuit ontspanning Knipoog . Zelf merk ik ook dat sommige paarden zich door een slof helemaal gaan vastzetten en dat is al helemaal niet de bedoeling! Ikzelf heb 2x met een slof gereden (ikzelf wilde het niet maar de instructrice zei dat ik het moest doen en daar had ik me pony meer mee verpest dan goed gekregen Knipoog) Dus ik zou zeggen als het niet echt nodig is rij er dan ook niet mee .
(het in bos gebruiken om meer controle te krijgen over je paard, eerder om veiligheidsredenen is een ander verhaal Knipoog)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 05:25

als je correct met een slof rijd dan zou de werking van de slof al snel moeten wegvallen en je dus weer puur op de teugel moeten rijden. Tiedeman teugel is eigenlijk ook geen probleem mits deze niet te strak word afgesteld. Tiedeman vervalt ook wanneer je paard netjes op de teugel loopt ( wanneer je hem goed afsteld).
Maar ik zie vaak dat mensen de slof strakker gaan pakken wanneer het paard de teugel oppakt. Dat is niet de bedoeling. Natuurlijk wel zodat je paard niet kan struikelen over de slof, maar soms gaat de bedoeling de ruiter voorbij wanneer het daadwerkelijk lukt en ze het niet eens zien...
maar denk dat er genoeg hulpteugels zijn die bij verkeerd gebruik heel veel schade kunnen veroorzaken en dus niet alleen bij een slofteugel...